Gå til innhold

anger! Hva gjør dere med den?

Fremhevede innlegg

Skrevet

hvordan forholder dere dere til anger i livet? Feil dere mener dere har gjort, store og små, og som ikke kan gjøres om, men som man må leve med? Hvordan gjør og tenker dere? Jeg tenker at et av mitt livs store utfordringer er å lære meg å leve med mine feil, foreløpig er jeg helt utrolig dårlig på det, jeg plager meg selv i årevis og ligger våken om natten og bebreider meg selv, så trenger alle råd, tips eller erfaringer dere har :)

Videoannonse
Annonse
Gjest wild bird
Skrevet

Å angre er vel noe av det mest bortkastede man gjør. En kan ikke gå tilbake og endre fortiden. Er det noe du angrer på, men som kan gjøres om igjen, så er det jo bare å gjøre det.

Om jeg skulle få tanker om anger, så prøver jeg å tenke på om det kom noe godt ut av det som skjedde. En må jo prøve å finne et positivt fokus.

Skrevet

Jeg gidder rett og slett ikke å angre :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg gidder rett og slett ikke å angre :)

oi, beundrer deg for den evnen :)

Skrevet

Selv om jeg angrer på en ting, så har jeg hvertfall blitt en erfaring rikere. Og vet hva jeg kan gjøre for å unngå at det samme skjer igjen. :)

Skrevet

Jeg prøver å tenke at alt jeg har gjort har gjort meg til den jeg er idag. Og da er jeg fornøyd, selv om det alltid vil være ting jeg ikke liker å minnes.

Skrevet

In bad times I nurse it, in good times I'm oblivious

• Liker 1
Skrevet

Jeg angrer meg egentlig aldri, men kan bekymre meg for fremtiden hvis jeg har brukt litt for mye penger. Men gjort er gjort og spist er spist. Hvis jeg blir liggende og gruble om natta, lager jeg en strategi på hvordan jeg kan takle det (f.eks spareplan, avlyse avtaler hvis jeg er stressa etc). Man lærer av sine feil, og neste gang kan man tenke seg litt bedre om.

Angret forresten fælt på at jeg slo opp med kjæresten i vinter. Men nå er vi samen igjen, så da slapp jeg gråte mer over den spilte melken.

Du får spørre deg selv om det hjelper at du angrer! Svaret er ofte nei.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Ligger borte i kurven der... *peke*

Skrevet

Jeg var også som deg før, og angret fælt på så mye. Så var det en sjef av meg som sa "Feilen med damer er at de ikke kan å gi faen!". Da gikk det opp et lys.

Jeg har strategier for å takle anger.

Har jeg gjort noe som ble dumt for noen andre, legger jeg meg flat og ber om unnskyldning. Jeg er atskillig mer ydmyk IRL enn her inne, jeg er faktisk ganske så snill :)

Er det noe jeg kan gjøre noe med, planlegger jeg hva jeg skal gjøre og når, da er det lettere å ikke tenke på det i mellomtiden. Jeg har blitt flink til å ta slike ting raskt, slik at det ikke kan gnage for lenge på meg.

Dersom det ikke er noe jeg kan gjøre noe med, trener jeg på å si til meg selv at dette nå er utenfor min kontroll, og at jeg ikke kan være perfekt hele tiden, og må gi meg selv litt rom for å feile. Jeg øver meg rett og slett på å gi litt faen.

Disse strategiene har i alle fall hjulpet for meg, og jeg ligger sjelden og grubler over slike ting lengre.

Skrevet

Mange gode råd her nå. Ja, det er sant, at anger er bortkastet tid, men så driver vi mennesker jo med mye som ikke er bra for oss- og er det ikke er ordtak som sier at mennesker er det eneste dyret som ikke lærer av sine feil? ;) Jeg vil kanskje si det sånn at man lærer av noen feil ,mens andre gjør man igjen

Skrevet

Jeg prøver også å bruke minst mulig tid på anger, spesiellt anger på ting jeg har gjort!!

Ting jeg ikke kan forandre, prøver jeg å finne måter å leve og lære av. Anger på noe jeg har gjort, kan jeg ikke forandre, men jeg kan lære av det og bli bevisst hva jeg ønsker skal eller ikke skal skje igjen= en erfaring rikere.

Lær av de tingene du gjør feil, men ikke dvel eller plag deg selv med det, det gjør verken deg eller andre noe godt. ;)

og, litt klisje kanskje, men jeg vil heller angre på noe jeg har gjort feil, en å angre på noe jeg ikke gjorde og der sjansen er borte.

Jeg kaster meg inn i ting og gjør myyyye, nettop pga det. Nettop fordi jeg heller vil gjøre og angre, en å miste sjansen til å prøve, selv om jeg risikerer å gå galt.

Og jeg kaster ikke bort mange år på anger.

Som andre sier, er det noe jeg virkelig bruker mye tid og grubling på, så lager jeg en slagplan! Skriver ned hva som kan gjøres, hva jeg har lært, hvordan jeg kan gå videre, hva er mine valgmuligheter. Og utifra den planen, som ikke nødvendigvis følges slavisk, finner jeg en måte å komme meg videre på, med alt det jeg har med meg av ny kunnskap. ;)

Jeg har også en innebygd tro på at det alltid kommer noe nyttig ut av de erfaringer vi tar med oss, vonde og gode. Ikke nødvendigvis noe godt eller vondt, men noe jeg kan dra nytte av, og dermed er det tross alt noe "godt" i det, om en ikke akkurat der og da.

• Liker 1
Gjest Prøvis
Skrevet

Selv om jeg angrer på en ting, så har jeg hvertfall blitt en erfaring rikere. Og vet hva jeg kan gjøre for å unngå at det samme skjer igjen. :)

Jeg tenker det samme. Jeg kan være skikkelig sur og ergre meg til å begynne med men tenker så at nå er jeg en erfaring rikere og at dette har jeg ikke tenkt å gjenta.

Skrevet

Jeg tenker; er det så mye å gjøre med den? :vetikke:

Skrevet

oi, beundrer deg for den evnen :)

Etter å ha måttet lese "Skammen" av Bergljot Hobækk Haff på videregående innså jeg hvor grusomt dette med skam og anger er. Nå er jo den boka ganske ekstrem, men hoff. Likevel. Skam og anger går ofte hånd i hånd, synes jeg. Vekk med det!

Skrevet

jeg føler at jeg nok er veldig ufornuftig når det gjelder anger, for logikken tilsier jo at det ikke hjelper å tenke og gnure på det, men like fullt kjører hodet på med disse tankene. Hvor dyp og langvarig angeren blir, kommer jo an på konsekvensene det du gjorde fikk også

Skrevet

Det handler nok litt om selvtillit også! Jo dårligere selvtillit, jo mer har man vel en tendens til å klandre seg selv for alt mulig.

Skrevet

Tilgi deg selv. Hvis du ser bilder eller spiller film av hendelsen og øsker ting ugjort, så stopp deg selv. Tenk som så at alle tråkker i salaten i større eller mindre grad hele tiden. Ingen er perfekte. Ja, det var uheldig, men det er over, og det må være greit. Vi lærer og vi går videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...