AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #61 Skrevet 12. desember 2010 Jeg har en venninne fra Irak, hun er ikke kurder og har vært på besøk hos familien i Sør-Irak for noen måneder siden. Hun forteller at Nord-Irak er mye tryggere enn sør-Irak, ettersom sør er preget av konflikter mellom sunni/shia osv og bombeeksplosjoner. Nord er visstnok roligere ettersom det er større enighet om styre og stell i den nordlige delen, kanskje fordi det er stort sett kurdere som bor og styrer i nord-Irak, og at de derfor slipper endel konflikter mellom grupperinger?
Gjest Lida Skrevet 11. februar 2011 #62 Skrevet 11. februar 2011 Kjæresten min har flyttet til Arbil i Nord-Irak pga jobb. Han er av kurdisk opprinnelse (født og bodd der fram til tenårene), men har bodd mange år i Norge. Nå vil han gjerne at jeg skal flytte etter. Lurer derfor på om det er noen som har vært der og vet hvordan det er for en jente på 30 med norskt utseendet å bo der. Tenker bla på mulighet for å få jobb, gå ut alene, generelt kvinnesyn, pluss pluss. Vet det er et muslimsk land, men det er mye fordommer ute og går, og hadde vært supert å få høre fra noen som faktisk har vært der, hvor "ille" det er. Takk for svar!
Gjest Lida Skrevet 11. februar 2011 #63 Skrevet 11. februar 2011 Hei, Lurer om du har fått svar? Vi skal flytte til Kurdistan snart, har nettop kommet tilbake fra Kurdistan. Mannnen min er også kurdisk, jeg er nederlandsk men vi bor i Norge. Hilsing, Lida
Gjest Lida Skrevet 11. februar 2011 #64 Skrevet 11. februar 2011 (endret) Ser at jeg har svart alt for rask. Moro til å lese alle reaksjoner. Jeg vil gjerne har kontakt med de som bor i Kurdistan og er ikke kurdisk. Mailadresse fjernet iht KGs regler. enois, mod Endret 12. februar 2011 av enois
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #65 Skrevet 11. februar 2011 Jeg hadde tenkt meg om flere ganger, ts. Du kjenner ikke denne mannen. Håper du ikke har flyttet. 2
Gjest jean Skrevet 12. februar 2011 #66 Skrevet 12. februar 2011 Jeg var i kurdistan i en mnd i sommer,og anbefaler virkelig ikke å flytte dit. Måten kvinner behandles på er helt tragisk,og man er aldri helt trygg på gaten pga at man er utlending. Ja- det er roligere der,men ikke trygt. Både med tanke på krig og det at du er en nordisk jente,som enkelte menn betrakter som fritt vilt,da vi for dem er horer...
Gjest jean Skrevet 12. februar 2011 #67 Skrevet 12. februar 2011 Var forresten i erbil,dit du har tenkt deg.for all del,ikke flytt! Og vurderer du det så dra i alle fall på besøk først,så du ser hva du går til....
Gjest Iah Skrevet 27. mars 2011 #68 Skrevet 27. mars 2011 Tråden er ryddet for rasistiske ytringer. Iah, mod
Gjest Fariad Skrevet 21. november 2012 #69 Skrevet 21. november 2012 Kurderne er ikke araberne det må det skjønne det^^ og Kurdistan er ikke bare Nord-irak, en del av Kurdistan ligger i Siriya og en del ligger i Tyrkia en den ligger i Iran og den delen dere snakker om ligger i Nord-irak som har blitt selvstendig og styrer selv kurdiske område og det vil si at det er ikke i Irak og har egen president og egen regjering og egen Stortingen. men de andre delene har ikke fått frihet som oss til å lage et eget land det er folkestemming i Kurdistan hver 4 år og det er ikke et muslimiske land, kanskje folk har hørt det før av en tyrker eller en araber for bare generalisere hele midtøsten men det stemmer ikke det, for det fins 4 reiligioner i nord-irak og det er i Kurdistan, jeg seøv har vært der og så det hvorden det var, det ligger kirke og mosken det er du som bestemmer hvilken av dem du skal eller den tredje religionen fører til satan, de som tilhører satan, og den siste reiligion heter ''Zerdeshti'' og det var den som ble delt i 3 delere , den Zerdeshti tilhører Sol og bare sol og det er derfor i kurdiske flagget ser man det er en sol i kurdiske flagget og 21 strekk rund den sola som ligger inne, og 21-03'mars'' er det nasjonaldag som heter Nawroz og det er ikke bare vi som feirer det er iranern e og afghanerne og mange forskjellige nasjonaler, men egentlig så er det kurdiske nasjonaldag. og med friheten i nord-irak er det nesten som Norge, for du kan si hva du vil eller lag et parti og komme i gang med politikerne, og nå presidenten av irak er kurder og Kurdistans presidenten er kurder, det trygg det og med økonomi er på toppen helt full, vi har funnet ut at vi har olje mere enn Norge og Libanen og det er en del av kurdistan de tre delene sikkert finner mer, men vi vil ikke si ellers USA blander seg inn, haha men USA er ikke flin k til og blande seg inne saken til å få de andre delene av kurdistan å lage et eget land, men når det gjelder olje...ohhh USA er inne allerede. Til og med Nordmenn jobber i Kurdistan sånn der ojleplaner, det er ikke bare Nordmenn som jobber det, det 500 000 bedrift og organisasjoner er i kurdistan fra utlandet, men 30% av dem er tyrkerne for bare rydde landet fra 0 til 100, og med kruppsjon de driver og kutter ut alt som er med å bestikke no eller som heter krippsjon uansett, men folka har kalt nordmenn slaver og ikke minst utlendiger :D høres kanskje frekk ut, men sist jeg var der, ble jeg overraska at de hat fått det beste tekniske greia alt mulig, det er derfor det kallet Dubai 2!! det er trygg og bare dra dit hvis du elsker gutten din og vil tjene penger til sommerreise.
Gjest kine Skrevet 21. februar 2013 #70 Skrevet 21. februar 2013 Hei, jeg har vært i hawler mange ganger,min mann er der fra, har blitt godt kjent med fam. hans .Vi har tre barn sammen som trives godt med famillien sin der nede, vi har snakket om og flytte ned men jeg skal starte klesbutikk først,så vi har fast inntekt når vi kommer. min mann starter en butikk der til sommeren ,så det eneste vi trenger da er og bygge hus..... men det hadde vært kos og blitt kjent med dere som er gift med en kurd, og noen som har flyttet ned..sist jeg var der ble jeg kjent med ei fra texas,henne hadde bodd der i 8 år,planen var og prøve og bo der i 1,så bare positive ting om livet i erbil der. Ta gjerne kontakt med meg,det hadde vært kos
Gjest Anonym Skrevet 21. februar 2013 #71 Skrevet 21. februar 2013 Det kommer an på hvor i Kurdistan. Iran, Irak, Syria, Tyrkia. I Irak er Kurdistan godkjent. Selv om det ikke er en egen selvstendig stat, så har de fått et eget styre der, og de har kurdiske skoler, får snakke kurdisk. I de andre landene, spesielt Syria og Tyrkia, får de ikke lov å snakke kurdisk offentlig.. I Tyrkia forfølges de og drepes stadig. Men Kurdistan Irak må ikke forveksles med land som Afghanistan. De går ikke med burkha. Hvis du ser ofte kurdiske jenter her i Norge, så går de ikke med hijab en gang, de bruker masse sminke og doller seg til som oss, ja ofte enda mer. Og det tror jeg ikke fordi de bor i Norge, men fordi familiene deres ikke har noe i mot det, kurdere har ofte et avslappet forhold til klær og sminke. Kurdere i Teheran har også samme avslappete holdning, men de må jo følge regler i Iran, og der tror jeg det er påbudt med hijab og kvinnesynet er dårligere. Kurdistan Irak derimot har jeg hørt skal være veldig greit:)
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2013 #72 Skrevet 21. februar 2013 Sant Sant.,min mann er fra Iraq, men jeg tror iran,syria og turk,kanskje ikke er helt åpne for noe nytt.ever liksom.. har ei fra Iran (kurd) som har bodd her i norge i 4 år,henne skulle til Iran i des. som henne sa hu gledet seg til og treffe fam.men gruet seg til og bruke hijad,og være den henne ikke er..i 1 mnd.. det er trist og ikke kunne være seg selv om henne skulle reise for og få treffe sin egen fam.... men det er jo sef. noen ifra hawler også som ser på meg som en idiot,som har lissom "stjelt" en kurdisk mann ifra kurdiske jenter.Som også min mann har fått høre rett i tryne..... Anonym poster: cd53371326e79438f535b2a5b68d2e83
kine1984 Skrevet 21. februar 2013 #73 Skrevet 21. februar 2013 (endret) Men trives kjempe godt der da Endret 21. februar 2013 av kine1984
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2013 #74 Skrevet 21. februar 2013 Er det noen som bor i Sierra Leone da? Det er bare så spennende og stilig. Anonym poster: fcd9bf6823f973d83da17580069c6df7
yes2yes Skrevet 23. februar 2013 #76 Skrevet 23. februar 2013 Å flytte til Sør-Kurdistan er absolutt ikke et dårlig valg, så sant du holder deg til de større byene i den delen. De andre delene av landet kan i beste fall besøkes, men okkupant-statene har dessverre gjort sitt for å holde utviklingen på et minimum. Når det er sagt, så er Hawler et veldig moderne og utviklet sted i forhold til vanlig standard i de områdene. Slemani-befolkningen er på mange måter mer moderne i tankegangen, og du vil oftere se folk i f.eks. T-skjorter og kortbukser enn andre steder. Litt plystring på gata og høy støy i sentrum må man tåle overalt, bare gøy egentlig. Men tråden din er jo passe gammel nå og det er bare Hawler som du spurte om, så jeg håper du tok et bra valg i ettertid.
Gjest 10ne Skrevet 23. februar 2013 #77 Skrevet 23. februar 2013 Unnskyld meg ts, men er du dum??? Really?? 1
Gjest Fortuna Xania Skrevet 23. februar 2013 #78 Skrevet 23. februar 2013 Er det noen som bor i Sierra Leone da? Det er bare så spennende og stilig. Anonym poster: fcd9bf6823f973d83da17580069c6df7 Var i sierra leone i 6 mnd,arbeidet med et prosjekt.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #79 Skrevet 23. februar 2013 jeg blir direkte kvalm av å lese det du skriver! og kan med god samvittighet kalle deg for RASIST. Og du er en utlending som roper rasist overalt. Tåler du ikke høre sannheten!? Anonym poster: cbb54f4e47f4d62d14f35a06e9478bbd 1
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2013 #80 Skrevet 23. februar 2013 Og du er en utlending som roper rasist overalt. Tåler du ikke høre sannheten!? Anonym poster: cbb54f4e47f4d62d14f35a06e9478bbd Det skjer ekstreme ting i alle land og Kurdistan var i sjokk da jenta ble steinet til døde. Du skulle kanskje sett de kurdiske mediene og folkets reaksjon,før du kaster deg inn i kunklosjoner. Steining til døde var en vanlig handling i mange land,til og med vestlige land,før. Det finns forsatt,i alle land,folk som følger gamle (syke) tradisjoner. I Iran så blir folk steinet til døde nesten annahver mnd (om ikke oftere). Visste du at flertallet av jenter på universiteter og høyskoler i Kurdistan er Jenter? Visste du at ikke en eneste utenlandsk soldat har blitt skadd i Kurdistan siden 2003 (med andre ord,helt siden utenlandske soldater har vært der mens stedet var under kurdisk kontroll)? Visste du at det har ikke vært et terror angrep der siden 2005 (I motsetning til flere land i Vest-Europa til og med)? Visste du at Kurdistan har hatt en av verdens raskest voksende økonomier (13,7%)? Kurdistan fikk også over 2millioner turister i 2012. Jeg har personlig vært i Kurdistan flere ganger,og kan si at det er et av mine favoritt feriesteder (første gang var i 2006 med en av mine kurdiske venner. jeg var også der i 2009 og igjen i 2011,og jeg kan si deg at byene forandrer seg utrolig fort) Kurdistan er faktisk et offisielt autonom region,og er annkjent av den Irakiske constitution. Så det du sier at Kurdistan ikke finnes,er feil. Det er også kjent som en geografisk område i flere deler av samfunnet (Arkeologi og lignene. Kart som er for de har til om med ofte grenset (eller skyggelagt) kurdistan med røde linjer,i og med at kurdistan har en rik historie og det har vært mange funn av eldgamle gjenstander der)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå