Gå til innhold

Hjelp meg å skrive bedre på Norsk

Mor til Kitto

Anbefalte innlegg

Hei hei,

Jeg er ei vietnamesisk kvinne som har bodd i Norge i 2 år. Jeg vil gjerne bli flink å skrive på Norsk men det er så vanskelig. Jeg vet ikke hvor kan jeg starte og jeg har ingen norsk venn som kan hjelpe meg å korrigere skriftfeilen min. Manen min er vietnamesisk også derfor vi har veldig litt kontakt med Norskmann.

Det er ikke først gang bor jeg i et utland og Norsk er mitt tredje språk. Derfor forstår jeg at å være flink på Norsk er den best måten for å integrere inn Norsksamfunnet og for å finn en god jobb.

Jeg skal skrive om forskjellig temaer og jeg håper at du kan hjelpe meg å forbedre i skriftkunnskap. Du kan korrigere meg i grammatisk og dermed gi meg råder om hvordan skrive med norskmåten.

Hilsen fra Kitto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om matvaner

Jeg er ei vietnamesisk kvinne som har bodd i norge i 2 år. Jeg er veldig heldig å ha sjanse til å oppleve to forskjellige matvaner: den vietnamesisk matvanen og den norsk matvanen.

I Vietnam ha vi også tre prinsipele måltider: frokost, lunsj og middag. Spiser vi middag litt senere enn i Norge og ha vi ikke måltid mellom lunsj og middag. Vietnam er et tropikal land derfor kan vi dyrke varierte frukter og grønnsaker. På grunnen av det spiser vi mer frukter og grønnsaker enn norskmann. Ris er viktigst i måltid og vi spiser ris hverdag. Det er mange forskjellige kaker lages av rismelk. Vi spiser iblant hvit brød og vi har ikke grov brød.

Jeg synes at før i tiden var det stor forskjell mellom matvane i Norge og matvane andre land. Men fra 90 tallet, på grunnene av innvandrere, tendanse av globalisering, matvanene i norge har forandret seg så fort. I dag er det ikke så stor forskjell mellom matvane i norge og mat vaner i andre lander, særlig med matvaner i europerisk lander. Nordmann spiser nå ikke bare bollerfisker, grov brød…, fremmedsmat som pizza, spaguetti tar en viktig del av matvanene i Norge. På butikken i Norge kan vi finne all maten som vi trenger. Det blir vanskelig nå å skille den norsk matvanen med matvaner i andre land

Etter å leve i Norge har jeg forandret matvanen min fordi det er veldig dyrt å kjøpe eksotiske matvarer i Norge. Dessunten det tar meg mye tid å lage vietnamesisk mat. Så jeg begynne å spise grov brød på lunsj og spise ris bare i middag. Jeg begynner å liker å spise grov brød og fisk fordi det er sunt og godt for helse. Jeg lager ikke bare vietnamesisk mat men også andre fremmedmat som fransk mat, italiensk mat…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut ifra at du vil ha korrigering av eventuelle skrivefeil i teksten din. Jeg retter teksten med utheva (svart) skrift.

Om matvaner

Jeg er ei vietnamesisk kvinne som har bodd i Norge i to år. Jeg er veldig heldig som har en sjanse til å oppleve to forskjellige matvaner (matkulturer er et bedre ord i denne sammenhengen) : den vietnamesisk matvanen og den norsk matvanen.

I Vietnam ha vi også tre hovedmåltider: frokost, lunsj og middag. Vi spiser middag litt senere enn dere gjør i Norge og vi har ikke et måltid mellom lunsj og middag. Vietnam er et tropisk land og vi kan dyrke varierte frukter og grønnsaker. Derfor spiser vi flere frukter og grønnsaker enn nordmenn. Ris er viktigst i måltidet og vi spiser ris hver dag. Mange forskjellige kaker lages av rismelk. Vi spiser i blant hvitt brød og vi har ikke grovt brød.

Jeg synes at før i tiden var det større forskjell mellom matvanene i Norge og matvanene i andre land. Men fra 90-tallet, på grunn av innvandrere og økt (endret pga uforståelig) globalisering, har matvanene i Norge forandret seg fort. I dag er det ikke så stor forskjell mellom matvanene i Norge og matvaner i andre land, særlig i Europa. Nordmenn spiser ikke lenger bare fiskeboller og grovbrød. Fremmedmat som pizza og spagetti utgjør en viktig del av matvanene i Norge. I butikker i Norge kan vi finne all maten vi trenger. Det blir vanskelig nå å skille den norsk matkulturen fra den i andre land.

Etter å ha levd i Norge har jeg forandret matvanene mine fordi det er veldig dyrt å kjøpe eksotiske matvarer i Norge. Dessuten tar det mye tid å lage vietnamesisk mat. Så jeg begynte å spise grovbrød til lunsj og spise ris bare til middag. Jeg begynner å like å spise grovbrød og fisk fordi det er sunt og godt for helsa. Jeg lager ikke bare vietnamesisk mat, men også annen fremmedmat som fransk og italiensk mat.

Dette er kjempebra skrevet med tanke på hvor kort tid du har vært i Norge og hvor liten norsk omgangskrets du virker å ha. Forskjellen mellom vietnamesisk og norsk er kjempesvær. Jeg ærer læreinnstillinga di.

Endret av annamaria8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kitto,

Så utrolig bra at du vil lære! Synes du er kjempeflink! Selv om det er noen feil, så er de aldri store. Det er aldri vanskelig å skjønne hva du mener.

Når det gjelder hvor du kan starte for for å bli bedre i norsk, så vil jeg foreslå biblioteket. Det beste du kan gjøre for å bli flinkere til å skrive, er å lese masse! Også får du helt sikkert god underholdning på kjøpet!

Lykke til!

Her er det jeg ville retta på i åpningsinlegget i denne tråden!

Hei hei,

Jeg er ei vietnamesisk kvinne som har bodd i Norge i 2 år. Jeg vil gjerne bli flink til å skrive på Norsk, men det er så vanskelig. Jeg vet ikke hvor jeg kan starte, og jeg har ingen norsk venn som kan hjelpe meg med å korrigere skrivefeilene mine. Mannen min er også vietnamesisk, og derfor har vi veldig lite kontakt med nordmenn.

Det er ikke første gang jeg bor i utlandet, og norsk er mitt tredje språk. Derfor forstår jeg att å være flink i norsk er den beste måten å integreres i det Norske samfunnet, og for å finne en god jobb.

Jeg skal skrive om forskjellige temaer, og jeg håper at du kan hjelpe meg å forbedre skriveferdighetene. Du kan korrigere meg i grammatikk, og dermed gi meg råd om hvordan å skrive på norsk.

Hilsen fra Kitto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tusen takk for å rette teksten min. Det skal hjelpe meg å huske mine feiler.

Jeg vet at jeg er på lange veien for å bli flink på Norsk. Jeg må lese, skrive mer...men problemet at jeg ikke har nok tid å gjøre alt jeg vil.

Jeg har et barn under et år som går til barnhagen 2 dager hver uka ( han fikk ikke 100% plassen i barnhage)og jeg jobber 50% for enda). Hverdag har jeg cirka maksimum 3 timer for meg selv. Problemet at jeg kan ikke konsentrere meg 100% i 3 timer å lære bare Norsk :(.

Jeg skriver i forumet for å gi meg motivasjon å skrive litt teksten på norsk hverdag og å ha kontakt med andre norskmenn. Synes det er en av beste måtene å lære å skrive rettelig Norsk. Dessuten skal jeg ha Trinn 3-eksamen i norsk på universitet om 2 måneder. Hvis jeg skal bestå av den eksamen, vil jeg gå til trinn 3 på Norskkurs i universitetet og lære mer norsk :).

Hvis du har litt tid, hjelpe meg å rette teksten min. Jeg planlegger til å skrive om en tema hver uka for å være klar til den norsk eksamen.

Klem fra mor til Kitto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor forstår jeg att

Er man ikke stødig i norsk bør man ikke drive korrektur.

Det heter at, ikke att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Tusen takk for rettelsen av teksten min. Det vil hjelpe meg å huske mine feil.

Jeg vet at det er en lang vei å gå for å bli flink i norsk. Jeg må lese og skrive mer... Problemet er at jeg ikke har nok tid til å gjøre alt jeg vil.

Jeg har et barn under ett år som er i barnhagen 2 dager hver uke (han fikk ikke 100 % plass i barnhage)og jeg jobber 50 % ennå). Hver dag har jeg maksimum 3 timer for meg selv. Problemet er at jeg ikke kan konsentrere meg 100 % i 3 timer og bare lære norsk :(.

