Gå til innhold

Major kviseutbrudd etter p-pille slutt

MarieLe

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet på p-piller for noen måneder siden. Alt var såre vel i et par måneder, men plutselig en dag: BAM! Kvisetryne! Har aldri slitt nevneverdig med kviser før, men nå i en alder av 25, kom de for fullt. Kan ikke linke det opp mot noe annet enn at jeg sluttet med p-pillene, særlig etter at jeg kom over denne tråden: http://www.acne.org/messageboard/Acne-stopping-birth-cont-t188651.html (en haug med kvinner som opplevde skikkelige kviseutbrudd etter å ha sluttet på pillen). Begynte selvfølgelig rett på p-pillene mine igjen, men kvisene kommer fortsatt. Tvilholder likevel på håpet om at hvis jeg gir det noen måneder, så vil det stabilisere seg igjen.

Sitter her og lurer på hvordan det ville vært hvis jeg aldri hadde begynt på p-piller i utgangspunktet... Det er jo egentlig skikkelig skummelt å tilføre kroppen så mye hormoner fra man er i tenårene? Nei, får jeg døtre skal jeg holde dem unna p-piller -men det blir vel ikke noe tema, ettersom det ikke vil komme noen døtre så lenge jeg er nødt til å bruke prevensjon for ikke å se ut som en blomstrende tenåring i ansiktet :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

P-piller hemmer eggløsning og follikkelmodning i eggstokkene. Østrogenkomponenten gir negativ tilbakemelding på hypofysen og hemmer utskillelse av follikelstimulerende hormon (FSH). Dette bidrar til at follikelmodningen i eggstokkene ikke stimuleres. Progestinet bidrar tilsvarende til hemming av utskillelse av luteiniserende hormon (LH) fra hypofysen, dermed får ikke eggstokkene noe signal om å sette i gang eggløsningen. Østrogenet og progestinet bidrar i kombinasjon til å gjøre endometriet mindre mottakelig for et eventuelt befruktet egg. I tillegg bidrar progestinet til at sekretet i livmorhalsen blir mindre gjennomtrengelig for sædceller. (Wikipedia.no)

det er i teorien det som skal skje, men det at mann opplever å få mer/mindre kviser mens mann går på pillen kan være en bivirkning.

hvis du ikke har vært plaget med kviser før du begynte på pillen, så kan det være den som har holdt dem tilbake, men det eringen dokumenterte saker om det temaet.

har du prøvd basiron eller acnycil? de kan mann kjøpe reseptfrie på apoteket. hvis det blir en langvarig plage, kan du kontakte legen din, så kan han skrive ut vedundermiddel mot acner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette opplev eg også no :( Fælt :(

Ja, det er helt sinnssykt! Kom som lyn fra klar himmel, hadde ingen anelse om at p-pillene kunne være årsak til dette. Selv om det er kjipt, så er det godt vi er fler. Får satse på at det roer seg :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjelder dette alle typer p-piller eller bare de som hjelper mot kviser, som diane?

jeg går på microgynon og skal slutte på dem snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller hemmer eggløsning og follikkelmodning i eggstokkene. Østrogenkomponenten gir negativ tilbakemelding på hypofysen og hemmer utskillelse av follikelstimulerende hormon (FSH). Dette bidrar til at follikelmodningen i eggstokkene ikke stimuleres. Progestinet bidrar tilsvarende til hemming av utskillelse av luteiniserende hormon (LH) fra hypofysen, dermed får ikke eggstokkene noe signal om å sette i gang eggløsningen. Østrogenet og progestinet bidrar i kombinasjon til å gjøre endometriet mindre mottakelig for et eventuelt befruktet egg. I tillegg bidrar progestinet til at sekretet i livmorhalsen blir mindre gjennomtrengelig for sædceller. (Wikipedia.no)

det er i teorien det som skal skje, men det at mann opplever å få mer/mindre kviser mens mann går på pillen kan være en bivirkning.

hvis du ikke har vært plaget med kviser før du begynte på pillen, så kan det være den som har holdt dem tilbake, men det eringen dokumenterte saker om det temaet.

har du prøvd basiron eller acnycil? de kan mann kjøpe reseptfrie på apoteket. hvis det blir en langvarig plage, kan du kontakte legen din, så kan han skrive ut vedundermiddel mot acner :)

Nei, har ikke prøvd Basiron eller Acnycil. Har ikke troen på produkter som tørker ut huden i lengden, så jeg satser heller på en god rens og å tilføre huden nok fukt. (Og kanskje Diane p-piller hvis dette ikke roer seg snart.) Men takk for tips og svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dobbelposting.

