Gå til innhold

Overvektige på treningsstudio

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er overvektig, og skal nå for første gang begynne på helsestudio. Jeg har kjøpt inn treningsklær, og skal starte denne uka. Men jeg må innrømme at jeg sliter litt med selvtilliten her. Jeg ser for meg at de fleste på et treningsstudio er muskuløse menn og slanke jenter, og føler jeg vil stikke meg ut. Jeg har kjøpt meg en sykkelbukse med polstring bak (anbefalt av han jeg snakket med på treningsstudioet siden jeg skal hovedsaklig drive med spinning) og tilhørende trøye, og lurer fælt på hva folk vil tenke om jeg tropper opp i dette.

Dette er nok bare usikre tanker i mitt eget hode, og jeg er motivert for trening for min egen del, men jeg kjenner jeg sliter litt her. Hva tenker dere som trener fast om det kommer noen overvektige og trener? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Vi konsentrerer oss om vår egen trening vi. Kunne i grunnen ikke brydd oss mindre om deg og din kropp.

Hvis vi tenker noe i det hele tatt er det vel at der er en ny som vi ikke har sett før.

Lykke til med treningen - ikke tenk - bare begynn.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg synes du bare skal gå inn der med hevet hode jeg. Det er mange ulike typer mennesker som trener på studio, og jeg synes det er flott at du skal begynne og trene!! Jeg tenker ikke nevneverdig over andre mennesker når jeg trener, for jeg er som regel veldig opptatt med meg selv :)

Skrevet

Jeg tenker at det er fantastisk at vedkommende tar tak i seg selv og gjør noe med livsstilen :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Ikke bekymre deg for å være overvektig på treningsstudio. Jeg har ei overvektig venninne som adresserte akkurat det problemet, og det viste seg at de følelsene hun hadde er akkurat de samme som alle venninnene mine som gikk på studio hadde; redd for å skille seg ut, å se dvask ut, å svette mye, å puste for "høyt" osv osv...men saken er jo den at vi er jo der alle for å trene, og det beste er å faktisk utnytte de spinningtimene i fulle drag og få ut mest mulig energi.

Jeg tror ikke noen tenker noe som er av betydning for deg. Hun venninnen min opplevde tvert imot at hun hadde hyggelige samtaler med andre i forhold til teknikk og tips til å best utnytte apparatene (hun trente mye vektmaskiner), og opplevde hverken en "stakkars deg" eller "æsj så tjukk du er"-holdning.

Et par ting å tenke på kan være at du er ekstra oppmerksom på belastning i begynnelsen om du ikke vet hvor mye muskler og ledd tåler. Bruk mye tid på å kjenne etter sånn at du ikke får belastningsskader, men for all del, det skal kjennes i musklene. Du kan jo også tenke på å få en spinningsykkel som står litt bak i lokalet og ikke helt fremst. Kom gjerne i god tid, sånn at du er sikret. Og; om du skulle oppleve at det går lukt til helvete første gangene så kan du jo vurdere et par timer med personlig trener om du har råd. Da får du mye hjelp til å trene riktig og kan føle deg mer "forberedt" når du inntar treningsstudioet.

Lykke til og håper noe av det jeg skrev virket fornuftig!

Skrevet

Jeg tenker så bra at de har innsett at de har et problem og vil gjøre noe med det.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Jeg hadde tenkt "fantastisk at mennesker tar tak i seg selv og prøver å holde seg sunne og friske" (altså ikke at de nødvendigvis slanke seg, men holde kroppen frisk)

Syns det er synd at mange overvektige ikke tør å dra på treningsstudio, men jeg kan forstå det også for man blir jo ofte møtt av mange veltrente og tynne mennesker. Det man må si til seg selv da er at vi alle har startet ett sted. Kanskje mange av de på studioet har vært overvektige?

• Liker 1
Skrevet

Det foregår kun i hodet. Jeg er middels, men følte likevel på det samme fordi det var så mange slanke, godt trente mennesker der. Hadde så dårlig kondis at jeg var utrolig redd for å svette for mye og å puste for høyt, og å klare for lite vekt osv. Så snart jeg fikk begynt ble fokusen min helt på meg selv og hva jeg skulle gjøre.

Mange trivelige folk på helsestudio, og det er vel få andre ting som folk promoterer så mye når de først har kommet inn i det. Hvis noen ser deg og tenker utover "hei, et nytt fjes" så er det vel heller at de tenker at det er flott at du tar initiativet til å begynne der! Det er starten på et bedre, sunnere liv! :jepp:

Stå på, og kos deg!

Skrevet

Jeg tenker at vedkommende har gjort et flott valg for seg selv og sitt eget liv, som det står respekt av.

• Liker 1
Skrevet

Nå er det en stund siden jeg har trent på studio, men jeg tror du kan ta det helt med ro. For det første er det ikek bare muskelbunter der, det er folkt i alle størrelser og former. Og de aller, aller fleste er der nettopp for å trene, ikke for å glo eller bry seg med andre.

Skrevet

Jeg hadde virkelig ikke tenkt NOE negativt. De eneste jeg tenker over er de som er FOR godt trent som bare tar 5 repetisjoner med en tung manuell og bruker de neste 25 minuttene på å glo på seg selv i speilet.

Eller han som brukte sånne tynne skumgummisandaler uten sokker mens han trente, haha!

Jeg tenker kun over menneskene der hvis de utpreger seg på en teit måte, ikke en overvektig person som vil holde seg i form/gå ned noen kilo. Det er jo litt synd hvis man blir sett rart på som overvektig på et treningssenter, det er jo et veldig bra tiltak fra de sin side å faktisk tørre å gå dit tross sine bekymringer.

Cudos!

Skrevet

Jeg er så altfor opptatt av meg selv til å bry meg ;)

Og forresten: det finnes ikke bare slanke, trente folk der. Det er mennesker i alle fasonger! :Nikke:

Gjest Ruccola
Skrevet

Jeg tenker så flott at h*n tørr, for det kan ikke alltid vere lett så dømmende som mange er!

Føler men seg større enn andre, så er mange ting vanskelig å komme igang med.

Gikk på jazzdans for noen år siden, og der begynte en genske stor jente. Husker jeg tenkte at jeg syns hun var kjempemodig!

Og kiloene bare rant av henne! Hun syns det var kjempegøy og en skikkelig motivator for vektnedgang :)

Begynte flere store jenter etter henne, så hun var en skikkelig motivator for andre også :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde virkelig ikke tenkt NOE negativt. De eneste jeg tenker over er de som er FOR godt trent som bare tar 5 repetisjoner med en tung manuell og bruker de neste 25 minuttene på å glo på seg selv i speilet.

Dette er et fenomen jeg alltid har lurt på. Muskuløse menn som holder seg rundt vektene (mellom speilene) og bare henger der. Det er forsåvidt et fenomen jeg bare har observert hos menn.

Skrevet

TS her.

Tusen takk, alle. Det er veldig godt å høre. :klem: Jeg får bare bite det i meg og hoppe i det. Antagelig antar jeg folk tenker mer over meg enn hva folk gidder å gjøre, man kan bli litt selvfokusert med dårlig selvtillit. :)

Hvordan er forresten kutymen når det kommer til klær på treningsstudio? Jeg har som sagt kjøpt en sykkelbukse (lang) og en tilhørende skjorte. Kan jeg bruke dette når jeg trener styrke også? Jeg har ikke noe annet. :sukk:

Skrevet

Hvordan er forresten kutymen når det kommer til klær på treningsstudio? Jeg har som sagt kjøpt en sykkelbukse (lang) og en tilhørende skjorte. Kan jeg bruke dette når jeg trener styrke også? Jeg har ikke noe annet. :sukk:

Det med sykkelbukse vet jeg ikke noe om, men kan ikke se for meg at det er et problem. Vet mange bruker å ta spinning først, og så gå på styrketreningsrommet, men aner ikke om de går i garderoben og bytter bukse først.

Ellers har vel mange steder en sånn regel om at man må ha bukse som går til under knærne, og skjorte som dekker skuldrene.

Skrevet

Jeg har vært i akkurat samme båt som deg. Men en dag bare dro jeg. Og jeg ble der. Hehe. Ingen som så rart på meg fordi jeg var overvektig eller noe sånt. Det viste seg at det finnes hyggelige mennesker på treningssenteret. Det er 20 kg siden ;)

Selvfølgelig kan du bruke de klærne du har kjøpt deg. Men jeg ville nok kjøpt enda en langbukse. Som ikke er sykkelbukse.

Skrevet

masse lykke til med trennga.

er i same bår selv, men nå etter litt over en måned har jeg senket skuldrene mer. for ser det er folk i alle størrelser.

trur du fnt kan bruke den sykkelbuksa i beynnelsen ja. å så utvide til en til etterhvert.

selv har jeg ikke hatt råd til enda en bukse, men det blir nok snart en sykkelbukse med polstring bak- fordi d er hardt i stumpen med de spinning seta. hihi..er jo mulig å legg på et sånt setetrekk å da, men ser heller etter en bukse på tilbud etterhvert

.det også sykkelsko etterhvert.

lite tips bare , om du ser på f eks g-sport på nett kan du se i *billigkroken* om d er nooe på tilbud som utgår også

og ofte har senterne stativ med klær for salg ofte gode tilbud der å.

der jeg begynte å trene- har de en ordning når je snart får medlemkorte så får je 20 % avslag på klær. men vet ikke om de gjeld på de klean som har hele 50 %

se de har et stativ med endel te 50 % å et stativ vanli pris.

men dog 20 eller 50 % litt å spare uans. etterhvert så unner jeg meg noe , som belønning for å trene.

Skrevet

Jeg tenker:

"Der går det en som kan bli skikkelig rå i knebøy."

Skrevet

Jeg tenker "her kommer en ny person for å trene."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...