Gå til innhold

Hamas: - Dere behandler kvinner som dyr

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

http://www.dagbladet.no/2010/10/28/nyheter/hamas/utenriks/14048061/

- Dere lever ikke som mennesker. Dere lever ikke en gang som dyr. Dere aksepterer homoseksualitet. Og så kritiserer dere oss? sa han henvendt til Vesten.

Det er mangelen på religion som gjør at vestlige mennesker befinner seg på et så lavt nivå, ifølge Al-Zahar.

- Vi har rett til å leve våre liv i overenstemmelse med vår religion, ikke deres Vestens religion. Dere har ikke noen religion, dere er sekulære, sier Al-Zahar i Reuters-intervjuet.

- Behandler kvinner som dyr

Videre mener han at det er islamistene i Hamas som praktiserer likestilling, ikke vestlige samfunn.

- Det er vi som respekterer og ærer kvinner - ikke dere. Dere behandler kvinner som dyr. Kvinner har én ektemann og hundretusenvis av elskere, sier Al-Zahar, før han sår tvil om farskap til mennesker i Vesten.

- Dere vet ikke hvem som er far til deres sønner, fordi dere ikke respekterer kvinnene.

Hva sier de undertrykte vestlige kvinnene? Har Hamas' utenriksminister Mahmoud Al-Zahar et poeng? Er vestlige kvinners frihet en tvangstrøye, mens religiøs undertrykkelse og kulturell konformitet er veien til virkelig frihet?

Endret av Cuckold
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, fyren er helt på jordet. Skjønner ikke at du gidder å spørre en gang.

Skrevet

Nå er jeg mann da, men..

Uttalelsene til vår alles kjære Mahmoud, er vel kanskje ett tegn på at fanatisme og rasjonell tenkning ikke akkurat er gode venner.. ?

Hilsen AnonymBruker nr2

Skrevet

- Det er vi som respekterer og ærer kvinner - ikke dere. Dere behandler kvinner som dyr. Kvinner har én ektemann og hundretusenvis av elskere, sier Al-Zahar, før han sår tvil om farskap til mennesker i Vesten.

En ting er at utenriksministeren i Hamas kommer med slike uttalelser, det kan jeg leve med. Det som er verre er at nøyaktig samme tankegang har jeg sett servert i norskislamske diskusjonsfora..

Skrevet

Han har rett.

Jeg vil mye heller måtte holde meg hjemme mens jeg tar vare på 6 unger.

Jeg vil mye heller måtte være geleidet av en mann hver gang jeg går ut, selv om det bare er å hente posten.

Jeg vil mye heller måtte kle meg i heldekkende kler og risikere å bli mørkbanket om jeg skulle bruke bukser.

Jeg vil mye heller ha null frihet til å forfølge de drømmene jeg har, om det så være yrke eller reise eller hobby.

Jeg vil mye heller det, enn denne tvangstrøya vi har som liksom skal være frihet.

For hvem vil vel ha frihet, når man kan bli diktert av en mann.

*host*

Skrevet

Jeg vil heller være en vestlig kvinne i "tvangstrøye" enn en "respektert" islamsk kvinne.

Jeg ELSKER "tvangstrøyen" og kommer aldri til å gi den opp! :danse:

Skrevet

Jeg vil heller være en vestlig kvinne i "tvangstrøye" enn en "respektert" islamsk kvinne.

Jeg ELSKER "tvangstrøyen" og kommer aldri til å gi den opp! :danse:

Ja, enig i den, denne frihete som så fint omtales som "tvangstrøye" er fantastisk. Jeg elsker å gå ute i kort shorts og singlet med langt lyst blafrende hår. Og det beste av alt er at vi kan leve alene dersom vi ikke finner en mann! For ikke å snakke om at vi kan ha sex utenfor ekteskap uten risiko for å bli steinet :skya:

Skrevet

Herregud, hvilket samfunn er det som er seksualisert når man har egen industri som syr på jomfruhinner til jenter som skal gifte seg og religionen lover 72 jomfruer i himmelen til mennene? Sex er jo det eneste som står i hodet på folk i den muslimske verden.

Skrevet

Hårreisende.

Og enda mer hårreisende de nordmenn som støtter palestinere og er imot Israel.

Skrevet

http://www.dagbladet.no/2010/10/28/nyheter/hamas/utenriks/14048061/

- Dere lever ikke som mennesker. Dere lever ikke en gang som dyr. Dere aksepterer homoseksualitet. Og så kritiserer dere oss? sa han henvendt til Vesten.

Det er mangelen på religion som gjør at vestlige mennesker befinner seg på et så lavt nivå, ifølge Al-Zahar.

- Vi har rett til å leve våre liv i overenstemmelse med vår religion, ikke deres Vestens religion. Dere har ikke noen religion, dere er sekulære, sier Al-Zahar i Reuters-intervjuet.

- Behandler kvinner som dyr

Videre mener han at det er islamistene i Hamas som praktiserer likestilling, ikke vestlige samfunn.

- Dere vet ikke hvem som er far til deres sønner, fordi dere ikke respekterer kvinnene.

Hva sier de undertrykte vestlige kvinnene? Har Hamas' utenriksminister Mahmoud Al-Zahar et poeng? Er vestlige kvinners frihet en tvangstrøye, mens religiøs undertrykkelse og kulturell konformitet er veien til virkelig frihet?

Han har jo delvis rett, da.

Det er mangelen på religion som gjør at vi er som vi er, og ja, vi er sekulære. Jeg syns han var LITT over the top med den om hundre tusen elskere, alle vet jo at det er Ten Thousand Lovers.

Resten syns jeg var temmelig bogus, og nå følte jeg liksom at sympatien for islamistiske ekstremister falt enda et par hakk.

Var dette et slags forsøk på å søke støtte i vest? Første bud for en utenriksminister som vil noe i fht omverdenen, er å ikke rakke ned på dem og påstå at damene deres er horer og farskapet til ungene tvilsomt.

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Han omtaler oss vestlige slik mange vestlige omtaler muslimer, jeg har ikke sansen for noen av delene

Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke tenkt å diskutere her egentlig, men jeg vil påpeke noen småting

Han har rett.

Jeg vil mye heller måtte holde meg hjemme mens jeg tar vare på 6 unger.

Jeg vil mye heller måtte være geleidet av en mann hver gang jeg går ut, selv om det bare er å hente posten.

Jeg vil mye heller måtte kle meg i heldekkende kler og risikere å bli mørkbanket om jeg skulle bruke bukser.

Jeg vil mye heller ha null frihet til å forfølge de drømmene jeg har, om det så være yrke eller reise eller hobby.

Jeg vil mye heller det, enn denne tvangstrøya vi har som liksom skal være frihet.

For hvem vil vel ha frihet, når man kan bli diktert av en mann.

Palestinske muslimer har ikke burka, mange kvinner har utdanning på samme nivå som menn, og går nok i bukser som de vil.

Ja, enig i den, denne frihete som så fint omtales som "tvangstrøye" er fantastisk. Jeg elsker å gå ute i kort shorts og singlet med langt lyst blafrende hår. Og det beste av alt er at vi kan leve alene dersom vi ikke finner en mann! For ikke å snakke om at vi kan ha sex utenfor ekteskap uten risiko for å bli steinet :skya:

Steining har jeg aldri hørt om at har funnet sted i Palestina

Herregud, hvilket samfunn er det som er seksualisert når man har egen industri som syr på jomfruhinner til jenter som skal gifte seg og religionen lover 72 jomfruer i himmelen til mennene? Sex er jo det eneste som står i hodet på folk i den muslimske verden.

Jeg tror palestinerne bruker sine begrensede medisinske ressurser på viktigere ting enn å opperere inn jomfruhinner; igjen, om det skjer så er det i andre muslimske land.

Alle muslimer er ikke like.

Takk for meg.

Endret av Airi Chikako
Skrevet

Denne stemmer jo en del ganger, da.

Skrevet

Han omtaler oss vestlige slik mange vestlige omtaler muslimer, jeg har ikke sansen for noen av delene

Jeg synes vel det er en viss forskjell på å kritisere religiøs undertrykkelse, diskriminering og mangel på frihet i islamdominerte samfunn og å kritisere likestilling og den sekulære ikke-diskriminerende stat.

Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Et så skjevt bilde som vi har av muslimske land tror jeg lett muslimer kan få om vestlige land også. Mange av strømningene her er noe jeg selv fordømmer. Paradise Hotel, for eksempel. Kan tenke meg at man fort sitter igjen med et inntrykk av at vestlige land er en eneste stor orgie om man bare får inntrykk fra riktig kilde.

Endret av Airi Chikako
Skrevet

Et så skjevt bilde som vi har av muslimske land tror jeg lett muslimer kan få om vestlige land også. Mange av strømningene her er noe jeg selv fordømmer. Paradice Hotel, for eksempel. Kan tenke meg at man fort sitter igjen med et inntrykk av at vestlige land er en eneste stor orgie om man bare får inntrykk fra riktig kilde.

Enig, det er mye her i Norge (vestlige land) jeg skulle vært foruten.

Skrevet (endret)

Et så skjevt bilde som vi har av muslimske land tror jeg lett muslimer kan få om vestlige land også. Mange av strømningene her er noe jeg selv fordømmer. Paradice Hotel, for eksempel. Kan tenke meg at man fort sitter igjen med et inntrykk av at vestlige land er en eneste stor orgie om man bare får inntrykk fra riktig kilde.

Jeg tror faktisk ikke vi har et så uriktig bilde av muslimske land. Har selv besøkt flere muslimske land, også Israel/Palestina som du viser til, og hverken på Vestbredden eller i Jordan er det uvanlig å se kvinner i heldekkende drakt, niqab. Slik jeg ser det er det litt uheldig om vi i en slags misforstått solidaritet med kvinnene i islamdominerte land skal benekte at de er undertrykte eller benekte at muslimsk religiøs sjåvinisme preger disse samfunnene slik sjåvinistisk kristendom preget de europeiske land opp til moderne tid. Det blir noe riv ruskende galt om vi skal benekte at våre samfunn har en høyere standard i forhold til menneskerettigheter og livssynsmangfold.

Og ekstra uheldig om du sammenlikner kritikk av undertrykkelsen av muslimske kvinner med din personlige motvilje mot en seksuelt utagerende livsstil (eks Paradise Hotel). Dette kan jo ikke sammenliknes i det hele tatt. Det man kritiserer er jo ikke om kristne eller muslimer eller buddhister på fritt grunnlag velger en asketisk livsstil, det er tvangen og presset innad i de muslimske miljøene og i de islamdominerte samfunn man kritiserer. Om du velger å vente med sex til ekteskapet eller i hvert fall avstår fra one night stands o.l. tror jeg ikke det er så mange som bryr seg om det.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Jeg tror faktisk ikke vi har et så uriktig bilde av muslimske land. Har selv besøkt flere muslimske land, også Israel/Palestina som du viser til, og hverken på Vestbredden eller i Jordan er det uvanlig å se kvinner i heldekkende drakt, niqab. Slik jeg ser det er det litt uheldig om vi i en slags misforstått solidaritet med kvinnene i islamdominerte land skal benekte at de er undertrykte eller benekte at muslimsk religiøs sjåvinisme preger disse samfunnene, slik sjåvinistisk kristendom preget de europeiske land opp til moderne tid. Det blir noe riv ruskende galt om vi skal benekte at våre samfunn har en høyere standard i forhold til menneskerettigheter og livssynsmangfold.

Og ekstra uheldig om du sammenlikner kritikk av undertrykkelsen av muslimske kvinner med din personlige motvilje mot en seksuelt utagerende livsstil (eks Paradise Hotel). Dette kan jo ikke sammenliknes i det hele tatt. Det man kritiserer er jo ikke om kristne eller muslimer eller buddhister på fritt grunnlag velger en asketisk livsstil, det er tvangen og presset innad i de muslimske miljøene og i de islamdominerte samfunn man kritiserer. Om du velger å vente med sex til ekteskapet eller i hvert fall avstår fra one night stands o.l. tror jeg ikke det er så mange som bryr seg om det.

"Vi" er jo vel ikke det riktige begrepet, men mange har et uriktig bilde av noen av disse landene.

Jeg har da ikke uttalt meg om noe som helst du nevner her, bare at man fort kan tro at verden ser annerledes ut at den gjør. Man har et vregebilde av muslimske land når man f.eks tror at alle muslimske damer er kjønnslemlestet, eller at ingen muslimske land aksepterer at damer tar utdannelse eller jobber. Og de har vel et vrengebilde som de får gjennom vestlig media, og sikkert sine egne lands media også; det er mye overfladisk som spys ut og blåses opp, og som kan se ut som det er vanligere enn det er.

Min misvilje mot sånne ting som Paradise Hotel kan forøvrig i høyeste grad sammenlignes med undertrykking av muslimske kvinner, da jeg ser på dette som et resultat av objektivisering, og altså en annen side av samme sak.

Endret av Airi Chikako
Skrevet (endret)

Palestinske muslimer har ikke burka, mange kvinner har utdanning på samme nivå som menn, og går nok i bukser som de vil.

Mange jenter/kvinner studerer, men de aller færreste får jobbe. 52% av menn jobber, mot 15% av kvinner. For unge kvinner er situasjonen verre, kun 5% jobber mot 30% for menn (2006 tall).

Steining har jeg aldri hørt om at har funnet sted i Palestina

Dette er formodentlig fordi du tilsynelatende er godt politisk indoktrinert. Jeg vil tro at du vet det meste om forskjellige overgrep fra israelsk side mot palestinere derimot.

Vold mot kvinner er et utstrakt problem. 2/3 av alle kvinner som noensinne har vært eller er gift opplyser å har vært utsatt for psykologisk og/eller fysisk overgrep fra sin ektemann (dette er altså kun de som tør å innrømme det). For ugifte kvinner var det samme tallet 50%.

Æresdrap er utstrakt også i muslimsk kultur, så også i den pelestinske (Palestina er et historisk navn på området som du misbruker politisk). Tidligere denne måneden så ble flere palestinere arrestert etter en rekke æresdrap i byen Lod i Israel. Disse er mistenkt for å være profesjonelle leiemordere som tilbød sine tjenester til lokale palestinere som ønsket å angripe sine familiemedlemmer. Flere titalls mennesker blir drept i æresdrap hvert år i palestinske områder og dette er et økende problem. Som seg hør og bør i muslimske land, får menn som forsvarer sin ære strafferabatt for slike drap. I følge UNICEF er 2/3 av alle drap i palestinske områder æresdrap. Men så lenge drapene ikke skjer med steining, så er det vel greit? Er det det du mener?

Alle muslimer er ikke like.

Takk for meg.

Mennesker er født med individualtiet og fri vilje. Islam har ennå ikke klart å fjerne dette helt, men neppe i mangel på å forsøke.

Endret av Loewe
Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Men så lenge drapene ikke skjer med steining, så er det vel greit? Er det det du mener?

Ja, det er akkurat det jeg mener. Dette var vel en av grunnene til at jeg egentlig ikke skulle begynne å diskutere i en tråd som denne. Jeg har ikke påstått at jeg er ekspert på området, men det er da de færreste her inne. I det minste har jeg ikke kastet rundt meg med herskerteknikker.

Og jeg tviler sterkt på at 2/3 av alle kvinner som noensinne har vært eller er gift har uttalt at de ble utsatt for overgrep i hjemmet, fordi det rett og slett skal mye til å kartlegge akkurat det.

Det her blir siste post fra meg, dette gidder jeg ikke bruke energi på. Jeg forventer å bli møtt med respekt i en diskusjon selv om man sitter med forskjellig inntrykk.

Det har imidlertid du gjort, Cuckold :)

Endret av Airi Chikako

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...