Anonymbruker: Jeg har ikke gått på Diane, har gått på en p-pille med lavere hormonelt innhold. Men jeg tror likevel dette er veldig individuelt, så selv om jeg har opplevd å få kviseutbrudd at p-pilleslutt, trenger ikke du å få det. Krysser fingrene for at det går greit!

Endret av MarieLe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt sinnssykt! Kom som lyn fra klar himmel, hadde ingen anelse om at p-pillene kunne være årsak til dette. Selv om det er kjipt, så er det godt vi er fler. Får satse på at det roer seg :Nikke:

Ja, same her! Mine kom som sagt nokre månadar etterpå, men det ser ut som om det var p-pilleslutt som var årsaka. Den siste veka har det forresten kome seg (bank i bordet!), så eg håpar at det kan ha stabilisert seg litt. Eg fekk mange på halsen (har jo aldri hatt kviser på halsen før!) og i kjakane. Ja, det er godt det er fleire som har det, sjølv om ein sjølvsagt ikkje vil andre noko vondt :) Me får krysse fingrane for at me får hud me kan vere fornøgd ganske snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten eg begynte å bruke toner fast i reingjeringsrutinane morgon og kveld, det har faktisk hjulpe litt trur eg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at nattlysolje kan hjelpe mot sånne hormon-kviser. Driver og tester det ut selv nå, men regner med det tar en uke eller to til før jeg ser om det har noen effekt for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Det er en lang tråd her et eller annet sted om det som skjer ved p pille slutt.Og nei du som tror man bare får det av diane,tar helt feil.Veldig mange opplevde kviseutbrudd etter pille slutt.Jeg gruer meg som bare det til å slutte,hvis jeg skal ha barn en dag.Nattlys olje skal hjelpe mot hormonkviser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Distiller

Jeg sluttet på p-piller i mars, og fikk voldsomme kviseutbrudd - verre enn jeg hadde da jeg var 14-15 og hadde ganske mye kviser. I september/oktober begynte det å roe seg, og nå er huden stort sett ganske fin igjen.

Jeg skal aldri på p-pillen igjen (ikke bare på grunn av huden min altså, men det er en av grunnene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet på p-piller i mars, og fikk voldsomme kviseutbrudd - verre enn jeg hadde da jeg var 14-15 og hadde ganske mye kviser. I september/oktober begynte det å roe seg, og nå er huden stort sett ganske fin igjen.

Jeg skal aldri på p-pillen igjen (ikke bare på grunn av huden min altså, men det er en av grunnene).

Utrolig at legene ikke advarer om slike bivirkinger etterpå.Kviser ødelegger deg mye psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjedde med meg og. Fikk sykt mye kviser og ekstremt fet hodebunn etter at jeg sluttet på p-piller etter ca 6 år. Nå går jeg på Roaccutan. Eneste som hjelper, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde med meg og. Fikk sykt mye kviser og ekstremt fet hodebunn etter at jeg sluttet på p-piller etter ca 6 år. Nå går jeg på Roaccutan. Eneste som hjelper, rett og slett.

Huff, det er vel den løsningen jeg ser på lang sikt også. Nå begynte jeg på Diane, men det er jo ikke en kur (hvis kommer til å hjelpe i det hele tatt), så jeg er ganske sikker på at ansiktet mitt blir en yngleplass for kviser når jeg slutter. Hvor lenge etter p-pilleslutt begynte du på Roaccutan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er vel den løsningen jeg ser på lang sikt også. Nå begynte jeg på Diane, men det er jo ikke en kur (hvis kommer til å hjelpe i det hele tatt), så jeg er ganske sikker på at ansiktet mitt blir en yngleplass for kviser når jeg slutter. Hvor lenge etter p-pilleslutt begynte du på Roaccutan?

Jeg begynte på Roa 7 måneder etter pilleslutt. Det ble bare verre og verre og verre... :( Det var helt uutholdelig med kviser og fet hodebunn. Roa er et meget sterkt preparat som kun skal benyttes som siste utvei når intet annet fungerer, bare så det er sagt altså.

Håper du finner en løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sluttet på p-piller for noen måneder siden. Alt var såre vel i et par måneder, men plutselig en dag: BAM! Kvisetryne! Har aldri slitt nevneverdig med kviser før, men nå i en alder av 25, kom de for fullt. Kan ikke linke det opp mot noe annet enn at jeg sluttet med p-pillene, særlig etter at jeg kom over denne tråden: http://www.acne.org/messageboard/Acne-stopping-birth-cont-t188651.html (en haug med kvinner som opplevde skikkelige kviseutbrudd etter å ha sluttet på pillen). Begynte selvfølgelig rett på p-pillene mine igjen, men kvisene kommer fortsatt. Tvilholder likevel på håpet om at hvis jeg gir det noen måneder, så vil det stabilisere seg igjen.

Sitter her og lurer på hvordan det ville vært hvis jeg aldri hadde begynt på p-piller i utgangspunktet... Det er jo egentlig skikkelig skummelt å tilføre kroppen så mye hormoner fra man er i tenårene? Nei, får jeg døtre skal jeg holde dem unna p-piller -men det blir vel ikke noe tema, ettersom det ikke vil komme noen døtre så lenge jeg er nødt til å bruke prevensjon for ikke å se ut som en blomstrende tenåring i ansiktet :)

Du er ikke den eneste som sliter med det.

Nå kan jeg jo ikke si hvordan ting ville vært hvis du aldri hadde begynt på p-piller, altså om du hadde fått kviser mye tidligere da.Nå vet jeg ikke når du begynte å gå på p-piller, men kan det ha seg at hvis man begynner tidlig i tenårene så forebygger pillen kvisene før de rekker å komme fram? Ikke vet jeg, bare en tanke.

Jeg har hatt kviser og fet hud helt siden jeg var 14.

Jeg har ikke brukt hormonell prevensjon før jeg var 24 år gammel (faktisk!!!!) ..Før det brukte jeg alltid kondom,men fordi jeg hadde laaange og store blødninger og masse smerter så sa legen at jeg måtte begynne på p-piller..-Etter 1 år klarte jeg ikke mer og sluttet med dem(pga fæle bivirkninger).Jeg har ikke brukt hormonell prevensjon siden (er 30 år nå).Kondom er en fin ting uansett... ;-)

Poenget er at kvisene forsvant mens jeg gikk på p-piller (brukte ikke Diane, men Yasmin,Mercilon og Loette)Jeg har aldri hatt så fin og kvisefri hud som da jeg gikk på p-piller.

Kvisene kom jo tilbake for fullt med en gang jeg sluttet.

Jeg er 30 år nå og har et kvisetryne som en tenåring.Etter å ha prøvd foskjellige kremer osv uten resultat gadd jeg ikke mer.Jeg har innsett at sånn er det bare og at jeg ikke blir kvitt kvisene.Men jeg bryr meg ikke lenger.

Heller kviser enn å gå på p-piller som har farlige bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde akkurat det samme, en liten stund etter pilleslutt hadde jeg plutselig masse kviser. I ansiktet, på ryggen, på halsen og brystet... Helt forferdelig! Og jeg var nesten ikke plaget med kviser i det hele tatt før jeg begynte på pillene (og jeg var sent i tenårene da jeg begynte!).

Jeg begynte å sørge for at jeg fikk i meg nok omega 3, og tok nattlysoljekapsler. I tillegg byttet jeg ut all hudpleie til produkter som ikke tetter porer, samt noen "kviseprodukter" (MD Formulations bla.) Etter noen måneder ble det ganske mye bedre, men huden min var relativt stygg i ihvertfall sju-åtte måneder. Heldigvis er den fin igjen nå, men huden min (og håret mitt!) er fortsatt helt annerledes enn den var da jeg gikk på pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som alltid har hatt knusktørr hud (atopiker) har nå fått tendenser til uren hud etter at jeg sluttet på pillene, Synfase bl.a, i juli. Fikk kanskje to kviser i året på pillene, nesten så det var gøy med en kvise! Nå har jeg noen små rundt omkring, spesielt i kinn og rundt munn, pluss panna og tinninger.

Bruker Decleor, Dermalogica og MD, men vil ikke tørke ut huden siden den strengt tatt er inntørket fra før. Har en drøss med kosttilskudd, deriblant nattlysolje, men glemmer å ta de hele tiden.

Men men, heller kviser enn de andre problemene pillen ga meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Forsvant kvisene deres??????? Jeg sluttet på Yasmin for flere måneder siden, har kraftige kviser og det er utrolig plagsomt............

Anonym poster: 64db8d4312f194c6a1482128fb305b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...