AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #1 Skrevet 23. oktober 2010 Altså. Far har unger til overnatting. 2 og 6 år. Lørdag og far står ikke opp. Unger er snille. Minsten i sprinkelsenga. Eldste holder på med sitt. Ingen hyler og raser. Far bare sover. Helt til kl. 18. Først da får de mat og minsten ny bleie. Far ringer meg rundt en time senere og forteller. Jeg henter barn. Minsten har en litt grov avføring (holder på å sjekke ut på sykehuset. Mistanke om cøliaki) Minsten har tydligvis gjort på seg tidlig på dagen. Avføringen har ligget og etset. Rompa er bare en kjøttkake. Har vært på legevakta og der ble jeg anbefalt krystallfiolett. Sånt lilla fargestoff som du smører på. Tror det er både betennelsedempende og beskyttende. Så hva gjør jeg videre? Samvær eller ikke? Er bare så fortvilet og sint. Miranda
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #2 Skrevet 23. oktober 2010 Nei synes ikke han skal ha overnatting med barna i alle fall, han har jo bevist at han ikke kan ta seg av barna når han ikke står opp før klokka 18.00 og lar barna gå sultne og med bæsj i bleia i så mange timer.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #3 Skrevet 23. oktober 2010 Det er jo mine tanker også, men samtidig så vil han gjerne være far og jeg ønsker en delaktig far for ungene. Jeg vet bare at jeg ikke kan utsette de for dette igjen. Miranda
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #4 Skrevet 23. oktober 2010 Han kan jo ha de om dagen, du kan kjøre de til han og de kan være der noen timer, så henter du dem igjen på sen ettermiddag eller før leggetid.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #5 Skrevet 23. oktober 2010 Selvfølgelig kan jeg det, men jeg er faktisk borte på dagtid. Han klarer ikke å overholde det å hente barn i barnehagen. Leggetid er tidlig for minsten. Rundt kl. 19. En annen ting. Hvorfor skal jeg kjøre og hente og strekke meg all verdens langt når far ikke kan ta ansvaret? Er bare 5 min. kjøretid mellom oss. Miranda
Fluffe Skrevet 23. oktober 2010 #6 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg er ikke TS bare for å klargjør det med en gang Jeg hadde blitt veldig redd for å sende barna til far hvis jeg hadde hatt det slik!
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2010 #7 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg synes du skal kontakte barnevernet i denne saken, for du er åpenbart ikke skikket selv heller. DFu godtar å få hjem et barn som har gått en hel dag uten mat og drikke og med et kjøttkakesår på rumpa. Far sover til kl 18? Ja, da har far åpenbart vært oppe hele natten. Ute? Uten barnevakt? Han klarer ikke å overholde hentetider i barnehagen, sier du. Han har tydeligvis ingen omrorgsevne. Det har heller ikke du, som faktisk er I TVIL om hva du skal gjøre! Du skal kontakte barnevernet og få hjelp derfra til å vurdere situasjonen. Hadde jeg visst hvem dere var, hadde jeg selv kontaktet barnevernet. Det du bedriver nå er passiv mishandling av barnet ditt, tenk på det. Du gjør det samme som mora til lilel christoffer, og som du vet så vurderer politiet om de skal ta ut tiltale mot henne for nettopp den passive rollen. DU HAR ET ANSVAR FOR BARNA DINE!!! Du ringer barnevernet og får hjelp, om du virkelig bryr deg om barna dine.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #8 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg synes du skal kontakte barnevernet i denne saken, for du er åpenbart ikke skikket selv heller. DFu godtar å få hjem et barn som har gått en hel dag uten mat og drikke og med et kjøttkakesår på rumpa. Far sover til kl 18? Ja, da har far åpenbart vært oppe hele natten. Ute? Uten barnevakt? Han klarer ikke å overholde hentetider i barnehagen, sier du. Han har tydeligvis ingen omrorgsevne. Det har heller ikke du, som faktisk er I TVIL om hva du skal gjøre! Du skal kontakte barnevernet og få hjelp derfra til å vurdere situasjonen. Hadde jeg visst hvem dere var, hadde jeg selv kontaktet barnevernet. Det du bedriver nå er passiv mishandling av barnet ditt, tenk på det. Du gjør det samme som mora til lilel christoffer, og som du vet så vurderer politiet om de skal ta ut tiltale mot henne for nettopp den passive rollen. DU HAR ET ANSVAR FOR BARNA DINE!!! Du ringer barnevernet og får hjelp, om du virkelig bryr deg om barna dine. Nå må du gi deg!! Hvis mor ikke hadde hatt omsorgsevne så hadde hun ikke bedt andre om råd. Hun godtar ikke å få hjem sultne og med fulle bleier.
Gjest Dhanu Skrevet 24. oktober 2010 #9 Skrevet 24. oktober 2010 Far er åpenbart ikke skikket, men siden han ikke gidder stå opp før kl 18 så er han kanskje ikke så interessert heller? Da jeg var i samme situasjon tok jeg en samtale med far, sa jeg ikke ville avtale mer samvær med ham siden han ikke taklet det, og tilbød at foreldrene hans kunne ha samvær i stedet. Slik slapp han å ha ansvaret, men fikk likevel være til stede under samværet. Dette funket veldig bra for oss. Et alternativ for deg?
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2010 #10 Skrevet 24. oktober 2010 Nå må du gi deg!! Hvis mor ikke hadde hatt omsorgsevne så hadde hun ikke bedt andre om råd. Hun godtar ikke å få hjem sultne og med fulle bleier. Feil. Hvis mor hadde hatt omsorgsevne, så hadde hun ikek sendt barna til en far som åpenbart vanskjøtter dem! Slik gjør ikke mødre som setter barnas behov og sikkerhet først, slik en mor SKAL gjøre. Nei, fy til mor - helt riktig råd å ringe barnevernet for å få hjelp.
Far til 2 Skrevet 24. oktober 2010 #11 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg synes du skal kontakte barnevernet i denne saken, for du er åpenbart ikke skikket selv heller. DFu godtar å få hjem et barn som har gått en hel dag uten mat og drikke og med et kjøttkakesår på rumpa. Far sover til kl 18? Ja, da har far åpenbart vært oppe hele natten. Ute? Uten barnevakt? Han klarer ikke å overholde hentetider i barnehagen, sier du. Han har tydeligvis ingen omrorgsevne. Det har heller ikke du, som faktisk er I TVIL om hva du skal gjøre! Du skal kontakte barnevernet og få hjelp derfra til å vurdere situasjonen. Hadde jeg visst hvem dere var, hadde jeg selv kontaktet barnevernet. Det du bedriver nå er passiv mishandling av barnet ditt, tenk på det. Du gjør det samme som mora til lilel christoffer, og som du vet så vurderer politiet om de skal ta ut tiltale mot henne for nettopp den passive rollen. DU HAR ET ANSVAR FOR BARNA DINE!!! Du ringer barnevernet og får hjelp, om du virkelig bryr deg om barna dine. Et så useriøst innlegg fortjener egentlig et like useriøst svar tilbake til deg, men de fleste her er for høflige og seriøse til å svare med samme mynt. Kan du være så snill å svare mer seriøst neste gang ?
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2010 #12 Skrevet 24. oktober 2010 Et så useriøst innlegg fortjener egentlig et like useriøst svar tilbake til deg, men de fleste her er for høflige og seriøse til å svare med samme mynt. Kan du være så snill å svare mer seriøst neste gang ? Jeg opplever ikke at du er en spesielt god far for dine barn, det er min mening. Men det er derfor ikke overraskende at du velger å forsvare en som til de grader er uskikket som forelder. Faren i dette tilfellet er uinteressert og uegnet, og mor lar ham ha samvær på tross av at barna kommer hjem med fysiske skader. For ikke å snakke om de psykiske... Har du fått med deg at toåringen har sittet sperret inne i en lekegrind i 24 timer uten vått og tørt? Uten å ha skiftet bleie? Fra kvelden før til kl 18 neste dag? Og du mener det IKKE er en sak for barnevernet? Da beviser du at det er flere enn ts og den omtalte faren som er uskikket som foreldre...
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2010 #13 Skrevet 24. oktober 2010 Nå må du gi deg!! Hvis mor ikke hadde hatt omsorgsevne så hadde hun ikke bedt andre om råd. Hun godtar ikke å få hjem sultne og med fulle bleier. Faren i dette tilfellet er uinteressert og uegnet, og mor lar ham ha samvær på tross av at barna kommer hjem med fysiske skader. For ikke å snakke om de psykiske... Har du fått med deg at toåringen har sittet sperret inne i en lekegrind i 24 timer uten vått og tørt? Uten å ha skiftet bleie? Fra kvelden før til kl 18 neste dag? Og du mener det IKKE er en sak for barnevernet? Du mener at mammaen har omsorgsevne når hun åpenbart har godtatt at dette har skjedd flere ganger?
Kanutte Skrevet 24. oktober 2010 #14 Skrevet 24. oktober 2010 Faren i dette tilfellet er uinteressert og uegnet, og mor lar ham ha samvær på tross av at barna kommer hjem med fysiske skader. For ikke å snakke om de psykiske... Har du fått med deg at toåringen har sittet sperret inne i en lekegrind i 24 timer uten vått og tørt? Uten å ha skiftet bleie? Fra kvelden før til kl 18 neste dag? Og du mener det IKKE er en sak for barnevernet? Du mener at mammaen har omsorgsevne når hun åpenbart har godtatt at dette har skjedd flere ganger? Det står ingen steder at dette har skjedd flere ganger? Ikke det jeg leser. Det som står er at hun ikke ønsker at barna skal oppleve dette igjen. Og så søker hun råd her om hvordan hun skal gå fram. Til TS: Jeg skjønner at du ønsker at far skal ha kontakt med barna sine, men det må ikke gå på bekostning av deres ve og vel. Du må kanskje se på alternative former for samvær. Første skritt i den retningen er, tror jeg, å ta kontakt med familievernkontoret for ny mekling.
litle_my Skrevet 24. oktober 2010 #15 Skrevet 24. oktober 2010 Det er jo mine tanker også, men samtidig så vil han gjerne være far og jeg ønsker en delaktig far for ungene. Men er han "en delaktig far" på denne måten? Det eneste positive jeg kan se at han gjorde ved dette samværet, var faktisk at han fortalte deg hva som hadde hendt. Kan det være at mannen er psykisk syk? Det er vel ikke normalt å sove til kl 18? Jeg synes også det kan være lurt å kontakte barnevernet, om ikke annet så for å fortelle hvorfor ungene ikke skal på (overnattings)samvær, slik at du har ditt på det tørre iallfall. Dersom du har hovedomsorgen, er det ditt ansvar å passe på at ungene er trygge. Er de det i en slik situasjon?
Gjest hermine Skrevet 24. oktober 2010 #16 Skrevet 24. oktober 2010 Det står ingen steder at dette har skjedd flere ganger? Ikke det jeg leser. Det som står er at hun ikke ønsker at barna skal oppleve dette igjen. Og så søker hun råd her om hvordan hun skal gå fram. Til TS: Jeg skjønner at du ønsker at far skal ha kontakt med barna sine, men det må ikke gå på bekostning av deres ve og vel. Du må kanskje se på alternative former for samvær. Første skritt i den retningen er, tror jeg, å ta kontakt med familievernkontoret for ny mekling. Signerer denne. OM du derimot velger å fortsette samværet som tidligere vil jeg være enig med andre anonym å kalle deg lite skikket. Du bør kontakte barnevernet for hjelp videre i denne saken. Om noen senere melder far til barnevernet er det du som må stå til ansvar for dette siden du har hovedomsorgen, og da er det greit du allerede har meldt din bekymring selv. I tillegg kan de råde deg til hvordan gå frem. Du bør tilby faren f.eks dagssamvær over en periode og om han virkelig er intr i samvær bør han jo endre oppførselen sin betraktelig.
