Gjest Knoll og Tott Skrevet 24. oktober 2010 #1 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg synes gå hjelm er et bra produkt som jeg skulle ønske flere foreldre brukte. Jeg hater lyden av små barnehoder som dunker hodet skikkelig i flisegulv. Klunk. Jeg vegrer meg for å passe slike unger som går og klunker hodet i gulvet. Så sier foreldrene ”neida det går så bra litt knall og fall er sunt” Jeg tviler på at det på noen måte er bra og smelle hodet ned i stein flisene. Synes det er kjempebra at foreldre bruker dette på små ustø barn som faller i et sett. Hjelm ved behov sier jeg. Og jeg er ikke hysterisk. Men når samme menneskene synes at en må bruke hjelm når en går på skøyter slalom og sykler synes jeg det er rart at det ikke skal brukes hjelm når en har et barn som skal lære og gå og som har det med og springe osv men som plutselig faller. I hjemmet har en ofte noen skarpe hjørner her og der. Og jeg synes det er langt mer negativ med foreldre som er redde går etter ungene slik at redselen smitter over på ungene. Som nei pia. Eller plutselig roper å herregud! ting som virkelig kan sette en støkk i ungen! Jeg som frisør og ofte kommer det kvinner til min frisørsalong med svære arr i hodebunnen. Jo de falt når de var 2 år. De hadde akkurat lært og gå/springe så ____ Ja og jeg har selv mange slike arr etter knall og fall i hjemmet. Jeg brukte ikke hjelm når jeg syklet gikk på slalom eller skøyter på glatt isen men da falt jeg aldri skikkelig heller. Jeg har et ufattelig stort arr i hodebunnen etter jeg falt når jeg skulle strekke meg opp mot et bord. Andre arret fikk jeg når jeg strekte meg opp mot en stol. Tredje falt jeg mot sofaen. Ikke særlig kjekt med store arr. Og jeg synes det er mye verre at en unge på 1 år smeller hodet i sten gulvet enn en unge på 6 som slår hodet i grusen. Men egentlig er begge deler ille Jeg lurer på hvorfor folk har så mye i mot gå-hjelm?
Gjest strykebrett Skrevet 24. oktober 2010 #2 Skrevet 24. oktober 2010 Unger tåler fall fra sin egen kroppshøyde, det er vi mennesker lagt til. Man faller jo alltid når man lærer seg å gå , hvis det hadde vært så farlig hade vi vært døde hele gjengen. Og så er det vel vanlig å sikre de mest skarpe kantene i hus med småunger, så man trenger ikke hjelm for det. Det some er negativt med hjeml er at ungen ikke lærer seg at det er vondt å falle og dermed ikk prøver å unngå det. Ikke bra for balanseopplæring og for å få et realistisk forhold til det med farer.
Gjest siri Skrevet 24. oktober 2010 #3 Skrevet 24. oktober 2010 Unger tåler fall fra sin egen kroppshøyde, det er vi mennesker lagt til. Man faller jo alltid når man lærer seg å gå , hvis det hadde vært så farlig hade vi vært døde hele gjengen. Og så er det vel vanlig å sikre de mest skarpe kantene i hus med småunger, så man trenger ikke hjelm for det. Det some er negativt med hjeml er at ungen ikke lærer seg at det er vondt å falle og dermed ikk prøver å unngå det. Ikke bra for balanseopplæring og for å få et realistisk forhold til det med farer. En unge på 1 år som smeller hodet i sten gulvet kan få hull i hodet!
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #4 Skrevet 24. oktober 2010 Man dør som regel ikke av et lite hull i hodet heller. At ungene må ha hjelm når de går på skøyter handler om hvor hard isen er og at de får litt fart, når det gjelder sykkel og slalom er det farten som er det farlige. 1
Gjest strykebrett Skrevet 24. oktober 2010 #5 Skrevet 24. oktober 2010 En unge på 1 år som smeller hodet i sten gulvet kan få hull i hodet! Det blir ikke ikke hull i hodet av å dette fra sin egen høyde. Og barn uten hjelm lærer seg at det er vondt å falle og derfor lærer de å taseg for når de faller. Det er faktisk en del av utviklingen som er viktig.
