Gå til innhold

Fellesgjeld - er dette her avdragsfritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe leilighet og har sett en annonse på finn.no på en leil. jeg liker svært godt. Fellesgjelda er på 1,1 mill. Fellesutgifter per mnd er på litt over 4000 i mnd hvorav 2700,- går til lån.. det står videre at det er fast rente på 2,9 % frem til 2013. Det står forøvrig ingenting i annonsen at det er avdragsfritt frem til det.. Vil det si at man betaler avdrag nå? Det må vel opplyses i annonsen om det skulle være avdragsfritt og hvor mye avdragene vil komme på i fremtiden isåfall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke spørre megler/selger?

Uansett, med 1.1 mill i fellesgjeld og kun 2700 til lån i måneden er det knapt nok til å dekke rentene, langt mindre avdrag. Ikke bli forundret om fellesutgiftene mer enn dobler seg etter 2013.

Skrevet

Felleskostnadene dekker ikke mer enn renter og termingebyr. Når den avdragsfrie perioden er over vil dermed fellesutgiftene gå kraftig opp. Du må også ta hensyn til at du skal tåle en renteoppgang når fastrenteperioden er over.

Når du skal kjøpe en andelsleilighet vil den totale prisen på boligen være på innskudd + fellesgjeld. Hvis du kontakter banken din vil du få vite hvor mye gjeld din økonomi vil tåle.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke spørre megler/selger?

Uansett, med 1.1 mill i fellesgjeld og kun 2700 til lån i måneden er det knapt nok til å dekke rentene, langt mindre avdrag. Ikke bli forundret om fellesutgiftene mer enn dobler seg etter 2013.

Har tenkt å spørre megler ja :) Men kan ikke ringe før imorgen, så tenkte bare å lufte det litt her for å høre om noen hadde noen formeninger :)

Hm.. ja, det hørtes jo nesten for godt ut til å være sant det der. Men synes det var rart at det ikke sto noe om det siden det normalt blir opplyst om slike ting i annonsen. Og 2,9% fast rente er jo ganske lavt er det ikke det.. og hvorfor står det at det er fastrente frem til 2013 hvis man ikke betaler på lånet? Forstår ingenting jeg.

Skrevet

Felleskostnadene dekker ikke mer enn renter og termingebyr. Når den avdragsfrie perioden er over vil dermed fellesutgiftene gå kraftig opp. Du må også ta hensyn til at du skal tåle en renteoppgang når fastrenteperioden er over.

Når du skal kjøpe en andelsleilighet vil den totale prisen på boligen være på innskudd + fellesgjeld. Hvis du kontakter banken din vil du få vite hvor mye gjeld din økonomi vil tåle.

Ja, jeg er klar over at fellesutgiftene går kraftig opp når avdragsfri periode er over, men synes det var så rart at det ikke sto noe om at det er en avdragsfri periode nå og fremover og eventuelt hvor lenge denne varer.

Skrevet

Har tenkt å spørre megler ja :) Men kan ikke ringe før imorgen, så tenkte bare å lufte det litt her for å høre om noen hadde noen formeninger :)

Hm.. ja, det hørtes jo nesten for godt ut til å være sant det der. Men synes det var rart at det ikke sto noe om det siden det normalt blir opplyst om slike ting i annonsen. Og 2,9% fast rente er jo ganske lavt er det ikke det.. og hvorfor står det at det er fastrente frem til 2013 hvis man ikke betaler på lånet? Forstår ingenting jeg.

Det at det er fastrente på fellesgjelden vil bare si at renten vil være på 2,9 % frem til 2013 uansett hvordan rentenivået ellers i markedet endrer seg. Om en betaler avdrag eller ikke har ingen sammenheng med om det er fastrente eller ikke på lånet.

• Liker 1
Skrevet

Når det er avdragsfritt betaler man som regel kun rente, men ikke avdragene som får ned selve lånet, derfor fastrente til 20123 :)

Skrevet

Saken er jo nå hvor stort avdraget er når man skal begynne å betale på det. Og også når man begynne å betale på det. Prøvd å ringe megleren nå, men han er opptatt resten av dagen. Og den andre megleren i firmaet er bortreist. Hyggelig det! Da får jeg bare sitte her og klø meg i hodet til mandagen da.

Skrevet

Ikke godt for oss å svare på det med avdrag.

Størrelsen på dette avhenger jo av hvor mange års nedbetaling de har på lånet, etter at den avdragsfrie perioden er over. 10 år, 20 år, 30 år, ..

Samt om det er serie- eller annuitetslån.

I tillegg vil renten fra 2013 avgjøre hvor mye som skal betales hver måned.

Kanskje en grunn til at mange av oss skyr leiligheter med lavt innskudd og høy fellesgjeld. :gjeiper:

Skrevet

Med så høy fellesgjeld så må du være klar over at du blir sårbar i forhold til renteendring. Dette vil da komme i tillegg til avdragene. Renta er lav nå, men det er ikke så lenge siden den var på 8%. Jeg har sågar hatt boliglån når renta var mer enn 10%.

Er enig i at det burde stå i prospektet om det var avdragsfrihet og når lånet skulle begynne å nedbetales.

Skrevet (endret)

Med så høy fellesgjeld så må du være klar over at du blir sårbar i forhold til renteendring.

I motsetning til om fellesgjelden var 0,- og innskuddet tilsvarende høyt?

Endret av *Terje*
Skrevet

Selvfølgelig ;)

Saken er at mange ser seg blind på husleien i dag og ikke forstår at det inkluderer et lån som du også betaler tilbake på og at de rentene er like varierende som det man selv har i privat lån.

Skrevet

Selvfølgelig ;)

Saken er at mange ser seg blind på husleien i dag og ikke forstår at det inkluderer et lån som du også betaler tilbake på og at de rentene er like varierende som det man selv har i privat lån.

Det har du absolutt rett i, men jeg synes det blir altfor mye negativ fokus på slike leiligheter, bare se kommentaren over:

Kanskje en grunn til at mange av oss skyr leiligheter med lavt innskudd og høy fellesgjeld. :gjeiper:

Min umiddelbare reaksjon på det er noe i nærheten av "hva mener du, fordi dere ikke forstår konseptet?" Fellesgjeld er ikke noe forskjell fra privat gjeld! Hvorfor er en av de så fryktet, og den andre aldri nevnt?

Skrevet

Fordi det har vært skrevet mange saker i media om boliger med veldig høy fellesgjeld hvor folk har gått på en skikkelig smell når husleia økte. De har store problemer med å få solgt pga høy husleie og klarer ikke forpliktelsene sine. Når borettslaget ikke er med i "sikringsfondet" (husker ikke om dette er det rette ordet) så betyr det at de andre beboerne med betale for denne eieren i motsetning til at borettslaget fikk dekket husleien til de som ikke kunne betale.

http://www.aftenposten.no/pengenedine/article2059675.ece

http://www.aftenposten.no/pengenedine/article2936433.ece

Fraråder ingen å kjøpe bolig med høy fellesgjeld så lenge de er inneforstått med hva det faktisk betyr samt at borettslaget er med i "sikringsfondet".

Skrevet

Korrekt!

Siden du er låst til bankavtalen som borettslaget har. Du kan ikke selv velge bank med lavere/andre betingelser, og oftest heller ikke mulgihet til å løse ut lånet.

Min umiddelbare reaksjon på det er noe i nærheten av "hva mener du, fordi dere ikke forstår konseptet?" Fellesgjeld er ikke noe forskjell fra privat gjeld! Hvorfor er en av de så fryktet, og den andre aldri nevnt?

Risiko for å måtte betale fellsgjeld tilhørende andre eiere i borettslaget, dersom de selv ikke kan gjøre opp for seg. Mange eksempler på det, sågår også der borettslaget har blitt slått konkurs og innskuddet er tapt.

Skrevet

Fordi det har vært skrevet mange saker i media om boliger med veldig høy fellesgjeld hvor folk har gått på en skikkelig smell når husleia økte. De har store problemer med å få solgt pga høy husleie og klarer ikke forpliktelsene sine. Når borettslaget ikke er med i "sikringsfondet" (husker ikke om dette er det rette ordet) så betyr det at de andre beboerne med betale for denne eieren i motsetning til at borettslaget fikk dekket husleien til de som ikke kunne betale.

Og der er jo hele poenget! SÅ LENGE MAN SETTER SEG INN I HVA MAN KJØPER! Det er jo faktisk ikke så veldig vanskelig, og er det virkelig for mye å forlange at folk vet hva de bruker pengene på når det er snakk om syvsifrede beløp?

Sakene du snakker om i media har dessverre skremt altfor mange pga måten de er fremstilt på. Her har det vært stakkars kjøpere som ikke kunne skjønne at husleien kunne gå opp. Huff, fellesgjeld er fy-fy osv. Strengt tatt kan jeg ikke si at jeg syns synd på slike folk; bruker penger de ikke har, og gråter i media etterpå? Og med det har skremt et helt land til å tro at fellesgjeld er noe man må unngå for enhver pris?

Skrevet

Korrekt!

Siden du er låst til bankavtalen som borettslaget har. Du kan ikke selv velge bank med lavere/andre betingelser, og oftest heller ikke mulgihet til å løse ut lånet.

Nei, du har rett i det. Men når renta går opp, øker ikke da utgiftene dine uavhengig av hvilken bank du har? Muligheten du har får å håndtere et lån på størrelse med en fellesgjeld på 1,1 som TS snakker om er ikke akkurat betydelig bedre om du er i bank A eller bank B, er den det?

For ikke å snakke om at slike felleslån ofte vil være husbankfinansiert, og det til en rente du og jeg bare kan drømme om å få....

Risiko for å måtte betale fellsgjeld tilhørende andre eiere i borettslaget, dersom de selv ikke kan gjøre opp for seg. Mange eksempler på det, sågår også der borettslaget har blitt slått konkurs og innskuddet er tapt.

Se svaret jeg skrev over.

Det finnes forsikringer for slike ting, og setter man seg *litt* inn i borettslagets økonomi og historie unngår man det du snakker om.

I tillegg er det med å betale fellesgjelden til andre en stor myte. Ja, det har skjedd, men sett deg litt inn i de konkrete sakene før du snakker om de. Her snakker vi om leiligheter med innskudd så lave som 100.000. En sånn leilighet BØR ha røde lamper blinkende. Et innskudd på 300.000 pluss derimot, vil vanskelig komme opp i en situasjon hvor man blir ansvarlig for andres gjeld, da leiligheten vil bli solgt gjennom tvangssalg evigheter før gjelden er høyere enn innskuddet.

Skrevet

Litt artig at diskusjonene om fellesgjeld stort sett alltid er fulle av folk som sier fy-fy og hold deg unna, men straks det foreligger gode argumenter på den andre siden forsvinner alle som en.

Beviser egentlig det Terje skriver, at frykten kun er basert på uvitenhet.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Et tips til TS vil være å be megler/forretningsfører i borettslaget/sameiet om å få kopi av nedbetalingsplanen.

Da får man et anslag (dog ikke en fasit, for ting kan endre seg) på hvor høye utgiftene er estimert å bli ;)

Nedbetalingsplanen bør du så ta med til banken når du snakker med dem om finansiering.

Skrevet

Litt artig at diskusjonene om fellesgjeld stort sett alltid er fulle av folk som sier fy-fy og hold deg unna, men straks det foreligger gode argumenter på den andre siden forsvinner alle som en.

Beviser egentlig det Terje skriver, at frykten kun er basert på uvitenhet.

Eller fordi vi allerede har ytret vår mening i tråden og ikke trenger å titte innom den igjen. :rope:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...