litle_my Skrevet 24. oktober 2010 #17 Skrevet 24. oktober 2010 En annen ting. Hvorfor skal jeg kjøre og hente og strekke meg all verdens langt når far ikke kan ta ansvaret? Fordi du ønsker at barna skal ha kontakt med far? Er bare 5 min. kjøretid mellom oss. Da er det jo ganske enkelt å levere de lørdag (eller søndag) morgen, og hente igjen på kvelden.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #18 Skrevet 24. oktober 2010 Først og fremst så må du jo snakke med faren og høre om han er med på å endre samværet selv etter denne episoden. Man MÅ ikke alltid fly til barnevernet hvis man får til en avtale selv. Men det høres i hvert fall ikke ut som han skal være alene med barna over natta når han ikke greier å stå opp - selv med den forpliktelsen det er å ha to småbarn i huset. Å la foreldrene hans ha samværet høres ut som en god idé, hvis det er mulig for dere. Så lenge det ikke er aktuelt at du har barna om natta og han om dagen.
Ava Mae Skrevet 24. oktober 2010 #19 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg synes du skal kontakte barnevernet i denne saken, for du er åpenbart ikke skikket selv heller. DFu godtar å få hjem et barn som har gått en hel dag uten mat og drikke og med et kjøttkakesår på rumpa. Far sover til kl 18? Ja, da har far åpenbart vært oppe hele natten. Ute? Uten barnevakt? Han klarer ikke å overholde hentetider i barnehagen, sier du. Han har tydeligvis ingen omrorgsevne. Det har heller ikke du, som faktisk er I TVIL om hva du skal gjøre! Du skal kontakte barnevernet og få hjelp derfra til å vurdere situasjonen. Hadde jeg visst hvem dere var, hadde jeg selv kontaktet barnevernet. Det du bedriver nå er passiv mishandling av barnet ditt, tenk på det. Du gjør det samme som mora til lilel christoffer, og som du vet så vurderer politiet om de skal ta ut tiltale mot henne for nettopp den passive rollen. DU HAR ET ANSVAR FOR BARNA DINE!!! Du ringer barnevernet og får hjelp, om du virkelig bryr deg om barna dine. Hadde ikke mor brydd seg om det som har skjedd så hadde vel denne tråden neppe eksistert? Jeg ville brutt fars samvær med barna umiddelbart, tatt bilde av kjøttkaka på rompa til barnet og skaffet meg dokumentasjon på at du har vært på legevakten og hvorfor i fall han slår seg vrang. Så ville jeg tatt kontakt med barneværnet og rådført meg videre derfra. Jeg hadde aldri i verden sjansa på at far er skikket nok til å ta seg av ungene uansett om man dropper overnattingsbesøk eller ei, det har han jo tydelig bevist at han ikke fikser. Når man er i stand til å svikte barna sine så grovt som dette så kan det like gjerne skje gjennom 6 timer på dagtid som 12 timer kveld/natt. Jeg skjønner at du gjerne vil ha et godt forhold mellom far og barn, men hadde jeg vært barn og en av foreldrene mine sviktet meg så fullstendig, ville jeg mer enn gjerne hatt kun en forelder å forholde meg til enn å oppleve noe som dette på nytt.
Gjest Dhanu Skrevet 24. oktober 2010 #20 Skrevet 24. oktober 2010 Ts, er det ikke et alternativ at besteforeldrene har samværet i stedet? Er det vanskelig å ha samvær kun på dagtid og kun i kortere tid?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå