Gå til innhold

Statskirke, eller bare en religion på lik linje med andre?

Fakse

Ville du ha vært medlem av statskirka dersom du måtte melde deg inn?  

1. 1. Ville du ha vært medlem av statskirka dersom du måtte melde deg inn?

• Ja
      10
    • Nei
      33
    • Vet ikke
      3

Anbefalte innlegg

Jada, mange er enig med deg i at det er mest rettferdig, og jeg mente ikke at staten må finne ut hvor vi skal få pengene fra, men at kirken må få tid til å finne en løsning på alle praktiske utfordringene som følger med et skille mellom kirke og stat. Ingen er tjent med at vi skiller staten fra kirken før man har fått tid til å legge en plan for omorganiseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stemte nei. Jeg er heller ikke medlem av statskirken, men medlem og voksen døpt i en frikirke. Synes ikke at stat og kirke hører sammen, men er for et skille her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk mange tvilere ville meldt seg inn, jeg, ellers ville det bli veldig dyrt med bryllup og begravelser... Nok av folk som ønsker å gifte seg i kirken "fordi det er så fint".

Hvorfor skal vielse og begravelse bli dyrere? Alle kan gå til sorenskriveren og alle må innenom bedemannen før gravferden.

Hilsen Trille

PS: Nei, jeg ville ikke ha meldt meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:Nikke:

Ville ikke vært medlem nei, men har aldri kommet så langt som å melde meg ut. Sendte en mail om at jeg ville en gang, men fikk da svar om at jeg måtte kontakte presten osv... TUNGVINDT!!

Mine barn skal ikke døpes.

Dette er da feil. Du sender et skjema til prestekontoret i ditt sogn, mer enn det skal ikke være nødvendig. Det var det jeg gjorde, og jeg er da vitterlig utmeldt. :wink:

Skjema for utmelding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kirken blir en privat organisasjon kan antakelig ikke ikke-medlemmer bruke den som de ønsker. Alt i dag ser man jo at man må betale kirkeleie til kirken man ikke hører hjemme hos hvis man skal gifte seg.

Human-etisk forbund har ehller ikke seremonier gratis for ikke-medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da feil. Du sender et skjema til prestekontoret i ditt sogn, mer enn det skal ikke være nødvendig. Det var det jeg gjorde, og jeg er da vitterlig utmeldt.

Hva mener de egentlig med tilstrekkelig avskrift? Står nederst på skjemaet...

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan ikke bare skrive noget selv altså... 8)

Tenkte kanskje det var noe spesielt de trengte å vite... Men jeg tenker da så mye rart.. hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært litt artigt! Lagt ut om livets kuriøsiteter ja, og alle argumentene for og mot. Pluss konklusjonen, og en liten debatt om kirkebygg i Norge, restaurering og slikt... Påvirkningen kirken har hatt på mitt liv... Huff, kan fort bli mer enn ti sider detta her!!! :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Så jeg kan ikke bare skrive noget selv altså... 8)

Tenkte kanskje det var noe spesielt de trengte å vite... Men jeg tenker da så mye rart.. hehe...

Du trenger slett ikke noe skjema for utmelding. Det holder lenge at du skriver på et vanlig hvitt ark at du melder deg ut. Skriv på navn , adresse, fødselsnummer og hvilken kirke du er døpt i så holder det i massevis + underskrifta di selvsagt.

Det er en vanlig misforståelse at man må ha skjema for å melde seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvfølgelig ikke et representativt utvalg av befolkningen, men likevel sier det noe når ingen av de som har skrevet her ønsker seg en statskirke, og bare 1/4 av de som har stemt ville ha vært medlemmer dersom de måtte melde seg inn.

Ønsker meg fortsatt mange flere svar, og gjerne gode begrunnelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -starya

Du trenger slett ikke noe skjema for utmelding. Det holder lenge at du skriver på et vanlig hvitt ark at du melder deg ut. Skriv på navn , adresse, fødselsnummer og hvilken kirke du er døpt i så holder det i massevis + underskrifta di selvsagt.

Det er en vanlig misforståelse at man må ha skjema for å melde seg ut.

Det er rett det du sier, men mange vil gjerne benytte seg av skjemaet fordi de der ser hvilke opplysninger som må med, og vet det blir "rett".. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Donpedro, hvorfor skal man gifte seg i kirke eller ha en kirkelig begravelse hvis man ikke er medlem af statskirken? Sorenskriveren er vel gratis og man trenger ingen prest i en begravelse.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjon. Samme som at jeg er døpt og meldt ut like etter, det.

Er ikke så mye religion som det er stas å gifte seg i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donpedro, hvorfor skal man gifte seg i kirke eller ha en kirkelig begravelse hvis man ikke er medlem af statskirken? Sorenskriveren er vel gratis og man trenger ingen prest i en begravelse.  

Hilsen Trille

Nei, selvfølgelig trenger man ikke å benytte kirken!

Men jeg ser her inne (og vet) at mange ikke er kristne, men ønsker å benytte seg av kirken fordi de syne sdet er fint med et stort bryllup, hvit kjole osv. Noen av disse mener kirken da hører med, selv om de ikke er kristne. Det er denne gruppen som da vil måtte betale.

Mange finner også litt trøst i en "gud" når noen dør, selv om de ikke er kristne og ønsker å benytte seg av det tilbudet kirken da har.

Hadde det vært opptil meg hadde ikke folk benyttet kirken hvis de ikke tror. Har en venninde som hater kirken, og synes den forpester landet. Når hun skal gifte seg skal hun gjøre det i kirken "slik at hun kan få litt nytte av den for en gangs skyld"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...