Krill Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #61 Skrevet 21. oktober 2010 Denne tråden begynte bra med mange gode erfaringer og formuleringer. Helt til Steinar kuppet tråden SOM VANLIG. Krill skal passe bedre på!!
Krill Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #62 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg tror kanskje ikke å gi faen er den rette "løsningen" Folk kan lett bli såret dersom ikke partneren viser noe for for følelser/sjalusi/mimstenksomhet uansett oppførsel. En mellomting er fint! Jeg mener det er ok å kjenne stikk av sjalusi noen ganger, dersom denne kan ordnes opp i ved en prat. Å være kontinuelig sjalu over den samme tingen om og om igjen er destruktivt og lite sundt for forholdet.. Er ingeting som er mer s litsomt i et forhold enn gnåling over filleting
Gjest Thefainter Skrevet 21. oktober 2010 #63 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg vil ikke si at jeg blir sjalu, men jeg kan sikkert føle litt ubehag hvis en slesking prøvde seg på henne om og om igjen uten å ta et hint. Ikke fordi jeg ikke hadde stolt på henne, men for hans dumhet hadde irritert meg
Krill Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #64 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg vil ikke si at jeg blir sjalu, men jeg kan sikkert føle litt ubehag hvis en slesking prøvde seg på henne om og om igjen uten å ta et hint. Ikke fordi jeg ikke hadde stolt på henne, men for hans dumhet hadde irritert meg Hva gjør du med det ubehaget da Fainterman?
Gjest Thefainter Skrevet 21. oktober 2010 #65 Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Hva gjør du med det ubehaget da Fainterman? Jeg trekker pusten dypt inn og så tenker at han sikkert er litt dum i hue. Det går jo alltid over etter en kort stund Endret 21. oktober 2010 av Thefainter
Gjest KateW Skrevet 22. oktober 2010 #66 Skrevet 22. oktober 2010 Er ikke sjalu - heldigvis. Sjalusi er stort sett en destruktiv følelse, og som ikke vil kunne hindre at noe skjer. Jeg vet hva jeg står for og er verd. Og - vil han ikke ha det, er det hans tap . Nettopp! Og godt sagt.
Bernina Skrevet 22. oktober 2010 #67 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg vil ikke si at jeg blir sjalu, men jeg kan sikkert føle litt ubehag hvis en slesking prøvde seg på henne om og om igjen uten å ta et hint. Ikke fordi jeg ikke hadde stolt på henne, men for hans dumhet hadde irritert meg Sjalu blir man i bunn og grunn fordi kjæresten viser interesse for noen. Type interesse som er forbeholdt en selv. Hvis en tåpelig dame viste interesse for min kjæreste, og min kjæreste ga tydelige hint om at han ikke var interessert, så ville ikke jeg blitt sjalu. Hvis man blir det så lurer jeg litt på hva det er man blir sjalu på.
Gjest MikeWaters Skrevet 22. oktober 2010 #68 Skrevet 22. oktober 2010 Sjalu blir man i bunn og grunn fordi kjæresten viser interesse for noen. Type interesse som er forbeholdt en selv. Så du sier at alle har like grenser/aksept for hva som er akseptabel interesse å vie andre?
Gjest KateW Skrevet 22. oktober 2010 #69 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg mener at sjalusi ligger i egen usikkerhet. De gangene jeg HAR vært sjalu, så har det vært på ekser som stadig snakkes om, slik at man får inntrykk av at kjæresten ikke er ferdig med dem.
Gjest Dainty Skrevet 22. oktober 2010 #70 Skrevet 22. oktober 2010 Er ikke sjalu - heldigvis. Sjalusi er stort sett en destruktiv følelse, og som ikke vil kunne hindre at noe skjer. Jeg vet hva jeg står for og er verd. Og - vil han ikke ha det, er det hans tap . Godt sagt - i teorien. Dessverre kan ikke mennesker alltid styre sine følelser - bare hvordan man agerer i forhold til dem. Hva hvis man merker at det åpenbart slår gnister mellom kjæresten og en annen dame? Og at han rødmer og blir annerledes hver gang han ser henne? Selv om han aldri ville ha hatt sex med henne bak din rygg, er det vel naturlig å føle sjalusi i denne situasjonen? Når man elsker noen, er det heller ikke så lett å alltid tenke "hans tap". Man føler jo omtrent at han tar med seg en del av hjertet ditt når han går (for å si det banalt).
Gjest Dainty Skrevet 22. oktober 2010 #71 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg mener at sjalusi ligger i egen usikkerhet. De gangene jeg HAR vært sjalu, så har det vært på ekser som stadig snakkes om, slik at man får inntrykk av at kjæresten ikke er ferdig med dem. Men er det egen usikkerhet som kommer fra dypet i deg selv, eller er det en usikkerhet som plantes fordi han ikke har antenner for hva som passer seg i et forhold?
fink Skrevet 22. oktober 2010 #72 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg er trygg på min kjærestes følelser for meg og vårt forhold. Derfor er jeg ikke sjalu.
Gjest KateW Skrevet 22. oktober 2010 #73 Skrevet 22. oktober 2010 Men er det egen usikkerhet som kommer fra dypet i deg selv, eller er det en usikkerhet som plantes fordi han ikke har antenner for hva som passer seg i et forhold? Da var det begge deler. Og derfor er han også eks. Om du skjønner. Usikkerheten min lå jo i forhold til om vi var rette, siden han tydeligvis snakket om eksen sin så mye som han gjorde. Nå er jeg langt tryggere på meg selv og hvem jeg er, det var jeg ikke da.
Gjest MikeWaters Skrevet 22. oktober 2010 #74 Skrevet 22. oktober 2010 Men er det egen usikkerhet som kommer fra dypet i deg selv, eller er det en usikkerhet som plantes fordi han ikke har antenner for hva som passer seg i et forhold? Det varierer vel fra sak til sak, men det er jo likefullt frykt og usikkerhet det dreier seg om!
Bernina Skrevet 22. oktober 2010 #75 Skrevet 22. oktober 2010 Så du sier at alle har like grenser/aksept for hva som er akseptabel interesse å vie andre? Nei det sier jeg ikke. Jeg sa: Sjalu blir man i bunn og grunn fordi kjæresten viser interesse for noen. Type interesse som er forbeholdt en selv. Type interesse som er forbeholdt en selv er jo individuelt fra person til person. For meg betyr det at jeg ikke liker at min kjæreste viser andre kvinner en form for interesse eller oppmerksomhet som er forbeholdt meg - dvs forbeholdt en person man er i parforhold med! Om han åpner døra for en dame så blir ikke jeg sjalu, om han gir en venninne et kompliment så blir ikke jeg sjalu. Men om han flørter med noen så kan jeg bli sjalu. Om han viser at han setter pris på at en dame forsøker å sjekke ham opp og er med på leken så kan jeg bli sjalu. Skjønner? (og alle har sikkert sine egne grenser for dette) Når jeg så sier: Hvis en tåpelig dame viste interesse for min kjæreste, og min kjæreste ga tydelige hint om at han ikke var interessert, så ville ikke jeg blitt sjalu. Hvis man blir det så lurer jeg litt på hva det er man blir sjalu på. Altså, hvis min kjæreste er totalt uniteressert i vedkommende som ser på ham/snakker til ham/prøver å flørte med ham så er det jo heller ingenting å være sjalu på! I en slik situasjon så blir ihvertfall ikke jeg sjalu - det kan jeg først bli om han flørter tilbake. Hvorfor skal man bli sjalu når ens egen kjæreste ikke har gjort noe? Også må man huske at det er forskjell på sjalusi og misunnelse. Om en jente som er smellvakker flørter med min mann og han ignorerer henne så har ikke jeg grunn til å være sjalu. Men jeg kan være misunnelig på hennes smellvakre utseende....
Gjest MikeWaters Skrevet 22. oktober 2010 #76 Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Om en jente som er smellvakker flørter med min mann og han ignorerer henne så har ikke jeg grunn til å være sjalu. Men jeg kan være misunnelig på hennes smellvakre utseende.... Dette er et klassisk minefelt! På hvilken måte ignorerer man noen? Rent hypotetisk (kremt!)Må jeg ignorerer alle smellvakre kvinner som flørter med meg fordi det kan oppfattes som gjensidig? Og er litt uskyldig flørting galt, vil tro det er delte meninger allerede her. Ellers enig i at "Hvorfor skal man bli sjalu når ens egen kjæreste ikke har gjort noe?", men det er jo relativt ofte at akkurat det skjer. Endret 22. oktober 2010 av MikeWaters
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #77 Skrevet 22. oktober 2010 Sjalu blir man i bunn og grunn fordi kjæresten viser interesse for noen. Type interesse som er forbeholdt en selv. Hvis en tåpelig dame viste interesse for min kjæreste, og min kjæreste ga tydelige hint om at han ikke var interessert, så ville ikke jeg blitt sjalu. Hvis man blir det så lurer jeg litt på hva det er man blir sjalu på. Så du sier at alle har like grenser/aksept for hva som er akseptabel interesse å vie andre? Jeg skjønner hva Bernina snakker om. Altså, hvis en fremmed mann plystrer på meg når jeg og mannen går på gata så blir jo ikke mannen min sjalu. Hva er det å blir sjalu på da. Og jeg hadde blitt ganske lei meg om han ble sjalu for noe jeg ikke kan noe for og ikke har ønsket en gang. Men hvis mannen min driver å plystrer på andre damer da blir jeg sjalu. Jeg mener at sjalusi ligger i egen usikkerhet. De gangene jeg HAR vært sjalu, så har det vært på ekser som stadig snakkes om, slik at man får inntrykk av at kjæresten ikke er ferdig med dem. For da er det noe DIN kjæreste gjør som gjør deg usikker. Si at noen ekser hadde gitt uttrykk for at de ikke var ferdig med ham men han ga totalt blaffen i dem. Da hadde du ikke vært sjalu. På samme måte som at kjæresten din ikke hadde hatt noen grunn til å være sjalu om en av eksene dine viste interesse for deg, så lenge du var totalt uinteressert i vedkommende. Jeg mener at man kan ikke bli sjalu på fremmede mennesker interesse for ens egen kjæreste når kjæresen er totalt uniteressert. For hva er det man da er sjalu på egentlig...???
Gjest MikeWaters Skrevet 22. oktober 2010 #78 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg mener at man kan ikke bli sjalu på fremmede mennesker interesse for ens egen kjæreste når kjæresen er totalt uniteressert. For hva er det man da er sjalu på egentlig...??? Sjalu handler om usikkerhet og frykt for å miste noe man holder kjært. Et "angrep" utenifra kan oppfattes som en trussel, og særlig hvis man sliter med selvbilde eller forholdet ikke er helt på topp. Jeg sier ikke at det er bra, men det er mange som sliter med slik ubegrunnet sjalusi, og det er jo tross alt den som er den store lidenskapsdødaren.
Bernina Skrevet 22. oktober 2010 #79 Skrevet 22. oktober 2010 Dette er et klassisk minefelt! På hvilken måte ignorerer man noen? Rent hypotetisk (kremt!)Må jeg ignorerer alle smellvakre kvinner som flørter med meg fordi det kan oppfattes som gjensidig? Og er litt uskyldig flørting galt, vil tro det er delte meninger allerede her. Ellers enig i at "Hvorfor skal man bli sjalu når ens egen kjæreste ikke har gjort noe?", men det er jo relativt ofte at akkurat det skjer. Hvorvidt dama er smellvakker eller ei har ingenting med den eventuelle sjalusien jeg føler. Det er kjærestens oppførsel mot vedkommende som betyr noe. Når det gjelder det siste du sier så må man jo da spørre seg selv om hva det er man er sjalu på. Hva er det som får en til å reagere.
Gjest Dainty Skrevet 22. oktober 2010 #80 Skrevet 22. oktober 2010 Det varierer vel fra sak til sak, men det er jo likefullt frykt og usikkerhet det dreier seg om! Ja, men "skyldspørsmålet" avgjøres jo. Det er vanskelig å jobbe med sin egen sjalusi om den stadig påføres av partnerens urimelige oppførsel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå