Gå til innhold

Skattelistene 2009


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Myndighetene forsøkte ett år (var det 2004 mon tro?) å ikke gi ut skattelistene i digital form til media. Dette året måtte journalistene gå til skattekontorene og skrive av det de ønsket å bruke i media. Papirskattelistene på skattekontoret er sortert alfabetisk, ikke etter beløp, og de måtte av den grunn se over ALT for å kunne sette opp topplister. Journalister satt i timesvis og skrev manuelt over navn og tall. Dette igjen førte til masse feil i skattelistene som ble publisert i media. Det var en del skrivefeil, beløp havnet på feil person, enkeltpersoner ble uteglemt osv.

Dette ble det ramaskrik av, og året etter var de digitale skattelistene på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finland legger bare ut skatteopplysninger om formuetoppene i kommunene.

Sverige gir ikke ut skatteopplysninger, for å verne om de private.

Norge derimot, her gjelder en lov som sier at alle og enhver skal ha lik tilgang, og har sin fulle rett til å selv kontrollere at andre borgere er skattelagt.

Fysj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som tjener kr 600.000 (Oslo) brutto i året, men han står bare med kr 300.000 i skattelistene for 2009!

Hvorfor ser det ut som om han tjener halvparten i listene?! Hva skjedde med resten av inntekten?

Av samme grunn som at du står med lavere inntekt enn du faktisk hadde. Minstefradrag, rentefradrag, forsørgerfradrag, fradrag for gaver til velgjørende organisasjoner, reisefradrag, fradrag for tap på verdipapirer osv osv osv ad nauseam.

Kjenner at jeg personlig ikke bryr meg om jeg er på nett eller ei, men kanskje jeg ville følt det annerledes om jeg ikke hadde vært fornøyd/komfortabel med min økonomiske situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare folk som er misfornøyde med sin økonomiske situasjon som ikke liker at Skattelistene ligger ute. Det er også en del av oss ikke liker tanken på at andre veldig lett kan finne ut hva som helst om oss. Fenomener som identitetstyveri er dessverre en reell trussel.

Politiet sier også det er sammenheng mellom ran og Skattelistene.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article3439749.ece

http://www.p4.no/story.aspx?id=349567

Hvis du tar informasjonen du finner på Skattelistene, og legger den sammen med adresse og telefonnummer fra telefonkatalogen, og deretter bilder/ oppdateringer etc fra Facebook, så har du i og for hele livet til en person. Jeg legger ikke ut spesielt mye info selv, og jeg bruker veldig strenge innstillinger på Facebook (bare venner som kan se, etc), men det betyr ikke at jeg er ikke også er sårbar overfor den syke mengden info som legges ut mot min vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jasså, så hvis journalister fikk viljen sin her, så kan vel folket få det og, hvis vi lager en aksjon mot dette eller lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg ikke klarer å engasjere meg i dette. Det bryr meg overhodet ikke at naboen kan finne ut hva jeg tjente og skattet i fjor. Ikke har jeg interesse av å vite hva naboen tjener heller, så den eneste jeg har søkt opp i skattelistene er meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

et arguement er at man skal ha åpenhet og kunne se hva andre tjener for å hindre skattesvik ol. javel, så hvis det er en vi synes har for mye i inntekt, skal vi gå på skattekontoret og sladre da eller? fungerer jo selvfølgelig ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette faktisk er så utbredt som det kan synes som er det selvsagt noe man skal ta alvorlig. Da er det jo selvsagt at endringer må til.

Om så bare én person ble ranet grunnet offentliggjøring av skattelistene så er det i mine øyne god nok grunn til å la være å offentliggjøre dem ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, og de kriminelle ser hva dere begge tjener, og kan velge og vrake i hvem de skal rane eller send trusselbrev til neste gang. de synes sikkert også det er helt greit.

Kanskje det blir mindre kriminalitet hvis de kriminelle kan drive mer kostnadseffektivt og kun rane rike mennesker. Å rane en fattig person er bare traumatisk for begge parter. Og bortkastet tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner en som tjener kr 600.000 (Oslo) brutto i året, men han står bare med kr 300.000 i skattelistene for 2009!

Hvorfor ser det ut som om han tjener halvparten i listene?! Hva skjedde med resten av inntekten?

Det som står i skattelistene er den skattbare inntekten. Så kanskje han er flink til å ordne seg med fradrag? Strategiske lån, spareoprdninger, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et arguement er at man skal ha åpenhet og kunne se hva andre tjener for å hindre skattesvik ol. javel, så hvis det er en vi synes har for mye i inntekt, skal vi gå på skattekontoret og sladre da eller? fungerer jo selvfølgelig ikke

Ok. Vel. Hva er det vi vil vite?

Hvis man hadde anonymisert personene ved å fjerne navn, adresse og fødselsdato men beholdt feks bydel, fødselsår og kjønn, så kunne man fått mye mer informasjon og da kanskje særlig om fradragene våre og fusk. Jo mer anonymisert = mer informasjon. Gjennom bydeler/by, profil og mer tydelig informasjon.

Og dette hadde ført til at skattelistene ble brukt til det de er ment for.

At naboen tjener 30.mill er ikke interessant. Det burde være mer interessant å vite om fradragsordningen i skatten fungerer godt.

Eller er det noen som sitter på informasjon om at den ordningen vi har idag bidrar til dets formål? Annet enn at Maria Mena tjener mest....

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen på dette er enkelt. La disse gjerne ligge på nettet, men hvis noen ønsker å finne ut om andres private anliggender, så bør vedkommende vær så god og identifisere seg, slik at den som får sine private anliggender utbrettet, VET hvem det er som har vært inne og tittet på hans/hennes inntekt, formue og skatt.

Verre er det ikke. Tror nok mye av snokingen og grafsingen ville ha sluttet ganske raskt, om folk måtte tilkjennegi at de liker å grafse og snoke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt er det et problem. Men hvor utbredt er egentlig dette?

Har det egentlig noe å si hvor utbredt det er? Den som blir utsatt for et slikt ran, tror jeg ikke bryr seg det fnugg om hvor utbredt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

We all live in the reality show.

Det må i alle fall bli en slutt på nettavisenes skamløse invitasjon til instant tilfredsstillelse av gemen kikkertrang på forsidene. Skammer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp, det sier egentlig alt om denne aktiviteten, at folk ikke vil innrømme det eller at snokingen ville blitt mye mindre hvis man måtte legitimert seg på nettet, det er en skammelig geskjeft å sitte å søke på venner, familie og naboer på den måten, jeg mister mye av respekten for noen hvis de sier at de driver med det der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meny-Kjøpmannen

For meg er dette helt komisk og jeg ler hver gang skattelistene legges ut. Jeg finner ikke en eneste kritisk reportasje eller journalistikk mot skadelige fusk. Men naboen tjener hvertfall mindre enn meg og sånn går nu dagan.

Ja, for hvert år systemet er slik det er blir jeg mer og mer bestemt på å hvertfall få vite hvem det er som snoker på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...