Gå til innhold

Hva spiser dere på nyttårsaften ?


manji

Hva spiser dere på nyttårsaften?  

2 stemmer

  1. 1. Hva spiser dere på nyttårsaften?

    • Ribbe
      3
    • Lutefisk
      1
    • Pinnekjøtt
      11
    • Kalkun
      38
    • Annet...
      5
    • Har ikke tradisjon på det...
      13


Anbefalte innlegg

Gjest Zalomine

En ting jeg glemte å skrive er mammas "verdenskjente" ertesuppe som serveres som det første måltidet i det nye året. Varm suppe når vi kommer ikk etter å ha sett på rakketter. Altså 30-60 minutter inn i det nye året.

Vesentlig. (Selv om jeg ikke liker ertesuppe)

Men i år er det altså antakelig nyttår hos svigers, så da er det champagne som serveres på tilsvarende tilspunkt (ca 15-30 minutter inn i det nye året) Vel, var det sist i alle fall, medførte litt problemer da min "svigerfar" ikke hadde helt skjønt dette med at jeg ikke drikker, i det hele tatt. Nå, to år senere, vet han i det minste dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har egentlig ingen tradisjon på hva vi spiser, men det som skiller seg ut som en gjenganger er skalldyr i alle varianter. Alt fra gryteretter til reker. Min kjære er derimot ikke så glad i skalldyr, så vi pleier å ha et alternativ også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noen tradisjon på hva vi spiser Nyttårsaften. Men noe godt blir det da, og gjerne både forrett, hovedrett + dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi arrangerer nyttåraften, pleier vi ofte å ha rensdyrstek m halve hermetiske pærer fyllt m ripsgelé, mandelpoteter, deilig viltsaus og rosenkål/broccoli! Kjempegodt etter all julematen! Multekrem i krumkaker til dessert! Til forrett: Toast m gravlaks og sennepssaus og dill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi veksler litt mellom pinnekjøtt, ribbe og kalkun.

Pinnekjøtt er fast på julaften. De siste to, tre årene har vi spist pinnekjøtt på nyttårsaften også etter flertallets ønske. :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at vi har kommet inn i en kalkun-tradisjon.

Jeg får viljen min på julaften og sambo får bestemme nyttårsaften. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ha Pinnekjøtt nyttårsaften. Vi har i alle år invitert til lag denne dagen, og med mange folk til middag er pinnekjøtt lettvint og greit.

I fjor derimot hadde vi lyst til å være alene, så da hadde vi snegler til forrett, hel stekt indrefilet m/fløterødvinssaus og fløtegratinerte poter og grønnsaker. Til dessert hadde vi hjemmelaget is med lune bjørnebær og egglikør. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen spesielle tradisjoner.

Og pga hunden, så er vi hjemme på nyttårsaften, gjerne alene eller sammen med et vennepar (nyttårsaften er oppskrytt).

Har vi spist mye ribbe o.l. i jula, så er det godt med kalkun.

Men vi spiser egentlig vanlig "helgemat". F.eks biff eller kyllingfilet. Men vi bruker litt ekstra tid og penger på måltidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker også å ha Kalkun på Nyttårsaften,det er blitt en tradisjon etter at jeg giftet meg.

Koldbruna :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har stort sett alltid pleid å ha kalkun denne dagen. Liker det kjempegodt :D

Nå er det muligheter for at jeg trommer sammen til et middagsselskap selv på nyttårsaften, så det blir enten kalkun eller et "finere" koldtbord.

Kanskje litt utradisjonelt, men når man skal ha 15-20 gjester så kan det være enklest. Også fordi ikke alle liker kalkun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkun - helt klart. Er ikke vant til det hjemmefra, men jeg og min tidligere samboer begynte med det, og heldigvis er min nåværende samboer enig.

Siden jeg har hatt hund i mange år, pleier jeg å be folk hjem til oss på nyttårsaften (hundens vell kommer først), og da lager jeg kalkun, masse stuffing, poteter, litt grønnsaker og soppsaus

*sukk - sulten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet de siste nyttårsaftene, men kalkun er tradisjonen hjemmefra. I år har jeg fri, men skal ikke være hjemme hos mor og far. :roll: Er usikker på hva som blir menyen i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er oppvokst med tradisjonen farmor igjen er opppvokst med.... Svinestek, julepølser, medisterkaker og surkål (og selvsagt poteter og saus da). Ribben som vel er det mest vanlige her er Nyttårs aften middag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...