Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg går nå mitt siste år på videregående. Skal kanskje studere i USA til neste år, men jeg vet ikke fortsatt hva jeg ønsker å studere. Jeg har tenkt mye på å heller ta bachelor i Norge, og kjøpe meg leilighet. Jeg liker ikke konseptet som går ut på å leie... man betaler for noe i flere år som aldri blir ens eget.

Men, dersom jeg skulle ha kjøpt meg leilighet (til rundt 1,2 millioner), må jeg ta friår til neste år for å jobbe for litt penger. Det kan det hende jeg gjør uansett - det er jo på en måte min siste mulighet til å bo hjemme gratis, ikke betale så mye for maten min selv, og ikke betale noen andre kjedelige greier. Akkurat nå har jeg rundt 30 000 i banken, men kan selvsagt ikke bruke alt dette. I tillegg får jeg lett inn rundt 6000 til når jeg selger scooteren min, og tjener for tiden 450 kroner i uken for 4,5 med jobbing. Men, lønnen min kommer til å øke når jeg blir 18... dette er jo bare småpenger, men jeg sparer alt jeg kan og kommer til å søke på større jobber når jeg blir 18. Skolen går flott, selv om jeg ikke jobber så mye.

Jeg vet ikke helt hva jeg kan tjene på et friår? Jeg kommer til å jobbe i sommer, alt jeg kan - dersom jeg får meg jobb. Dersom jeg kjøper leilighet ønsker jeg å ha rundt 150 000,- i egenkapital... pappa har god inntekt, men begge foreldre har allerede lån i husene sine, så jeg kan ikke be dem om å hjelpe meg med å få lån. Pappa HATER det å leie, så han har sagt han kan hjelpe med å betale dersom jeg sliter med å betale for lånet noen måneder.

Det beste hadde vært en leilighet med to soverom, slik at jeg kunne ha leid ut det ene. Slike leiligheter er litt dyrere, og jeg ønsker å studere i Bergen. (Min kjære hjemby.)

Okei, jeg trenger bare litt hjelp. Noen som har noen tips til meg? Har bare levd i 17 år, og så blir jeg kastet ut i dette med en eneste gang... eller skal jeg reise til USA i tre år, der jeg kan ta dobbel major? Er så mange valg, skulle ønske noen kunne bare fortalt meg hva jeg skulle gjøre.

Når det gjelder månedlige avdrag hadde jeg håpt å kunne betale 10 000 i måneden, minst. Spørs om leiligheten er to roms eller bare en liten ettroms.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår veldig godt dette med å ikke ville betalte flere tusen i mnd og ikke sitte igjen med noe når man flytter, men jeg tror ikke har noe du har noe valg.

Om du tar ett friår for å jobbe og spare opp penger så er jo det flott og det kan evt brukes til egenkapital, men når du begynner å studere igjen så har du ikke fast inntekt lengre og da får du ikke lån.

En måte du kanskje kunne gjort det på er å ta opp lån mens du fortsatt har fast inntekt og din far kausjonerer for deg. I tillegg kan du få 5 års avdragsfrihet slik at du bare betaler rente, og da heller betale det du klarer de første 5 årene.

Skrevet

Galskap for deg å kjøpe leilighet, og du får neppe lån med mindre din far stiller som medlåntaker.

Bo hjemme, spar penger og ta utdannelse slik at du får deg en skikkelig inntekt, så kjøper du leilighet. Da er du forhåpentligvis også sikker på hvor du vil bo.

Skrevet

Lei et rom i et kollektiv! Da jeg flyttet til Oslo, leide jeg et 10 kvm stort rom i et kollektiv, og betalte 3500 kr/mnd alt inkludert. Delte kjøkken og bad. Kjempegreit!

Virker som om du har blitt veldig påvirket av din fars synspunkter, uten å ha noe innsikt i selve situasjonen. Jeg har leid nå i 4 år, og brukt mye penger på husleie, men et sted å bo må man ha, okke som.

