Gå til innhold

Er du sjalu?

Krill

Anbefalte innlegg

Gjest Airi Chikako

Bare et lite sidepoeng som jeg syns er interessant i denne sammenheng; er ikke slike folk rimelig overfladiske?

Det er nemlig inntrykket slike folk som regel gir meg.

Overfladisk fordi man har intresse for andre enn seg selv? Jeg blir fort oppfattet som flørtende, har en god tone med de fleste og har blitt betegnet som karismatisk. Men jeg har faktisk et genuint ønske om at folk rundt meg skal ha det bra. Også de som bare er innom for å kjøpe en kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er jeg ikke. Jeg er karismatisk, vennlig, blid, hyggelig, prater med folk jeg ikke kjenner, flørter med butikkdama og kaffemannen, men overfladisk? Ikke på vilkår!

Hvorfor har du inntrykket av at du er karismatisk da?

Det er nemlig ikke helt vanlig at folk sier dette om seg selv. Hva folk tenker er forsåvidt en litt annen sak. Men en person som er såkalt karismatisk blir altså oppfattet som det av andre folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du inntrykket av at du er karismatisk da?

Det er nemlig ikke helt vanlig at folk sier dette om seg selv. Hva folk tenker er forsåvidt en litt annen sak. Men en person som er såkalt karismatisk blir altså oppfattet som det av andre folk.

:ler: Kanskje fordi jeg har venner som beskriver meg sånn? Venner kan i så måte ofte være gode å ha, fordi de gir tilbakemeldinger på hvordan en oppfattes som person.

Kanskje fordi alle tilbakemeldinger, tester, referanser og så videre, beskriver meg sånn? Karisma er et annet ord for utstråling, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overfladisk fordi man har intresse for andre enn seg selv? Jeg blir fort oppfattet som flørtende, har en god tone med de fleste og har blitt betegnet som karismatisk. Men jeg har faktisk et genuint ønske om at folk rundt meg skal ha det bra. Også de som bare er innom for å kjøpe en kaffe.

Ja, men da høres det ut som det er jobben din. Det blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Ja, men da høres det ut som det er jobben din. Det blir noe helt annet.

Jeg mente altså at jeg er det også på jobb, ikke at jeg bare gir et slapt smil og en halv-trivelig kommentar som en del av pakka. Det faller naturlig for meg, derfor egner jeg meg til den jobben, og trives. Jeg vil faktisk at folk rundt meg skal ha det bra, så jeg viser interesse, spør om ting og oppfører meg ganske mye sånn som eksen til Bernina ble beskrevet. Jeg trodde ikke at jeg var overfladisk av den grunn.

Jeg synes det er kjekt med god stemning og at aller er venner og sånn :hjerter_rundt:

Endret av Airi Chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så når det er jobben, så er det lov å si at man er karismatisk? Men når jeg har fått det skrevet i jobbreferanser, så er det ikke lov. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mente altså at jeg er det også på jobb, ikke at jeg bare gir et slapt smil og en halv-trivelig kommentar som en del av pakka. Det faller naturlig for meg, derfor egner jeg meg til den jobben, og trives. Jeg vil faktisk at folk rundt meg skal ha det bra, så jeg viser interesse, spør om ting og oppfører meg ganske mye sånn som eksen til Bernina ble beskrevet. Jeg trodde ikke at jeg var overfladisk av den grunn.

Jeg synes det er kjekt med god stemning og at aller er venner og sånn :hjerter_rundt:

Joda, positivt å være service-innstilt på jobben. Og utenfor jobben :)

Ellers er det helt naturlig å være såkalt overfladisk på jobben. Det er nødvendig. Men privat blir det noe helt annet i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det helt naturlig å være såkalt overfladisk på jobben. Det er nødvendig. Men privat blir det noe helt annet i mine øyne.

Så nå er overfladisk og karismatisk det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Steinar, det er DU som kaller det overfladisk. De fleste andre kaller det utstråling, og det er ikke et negativt begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Jeg sa:

Men jeg har faktisk et genuint ønske om at folk rundt meg skal ha det bra.

Og du sier at jeg er overfladisk? Nå ble jeg faktisk fornærma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar, det er DU som kaller det overfladisk. De fleste andre kaller det utstråling, og det er ikke et negativt begrep.

Det kommer an på hvor "strålende" du er. F.eks overfor det annet kjønn. Og om du er singel eller i et parforhold. Og da er vi tilbake til egen oppførsel og en eventuell sjalu partner igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Det kommer an på hvor "strålende" du er. F.eks overfor det annet kjønn. Og om du er singel eller i et parforhold. Og da er vi tilbake til egen oppførsel og en eventuell sjalu partner igjen ;)

Eh... hæ? Hva har utstråling med sivilstatus å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være karismatisk/ ha utstråling er ikke noe man STYRER. Det er noe man ER. Man kan ikke kontrollere dette. Det er ikke en oppførsel.

Endret av KateW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvis

En sjalu partner vil kanskje legge noe mer i oppførselen til damen enn det en mindre sjalu person vil gjøre. For det hender at det er sjalusien som "snakker" noen ganger og som overdriver oppførselen til kjæresten og ser ting som ikke er realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Savannah-

Jeg var ikke sjalu i utgangspunktet, men min forrige kjæreste var utro og gjorde meg sjalu. Heldigvis møtte jeg min kjære, og han fant seg ikke i slik oppførsel, og jeg måtte endten skjerpe meg eller se han forlate livet mitt. Jeg valgte selvfølgelig å skjerpe meg, og nå er det hele 100 prosent bedre både for meg og for ham. Å leve med sjalusi er jammen ikke enkelt, så det er godt å være "ferdig med det", og sammen med en mann som ikke gir meg noen grunn til å være sjalu :rødme:

Endret av Savannah-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest MikeWaters

Jeg var ikke sjalu i utgangspunktet, men min forrige kjæreste var utro og gjorde meg sjalu. Heldigvis møtte jeg min kjære, og han fant seg ikke i slik oppførsel, og jeg måtte endten skjerpe meg eller se han forlate livet mitt. Jeg valgte selvfølgelig å skjerpe meg, og nå er det hele 100 prosent bedre både for meg og for ham. Å leve med sjalusi er jammen ikke enkelt, så det er godt å være "ferdig med det", og sammen med en mann som ikke gir meg noen grunn til å være sjalu :rødme:

Jeg tror ikke alle mennesker er ment å være sammen, men vi har en seig og ekkel trang til å tviholde på noe som er passe bra i frykt for at det ikke finnes noe bedre.

Du har bevist at for deg fantes det noe bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... hæ? Hva har utstråling med sivilstatus å gjøre?

Når du er singel så gjør du akkurat som du selv bestemmer deg for. Ingen hensyn å ta (innenfor lovens grenser selvfølgelig).

Da kan du også flørte så mye du orker og med alle du ser.

Men når du ikke er singel lenger så må du altså vise hensyn overfor en annen person og hans (i ditt tilfelle) grenser.

Dermed er det ikke sikkert at du kan være like "strålende" overfor det motsatte kjønn lenger. Jeg tenker da altså spesielt på såkalt flørting, og IKKE på det å være service-innstillet i jobben eller å være normalt hyggelig og vennlig generelt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er singel så gjør du akkurat som du selv bestemmer deg for. Ingen hensyn å ta (innenfor lovens grenser selvfølgelig).

Men når du ikke er singel lenger så må du altså vise hensyn overfor en annen person og hans (i ditt tilfelle) grenser.

Dermed er det ikke sikkert at du kan være like "strålende" overfor det motsatte kjønn lenger. Jeg tenker da altså spesielt på såkalt flørting, og IKKE på det å være service-innstillet i jobben eller å være normalt hyggelig og vennlig generelt sett.

Nå var spørsmålet hva UTSTRÅLING (noe du har og ikke kan noe for at du har, som ikke er oppførsel, men rett og slett medfødt) hadde med sivilstatus å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar, les innleggene til Suzy og meg over, samt Wiki, utstråling og karisma er ikke noe man GJØR, det er noe man HAR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...