Gå til innhold

Første jula i nytt hus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har bestemt oss for å ha jula hjemme i år og invitere foreldre og søsten hjem til oss. Dette synes alle var fint, men nå vil plutselig svigers absolutt ta med seg mat! (mulig det er for å være snille, eller kanskje de ikke stoler på mine matlagingsegenskaper, hehe). Jeg har alltid fått ros for maten min og jeg klarer fint å lage julemiddagen. Det er akkurat som om de vil ha sin egen mat.

Jeg synes det er litt frekt, de får vel spise det de får? Jeg vil gjerne lage min egen mat da vi skal ha middagen hjemme hos oss? De sa også: ja, du skal vel lage sånn og sånn? På den "riktige" måten?

Jaja..

Flere som har svigers som blander seg i jula?

Jeg har en svigermor som ikke vil komme i det hele tatt fordi hun SKAL være hjemme hos seg selv, og spise sin egen mat. Modent... Stå på ditt, og si at du lager maten, ferdig med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be henne stå for desserten.

Hun gjør nok dette i beste mening. Samtidig er du kanskje litt ekstra sårbar på dette teamet siden det er første jul i nytt hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da svigermor begynte å oppleve at julen bare var mas og styr, og at hun var så sliten på julaften at hun ikke klarte å kose seg, har jeg laget til jul i vårt hjem.

Det er 13 år siden nå, og i 13 år har svigermor kommet til juleselskap med ribbefatet i hendene, og svigerfar kommer tuslende bak med rødkål og en sausekjele. (og i 17 år har hun glemt medisterkakene hjemme :ler: )

Slik har det vært i alle år, og slik kommer det til å bli i alle år, helt til hun glemmer hvordan hun skal steke ribbe.

Vi kan si at dette har blitt en tradisjon hos oss.

Det første året tenkte jeg som deg, at hun blandet seg inn, men andre året innså jeg at dette var viktig for henne. Det hadde ingenting med meg, og mine evner som husmor å gjøre, men det var viktig for henne å føle at hun bidro med det hun kunne best.

Hun har aldri vært en baker, hun har aldri vært den som har laget juleting, men hun har vært den som laget maten...

Hun ønsker å gi sin sønn litt av "mors jul", og hun ønsker at barnebarna skal oppleve julematen som de ville opplevd den hvis hun hadde orket å stelle i stand til juleselskap.

Det er viktig for henne, og det å steke ribbe betyr ikke så mye for meg, at jeg må såre henne ved å si at jeg vil lage den selv.

Snakk med din svigermor.

Spør, lytt, og finn ut om det er viktig for henne å føle at hun bidrar.

Det kan hende du blir overrasket over svaret. :)

Et veldig godt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...