Rødtoppen86 Skrevet 24. oktober 2010 #6 Skrevet 24. oktober 2010 Gå-hjelm er noe av det teiteste jeg har hørt om. Barn tåler utrolig mye, og de skal lære hva som gjør vondt. Klart man kan falle og slå seg kraftig, men da er det viktigste at skarpe kanter er beskyttet. I aktiviteter som sykling og alpint snakker vi om fart som gjør at et fall vil være mye mer farlig enn enn 1-åring som ramler. Som oftest er det ikke hodet som kræsjer borti noe heller når små barn faller. Tragiske ulykker skjer, og det vil skje uansett hva man finner på. En hjelm utgår mye større fare spør du meg. Det skjer altfor ofte at barn kveles av festet til hjelmen. Det er ikke trygt å la barn vandre rundt med hjelm på hodet, da må det overvåkes hele tiden med haukeblikk og da kunne du like gjerne latt være å ha på hjelm siden du allikevel må være hauk over barnet.. 2
Gjest Knoll og Tott Skrevet 24. oktober 2010 #7 Skrevet 24. oktober 2010 Gå-hjelm er noe av det teiteste jeg har hørt om. Barn tåler utrolig mye, og de skal lære hva som gjør vondt. Klart man kan falle og slå seg kraftig, men da er det viktigste at skarpe kanter er beskyttet. I aktiviteter som sykling og alpint snakker vi om fart som gjør at et fall vil være mye mer farlig enn enn 1-åring som ramler. Som oftest er det ikke hodet som kræsjer borti noe heller når små barn faller. Tragiske ulykker skjer, og det vil skje uansett hva man finner på. En hjelm utgår mye større fare spør du meg. Det skjer altfor ofte at barn kveles av festet til hjelmen. Det er ikke trygt å la barn vandre rundt med hjelm på hodet, da må det overvåkes hele tiden med haukeblikk og da kunne du like gjerne latt være å ha på hjelm siden du allikevel må være hauk over barnet.. Jeg ville syntes det var betryggende med hjelm tilen unge som springer og faller hele tiden. Og klart er i samme rom som 1 åringen som løper ustø rundt. Det er ikke så lenge denne perioden med knall og fall er og det er bare akkurat da det er kjekt med hjelm, en kan sitte litt i sofaen en trenger ikke å springe etter eller være klar til og ta i mot i andre enden av rommet. Noe som er umulig å gjøre hele dagen men det er fælt for meg som foreldre og bare vente på at ungen skal smelle hodet i vegg elelr gulv. Og det hjelper jo fint lite og sitte i andre enden av rommet om en bare ser ulykken et brøkdels sekund før den inntreffer. Og det med slalom det er vel ikke så vanlig å slå hodet når en er såpass stor da klarer vel de fleste og ta seg for. Nakke lamelses skader er det derimot stor fare for noe som kan være verre om en har hjelm, om hjelmen er tung eller stor da en ikke klarer og bøye hodet på samme måte pga vekt eller at hjelmen er stor. Har jeg hørt men det er greit nok og bruke hjelm i bakken Uansett så har jeg sett mange der ungen bare springer rett i en vegg og må sy mange sting. Krasjer ungen hodet i veggen går det ikke så bra. Noen unger kan også falle og slå ut tenner i fallet mot gulvet. Er det bare jeg som har sett det flere ganger på besøk hos venner og kjente? Nå må jeg bare si at jeg mener ikke at alle unger som er i lære og gå fasen bør bruke hjelm mener bare at det er en god ide for de som har ustø unger som løper i stor fart
Gjest Veldig anonym Skrevet 24. oktober 2010 #8 Skrevet 24. oktober 2010 Kunne ikke sagt det bedre selv. Jeg kommer sannsynligvis til å bruke slik gå hjelm Lett for meg og si da jeg ble fraktet akutt til sykehuset 3 ganger. Ene gangen fikk jeg et skikkelig kutt og jeg har et veldig stort arr i bakhodet som klør og 2 små arr men som også trengte akutt behandling. Jeg har også klart og slå ut mine fire av fem første tenner. I mot setning til hva det høres ut som var jeg et svært stille og forsiktig barn men ikke riktig alltid var litt uforutsigbar. Da jeg slo ut to tenner sto jeg og lente meg inn mot veggen og så mistet jeg balansen og slo tennene mote en ganske myk sofa… Tennene hadde ikke rukket og festet seg skikkelig enda. Da jeg fikk det største kuttet i hodet var jeg veldig trøtt og så satt jeg på gulvet og lekte men så kom jeg på at jeg skulle slenge meg bakover da jeg lekte at jeg gynget på en huske. Istedenfor klarte jeg og smelle bak hodet i gulvet. Husker det enda. Og det kunne gått skikkelig galt for jeg hadde slikt tykt svart hår så alle trodde det gikk bra, for mye av blodet samlet seg i håret. Så de besøkende lo liksom ja det kunne gått ille. Ikke begynte jeg å gråte heller. Men plutselig så de at det var blod på sokkene mine. Så blodet hadde rent fra hodet langs ryggen og ned. Så når moren min løftet meg opp og tok håret til side så hun et stort kutt langs hele hodet. Så de andre gjestene lo av min hysteriske mor før de og ble hysteriske. Jeg husker hysterie godt og hvordan alle plutselig løftet på meg og holdt meg fast. Jeg fikk panikk og vrælte og alle sa herregud å nei ble likebleke. På sykehuset kom legen med en kjempestor sprøyte og det var ikke tid til å forklare noe. Jeg ble holdt fast av flere mennesker med rare klær så en bare kunne se øynene kjempeskummelt jeg ble så livredd. Og det hele gjorde skikkelig vondt men det verste var hvor redd jeg ble. Og jeg hadde panikk og var kjemperedd hele tiden. Ikke viste jeg hva som skjedde og ikke fikk jeg sett noe annet en redskapene da det var bakhodet. Egentlig var det litt likt de andre gangene jeg fikk hull i hodet men i panna gikk det mye bedre da fikk jeg sett hva som skjedde og det var litt bedre tid siden såret var mindre såret ble det bare sydd noen sting og resten kunne limes noe som gikk mye fortere og mindre vondt. Og så sa menneskene at det skulle gå bra . Ikke at jeg trodde noe på dem da men det var betryggende da de var langt roligere. En del små barn er til tider korttenkte. Så at en lærer og være forsiktig gjelder ikke nødvendigvis så små barn.
ViljaH Skrevet 24. oktober 2010 #9 Skrevet 24. oktober 2010 Ingen barn har godt av å slå seg gjentatte ganger i hodet. Så foreldrene må passe på og sikre. Men barn skal også lære seg å bevege seg trygt omkring. De skal lære seg å ta seg for når de faller. Smerte er en sterk indikator på at det du gjorde akkurat nå ikke er bra. Du må forsøke noe annet. Barn forstår ikke språk, men de forstår smerte. Du kan heller ikke forvente at folk skal gå igjennom livet helt uten merker etter levd liv? Hvordan har du fått for deg at man skal være helt uten arr og skrammer fra en barndom?? Naturen er laget slik. Sår gror av seg selv, blåmerker gror. Jeg brukte ikke gå-hjelm på mitt barn fordi jeg anser det for å være farlig. Det er best han øver opp ferdigheter mens han er såpass liten at han ikke klarer å skade seg ordentlig. Men jeg beskyttet alle hjørner og hadde gym-matte på gulvet der han gikk frem og tilbake langs møbler. Vi har tregulv, ikke fliser. Mye av slik tidlig læring foregikk også i sengen, og der er det ikke vondt å falle for en ustødig kar.
ViljaH Skrevet 24. oktober 2010 #10 Skrevet 24. oktober 2010 Og det kunne gått skikkelig galt for jeg hadde slikt tykt svart hår så alle trodde det gikk bra, for mye av blodet samlet seg i håret. Så de besøkende lo liksom ja det kunne gått ille. Ikke begynte jeg å gråte heller. Men plutselig så de at det var blod på sokkene mine. Så blodet hadde rent fra hodet langs ryggen og ned. Så når moren min løftet meg opp og tok håret til side så hun et stort kutt langs hele hodet. Når mitt barn slår seg i hodet, så sjekker jeg alltid hvordan det gikk. Det hadde ikke skjedd at blodet bare gjemte seg i håret her, hvis han klasker hodet i gulvet så sjekker jeg om jeg må legge på kald klut for å dempe kul. Man trenger ikke å høre om ungen vræler, man hører hvor hardt klasket var. Det er faktisk et negativt tegn hvis ungen ikke hyler, da må man sjekke nøyere..
ViljaH Skrevet 24. oktober 2010 #11 Skrevet 24. oktober 2010 Gå-hjelm er noe av det teiteste jeg har hørt om. Barn tåler utrolig mye, og de skal lære hva som gjør vondt. Klart man kan falle og slå seg kraftig, men da er det viktigste at skarpe kanter er beskyttet. I aktiviteter som sykling og alpint snakker vi om fart som gjør at et fall vil være mye mer farlig enn enn 1-åring som ramler. Som oftest er det ikke hodet som kræsjer borti noe heller når små barn faller. Tragiske ulykker skjer, og det vil skje uansett hva man finner på. En hjelm utgår mye større fare spør du meg. Det skjer altfor ofte at barn kveles av festet til hjelmen. Det er ikke trygt å la barn vandre rundt med hjelm på hodet, da må det overvåkes hele tiden med haukeblikk og da kunne du like gjerne latt være å ha på hjelm siden du allikevel må være hauk over barnet.. En god hjelm vil være konstruert slik at barnet ikke kan kveles av hakeremmen. Det vil være borrelås el.l. som gir etter. Det er også feil at det som oftest ikke er hodet som kræsjer borti ved fall. Hodet på en ettåring er veldig tungt i forhold til kroppsstørrelsen, en helt annen proporsjon enn hos voksne, og vil falle fortest - inntil barnet lærer å ta seg for. Det er pga det tunge hodet at små barn skal sitte bakovervendt i bil.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #12 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg har ikke brukt gå-hjelm på mine barn. Vi har sikret huset mot farlige kanter o.l. Jeg kan ikke huske at de har slått hodet når de falt, når de lærte å gå.
Gjest imli Skrevet 24. oktober 2010 #13 Skrevet 24. oktober 2010 Det var jo ein episode her for ikkje lenge sida, der ein unge blei kvalt i barnehagen fordi ho leika ute med hjelm på, og hjelmen hang seg fast i noko. Som fleire her påpeiker - ungar må lære seg å ta seg for osv, og det lærer dei ikkje viss dei erfarer at det ikkje er vondt å falle. Og når skulle ein tatt av denne hjelmen då? 2 år? 3 år? 4 år? Og så forvente at ungen plutseleg skulle skjønne at "no får eg vondt viss eg ramlar, sjølv om eg aldri har opplevd det før"? Nei, viss mennesker trong hjelm på hovudet for å gå, ville me ha vore så "dårleg laga" at me ville ha daua ut for mange år sida...
Gjest Veldig anonym Skrevet 24. oktober 2010 #14 Skrevet 24. oktober 2010 Det var jo ein episode her for ikkje lenge sida, der ein unge blei kvalt i barnehagen fordi ho leika ute med hjelm på, og hjelmen hang seg fast i noko. Som fleire her påpeiker - ungar må lære seg å ta seg for osv, og det lærer dei ikkje viss dei erfarer at det ikkje er vondt å falle. Og når skulle ein tatt av denne hjelmen då? 2 år? 3 år? 4 år? Og så forvente at ungen plutseleg skulle skjønne at "no får eg vondt viss eg ramlar, sjølv om eg aldri har opplevd det før"? Nei, viss mennesker trong hjelm på hovudet for å gå, ville me ha vore så "dårleg laga" at me ville ha daua ut for mange år sida... Et poeng jeg prøvde og få frem er at det ikke gjør vondt og ramle og slå store hull i hodet. Slik som jeg var et veldig forsiktig barn bortsett fra noen ganger der jeg ikke var forsiktig i hele tatt. Det gjorde ikke noe vondt og slå hodet i hele tatt jeg følte ingen ting. Verken smerte eller annet da var det heller behaglig en vondt. og sy og ta bedøvelses sprøyte var derimot ikke behagelig. Jeg synes hjelm er veldig bra for noen av barna. Jeg ville valgt en hjelm med uten slik rem under.
Gjest molte Skrevet 24. oktober 2010 #16 Skrevet 24. oktober 2010 Kunne ikke sagt det bedre selv. Jeg kommer sannsynligvis til å bruke slik gå hjelm Lett for meg og si da jeg ble fraktet akutt til sykehuset 3 ganger. Ene gangen fikk jeg et skikkelig kutt og jeg har et veldig stort arr i bakhodet som klør og 2 små arr men som også trengte akutt behandling. Jeg har også klart og slå ut mine fire av fem første tenner. I mot setning til hva det høres ut som var jeg et svært stille og forsiktig barn men ikke riktig alltid var litt uforutsigbar. Da jeg slo ut to tenner sto jeg og lente meg inn mot veggen og så mistet jeg balansen og slo tennene mote en ganske myk sofa… Tennene hadde ikke rukket og festet seg skikkelig enda. Da jeg fikk det største kuttet i hodet var jeg veldig trøtt og så satt jeg på gulvet og lekte men så kom jeg på at jeg skulle slenge meg bakover da jeg lekte at jeg gynget på en huske. Istedenfor klarte jeg og smelle bak hodet i gulvet. Husker det enda. Og det kunne gått skikkelig galt for jeg hadde slikt tykt svart hår så alle trodde det gikk bra, for mye av blodet samlet seg i håret. Så de besøkende lo liksom ja det kunne gått ille. Ikke begynte jeg å gråte heller. Men plutselig så de at det var blod på sokkene mine. Så blodet hadde rent fra hodet langs ryggen og ned. Så når moren min løftet meg opp og tok håret til side så hun et stort kutt langs hele hodet. Så de andre gjestene lo av min hysteriske mor før de og ble hysteriske. Jeg husker hysterie godt og hvordan alle plutselig løftet på meg og holdt meg fast. Jeg fikk panikk og vrælte og alle sa herregud å nei ble likebleke. På sykehuset kom legen med en kjempestor sprøyte og det var ikke tid til å forklare noe. Jeg ble holdt fast av flere mennesker med rare klær så en bare kunne se øynene kjempeskummelt jeg ble så livredd. Og det hele gjorde skikkelig vondt men det verste var hvor redd jeg ble. Og jeg hadde panikk og var kjemperedd hele tiden. Ikke viste jeg hva som skjedde og ikke fikk jeg sett noe annet en redskapene da det var bakhodet. Egentlig var det litt likt de andre gangene jeg fikk hull i hodet men i panna gikk det mye bedre da fikk jeg sett hva som skjedde og det var litt bedre tid siden såret var mindre såret ble det bare sydd noen sting og resten kunne limes noe som gikk mye fortere og mindre vondt. Og så sa menneskene at det skulle gå bra . Ikke at jeg trodde noe på dem da men det var betryggende da de var langt roligere. En del små barn er til tider korttenkte. Så at en lærer og være forsiktig gjelder ikke nødvendigvis så små barn. Skal ungene gå rundt med hjelm hele barndommen da? Hvis du husker disse episodene, må du jo ha vært langt over lære-å-gå-fasen? Og en hjelm vil jo ikke beskytte tenner og ansikt i noen særlig grad?
Gjest molte Skrevet 24. oktober 2010 #17 Skrevet 24. oktober 2010 Uansett så har jeg sett mange der ungen bare springer rett i en vegg og må sy mange sting. Krasjer ungen hodet i veggen går det ikke så bra. Noen unger kan også falle og slå ut tenner i fallet mot gulvet. Er det bare jeg som har sett det flere ganger på besøk hos venner og kjente? Nå må jeg bare si at jeg mener ikke at alle unger som er i lære og gå fasen bør bruke hjelm mener bare at det er en god ide for de som har ustø unger som løper i stor fart Jeg har ikke inntrykk av at alvorlige hodeskader er vanlig når unger går på veggen eller faller når de går på gulvet er vanlig, nei. Unger som knapt kan gå, har som regel ikke så stor fart.
barnehagetanten Skrevet 24. oktober 2010 #18 Skrevet 24. oktober 2010 Vi lærer av våre erfaringer, allerede fra babystadiet. Vi kan ikke beskyttes mot absolutt alt. Å sikre hjemmet sitt mot farer er viktigere enn å utstyre barnet som en crash test dummie. Nei takk til gå hjelm.
SmallTalk Skrevet 24. oktober 2010 #19 Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Barn skal lære at man får vondt av å slå seg, og dermed er det en dårlig idé å bruke hjelm når man går rundt inne i sitt eget hjem. Da er det bedre å sikre skarpe kanter, ha trappegrind og å se hvordan det gikk når ungen falt. Sannsynligheten for at en unge som lærer seg å gå, slår ut tennene ved å falle på gulvet er omtrent lik null. Det er begrenset hvor stor fart de får, og det er begrenset hvor hardt de detter. Skal man liksom begynne med hockey hjelm og tannbeskytter når man går rundt i sitt eget hjem, da? Og hjelm kan, som Imli sa, føre til at man blir kvalt. Det er ikke noe man bruker med mindre fordelene veier opp for ulempene, og jeg finner ikke noen fordeler ved å bruke hjelm i gå-treningen. Det er ikke stor nok fart og stor nok fallhøyde til at det er hensiktsmessig. Endret 24. oktober 2010 av SmallTalk
ViljaH Skrevet 24. oktober 2010 #20 Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Jeg har ikke brukt gå-hjelm på mine barn. Vi har sikret huset mot farlige kanter o.l. Jeg kan ikke huske at de har slått hodet når de falt, når de lærte å gå. Sikkert litt avhengig av hvor tidlig de går. Jo tidligere, jo mer ustø, så det er ikke noe om å gjøre at de skal begynne så tidlig. Vi har ikke trent vår tass på ståing og gåing, det har han lært seg selv. Og har vært relativt stødig. Men - det har blitt noen klask i gulvet, det er helt sikkert. Både når han lærte seg å stå og gå. Så sikring av hjemmet bl.a. skarpe kanter er helt nødvendig. Han klasket hodet i gulvet når han lærte seg å rulle også, og krabbe. Stort sett tok gym-matten av, men det hendte jo at han stakk av fra den. Er ikke lett å drasse rundt på det gigantiske hodet... Endret 24. oktober 2010 av ViljaH
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå