SummerJoy Skrevet 24. oktober 2010 #21 Skrevet 24. oktober 2010 (endret) er alt jeg har å si til denne tråden her Endret 24. oktober 2010 av SummerJoy 3
Sophie-Ann Skrevet 25. oktober 2010 #22 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg må si meg enig med SommerJoy her, dette må jeg bare le av...
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 25. oktober 2010 #23 Skrevet 25. oktober 2010 Ikke noe gåhjelm nei. Hvis man barnesikrer huset, og passer på ungen bør det ikke være noe problem. Men trådstarter ønsker jo tydeligvis å kunne slappe av litt på sofaen (som vedkommende selv uttaler) og eh.. da ser jeg jo at hjelm er praktisk og at du kanskje ikke er så egnet som mor enda. Hvis ungen falt gjentatte ganger, og ikke lærte, ville jeg nok tatt med ungen til lege framfor å kjøpe gåhjelm. Seriøst, vi har klart oss ganske mange år uten gåhjelm, og da levde vi i naturen hvor du kunne falle og slå en kvist gjennom øyeeplet. 1
Gjest navnelapp Skrevet 25. oktober 2010 #24 Skrevet 25. oktober 2010 Dette må vere ein tøysetråd. Viss ikkje så vil eg berre seie at det er mykje større sjanse for at barnet i eit ubevokta øyeblikk skulle hekte hjelmstroppen fast i noko og bli kvalt enn at det skal på ein hjerneskade (??) av å falle. Barn har falt alltid, slik er det berre. Slike tiltak har ein viktigare funksjon i å trøste mor og gje henne kjensla av å gjere noko enn noko anna.
Linnea Adriana Skrevet 25. oktober 2010 #26 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg har ikke inntrykk av at alvorlige hodeskader er vanlig når unger går på veggen eller faller når de går på gulvet er vanlig, nei. Unger som knapt kan gå, har som regel ikke så stor fart. Barn er forskjellige jeg har noen venner av meg som har slike unger. Barn kjenner ikke smerte på samme måte og hodeskade gjør som sagt ikke alltid vondt. Har ei venninne som bruker hjelm på ungen sin det synes jeg er lurt. Her er en fortelling for hva ungen gjorde når jeg var på besøk: Han satt på gulvet og lekte med en bamse. Vi holdt på og dekke på bordet mens vi fulgte med ungen. Ungen reiser seg og plutselig så hopper ungen bakover. Og klarer virkelig smeller hodet i gulvet oppå noen duplo klosser. Blodet fosser og ungen ler. Jeg ringer sykebil. Ungen fortsetter og le og sier ”mam” og peker på en stadig økende blod dam. Barnet hennes sprang senere inn i en vegg og måtte på være på sykehuset ganske lenge. Da også lo han. Veldig gøy det der. Senere slo han ut en tann mot kjøkkenbordet mens han satt i tripp trapp stolen. (tannen satt noe løst men likevel da..) Nå har barnet en hjelm uten slik rem under halsen han skal gå med den til han er 2år etter anbefaling fra lege. Synes det er dumt og komme med absolutte råd kommer veldig an på hvordan barnet er. Veldig mange som kommer med stygge kommentarer til venninna mi at hun er dårlig mor osv fordi hun er for overbeskyttende osv.
Umuriel Skrevet 25. oktober 2010 #27 Skrevet 25. oktober 2010 Barn er forskjellige jeg har noen venner av meg som har slike unger. Barn kjenner ikke smerte på samme måte og hodeskade gjør som sagt ikke alltid vondt. Har ei venninne som bruker hjelm på ungen sin det synes jeg er lurt. Her er en fortelling for hva ungen gjorde når jeg var på besøk: Han satt på gulvet og lekte med en bamse. Vi holdt på og dekke på bordet mens vi fulgte med ungen. Ungen reiser seg og plutselig så hopper ungen bakover. Og klarer virkelig smeller hodet i gulvet oppå noen duplo klosser. Blodet fosser og ungen ler. Jeg ringer sykebil. Ungen fortsetter og le og sier ”mam” og peker på en stadig økende blod dam. Barnet hennes sprang senere inn i en vegg og måtte på være på sykehuset ganske lenge. Da også lo han. Veldig gøy det der. Senere slo han ut en tann mot kjøkkenbordet mens han satt i tripp trapp stolen. (tannen satt noe løst men likevel da..) Nå har barnet en hjelm uten slik rem under halsen han skal gå med den til han er 2år etter anbefaling fra lege. Synes det er dumt og komme med absolutte råd kommer veldig an på hvordan barnet er. Veldig mange som kommer med stygge kommentarer til venninna mi at hun er dårlig mor osv fordi hun er for overbeskyttende osv. De færreste barn er slik da. De fleste barn jeg kjenner begynner å gråte av den minste smerte og vil bli blåst på. Alvorlige hodeskader har dessuten en rekke andre symptomer utover smerte, f.eks kvalme, oppkast, søvninghet, motoriske utfall osv. Hvis man skal gå med hjelm på i oppveksten lærer man seg jo aldri hva som er farlig og ikke farlig. Men er det noe som feiler barnet slik at det ikke registrerer smerte eller liknende kan det jo kanskje være en ide med hjelm i enkelte situasjoner. 1
Linnea Adriana Skrevet 25. oktober 2010 #28 Skrevet 25. oktober 2010 De færreste barn er slik da. De fleste barn jeg kjenner begynner å gråte av den minste smerte og vil bli blåst på. Alvorlige hodeskader har dessuten en rekke andre symptomer utover smerte, f.eks kvalme, oppkast, søvninghet, motoriske utfall osv. Hvis man skal gå med hjelm på i oppveksten lærer man seg jo aldri hva som er farlig og ikke farlig. Men er det noe som feiler barnet slik at det ikke registrerer smerte eller liknende kan det jo kanskje være en ide med hjelm i enkelte situasjoner. Sønnen til venninna mi er også slik i forhold til smerte ellers. Men det er vanlig og ikke kjenne hodeskader. Sønnen til venninna mi er i motsetning til det, det høres ut som en veldig forsiktig gutt bortsett fra de få gangene han ikke er det i hele tatt. Og det er helt plutselig så det er derfor han bruker slik gå hjelm. Sønnen til venninna mi er en normal gutt det feiler han ikke noe. Nederst på denne siden:http://www.doktoronline.no/qa/forum/36/qa3717473.html står der: ”Hos barn før fødsel ser man tilsvarende bevegelsesmønstre (med ultralyd) og bevegelsene etter fødsel, i tidlig barnealder, oppfattes som en del av den normale nevrologiske utvikling.” Det var det samme, venninna mi og familie fikk beskjed hom oss legen.
Caramba Skrevet 25. oktober 2010 #29 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg har aldri hørt om gå-hjelm og kjenner ingen som har brukt eller bruker noe sånt. Mine to tvilling- småtasser på 16 mnd er i stabbe-fasen nå, og noen ganger er det knall og fall, men skjeldent på hodet. De detter stort sett rett på rumpa. Det er 4-åringen som kunne trengt gå-hjelm, HAN tryner rett som det er og har slått løs en tann en gang også (det gikk fint). En hjelm hadde ikke beskyttet tanna, da måtte den også hatt visir..... :gjeiper: Hvor lenge skal man liksom bruke en sånn hjelm? Min erfaring er at det er større barn som virkelig slår seg, så da må de gå med det til ut barneskolen... 1
Gjest strykebrett Skrevet 25. oktober 2010 #30 Skrevet 25. oktober 2010 Nå har barnet en hjelm uten slik rem under halsen han skal gå med den til han er 2år etter anbefaling fra lege. Hvis ungen har fått beskjed av legen at den trenger hjelm så er det jo en noe spesiell unge da kan man si. Det betyr ikke at hjelm er å foretrekke på normale barn.
Linnea Adriana Skrevet 25. oktober 2010 #31 Skrevet 25. oktober 2010 Hvis ungen har fått beskjed av legen at den trenger hjelm så er det jo en noe spesiell unge da kan man si. Det betyr ikke at hjelm er å foretrekke på normale barn. Jo jo men alle unger er spesielle og ungen har ingen måte en sykdom. Noe som betyr at andre unger som også har det med og slå seg også i følge legen ville passet til å bruke slik hjelm. Jeg har et annet inntrykk enn deg av dette, skjønner jeg. Da jeg har inntrykk av at noe flere (fremdels mindretall)unger er lignede slik som min venninnes unge. Så jeg har inntrykk av at disse ungene er innenfor normalen. Så er det noe med at barn som er under et år like over året ikke skjønner konsekvensene av det, det gjør det er derfor jeg synes hjelm er en god ide i denne alderen om ungen slår seg mye i hodet. Jeg synes ikke dette ville vært noen god ide for et friskt barn som er eldre enn 2 år.
Gjest imli Skrevet 25. oktober 2010 #32 Skrevet 25. oktober 2010 Eg vil tru det er noko gale med hjelm-ungen til veninna di, LA. Normale ungar griner jo for det minste lille vondt. Viss ungen ikkje skriker når han/ho slår seg, er det eit teikn på at skaden er alvorleg, ikkje eit teikn på at ungen ikkje føler smerte.
Umuriel Skrevet 25. oktober 2010 #33 Skrevet 25. oktober 2010 Sønnen til venninna mi er også slik i forhold til smerte ellers. Men det er vanlig og ikke kjenne hodeskader. Sønnen til venninna mi er i motsetning til det, det høres ut som en veldig forsiktig gutt bortsett fra de få gangene han ikke er det i hele tatt. Og det er helt plutselig så det er derfor han bruker slik gå hjelm. Sønnen til venninna mi er en normal gutt det feiler han ikke noe. Nederst på denne siden:http://www.doktoronline.no/qa/forum/36/qa3717473.html står der: ”Hos barn før fødsel ser man tilsvarende bevegelsesmønstre (med ultralyd) og bevegelsene etter fødsel, i tidlig barnealder, oppfattes som en del av den normale nevrologiske utvikling.” Det var det samme, venninna mi og familie fikk beskjed hom oss legen. Hvor i alle dager har du det fra? Siden du mener det ikke er vanlig å kjenne hodeskader, betyr da det at det er mange rundt oss som går rundt med hodeskader? Og hvilke hodeskader sikter du til? Hjerneskader eller kutt og sår i hodebunnen? Overfladiske rifter og kutt i hodebunnen er ikke noe verre enn rifter og kutt i f.eks kneet, og vi mennesker er jo utstyrt med en hjelm fra naturens side, nemlig hodeskallen. Alvorlige hodeskader hos barn som følge av vanlig knall og fall er uhyre sjelden og ingen grunn til at man skal ta på barna hjelm, bortsett fra f.eks når de sykler. Og hvis noen får en alvorlig hodeskade (altså på bløtdelene inni hodeskallen) kan du være sikker på at det merkes på andre måter. 1
Linnea Adriana Skrevet 25. oktober 2010 #34 Skrevet 25. oktober 2010 Eg vil tru det er noko gale med hjelm-ungen til veninna di, LA. Normale ungar griner jo for det minste lille vondt. Viss ungen ikkje skriker når han/ho slår seg, er det eit teikn på at skaden er alvorleg, ikkje eit teikn på at ungen ikkje føler smerte. Nå tror jeg du har missforstått noe. Ungen føler like mye smerte som andre unger. Gråter for hver minste vondt men de gangene han har slått hodet skikkelig har han vært helt stille eller uforandret.. Grunnen til at ungen ikke gråt de to gangene han slo hodet var for at han slo hodet såpass hardt. Men det gikk heldigvis bra Eller slike ulykker pleier jo heldigvis og gå bra da :gjeiper:
Linnea Adriana Skrevet 25. oktober 2010 #35 Skrevet 25. oktober 2010 Hvor i alle dager har du det fra? Siden du mener det ikke er vanlig å kjenne hodeskader, betyr da det at det er mange rundt oss som går rundt med hodeskader? Og hvilke hodeskader sikter du til? Hjerneskader eller kutt og sår i hodebunnen? Overfladiske rifter og kutt i hodebunnen er ikke noe verre enn rifter og kutt i f.eks kneet, og vi mennesker er jo utstyrt med en hjelm fra naturens side, nemlig hodeskallen. Alvorlige hodeskader hos barn som følge av vanlig knall og fall er uhyre sjelden og ingen grunn til at man skal ta på barna hjelm, bortsett fra f.eks når de sykler. Og hvis noen får en alvorlig hodeskade (altså på bløtdelene inni hodeskallen) kan du være sikker på at det merkes på andre måter. Med hodeskader tenkte jeg egentlig mest på de vanligste av skadene på hodet, som skjer i hjemmet og som trenger behandling som kutt og rifter som trenger og syes/limes. Men en kjenner og merker ikke nødvendigvis veldig alvorlige og akutte hodeskader heller. Nei det er nok ikke mange rundt oss som går rundt med slike hodeskader da det oftest oppdages enten ved at en blør fra kutt, fra nese, ører, besvimer, kaster opp ol. Dessuten er det vanlig og undersøke hodet om en har slått hodet kraftig. Nå vet jeg at det er sjeldent med alvorlige hodeskader i hjemmet men en kan ha dødelige hodeskader uten og merke det ja. Hodeskallen kan være knekt og gli ved en senere anledning noe som er dødelig. For eksempel neste dag. En kan også hovne opp på skadde deler av hjernen noe som kan føre til trykk på hjernen. Fordi personer med veldig alvorlige hodeskader kan virke helt normale og akkurat som ellers er det viktig og ringe sykebil selv om personen virker helt normal etter et stygt fall, ulykke, slåsskamp eller bilulykke. Jo mer alvorlig ulykken er jo viktigere er dette selv om personen føler seg frisk og fin, og virker akkurat som ellers.
pingeline Skrevet 25. oktober 2010 #36 Skrevet 25. oktober 2010 Barnesikring av hus + å holde øye med barnet er etter min mening det beste. I Norge i dag så tror jeg at den største faren for barna våre under oppveksten er å overbeskytte de.
Gjest Dorey Skrevet 26. oktober 2010 #37 Skrevet 26. oktober 2010 Jeg hadde faktisk gå-hjelm i tiden rett etter at jeg hadde begynt å gå, men det var rett og slett fordi jeg gikk til det buttet. Bordkanter, skarpe hjørner etc laget faktisk store hakk i hjelmen min... Men å ta på barn hjelm fordi de ikke skal falle synes jeg er ganske hysterisk.
Gjest :) Skrevet 26. oktober 2010 #38 Skrevet 26. oktober 2010 Jeg synes barna bør ha hjelm om natten også! Tenk om de kommer seg ut av sprinkelsengen og ramler ned på gulvet!
Gjest BabyBlue Skrevet 26. oktober 2010 #40 Skrevet 26. oktober 2010 Jeg trynte i bakken med hodet først da jeg gikk i barnehage, men fikk ikke større skader enn en kul. Mamma ble hysterisk og tok meg til legevakta, men alt var i orden : ) Barn er kompakte, myke og lave: lagd for å tåle litt knall og fall opp gjennom årene. Jeg trynte så lang jeg var opp gjennom årene flere ganger, men klarte meg uten brudd eller større sår. Hadde det samme skjedd meg den dag i dag hadde jeg vel hatt både hjernerystelse og åpne beinbrudd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå