Gjest MikeWaters Skrevet 22. oktober 2010 #81 Del Skrevet 22. oktober 2010 Hvorvidt dama er smellvakker eller ei har ingenting med den eventuelle sjalusien jeg føler. Det er kjærestens oppførsel mot vedkommende som betyr noe. Vel, tilbake til start: Er det bred enighet om hvilken oppførsel som er akseptert ovenfor kvinner/menn som flørter med folk som allerede er i forhold. Du sier at du reagerer hvis din mann ikke ignorerer flørt fra andre, men JEG reagerer ikke om min sambo flørter litt tilbake. Folk er forskjellige og det du opplever som sjalusi, opplever andre som noe som er helt greit og kansje tilogmed krydder. Igjen er det hvilke grenser man setter innad i forholdet som gjelder, derfor blir det også irrelevant hva andre utenfor forholdet gjør/ikke gjør. Så der er vi helt enig , men alikevel vil jeg tro at de fleste sliter med sjalusi på tross av at grensene er satt fordi uforutsette ting skjer og vi forandrer oss (heldigvis) i løpet av et langt forhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MikeWaters Skrevet 22. oktober 2010 #82 Del Skrevet 22. oktober 2010 Det er vanskelig å jobbe med sin egen sjalusi om den stadig påføres av partnerens urimelige oppførsel. Nei, det er veldig enkelt Man bryter selvsagt ut av et destruktivt forhold. Sjalusi er en følelse - det er ikke sikkert det ligger svik, løgn og utroskap bak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2010 #83 Del Skrevet 22. oktober 2010 Nei jeg vil ikke det. Men jeg mente at vedkommende var tøff som gav faen i alt det. Jeg derimot er ikke så tøff. Men visse ting fortjener ikke enns oppmerksomet og energi, så man burde fakisk lære seg å gi mer f. Om min mann er utro, at jeg faktisk hadde vært så sterk at jeg klart gi f. Tenkt at, om han er det, så er han ikke verdt mine tårer. Hvis man bare gir faen i at en som liksom skal være glad i deg, er utro mot deg, da er man ikke et normalt følende menneske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2010 #84 Del Skrevet 22. oktober 2010 Krill skal passe bedre på!! hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2010 #85 Del Skrevet 22. oktober 2010 Ja, men "skyldspørsmålet" avgjøres jo. Det er vanskelig å jobbe med sin egen sjalusi om den stadig påføres av partnerens urimelige oppførsel. Helt riktig. Og da har man feil partner hvis denne ikke er villig til å endre sin oppførsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2010 #86 Del Skrevet 22. oktober 2010 Nei, det er veldig enkelt Man bryter selvsagt ut av et destruktivt forhold. Sjalusi er en følelse - det er ikke sikkert det ligger svik, løgn og utroskap bak. Så enkelt er det faktisk ikke i virkeligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 22. oktober 2010 #87 Del Skrevet 22. oktober 2010 For da er det noe DIN kjæreste gjør som gjør deg usikker. Si at noen ekser hadde gitt uttrykk for at de ikke var ferdig med ham men han ga totalt blaffen i dem. Da hadde du ikke vært sjalu. På samme måte som at kjæresten din ikke hadde hatt noen grunn til å være sjalu om en av eksene dine viste interesse for deg, så lenge du var totalt uinteressert i vedkommende. Som nevnt, jeg er ikke sjalu, men var det i det forholdet. Det grunnet i utrygghet, akkurat som du sier. Og jeg vet at hans neste kjæreste var sjalu på meg. Så han var ikke god nok til å være i det forholdet han var. Rett og slett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 22. oktober 2010 #88 Del Skrevet 22. oktober 2010 Nei, det er veldig enkelt Man bryter selvsagt ut av et destruktivt forhold. Sjalusi er en følelse - det er ikke sikkert det ligger svik, løgn og utroskap bak. Nettopp, og jeg mener at sjalusi i hovedsak ligger i egen utrygghet, og den overføres på partner. Er man trygg nok i seg selv og hva man har å by på, så er man ikke sjalu. Sjalusi er en utrolig destruktiv følelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MikeWaters Skrevet 22. oktober 2010 #89 Del Skrevet 22. oktober 2010 Så enkelt er det faktisk ikke i virkeligheten. Jeg er klar over det, men kan du klandre en klovn for å gå med rød nese? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MikeWaters Skrevet 22. oktober 2010 #90 Del Skrevet 22. oktober 2010 Og da har man feil partner hvis denne ikke er villig til å endre sin oppførsel. Evt. DU er feil partner hvis du ikke er villig til å endre DIN oppførsel! Sjalusi er en følelse, IKKE en type oppførsel. Hvis din partners oppførsel gjør deg syk så bryter du enten ut av forholdet eller lærer deg å leve med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernina Skrevet 22. oktober 2010 #91 Del Skrevet 22. oktober 2010 Vel, tilbake til start: Er det bred enighet om hvilken oppførsel som er akseptert ovenfor kvinner/menn som flørter med folk som allerede er i forhold. Du sier at du reagerer hvis din mann ikke ignorerer flørt fra andre, men JEG reagerer ikke om min sambo flørter litt tilbake. Folk er forskjellige og det du opplever som sjalusi, opplever andre som noe som er helt greit og kansje tilogmed krydder. Igjen er det hvilke grenser man setter innad i forholdet som gjelder, derfor blir det også irrelevant hva andre utenfor forholdet gjør/ikke gjør. Så der er vi helt enig , men alikevel vil jeg tro at de fleste sliter med sjalusi på tross av at grensene er satt fordi uforutsette ting skjer og vi forandrer oss (heldigvis) i løpet av et langt forhold. Uskyldig flørt reagerer jeg ikke på i det hele tatt. Jeg sier ikke at jeg reagerer hvis han ikke ignorerer flørt fra andre. Det er et hav av nyanser her. Det jeg hele tiden sikter til som vekker sjalusi hos meg er når andre kvinner får det som er forbeholdt meg. Det som vi har felles og som tilhører tosomheten mellom oss. Her er alle forskjellige. Min selvsikkerhet er såpass sterk at jeg ikke lett blir sjalu. Men om jeg blir det så er det kun på grunnlag av min kjærestes oppførsel - og ikke pga hva andre måtte foreta seg. Nå er jeg singel da og sier "min kjæreste" som et tenkt eksempel. Men jeg var i et parforhold i mange år og vet at min kjæreste må vise veldig sterk interesse for noen andre og gjøre alvorlige ting om jeg skal bli sjalu. Sjalu bare fordi andre kvinner viser ham interesse har jeg aldri følt. Det tar jeg heller som et kompliment! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2010 #92 Del Skrevet 22. oktober 2010 Jeg er klar over det, men kan du klandre en klovn for å gå med rød nese? Neida, bruk hvilken nese du vil du hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2010 #93 Del Skrevet 22. oktober 2010 Evt. DU er feil partner hvis du ikke er villig til å endre DIN oppførsel! Ah, så du mener at hvis jeg ikke gjør noe for å gjøre henne sjalu, mens hun oppfører seg på en uakseptabel måte overfor meg, så skal JEG måtte endre min oppførsel? Ja, det hørtes jo da rimelig skrudd ut faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uglefot Skrevet 22. oktober 2010 #94 Del Skrevet 22. oktober 2010 Ja,jeg er nok en smule sjalu. Jeg vet godt hva dette kommer av i mitt tilfelle. Lav selvtillit og opplevelsen av svik i forrige forhold. Men jeg nekter aldri typen noe. Vi har ingen problemer med å snakke om det og vi krangler sjeldent om dette temaet. Det har aldri vært noen anklagelser fordi det har aldri vært noen grunn til det. Hun jeg var mest sjalu på i begynnelsen (nær venninne av typen) er nå en av mine venninner,så der føler jeg at jeg virkelig vant en "indre kamp" med å komme meg over sjalusibiten Tror man trenger en god dose selvinnsikt for å takle sjalusien,for selv om den kanskje ikke plager forholdet så er det en veldig plagsom følelse for den som kjenner den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #95 Del Skrevet 22. oktober 2010 Helt riktig. Og da har man feil partner hvis denne ikke er villig til å endre sin oppførsel. Evt. DU er feil partner hvis du ikke er villig til å endre DIN oppførsel! Sjalusi er en følelse, IKKE en type oppførsel. Hvis din partners oppførsel gjør deg syk så bryter du enten ut av forholdet eller lærer deg å leve med det. Ah, så du mener at hvis jeg ikke gjør noe for å gjøre henne sjalu, mens hun oppfører seg på en uakseptabel måte overfor meg, så skal JEG måtte endre min oppførsel? Ja, det hørtes jo da rimelig skrudd ut faktisk. Goddag mann økseskaft.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MikeWaters Skrevet 22. oktober 2010 #96 Del Skrevet 22. oktober 2010 Ah, så du mener at hvis jeg ikke gjør noe for å gjøre henne sjalu, mens hun oppfører seg på en uakseptabel måte overfor meg, så skal JEG måtte endre min oppførsel? Ja, det hørtes jo da rimelig skrudd ut faktisk. Hvis din partner gang på gang gjør deg usikker, utrygg og såret så har du et ansvar for å enten forandre deg eller å bryte ut. Du kan ikke forandre noen som ikke vil la seg forandre. Hva som er uakseptabel oppførsel er også høyst disuterbart, ihvertfall når det kommer til deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernina Skrevet 22. oktober 2010 #97 Del Skrevet 22. oktober 2010 Ah, så du mener at hvis jeg ikke gjør noe for å gjøre henne sjalu, mens hun oppfører seg på en uakseptabel måte overfor meg, så skal JEG måtte endre min oppførsel? Ja, det hørtes jo da rimelig skrudd ut faktisk. Selvsagt er det skrudd. Men det finnes så skrudde personen. De som fortsetter og fortsetter å være sammen med menensker som gjør uakseptable ting. Etterhvert så finner de seg i det også og endrer sakte men sikkert sin oppførel og personlighet for å kunne leve med kjærestens uakseptable oppførsel. Man har alltid valg. Man kan velge å bryte ut og man kan velge å bli. Livsstilen, livskvaliteten og oppførselen blir deretter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2010 #98 Del Skrevet 22. oktober 2010 Hvis din partner gang på gang gjør deg usikker, utrygg og såret så har du et ansvar for å enten forandre deg eller å bryte ut. Du kan ikke forandre noen som ikke vil la seg forandre. Hva som er uakseptabel oppførsel er også høyst disuterbart, ihvertfall når det kommer til deg. Det er da man forsøker å kommunisere i sammen. Hvis dette da viser seg å ikke fungere, så er jeg enig med deg i at det er mitt ansvar å avslutte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dainty Skrevet 22. oktober 2010 #99 Del Skrevet 22. oktober 2010 Nei, det er veldig enkelt Man bryter selvsagt ut av et destruktivt forhold. Sjalusi er en følelse - det er ikke sikkert det ligger svik, løgn og utroskap bak. Et forhold trenger ikke være fullstendig destruktivt fordi det er problemer på enkelte felt. Det blir ihvertfall veldig unyansert. Selv om partneren gjør deg usikker ift. for eksempel en eks, så kan h*n være helt fantastisk på andre områder. Det kan skyldes tankeløshet fra hans/hennes side, eller forskjellig forståelse av hvor mye det er naturlig å prate om eksen. Det er her man må gjøre kompromisser, i stedet for å bryte tvert. Om problemene ikke lar seg løse og overskygger det gode i forholdet, bør man selvsagt gå fra hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MikeWaters Skrevet 22. oktober 2010 #100 Del Skrevet 22. oktober 2010 Det kan skyldes tankeløshet fra hans/hennes side, eller forskjellig forståelse av hvor mye det er naturlig å prate om eksen. Dette handler vel mer om dårlige sosiale antenner, liker man ikke å snakke om X'er så får man si det, og hvis partneren fortsetter å gnåle om dette i tide og utide så kan det vel ikke være liv laga eller? Og jo, et forhold preget av sjalusi er destruktivt. Litt sjalusi her og der har ingen vondt av, og det skaper sjeldent heller de store svingningene i et ellers stabilt forhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå