Gå til innhold

laboratorianten spurte om jeg var gravid


Meridian

Anbefalte innlegg

Snakk om overreagering!! Hva er så galt med å spørre om det? Og hvertfall hos legen/labben da... Det var helt sikkert en grunn til at hun spurte! Jeg har selv blitt spurt om det maaaange ganger i medisinske sammenhenger! Og jeg har aldri vært gravid! Tror det er et veldig vanlig spm som medisinsk personell må spørre kvinner i visse aldersgrupper om!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ett ord: KLAG!!

Klage på hva da? At medisinsk personell stiller ett medisinsk relevant spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke skjønne problemet.

Kanskje laboratorianten ikke skjønte at hun sa noe dumt (som du hevder), men heller forsto at hun hadde med en sånn en å gjøre. Jeg kan faktisk se for meg snurpemunn og hevede øyenbryn.

Det var jo ikke akkurat som om hun spurte om du onanerte hyppig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje ts følte seg litt oppblåst i magen den dagen, at det var derfor hun ble fornærma, fordi hun følte seg truffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er godt mulig slik at spørsmål om graviditet kan dukke opp ved en situasjon i forbindelse med helsepleie. At du ble fornærmet var jo leit, men jeg tviler hun spurte fordi hun bare var nyskjerrig. Jeg synes det var kjipt gjort å kjøre guilttrip på henne.

Om det var ubehagelig så kunne du vært litt voksen og spurt 'hvordan det' på en hyggelig måte så klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bioingeniører (eller laboranter) er faktisk de som analyserer prøvene de tar. Mange proteiner og annet forandres i blodet dersom man er gravid. Skulle de teste hemostasen, f.eks., så er graviditet svært relevant, da dette svært ofte gir forhøyede prøveresultater.

Jeg synes rett og slett ikke det er noe å reagere sånn på. Det er omtrent som å bli spurt om du faster den dagen. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bioingeniører (eller laboranter) er faktisk de som analyserer prøvene de tar. Mange proteiner og annet forandres i blodet dersom man er gravid. Skulle de teste hemostasen, f.eks., så er graviditet svært relevant, da dette svært ofte gir forhøyede prøveresultater.

Jeg synes rett og slett ikke det er noe å reagere sånn på. Det er omtrent som å bli spurt om du faster den dagen. :klø:

Bare et tillegg: Det at hun spurte "Du er vel ikke gravid?" kan også tyde på at legen hadde krysset på en feil prøve som bare taes dersom man er gravid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke at man kan reagere på et slikt spørsmål i en slik setting. Jeg hadde sett på det som et medisinsk spørsmål som var relevant for testingen eller eventuelle medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det lov å spørre om sånt. Jeg regner med at hun spurte fordi testresultatene dine (eller det du skulle ta test for) var typisk for graivde, ikke at du SÅ gravid ut eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dere kaller laboratoriant eller hva dere sier heter faktisk helsesekretærer. Og grunnen til at vi noen ganger stiller slike spørsmår er fordi at om du er gravid og vi tar en prøve av deg så kan ressultatet bli feil derfom vi ikke hvem om det. Du kan da risikere å bli feilbehandlet og få feil medisin. Hvis man foreksempel tar en urinsticks prøve så inneholder ofte den masse proteiner når man er gravid. har du proteiner i urinen uten å være gravid så kan det være noe galt. Så det er pga at du skal få riktig behandlig vi spør om disse tingene. men, slapp av for vi har taushetsplikt og vi har lov til å spørre om alt vi vil så lenge det er relevant for prøvene vi skal ta. Det er som mange ikke vet vi helsesekretærene som analyserer prøvene deres så legen gir medisiner ut ifra det svaret vi gir, og da må svaret være korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dere kaller laboratoriant eller hva dere sier heter faktisk helsesekretærer. Og grunnen til at vi noen ganger stiller slike spørsmår er fordi at om du er gravid og vi tar en prøve av deg så kan ressultatet bli feil derfom vi ikke hvem om det. Du kan da risikere å bli feilbehandlet og få feil medisin. Hvis man foreksempel tar en urinsticks prøve så inneholder ofte den masse proteiner når man er gravid. har du proteiner i urinen uten å være gravid så kan det være noe galt. Så det er pga at du skal få riktig behandlig vi spør om disse tingene. men, slapp av for vi har taushetsplikt og vi har lov til å spørre om alt vi vil så lenge det er relevant for prøvene vi skal ta. Det er som mange ikke vet vi helsesekretærene som analyserer prøvene deres så legen gir medisiner ut ifra det svaret vi gir, og da må svaret være korrekt.

Du vet at en helsesekretær ikke er det samme som en bioingeniør, ikke sant? For en vanlig helsesekretær er absolutt ikke utdannet til å analysere prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De på labben har ikke noe med hvorfor du er der. Du har med deg et ark hvor det står hvilke prøver som skal tas. og de eneste spørsmål som skal stilles er spørsmål direkte knyttet til de prøvene som tas. graviditet har aldri vært noe hinder for urin eller blodprøver.

De kan finne ut noe av de testene som skal tas, men akkurat det å spørre om kvinner er gravide i en slik setting er temmelig tankeløst. tenk om hun nettopp hadde spontanabortert? Eller var ufruktbar, hadde mistet et barn.. Laboranten kjenner som regel ikke til pasientens bakgrunn. og det er plagsomt for fyldige kvinner å få det spørsmålet hele tiden, spesielt når det er medisinske grunner til at man overhode ikke skal bli gravid.

Jeg har opplevd alt, mistet underveis, tidlig spontanabort, "forbud" mot å bli gravid av medisinske årsaker. I tillegg er jeg god og rund, med magemuskulatur som ikke hentet seg inn igjen etter siste svangerskap. jeg bare ler av sånne spørsmål, men det er ikke alle som klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen fordi jeg har vært litt svimmel.

Legen ville jeg skulle ta noen blodprøver for å se om alle verdiene i kroppen var bra.

Greit, så tok jeg med meg arket og gikk til damen som skulle ta blodprøve.

Da jeg satte meg i stolen, så hun på arket jeg kom med, og så på meg og sa : Du er vel ikke gravid?

Jeg bare ... hæ? Har hun lov til å spørre om det??

Forresten, jeg er ikke gravid.

Jeg som startet tråden, og nei, ble jeg ikke forærmet. Det er mye som skal til for å fornærme meg. Jeg ser heller ikke gravid ut. :fnise:

Jeg ble bare satt ut av spørsmålet, for det er første gang jeg har fått det spørsmålet. Aldri noen som har spurt meg om det i mitt 29 år lange liv.

Kanskje det er naturlig for dere som har barn å få det spørsmålet, men jeg syns det er et ganske spesielt spørsmål og få, og det er nok spesielt hvis man har opplevd .eks spontanabort og ikke har blitt gravid etter det.

Jeg skjønner nå, at dette spørsmålet kommer jeg nok til å få flere ganger i livet mitt...Jeg kan ikke for at jeg reagerer sånn på det, men det gjør jeg.

Endret av meridian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I situasjoner der det er relevant info å vite om en person er gravid, så må det være lov å spør. (Tenker ikke på type jobbintervju selvfølgelig, det er ikke greit). Og i en slik situasjon som du var i ville jeg ikke reagert. Har selv vært på omvisning i en elektrolysehall i jobbsammenheng, der jeg som eneste unge dame ble spurt om jeg var gravid, ubehagelig spørsmål, særlig iom at jeg og alle mine kolleger som stod rundt ble fortalt hva som kunne skje dersom jeg faktisk var gravid men ikke turte å si fra. Var bare å bite sammen tenna og høre etter, for de kan ikke sende inn folk i situasjoner som er farlige, så da må de rett og slett spør siden det ikke er normalt å vite at man som gravid ikke kan være i nærheten av slik og sånn. Så det er nok bare å forberede seg på at spørsmålet kan dukke opp igjen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg skjønner jo at i den situasjonen du var i, så var det relevant å spørre om noe sånt.

Jeg tror at første gang man får det spørsmålet, så blir det litt rart.

Jeg tenkte: Hæ? Er det meg du prater til? Har jeg blitt så voksen?

Tror jeg så meg litt rundt før jeg sa Nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Mye rart folk skal henge seg opp i.......... Mange blir gjerne svimle når de er gravide, hun som tok prøven skulle kanskje også analysere den, og det er da vel ikke ett rart spørsmål å få.... Skjønner ikke problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er hos legen er det ett medisinsk spørsmål, ikke ett personlig ett.

Jeg forstår ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er hos legen er det ett medisinsk spørsmål, ikke ett personlig ett.

Jeg forstår ikke problemet.

Jeg har forklart problemet mitt med spørsmålet lenger opp.

Hadde jeg vært inne hos fastlegen, hadde det ikke vært så rart å få spørsmålet, men hun som skulle ta blodprøve hadde jeg ikke forventet noe spørsmål fra. Det har jeg ikke opplevd før, iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...