Gå til innhold

Å sette mennekser i bås

rachel who

Anbefalte innlegg

Jeg oppfatter at mennesker som kategoriserer andre mennesker ofte er svært "enkle" selv. Det er nok fordi de selv har behov for å forenkle verden slik at de skal holde oversikt..

Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å sette mennesker i kategorier kan i mange tilfeller være svært nyttig. For eksempel i markesføringssammenheng når man definerer målgruppen, når man skal utforme offentlige tjenester best mulig, når man skal delta i samfunnsdebatten osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskere kategoriserer mennesker hele tiden. Er vel formålet kategoriene blir brukt til som kan være problematiske.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg oppfatter at mennesker som kategoriserer andre mennesker ofte er svært "enkle" selv. Det er nok fordi de selv har behov for å forenkle verden slik at de skal holde oversikt..

Enig?

Det er nok en voldsom forenkling du kommer med der!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest brutal_mann

Enig?

Nå falt jeg av... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den menneskelige hjernen er vel sånn at den katalogiserer og prøver å få orden ut av kaos i alle sammenhenger, og jeg tenker at båssetting av mennesker er en helt naturlig del av denne prosessen.

Jeg setter folk i bås selv, men har stadig dialoger med meg selv om å slutte og være så kategorisk, slutte å dømme folk. Alle har jo sitt og er som de er av en eller flere grunner. (Og jeg er ganske streng mot meg ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde du å provosere frem litt bråk, men så falt det rett til jorden?

Provoserer aldri frem bråk. Er sniiil dagen lang. Men så er det jo like greit når vi er på skråblikk. Fint at folk ikke flyr i taket her inne.

Dannet hele gjengen. :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja, vet ikke om jeg er så enig med deg i at alle er så dannete hele tiden, selv om du kanskje ikke fikk de store utbruddene i akkurat denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...