AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #1 Skrevet 18. oktober 2010 Kjæresten min har flyttet til Arbil i Nord-Irak pga jobb. Han er av kurdisk opprinnelse (født og bodd der fram til tenårene), men har bodd mange år i Norge. Nå vil han gjerne at jeg skal flytte etter. Lurer derfor på om det er noen som har vært der og vet hvordan det er for en jente på 30 med norskt utseendet å bo der. Tenker bla på mulighet for å få jobb, gå ut alene, generelt kvinnesyn, pluss pluss. Vet det er et muslimsk land, men det er mye fordommer ute og går, og hadde vært supert å få høre fra noen som faktisk har vært der, hvor "ille" det er. Takk for svar!
Crazy Daisy Skrevet 18. oktober 2010 #2 Skrevet 18. oktober 2010 Har også kjæreste som inviterer meg til Kurdistan (Suleymania). Så jeg vil også gjerne følge med denne tråden. Ifølge han er det kjempebra der, men jeg er i tvil. Jeg og han skal dit i mars neste år. Da kan jeg se selv hvordan det er der. Kan ikke du ta en liten tur dit å se selv om du vil trives der? jeg tror at mulighetene for å få jobb er store, men man kan ikke forvente at man kan gå ut og leve samme liv som her i Norge
Gjest Mari H Skrevet 18. oktober 2010 #3 Skrevet 18. oktober 2010 En kompis av meg som er født av irakiske foreldre (men aldri har vært i Irak selv fortalte meg her en dag at byen Arbil de siste årene har hatt en enorm økonomisk oppsving. I følge han er det dit de fleste arabiske pengesterke forretningsfolk osv nå retter blikket. Han kunne fortelle at Arbil nå blir foretrukket fremfor byer som feks Dubai! Folkene skal være veldig pragmatiske og veldig mange kommer nå tilbake til Nord-Irak etter år i utlandet, da det er gode jobber å få og gode liv å leve der. Han mener at fordi så mange av dem som bor i Nord-Irak har erfaring med å bo over lengre tid i Vesten, så har man tatt med seg er mer pragmatisk syn på både religion og kvinnesyn. Bare de aller mest nidkjære familiene er opptatt av at kvinnen må bruke burka. Men selvsagt; ærebegrepet står fremdeles støtt. Jeg vil nok tro at du, med din bakgrunn (norsk og har sikkert en utdannelse pluss kan engelske) vil være meget ettertraktet på arbeidsmarkedet!
Gjest Anonym Skrevet 19. oktober 2010 #4 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg er faktisk i akkurat samme situasjon som deg!! Kjæresten min er også født i Kurdistan, men er oppvokst her. Han har fått tilbud om jobb i Erbil og vil gjerne at vi flytter ned der for en periode. Jeg er i utgangspunktet positiv, men omgivelsene rundt meg er ikke så positiv.. Det hadde vært kjempekjekt å kunne bli kjent med en i samme situasjon!?!
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #5 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg ville for all del har undersøkt mer om sikkerheten for nordmenn der dere skal reise. Kurdere har alltid vært en folkegruppe som har vært undertrykt i Irak. Har selv vært sammen med en kurder og han ville jeg skulle være med til Kurdistan når det var trygt for han og reise dit. Jeg ble advart på det sterkeste av andre og gjøre dette. Kvinner har faktisk ikke samme rettigheter som her hjemme så gjør forarbeidet grundig før dere eventuelt reiser. Selv sa han at det var friere der enn andre plasser i Irak. . Problemet er også språket, der han kom fra snakker de ikke mye engelsk men det er sikker veldig individuelt. Jeg ville undersøkt ved UD om de syne det er trygt
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #6 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg ville for all del har undersøkt mer om sikkerheten for nordmenn der dere skal reise. Kurdere har alltid vært en folkegruppe som har vært undertrykt i Irak. Har selv vært sammen med en kurder og han ville jeg skulle være med til Kurdistan når det var trygt for han og reise dit. Jeg ble advart på det sterkeste av andre og gjøre dette. Kvinner har faktisk ikke samme rettigheter som her hjemme så gjør forarbeidet grundig før dere eventuelt reiser. Selv sa han at det var friere der enn andre plasser i Irak. . Problemet er også språket, der han kom fra snakker de ikke mye engelsk men det er sikker veldig individuelt. Jeg ville undersøkt ved UD om de syne det er trygt Ingenting som heter Kurdistan. Det er Irak du snakker om, og for noen måneder siden ble nylig en jente fra Nord-Irak steinet til døde av foreldrene sine, mens hele landsbyen stod og heiet, fordi hun hadde snakket med en mann som ikke var i slekta hennes. Hvor er de kurdiske venninnene deres og hvorfor har ikke de norsk kjæreste? Er det ikke svært unaturlig å være sammen med en person uten å ha noe venninneforhold til noen av samme nasjonalitet? 4
Gjest sukkertopp Skrevet 19. oktober 2010 #7 Skrevet 19. oktober 2010 Det er fint å kalle det Kurdistan når man snakker om det her. For det er faktisk stor forskjell på kurdere og arabere. Min eks er kurder og fra Arbil. Det er en "moderne" by i sterk økonomisk vekst. Det er relativt liberalt for kvinner - med jenter i skjørt/miniskjørt og moderne topper osv. Det er universitet der, for begge kjønn, og byen ekspanderer og det er mye nybygg og slikt. Dette vil jeg si er trygt, for du har mulighet til å dra når du måtte ønske. Om det skal oppstå noe så tenker jeg det er din partner sin familie som ikke er som du trodde. På jobbfronten kanskje du kan jobbe for en internasjonal org? Kvinneorg? Engelsklærer? Du kan starte opp kurs av diverse? De er jo veldig interessert i den vestlige verden. Videoutleie? Det er maaaange muligheter. Og det skjer fortsatt forferdelige ting i landet. Men Arbil er faktisk den mest moderne og byen som har kommet lengst. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #8 Skrevet 19. oktober 2010 Ingenting som heter Kurdistan. Det er Irak du snakker om, og for noen måneder siden ble nylig en jente fra Nord-Irak steinet til døde av foreldrene sine, mens hele landsbyen stod og heiet, fordi hun hadde snakket med en mann som ikke var i slekta hennes. Hvor er de kurdiske venninnene deres og hvorfor har ikke de norsk kjæreste? Er det ikke svært unaturlig å være sammen med en person uten å ha noe venninneforhold til noen av samme nasjonalitet? jeg blir direkte kvalm av å lese det du skriver! og kan med god samvittighet kalle deg for RASIST.
I Grosny Skrevet 19. oktober 2010 #9 Skrevet 19. oktober 2010 Det kan være interessant å bo i en by i utlandet en tid. Kanskje et halvt år til å begynne med.
Gjest gjesten Skrevet 19. oktober 2010 #10 Skrevet 19. oktober 2010 Det er ingen land i verden som heter kurdistan. Det heter Nord-Irak. Selv om kjæresten din er kurder, så heter ikke stedet kurdistan. Det er som om trøndere skulle få sitt eget land. 1
I Grosny Skrevet 19. oktober 2010 #11 Skrevet 19. oktober 2010 Det er ingen land i verden som heter kurdistan. Det heter Nord-Irak. Selv om kjæresten din er kurder, så heter ikke stedet kurdistan. Det er som om trøndere skulle få sitt eget land. Å kalle Nord-Irak for Kurdistan blir vel litt upresist. Området strekker seg jo også opp i Tyrkia(+ et land til???). Du kan ikke kall Sameland for Nord-Norge heller, det strekker seg over deler av flere land.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #12 Skrevet 19. oktober 2010 jeg blir direkte kvalm av å lese det du skriver! og kan med god samvittighet kalle deg for RASIST. Ja, å kritisere kvinnesynet i Nord-Irak er RASISTISK!!!Familie og brødre SKAL ha lov til å steine kvinnene om de ikke har ære. Blir så lei av folk som bare ønsker å feie grusomhetene under teppet og ikke bryr seg og argumenterer med at det ikke er så farlig siden det finnes unntak. Til de som sier det er den mest moderne og liberale byen. Husk på hva man sammenlikner med. Den er svært langt fra å være moderne og liberal sett med norske øyne. Den er moderne og liberal sammenliknet med det nordlige Pakistan ja, men Tehran i Iran blir som hippieområdene i San Francisco til sammenlikning. 15
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #13 Skrevet 19. oktober 2010 Er jo litt rart at jeg selv som har vært med en kurder som forteller om Kurdistan. Dette er sakset fra nettet: Regionen Kurdistan er en del av den irakiske føderasjonen. Regionen omfatter om lag 2/3 av det kurdiske området i Nord-Irak og grenser mot Syria, Tyrkia og Iran.
Gjest ts Skrevet 19. oktober 2010 #14 Skrevet 19. oktober 2010 TS her. Jeg er fullt klar over at Kurdistan ikke er et eget land. Jeg skrev jo selv at byen lå i Nord-Irak. Grunnen til at jeg også skrev Kurdistan er at de kurdiske områdene i Irak er kjent for å være betraktelig roligere enn resten av Irak (der det mange steder er krigstilstander fremdeles). Jeg ville bare få frem at det var her jeg skulle flytte, og ikke til "Bagdad-Irak", da jeg regnet med å få mange negative kommentarer på at jeg vurderer å flytte til Irak. Uansett var det ikke diskusjonen rundt Kurdistan-området jeg ønsket. Men erfaringer fra jenter som faktisk har vært i byen/ området og vet hvordan det er der, og å leve der som kvinne. Når jeg snakker med venner og familie blir det mye synsing og negativt prat. Samtidig får jeg kun høre positive ting fra kjæresten min. Men han ønsker jo gjerne at jeg skal flytte dit, og samtidig er han en mann så regner med det ikke er helt "virkeligheten" han forteller han heller. Derfor hadde det vært OK å høre fra en nøytal med reell kunnskp hva hun mener. Jeg er veldig i tvil om jeg skal flytte dit. Jeg har jo venner, familie og jobb i Norge og regner naturligvis ikke med at så mange kommer ned og besøker meg der. Er litt redd for at det blir ensomt. Kjenner jo ingen bortsett fra et svært begrenset antall av mnin kjæres familie (vi har ikke vært sammen så altfor lenge, så har ikke truffet disse så mange ganger heller). Snakker heller ikke språket. Lurer også på dette med "moderne by", som kjæresten min sier. Er enig med en over her. Moderne i forhold til hva?? Sånn som det var der for noen år siden, eller sammenlignet med andre byer i Midtøsten??
JustMeg Skrevet 19. oktober 2010 #15 Skrevet 19. oktober 2010 TS her. Jeg er fullt klar over at Kurdistan ikke er et eget land. Jeg skrev jo selv at byen lå i Nord-Irak. Grunnen til at jeg også skrev Kurdistan er at de kurdiske områdene i Irak er kjent for å være betraktelig roligere enn resten av Irak (der det mange steder er krigstilstander fremdeles). Jeg ville bare få frem at det var her jeg skulle flytte, og ikke til "Bagdad-Irak", da jeg regnet med å få mange negative kommentarer på at jeg vurderer å flytte til Irak. Uansett var det ikke diskusjonen rundt Kurdistan-området jeg ønsket. Men erfaringer fra jenter som faktisk har vært i byen/ området og vet hvordan det er der, og å leve der som kvinne. Når jeg snakker med venner og familie blir det mye synsing og negativt prat. Samtidig får jeg kun høre positive ting fra kjæresten min. Men han ønsker jo gjerne at jeg skal flytte dit, og samtidig er han en mann så regner med det ikke er helt "virkeligheten" han forteller han heller. Derfor hadde det vært OK å høre fra en nøytal med reell kunnskp hva hun mener. Jeg er veldig i tvil om jeg skal flytte dit. Jeg har jo venner, familie og jobb i Norge og regner naturligvis ikke med at så mange kommer ned og besøker meg der. Er litt redd for at det blir ensomt. Kjenner jo ingen bortsett fra et svært begrenset antall av mnin kjæres familie (vi har ikke vært sammen så altfor lenge, så har ikke truffet disse så mange ganger heller). Snakker heller ikke språket. Lurer også på dette med "moderne by", som kjæresten min sier. Er enig med en over her. Moderne i forhold til hva?? Sånn som det var der for noen år siden, eller sammenlignet med andre byer i Midtøsten?? Akkurat som jeg skulle skrevet det selv! Det var jeg som skrev tidligere at jeg var i samme situsjon som deg.. Send meg gjerne en privat mld så kan jeg sende deg informasjonen som jeg har fått fra andre
Gjest Miss Kurdistan Skrevet 19. oktober 2010 #16 Skrevet 19. oktober 2010 Å bo i Arbil er en opplelvelse Vi kurdere kaller området vårt for Kurdistan og det har vi gjort i går, i dag og kommer til å gjøre det i morgen også. For meg som er kvinne og vokst opp i et vestlig land, kler meg vestlig og tenker vestlig har det ikke vært noe negative holdninger til når jeg er nede i Kurdistan. De er mange ganger jeg selv er sjokkert når mine holdninger og de ulike syn vi sitter med midtøsten blir konfrontert og det viser seg at det er ikke slik vi tror. En kvinne kan kjøre bil, jobbe i det offentlig, kan si det hun mener osv. Jeg tror det du må spørre deg selv om her er hvordan familien til kjæresten din er. Har de akseptert deg? Eller trenger de tid for å bli kjent med deg? Mye fint å oppleve av både kultur og religion, Ja tro det eller ei men i Arbil så bor muslimer, jøder og kristen sammen og alle får lov til å praktisere sin tro fritt. Byen har mye å tilby av både jobb, kulturell opplevelse, smaker og lukter. Ønsker deg en fin tur dersom du velger å reise ned dit
Gjest gjest Skrevet 19. oktober 2010 #17 Skrevet 19. oktober 2010 Å bo i NORD-IRAK kan godt være en opplevelse for en kurder, men det er nødvendigvis IKKE en opplevelse for en som er etnisk norsk. Kanskje NORD-IRAK har blitt et litt bedre sted gjennom årene, men det er kanskje en god grunn til at du ikke bor der nå? Kjære TS, de har ikke samme kvinnesyn som det folk i Norge har. Som kvinne ville jeg aldri flyttet til midtøsten bare pga en kjæreste. Husk at alt kan fort forandre seg når han kommer ned til sitt eget hjemland. Å bo i Arbil er en opplelvelse Vi kurdere kaller området vårt for Kurdistan og det har vi gjort i går, i dag og kommer til å gjøre det i morgen også. For meg som er kvinne og vokst opp i et vestlig land, kler meg vestlig og tenker vestlig har det ikke vært noe negative holdninger til når jeg er nede i Kurdistan. De er mange ganger jeg selv er sjokkert når mine holdninger og de ulike syn vi sitter med midtøsten blir konfrontert og det viser seg at det er ikke slik vi tror. En kvinne kan kjøre bil, jobbe i det offentlig, kan si det hun mener osv. Jeg tror det du må spørre deg selv om her er hvordan familien til kjæresten din er. Har de akseptert deg? Eller trenger de tid for å bli kjent med deg? Mye fint å oppleve av både kultur og religion, Ja tro det eller ei men i Arbil så bor muslimer, jøder og kristen sammen og alle får lov til å praktisere sin tro fritt. Byen har mye å tilby av både jobb, kulturell opplevelse, smaker og lukter. Ønsker deg en fin tur dersom du velger å reise ned dit 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #18 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg skjønner ikke en gang at du er inne på tanken så lite som du vet om både landet, kulturen og religionen han tilhører. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #19 Skrevet 19. oktober 2010 Å bo i Arbil er en opplelvelse Vi kurdere kaller området vårt for Kurdistan og det har vi gjort i går, i dag og kommer til å gjøre det i morgen også. For meg som er kvinne og vokst opp i et vestlig land, kler meg vestlig og tenker vestlig har det ikke vært noe negative holdninger til når jeg er nede i Kurdistan. De er mange ganger jeg selv er sjokkert når mine holdninger og de ulike syn vi sitter med midtøsten blir konfrontert og det viser seg at det er ikke slik vi tror. En kvinne kan kjøre bil, jobbe i det offentlig, kan si det hun mener osv. Jeg tror det du må spørre deg selv om her er hvordan familien til kjæresten din er. Har de akseptert deg? Eller trenger de tid for å bli kjent med deg? Mye fint å oppleve av både kultur og religion, Ja tro det eller ei men i Arbil så bor muslimer, jøder og kristen sammen og alle får lov til å praktisere sin tro fritt. Byen har mye å tilby av både jobb, kulturell opplevelse, smaker og lukter. Ønsker deg en fin tur dersom du velger å reise ned dit En kvinne kan kjøre bil, jobbe i det offentlige, og si det hun mener i Iran også. Ja, det kan til og med i Syria også. Vil ikke si at verken Iran eller Syria er noe som helst slags "vestlig" av den grunn da. Det er svært store forskjeller på hva som er akseptert for en gutter å gjøre og hva som er akseptert for jenter å gjøre i samfunnet.
I Grosny Skrevet 19. oktober 2010 #20 Skrevet 19. oktober 2010 En kvinne kan kjøre bil, jobbe i det offentlige, og si det hun mener i Iran også. Ja, det kan til og med i Syria også. Vil ikke si at verken Iran eller Syria er noe som helst slags "vestlig" av den grunn da. Det er svært store forskjeller på hva som er akseptert for en gutter å gjøre og hva som er akseptert for jenter å gjøre i samfunnet. Jeg så forresten ett Tv-program om en supermoskè som bygges i ett araberland. Prosjektsjefen er kvinne! I et patriarkalsk land, men hun er sjef, og den som har kunnskapene visjonene og oversikten. Det er spennende hva som skjer de neste 20 åra, etterhvert som kvinner blir mektigere og mektiger i kraft av sin kompetanse. Jeg tror ikke Syria kan sammenlignes med Kurderbyer. Men så har ikke jeg vært der heller da. Tyrkia er forresten ett kurderland jeg har vært i så vidt, og jeg føler at det er enorme lokale forskjeller der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå