Gå til innhold

Ruters elektroniske månedskort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei av dette kortet.

Selv om man scanner det jevnlig og det ER gyldig blir det problemer når det er kontroll, og man sitter der og blir fremstilt som en kriminell.

Jeg er så forbanna og lei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er slettes ikke alene!

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor de skal plage oss som betaler for oss og har gyldig billett med å "validere" hver gang vi går på bussen, trikken, t-banen, osv. Hvorfor ikke heller plage de som faktisk ikke betaler - snikerne?

Med betalt og aktivert 30-dagers billett (ikke lenger månedskort) skal det være unødvendig å validere den flere ganger om dagen. Man vet da selv hvor lenge billetten er gyldig.

Flexus suuger!

Skrevet

Jeg har aldri opplevd problemer eller hørt om noen som har opplevd problemer med det under kontroll. Hva om du oppbevarer kvitteringen sammen med månedskortet? Da kan ingen si at du ikke har betalt, det er jo bare å se på datoen for kjøpet?

Skrevet

De gjør det fordi de kan, fordi vi ikke har noe alternativ og er avhengige av dem.

I slike saker burde staten steppe inn og gjøre noe, mener jeg.

Skrevet

Trådstarter her:

Kortleseren til kontrolløren kunne ikke lese av kortet mitt. Så jeg ble beskyldt for å ikke ha gyldig billett.

Så sa jeg at det ikke er min feil av din kortleseren ikke leser av, så truet han med å gi meg bot pga tonen jeg brukte.

Så registrerte han mitt kort og sa at hvis jeg ikke skaffer et nytt kort innen 3 dager vil bot bli sendt meg.

????

Jeg hadde skjønt det hvis leseren hadde gitt ugyldig-billett signal men når leseren ikke klarer å lese av, skal ikke jeg bli beskyldt for ugyldig billett.

Hva feiler disse folka??

Skrevet

Jeg hadde heldigvis gyldig da det var kontroll. Men stusset da jeg skulle fornye det og de sa at det ikke hadde blitt validitert siden sist jeg kjøpte månedskort, og jeg var sikker på at jeg hadde stemplet det første gangen...skummelt om det ikke blir registrert!

Ser heller ikke vitsen med å stemple det hver gang jeg bruker t-banen.

Skrevet

Du noterte deg selvsagt også full personalia om kontrolløren.

De har idenitfikasjonskort på seg.

Det gjorde jeg den ene gangen kontrolløren "slengte med leppa" om manglende validering, selv om 30-dagers kortet var gyldig i over 20 dager frem i tid.

Skrevet

Synes generelt mange kontrollører oppfører seg nokså bøllete. Gamle kontroll kjerringer løper og skriker etter folk.. og for et språkbruk! De behandler folk nedlatende og med en utrolig arrogant holdning. Whisky hese kontroll kjerringer...fysj!

Skrevet

JEEZ. Slapp helt av. Det er forlengst blitt informert i mediene om at det finnes mange ubrukelige kort i omløp, fordi de er blitt ødelagt av å ligge for lenge lagret. Det er bare å oppbevare kvitteringen sammen med kortet og vise den ved kontroll, ingen problem.

Skrevet

JEEZ. Slapp helt av. Det er forlengst blitt informert i mediene om at det finnes mange ubrukelige kort i omløp, fordi de er blitt ødelagt av å ligge for lenge lagret. Det er bare å oppbevare kvitteringen sammen med kortet og vise den ved kontroll, ingen problem.

Kontrollørene må skjønne at det faktisk finnes ærlige folk også. Men de snakker med en i en så nedverdigende tone og så høyrøstet at det er så ubehagelig. Man får rare blikk og blir fremstilt som en kriminell.

At de driter seg ut fordi de har dårlige kortlesere eller dårlige kort er solgt som ikke fungerer som de skal skal ikke gå ut over ærlige og betalende kunder. Det er helt fjernt.

Skrevet

Dette er nå så godt kjent og omtalt bla. fra media og fra Ruter selv, at det er noe de fleste har fått med seg. Både ødelagte kort og at de bare har noen ytterst få kortlesere som faktisk virker, og alt annet surr med det nye systemet. Så disse skrekkhistoriene om håpløse kontrollører tror jeg ikke noe på. Tvert imot så synes jeg synd på dem, som må stå i fronten for et system som ikke fungerer. De får nok langt mer tyn fra frustrerte reisende enn omvendt.

Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Straffebeløpet på 50,- om man egentlig har kort, men har glemt/mistet har også falt bort, fikk jeg smertelig erfare. Jeg skulle til trafikanten med leg fordi jeg hadde fått stjålet mitt. På vei dit fikk jeg bot på 900 kr...

Endret av Airi Chikako
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg holder meg til papir-mnd kort. Jeg nektet å kjøpe plastikk-kortet sist gang fordi det var så mye tull med det første gang jeg skulle bruke det.

Ingen får meg til å bruke plastkortet til det er sikkert ...

Jeg tror uansett det er bedre med papir-billetter, for man kan ikke stole på elektronisk utstyr.

Dessuten har jeg ikke lyst til å betale 900 kr i bot for noe som ike fungerer.

Skrevet

Dette er grunnen til at jeg holder meg til papir-mnd kort. Jeg nektet å kjøpe plastikk-kortet sist gang fordi det var så mye tull med det første gang jeg skulle bruke det.

Ingen får meg til å bruke plastkortet til det er sikkert ...

Jeg tror uansett det er bedre med papir-billetter, for man kan ikke stole på elektronisk utstyr.

Dessuten har jeg ikke lyst til å betale 900 kr i bot for noe som ike fungerer.

Papirmånedskort eksisterer ikke lenger.

Skrevet

Jo, det gjør det. Det bare produseres ikke nye lenger. De selger fortsatt ut, de som har noen igjen på lager. Jeg kjøper dem også, kommer til å gjøre så lenge jeg kan, og håper de ikke går tomme før de elektroniske begynner å funke skikkelig.

Skrevet

Er det vanlig i Oslo at kortene ikke må vises fram (valideres, som dere sier) hver gang? Her i Trondheim har alltid kortene måttet forevises når man går på bussen. Papirkortene måtte vises til sjåføren, de elektroniske må legges mot en skanner. På hver eneste tur. Men vi er vant til det her, da. Det burde egentlig ikke vært nødvendig, nei.

Skrevet

På vei ut kanskje - men vi er fortsatt en god del som bruker dem.

Skrevet

Er det vanlig i Oslo at kortene ikke må vises fram (valideres, som dere sier) hver gang?

Det stemmer.

Her kan man gå på bussen gjennom alle dører (foran, midten og bak) og det er ikke forventet at man viser billett eller validerer elektronisk reisekort.

Skrevet

Joda, jeg kjøpte et papir-mnd.kort senest igår. På narvesen på majorstua.

Skrevet

Er det vanlig i Oslo at kortene ikke må vises fram (valideres, som dere sier) hver gang? Her i Trondheim har alltid kortene måttet forevises når man går på bussen. Papirkortene måtte vises til sjåføren, de elektroniske må legges mot en skanner. På hver eneste tur. Men vi er vant til det her, da. Det burde egentlig ikke vært nødvendig, nei.

På leddbussene kan man gå på bak, og i rushen er de stappfulle, så ikke alle kan vise billetten fremme. Det har heller ikke vært pålagt. På trikken samme. Og på t-banen er ikke sjåføren tilgjengelig for de reisende.

Det har blitt forsøkt å gjøres vanlig med validering, da de elektroniske billettene kom, og det ble plassert ut skannere. Men Ruter fikk ikke lov av Samferdselsdepartementet å pålegge reisende dette (de ville straffe de som ikke validerte, med gebyrer). Selv mener jeg det er idiotisk å kreve validering, da mye av poenget med å kjøpe månedskort (bortsett fra prisen) er å slippe å måtte frem med kort/lommebok hver gang man løper for å rekke bussen eller banen, i all slags vær, og ikke alltid hendene ledige, og stappfullt med folk.

De hevder det er ønskelig fordi de vil ha en måte å beregne reisemønster, for å tilrettelegge rutene og rutetidene bedre, og for å kunne fordele inntekter og kostnader mest mulig riktig mellom Ruter og NSB. Skjønner ønsket men, vel, det har de aldri kunnet da vi hadde papirbilletter. Og det vil de fortsatt ikke kunne få til eksakt, så lenge de ikke kan sørge for at alle validerer (noe som uansett kun kan sjekkes ved stikkprøver og kontroller). Dermed er de like langt, og argumentet ugyldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...