Jeg skriver i forumet for å gi meg motivasjon til å skrive litt på norsk hver dag og å ha kontakt med andre nordmenn. Synes det er en av beste måtene å lære å skrive korrekt norsk. Dessuten skal jeg ha trinn 3-eksamen i norsk på universitetet om 2 måneder. Hvis jeg skal bestå eksamen, vil jeg gå til trinn 3 på norskkurs ved/på universitetetet og lære mer norsk :).

Hvis du har litt tid, hjelp meg å rette teksten min. Jeg planlegger å skrive om et tema hver uke for å være klar til norskeksamen.

Klem fra mor til Kitto

Det kan godt hende jeg har oversett noe, men jeg har luket tak i noen ting ingen har nevnt til nå. Norsk skrives for eksempel med liten n. Det samme gjør nordmenn. Det er kun Norge som skrives med stor n.

Endret av FoxyFish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei,

Jeg er en vietnamesisk kvinne som har bodd i Norge i 2 år. Jeg vil gjerne bli flink til å skrive norsk, men det er så vanskelig. Jeg vet ikke hvor jeg kan starte og jeg har ingen norske venner som kan hjelpe meg å korrigere skriftfeilene mine. Mannen min er vietnamesisk også, derfor har vi veldig lite kontakt med nordmenn.

Det er ikke første gang jeg bor i utlandet og norsk er mitt tredje språk. Derfor forstår jeg at å være flink i norsk er den beste måten å integrere seg inn i det norske samfunnet og å finne en god jobb på. Jeg skal skrive om forskjellige temaer og jeg håper at du kan hjelpe meg med å forbedre skriftkunnskapen min. Du kan korrigere meg i grammatikk og dermed gi meg råd om hvordan å skrive norsk.

Hilsen fra Kitto

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tusen takk for at dere retter teksten min. Det skal hjelpe meg å huske mine feil.

Jeg vet at jeg er på god vei til å bli flink i norsk. Jeg må lese og skrive mer...men problemet er at jeg ikke har nok tid til å gjøre alt jeg vil.

Jeg har et barn under ett år som går i barnhagen to dager i uka ( han fikk ikke 100% plass i barnhage)og jeg jobber 50% ennå). Hver dag har jeg cirka maksimum 3 timer for meg selv. Problemet er at jeg ikke kan konsentrere meg 100% i 3 timer og bare lære norsk :(.

Jeg skriver i forumet for å motivasjon til å skrive litt tekst på norsk hver dag og å ha kontakt med andre nordmenn. Synes det er en av de beste måtene å lære å skrive riktig norsk på. Dessuten skal jeg ha trinn 3-eksamen i norsk på universitetet om to måneder. Hvis jeg består den eksamenen, vil jeg gå til trinn 3 på norskkurs universitetet og lære mer norsk :).

Hvis du har litt tid, hjelp meg å rette teksten min. Jeg planlegger å skrive om et tema hver uke for å være klar til norskeksamen.

Klem fra mor til Kitto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ikke lese korrektur når du har så dårlige norskkunnskaper. Hun vil jo bli forvirret... Du har jo fire feil i teksten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for at dere retter teksten min. Kan du gi med noen kommentarer om hvordan jeg skriver.

Om ei uka skal jeg ha norsk eksamen på universitetet :(. Jeg skal prøve å skrive mest som mulig fra nå.

Tema 2: Om mobiltelefon

Jeg husker at for 10 års siden var drømmen min veldig enkel ” å ha en mobiltelefon”. I denne tida kunne bare rike mann eie mobiltelefon fordi det var veldig dyrt å bruke det. Nå for tida nesten all har mobitelefon, fra barn som bare er 7 år gamle til gamle som er mer 80 år. Mobitelefon blir dermed en viktig del av livet vårt.

Mange kan ikke klare seg uten mobiltelefon. Mobiltelefon hjelper oss til å ha kontakt med andre uansette hvor vi er. For et enkelt eksempel: en menn som går på butikken men dessverre han glemmer huskelisten på hjem. Derfor vet han ikke hva han må kjøpe. Med mobiltelefon vil han bare ringe til kona ham for å minne ham. Det er super praktisk! Hvis han bruker ikke mobiltelefone, så han må dra hjem uten å kjøpe noen.

For foreldrene av små barn, mobiltelefon vil hjelpe dere å vite hvor barna deres er. Barn kan også ringe til forendrene da de trenger hjelp.

På grunn av utviklingen av teknologi mobiltelefon har multifunsjon, for eksempel: camara, GPS; internett, musikk. Nå trenger vi kjøpe mobitelephone i stedet for å betale mye for kamera, Epod….

På de grunnene at alle bruker mobiltelefone.Likevel er ingen perfekt og mobiltelefon har mange ulemper. Først kan vi miste friheten fordi alle kan ringe til deg når de vil. Etter på kan du bli veldig uhøflig dersom du ikke husker å slå av mobiltelefon i offentlige områder som kino, teater…

Hos brukerne som er barn, er det vanskelig å ta kontrol av barne. Mange barna bruker mobiltelefon å prate med venner og spille, så de kan ikke konstrentere å studere.

Jeg har mobiltelefon som jeg bruker bare når jeg går ut. Jeg foretrekker å bruke internett enn å bruke mobiltelefone til å kontakt med andre. Det er billigere å bruke internett enn å bruke mobiltelefon. Når jeg bruker mobiltelefonnett, velger jeg still tilstand. Jeg vil ikke høre telephone når jeg ikke vil. Jeg bruker ofte mobiltelefon for å ta bilder. Selv om kvalitet av bilder ikke er meget godt, er det praktisk å kunne ta bilde uansett hvor jeg er.

For konklusjon tenker jeg at mobiltelefon er en veldig praktisk med mange fordeler. Likevel må vi være ikke så uavhengig av mobiltelefon for å bli en smart mobiltelefonbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy

Hei,

Takk for at dere retter teksten min. Kan du gi meg noen kommentarer om hvordan jeg skriver.

Om ei uke skal jeg ha norsk eksamen på universitetet :(. Jeg skal prøve å skrive mest som mulig fra nå.

Tema 2: Om mobiltelefon

Jeg husker at for 10 års siden var drømmen min veldig enkel ” å ha en mobiltelefon”. denne tiden kunne bare rike mann eie en mobiltelefon fordi det var veldig dyrt å bruke det. Nå for tiden har nesten alle har mobitelefon, fra barn som bare er 7 år gamle til gamle som er mer enn 80 år. Mobitelefon blir dermed en viktig del av livet vårt.

Mange kan ikke klare seg uten mobiltelefon. Mobiltelefon hjelper oss til å ha kontakt med andre uansett hvor vi er. For et enkelt eksempel: Et enkelt eksempel: en mann som går på butikken men dessverre har han glemt huskelisten sin hjemme. Derfor vet han ikke hva han må kjøpe. Med mobiltelefonen vil han bare ringe til kona si for å minne ham på det. Det er super praktisk! Hvis han bruker ikke ikke bruker mobiltelefon, så han må dra hjem uten å kjøpe noe.

For foreldrene til små barn, vil mobiltelefon hjelpe dem å vite hvor barna deres er. Barn kan også ringe til forendrene når de trenger hjelp.

På grunn av utviklingen av teknologi er mobiltelefonenen multifunksjonell, for eksempel: kamera, GPS; internett og musikk. Nå trenger vi bare å kjøpe kjøpe en mobiltelefon i stedet for å betale mye for kamera, Ipod….

På grunn av dette bruker alle mobiltelefon. Likevel er ingenting(fordi du prater om en ting, ikke et menneske) perfekt og en mobiltelefon har mange ulemper. For det første kan vi miste friheten fordi alle kan ringe til deg når de vil. Senere kan du bli veldig uhøflig dersom du ikke husker å slå av mobiltelefon i offentlige områder som kino, teater…

Hos brukerne som er barn, er det vanskelig å ta kontrol av barne=Det er vanskelig og ta kontroll over barns bruk av mobiltelefon. Mange barn bruker mobiltelefon til å prate med venner og spille, så de kan ikke konsentrere seg om å studere.

Jeg har mobiltelefon som jeg bare bruker når jeg går ut. Jeg foretrekker å bruke internett enn å bruke mobiltelefone til å kontakt med andre. Det er billigere å bruke internett framfor å bruke mobiltelefon. Når jeg bruker mobiltelefon, velger jeg å ha den på lydløs. Jeg vil ikke høre telefonen når jeg ikke vil. Jeg bruker ofte mobiltelefon for å ta bilder. Selv om bildekvaliteten ikke er meget god, er det praktisk å kunne ta bilder uansett hvor jeg er.

Tror dette ble ganske riktig :) Noen får kjefte om det var feil! hihi.. Endret litt på noen setninger også, men prøvde og holde det slik du har skrevet.

For konklusjon tenker jeg at mobiltelefon er en veldig praktisk med mange fordeler. Likevel må vi være ikke så uavhengig av mobiltelefon for å bli en smart mobiltelefonbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...