Etter å ha lest innlegget ditt, fikk jeg følelsen av (unnskyld uttrykket) "blåøyd og blond"

For det første synes jeg 1,5 mill virket lite for en 3-roms (nb! sammelignet med priser i Oslo), og for det andre ser jeg rett og slett ikke hvordan du skal greie å håndtere det lånet. Vidregående kan på ingen måte sammenlignes med høyere utdanning mtp jobbnivå (skolearbeid). For å betjene et slikt lån i så ung alder, virker det på meg som om du må jobbe 100% ved siden av studiene. Siden du er ung, vil du ligge rimelig lavt i lønn,noe som betyr enda mer jobbing for å klare å betale ned lånet.

Og hva skal du gjøre med møbler og sånn? Hva med elektriker/rørlegger dersom det trengs? På leiemarkedet leies ofte hybler ut møblert, og det er huseiers ansvar å betale for div. tjenester dersom det noe som må fikses. Innebærer mye mindre ansvar å leie, også.

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å kjøpe leilighet. Lei et billig rom, jobb ved siden av studiene, og spar opp masse penger. Se hvordan ting fungerer før du sitter i "boligfellen", hvor mye utgifter du faktisk har når du flytter for deg selv og gjør deg litt erfaring først. Det er mitt beste råd :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvor i Bergen er det du tror du får en 3 roms leilighet til 1,2 millioner? Kan du si fra hvor dette er når du har funnet den? Det er flere jeg kjenner som ville slått til på dagen dersom slikt fantes. Jeg trodde mer 2,2 millioner ++ var realistisk.

Hvis du hadde hatt egenkapital nok til å dekke 10-25 % og inntekt nok til å dekke rente og avdrag så ville dette vært en god ide.

Å betale BARE renter forstår jeg overhodet ikke vitsen med - er ikke dette også som å betale leie - penger rett ut av vinduet? Riktignok eier du jo leiligheten, men du betaler jo ikke ned på noe, så den eneste formen for sparing blir jo eventuell verdistigning på leiligheten.

Har du ikke noe egenkapital samt at du må basere deg på at andre skal betale utgiftene for deg ville jeg heller "levd" litt - tatt et utenlands år og vært ung og fri. Når du kommer hjem igjen står du da mye friere samt et par gode opplevelser rikere til å ta fatt på voksenlivet.

Skrevet

TS: Skaff deg et reelt forhold til hva ting koster før du i det hele tatt vurderer å kjøpe deg leilighet. Banken kommer til å lure svært på hva du egentlig tenker med når du kommer med lånesøknaden, uten noe særlig inntekt og uten noe særlig egenkapital.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Tja... Er det ikke slike som pleier å få lån da? Mens andre med fast jobb, inntekt og ellers ordnet økonomi ikke får fordi de har et par unger fra før...

Skrevet

Leiligheter til under 1,2,men husleien kommer jo da i tillegg.Og destolavere innskuddet er, desto høyere er husleien. For å klareå få til noe slikt, bør du få inn ganske mye penger på det rommet du skal leie ut. Jeg tviler på at du vil klare dette på studielån, men du kan jo jobbe utenom for å få inn litt ekstra.

Kanskje du kan kjøpe en 4. roms, for da kan du jo leie ut to rom, som vil gi deg høyere leieinntekt

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=24265631&sid=sid/2010/10/30/11/xz0701288432654394y

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=25147471&sid=sid/2010/10/30/11/xz0701288432654394y

Skrevet

Tja... Er det ikke slike som pleier å få lån da? Mens andre med fast jobb, inntekt og ellers ordnet økonomi ikke får fordi de har et par unger fra før...

Da er det nok ikke ungene som står i veien for lånesøknaden, BM. Da er det andre momenter som banken ikke føler seg sikker på.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Leiligheter til under 1,2,men husleien kommer jo da i tillegg.Og destolavere innskuddet er, desto høyere er husleien. For å klareå få til noe slikt, bør du få inn ganske mye penger på det rommet du skal leie ut. Jeg tviler på at du vil klare dette på studielån, men du kan jo jobbe utenom for å få inn litt ekstra.

Kanskje du kan kjøpe en 4. roms, for da kan du jo leie ut to rom, som vil gi deg høyere leieinntekt

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=24265631&sid=sid/2010/10/30/11/xz0701288432654394y

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=25147471&sid=sid/2010/10/30/11/xz0701288432654394y

La oss gjøre en ting helt klart med en gang: Når jeg snakker om en leilighets pris så snakker jeg om TOTALPRISEN inkludert innskudd, fellesgjeld osv. Det må også trådstarter gjøre for banken kommer aldri i hele den vide verden til å gi en student uten annen egenkapital enn ca 200.000 anledning til å kjøpe en leilighet med totalpris kr 3.020.000,-. En kostnad på en leilighet er ALDRI bare innskuddet - jeg ser at en lang rekke personer stadig snakker om dette "og så kommer jo husleien i tillegg da". Dette er bare sludder - slutt å snakke som om fellesgjelden ikke er en del av prisen på leiligheten - for det er den! Og banken tar dette med i sitt regnestykke.

Jeg ville heller bodd sentralt i et kollektiv der jeg leide og spart på utgifter til buss enn å bo så langt ute av byen som begge disse leilighetene er mens jeg studerte.

Jeg tviler vel også på at det er lett å få leieboer i blant studenter for leiligheter i disse områdene - studenter ønsker nok heller å bo mer sentralt.

Endret av Blondie65
Skrevet

La oss gjøre en ting helt klart med en gang: Når jeg snakker om en leilighets pris så snakker jeg om TOTALPRISEN inkludert innskudd, fellesgjeld osv. Det må også trådstarter gjøre for banken kommer aldri i hele den vide verden til å gi en student uten annen egenkapital enn ca 200.000 anledning til å kjøpe en leilighet med totalpris kr 3.020.000,-. En kostnad på en leilighet er ALDRI bare innskuddet - jeg ser at en lang rekke personer stadig snakker om dette "og så kommer jo husleien i tillegg da". Dette er bare sludder - slutt å snakke som om fellesgjelden ikke er en del av prisen på leiligheten - for det er den! Og banken tar dette med i sitt regnestykke.

Jeg ville heller bodd sentralt i et kollektiv der jeg leide og spart på utgifter til buss enn å bo så langt ute av byen som begge disse leilighetene er mens jeg studerte.

Jeg tviler vel også på at det er lett å få leieboer i blant studenter for leiligheter i disse områdene - studenter ønsker nok heller å bo mer sentralt.

Amen :)

Skrevet

Det forstår jeg også, men den leiligheten jeg viste som nummer to har en fellesgjeld på under 200 000, det vil da si en total gjeld på ca 1,4.

Men får hun hjelp av foreldrene, kan hun kanskje klare det. Men da må de inn med mye

Gjest Blondie65
Skrevet

Det forstår jeg også, men den leiligheten jeg viste som nummer to har en fellesgjeld på under 200 000, det vil da si en total gjeld på ca 1,4.

Men får hun hjelp av foreldrene, kan hun kanskje klare det. Men da må de inn med mye

Jepp - men det er fremdeles ikke 1,2 mill. :)

Skrevet

Høres rimelig korrekt ut.

I allefall hvis en følger med på dine innlegg rundt på dette forumet.

Du er vel ikke en smule bitter vel? ;)

Skrevet

Hvor i Bergen er det du tror du får en 3 roms leilighet til 1,2 millioner? Kan du si fra hvor dette er når du har funnet den? Det er flere jeg kjenner som ville slått til på dagen dersom slikt fantes. Jeg trodde mer 2,2 millioner ++ var realistisk.

Hvis du hadde hatt egenkapital nok til å dekke 10-25 % og inntekt nok til å dekke rente og avdrag så ville dette vært en god ide.

Å betale BARE renter forstår jeg overhodet ikke vitsen med - er ikke dette også som å betale leie - penger rett ut av vinduet? Riktignok eier du jo leiligheten, men du betaler jo ikke ned på noe, så den eneste formen for sparing blir jo eventuell verdistigning på leiligheten.

Har du ikke noe egenkapital samt at du må basere deg på at andre skal betale utgiftene for deg ville jeg heller "levd" litt - tatt et utenlands år og vært ung og fri. Når du kommer hjem igjen står du da mye friere samt et par gode opplevelser rikere til å ta fatt på voksenlivet.

Å betale BARE renter hver måned er selvfølgelig ikke det mest gunstige, men det gir muligheten til å slippe unna avdrag de mnd det er for trangt. Man bør jo selvfølgelig betale ned på lånet så mye man kan når man kan.

Gjest Blondie65
Skrevet

Å betale BARE renter hver måned er selvfølgelig ikke det mest gunstige, men det gir muligheten til å slippe unna avdrag de mnd det er for trangt. Man bør jo selvfølgelig betale ned på lånet så mye man kan når man kan.

Avdragsfrihet fungerer bare når en ikke har 100 % finansiering og kan være en gigantfelle. Jeg anbefaler ingen dette. Da ville jeg heller kjøpt en mindre leilighet med mindre gjeld og tatt den lengst mulige avbetalingstiden, betalt renter og avdrag fra dag 1.

Skrevet

Jeg er helt enig med ts. Hvis du får det til, er det uten tvil mest lønnsomt å kjøpe din egen leilighet. Som noen over sier, så kan du kjøpe leilighet med mer enn ett soverom og leie ut det du ikke trenger for en periode. Du vil komme deg inn på et boligmarked som bare ser ut til å stige og stige. Dermed vil du mest sannsynlig få med deg prisstigningen.

Du er litt ung, og har litt urealistiske tanker om hva ting koster, men snakk med foreldrne dine, så vil du få et mer tydlig bilde.

Mange studenter som leier dyrt, mens de studerer så har boligmarkedet steget ytterliger. De sitter igjen ¨studielån, og enda mer boliglån. Pengene de betalte for å leie mens de studerte er jo borte....

Gjest brutal_mann
Skrevet

Da er det nok ikke ungene som står i veien for lånesøknaden, BM. Da er det andre momenter som banken ikke føler seg sikker på.

Trynefaktor?

Skrevet (endret)

Trynefaktor?

Blant annet, ja. Samt at de ser på hvilke grep man er villige til å ta for å få økonomien til å gå rundt med et boliglån, om man har et realistisk bilde av kostnader, hva slags livsstil man har (at man ikke er Luksusfellen-kandidater) etc.

Dersom man har sikker inntekt og ordnet økonomi, så må det være noe annet som får banken til å bli usikker, og da er det kanskje en idé å finne ut hva som hindrer deg i å få boliglån. Det kan være for lite egenkapital, det kan være at du har et litt for høyt månedlig forbruk, det kan være at du har kredittkortgjeld eller det kan være at de ikke liker deg (selv om det er en usaklig til ikke å gi noen et boliglån). Alt dette er mulig å gjøre noe med, men man må faktisk finne ut hva som forhindrer boliglån og hvilke grep banken anbefaler å ta. Dersom problemet er trynefaktor, så er det ikke værre enn å bytte bank.

Men ikke tro at det er barna dine som er problemet. Problemet ligger nok heller hos deg!

Endret av SmallTalk
Skrevet

Her er eksempler på leiligheter du vil ha mulighet til å kunne kjøpe.

Nr 1: Må du nok ha din far som kausjonist. Her vil du betale ca 6000kr i mnd som inkluderer avdrag på lån, renter og husleie.

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=22655876&sid=sid/2010/10/30/15/xz0411288446064180y

Nr 2: Kan du klare å kjøpe uten å ta opp lån hvis du er flink å spare på forhånd. Da må du kun betale 3821 kr i mnd i fellesutgifter.

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=24262772&sid=sid/2010/10/30/16/xz0971288447487654y

Begge er små og har ikke eget soverom. Men siden du eier leiligheten så kan du evt sette opp vegger og lage ett soverom. Du kan ikke forvente så mye mer enn dette som student, men det er en fin plass å begynne. Da kan du studere, spare opp og etter hver selge og kjøpe noe større.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...