Gå til innhold

Gevinst ved salg av bolig


Labella

Anbefalte innlegg

Hvis man ikke har bodd i boligen i ett av de to siste årene må man skatte av gevinsten ved salg. Men hva er egentlig gevinsten?

Hvis man f.eks kjøpte en bolig til 1 mill i 1995 og selger den for 1,5 mill i 2003. Prisen har økt delvis på grunn av standardheving og delvis på grunn av marked/prisstigning. Hva er da gevinsten av salget? Og hvem bestemmer hva som er gevinsten?

Og hva med boliger man har eid i 50 år? Håpløst å se på prisen man ga da man kjøpte da :o

Noen eksperter her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er slik at den gevinsten du ikke bruker til å kjøpe ny bolig, må du skatte av. Og ja, det gjelder selv om du kjøpte for 50 år siden (men det kan vel hende at de justerer prisen iflg. disse prisindexene).

Dersom du ikke har bodd i boligen 12 av siste 24 mnd, mener jeg at du skatte av hele beløpet som boligen blir solgt for.

Dersom du tar en titt på www.dinepenger.no kan du sikkert finne noe hjelp der. Ellers er likningskontorene vanligvis veldig behjelpelig med slik informasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er ingen ekspert, men innbiller meg at gevinsten må skattes med 28% uansett hvor lenge du har eid huset.

Du må ha bodd der 1 av de siste to årene for at du skal slippe skatt.

Surt men sant!!

Det er jo det samme i forhold til selgere. Hvis du driver å kjøper opp hus/varer og selger det til høyre pris, skal du jo i grunn betale skatt for det. Dette gjøres for at ikke privatfolk skal "leke" butikk å selge svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merete: Dersom du bruker gevinsten til å kjøpe ny bolig, har du ikke noen gevinst (altså ingen penger igjen i lomma liksom) og behøver ikke å skatte - dersom du har bodd minst 12 av siste 24 mnd i boligen da.

/me vet fordi vi solgte leilighet med gevinst i fjor, men investerte hele gevinsten i ny bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Regelen er krav til botid, dvs at DU må ha bodd i leiligheten 12 av de siste 24 mndr for at salget skal være skattefritt. Feks om du kjøpte den i 95 for 1 mill og selger nå for 1,5 mill, så er gevinsten 500000. Men om du har bodd der hele tiden så slipper du altså skatt :).

Dersom du har leid ut leiligheten hele tiden så er gevinsten 500' og du skal beskattes med 28% på dette beløpet. Men om leiligheten har vært leid ut hele tiden, så har du nok regnskapslignet den (det BØR du ha gjort) og da kan alle utlegg trekkes til fradrag. Det vil si om du pusser opp for 300' ike før leiligheten selges, så vil altså du skattelegges med 28% på gevinsten som er 500-300'. Skjønner?

Når det gjelder folk som har bodd i husene sine i 50 år, så vil de ikke bli skattelagt for gevinsten om de har bodd der hele tiden selv. Men dersom de har leid ut de siste 3 årene feks så er de jo litt dumme da...... og ikke tenker på konsekvensen av skatteplikten. En annen ting er at når disse skattereglene kom, så var det mulig å indeksregulere kjøpsprisen etter en sats definert av myndighetene. De fleste gjorde nok dette vil jeg tro.

Det å bruke pengene til ny bolig er likefult en gevinst om ikke kravet til botid er oppfylt!

Håper dette var forståelig?

HAr hatt en del skatterett i løpet av studinene, så jeg føler meg ganske sikker på dette svaret her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eiendomsmegler kan jeg bare bekrefte at "gjest" har rett.... Surt men sant, særlig fordi som har flyttet inn til kjærsten, så leid ut..... Og nå skal selge for å kjøpe større sammen....

Legg fram alt av kostnader som kan "forklare" verdiøkningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha, så man skatter aldri om man har bodd i boligen selv, nei.

Jaja, jeg har misforstått litt, men så solgte jeg ikke leiligheten for meg selv, men svigermor - som hadde bodd der "12 av siste 24 mnd". Vi var fullstendig klar over at dersom hun ikke hadde bodd der "12 av siste 24 mnd", ville vi måtte betale skatt på gevinsten. Derfor hadde vi dessverre litt dårlig tid til å selge den fordi hun hadde flyttet ut før jeg kom inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må ha eid i minst ett år: iflg. skatteloven §9-3 (2), a. første ledd.

Og bodd minst ett av de siste to.....

(tilsvarende gjelder jo også for fradrag... Selger du med tap, får du skattelette)

For fritidseiendom at man skal ha brukt eiendommen som eget feriested i minst 5 av de siste 8 årene (om noen lurte...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Merete: Dersom du bruker gevinsten til å kjøpe ny bolig, har du ikke noen gevinst (altså ingen penger igjen i lomma liksom) og behøver ikke å skatte.

Men er ikke egen bolig formue da, og må betales skatt av?

Er ikke 100% sikker, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Merete: Dersom du bruker gevinsten til å kjøpe ny bolig, har du ikke noen gevinst (altså ingen penger igjen i lomma liksom) og behøver ikke å skatte.

nei!!!

hva du gjør med pengene har ingenting med skattleggingen å gjøre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

nei!!!

hva du gjør med pengene har ingenting med skattleggingen å gjøre!!!

Vi var da svært så sur og streng vi var i dag da... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feks om du kjøpte den i 95 for 1 mill og selger nå for 1,5 mill, så er gevinsten 500000.

Så gevinsten er rett og slett forskjellen mellom det du ga for boligen og det du selger den for, uansett hvor lenge man har eid den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...