Gå til innhold

Statskirke, eller bare en religion på lik linje med andre?

Fakse

Ville du ha vært medlem av statskirka dersom du måtte melde deg inn?  

1. 1. Ville du ha vært medlem av statskirka dersom du måtte melde deg inn?

• Ja
      10
    • Nei
      33
    • Vet ikke
      3

Anbefalte innlegg

I forbindelse med debatten omkring hvorvidt vi skal ha en statskirke eller ikke har jeg begynt å lure på hvor mange som egentlig ville ha vært medlemmer av kirka (det som i dag er den norske statskirke) dersom man faktisk måtte melde seg inn aktivt.

I dag er det ca 85 % som er medlemmer på landsbasis, og tallet synker sakte. Men mange jeg kjenner er medlemmer i statskirka uten å tro på gud, og uten å føle at de hører til kirka. Mange av oss ble automatisk medlem som barn, og fortsetter å være det fordi vi ble døpt, og kanskje fordi vi ikke gidder å melde oss ut. Samtidig beviler regjeringa mere penger til såkallt dåpsundervisning, og gir skattelette for pengegaver til kirka.

Tror du at du ville ha vært medlem dersom du måtte melde deg inn?

Skriv gjerne noen ord om ditt syn på statskirkeordninga her i landet i samme slengen, og begrunn gjerne hvorfor du ville eller ikke ville ha vært medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg er litt usikker, men stemte ja. Årsaka til at eg ikkje er sikker, er at eg like gjerne kunne vore medlem av Frikyrkja... Men eg hadde garantert vore medl. av eit kyrkjesamfunn, ja.

Viss stat og kyrkje skil lag vert det iallefall spanande å sjå kva for retning kyrkja tek - dette vil òg påverke mitt evt. val på dette området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo si hva jeg selv stemte. Er ikke medlem av statskirka i dag, og tror ikke på gud, så svaret ble for meg helt klart et nei. Skulle ønske meg en kirke som ikke hadde så sterke bånd til staten. Tror det ville være sunnt for oss å alle å skille religion fra politikk. Tror også det ville gjøre kirka sunnere, med kanskje færre, men i alle fall opriktige medlemmer. Støttemedlemmer som ikke mener noe med det er bare med på å gjøre ting værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke medlem - har meldt meg ut - og ville helt klart ikke meldt meg inn om jeg hadde måtte det :wink:

Suz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det ville være sunnt for oss å alle å skille religion fra politikk.

:Nikke:

Ville ikke vært medlem nei, men har aldri kommet så langt som å melde meg ut. Sendte en mail om at jeg ville en gang, men fikk da svar om at jeg måtte kontakte presten osv... TUNGVINDT!!

Mine barn skal ikke døpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn skal ikke døpes.

Slik reglene er nå vil de da likevel bli medlem av statskirka, siden mindst en av foreldrene deres er det. Men dersom de ikke er døpt før de er 18 har statskirka da plikt til å melde dem ut. Det mest sørgelige oppi det hele er at her slurves det forferdelig, slik at mange som skulle ha vært meldt ut ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik reglene er nå vil de da likevel bli medlem av statskirka, siden mindst en av foreldrene deres er det.

Kanskje vi må gjøre alvor av å melde oss ut da.

Det er jo bare latskap som gjør at vi fortsatt står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk mange tvilere ville meldt seg inn, jeg, ellers ville det bli veldig dyrt med bryllup og begravelser... Nok av folk som ønsker å gifte seg i kirken "fordi det er så fint".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi må gjøre alvor av å melde oss ut da.

Det er jo bare latskap som gjør at vi fortsatt står der.

For at barn ikke skal bli medlem må både du og din mann/samboer melde dere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for skille av kirke og stat, og syns de nye bevilgningene i statsbudskjettet til dåpsundervisning og skattetrekk for gaver til kirken er nesten litt frekt. Lite fornuftig bruk av penger spør du meg.

Er ikke medlem av statskirken, er ikke døpt, men måtte faktisk ringe til kirkekontoret og sjekke at jeg ikke var oppført i registrene allikevel, noe jeg faktisk var. Dette fordi statskirken skulle "rydde" i medlemslistene sine en gang på 80tallet og skrev inn alle som enten ikke var første- eller annengenerasjons-innvandrere, ikke fysisk hadde meldt seg ut eller meldt seg inn i andre trossamfunn.

Har også nå meldt meg inn i human-etisk forbund, for jeg er ikke interessert i at kirken skal få noe av mine skattepenger, noe de gjør så lenge man ikke er medlem av ett annet trossamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik reglene er nå vil de da likevel bli medlem av statskirka, siden mindst en av foreldrene deres er det. Men dersom de ikke er døpt før de er 18 har statskirka da plikt til å melde dem ut. Det mest sørgelige oppi det hele er at her slurves det forferdelig, slik at mange som skulle ha vært meldt ut ikke er det.

Dette er ikke sant. Hvis minst en av foreldrene er medlem i kirken, hører barnet også inn under kirken til det er 18 år, men det er ikke automatisk medlem. Forskjellen på å høre inn under og å være medlem er at medlemmer står ført i kirkebøkene, men barn som hører inn under kirken føres ikke inn før de evt. blir døpt. Hvis de ikke blir døpt før de er 18, slutter man å regne dem som en del av kirken. Så det med at kirken "glemmer" å melde ut disse er bare tøv. De har aldri vært meldt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke sant. Hvis minst en av foreldrene er medlem i kirken, hører barnet også inn under kirken til det er 18 år, men det er ikke automatisk medlem. Forskjellen på å høre inn under og å være medlem er at medlemmer står ført i kirkebøkene, men barn som hører inn under kirken føres ikke inn før de evt. blir døpt. Hvis de ikke blir døpt før de er 18, slutter man å regne dem som en del av kirken. Så det med at kirken "glemmer" å melde ut disse er bare tøv. De har aldri vært meldt inn.

Jeg vet folk det har skjedd med, men det er mulig de ble meldt inn i forbindelse med det samme rotet som førte til at Glitterchick ble meldt inn? Ikke meninga å spre feilinformasjon altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med en forskjell på den Norske Kirke og Statskirken, kan ikke alle lover, regler og forskjeller her, men jeg tror i utgangspunktet får statskirken medlemsstøtte for deg så lenge du ikke er medlem av ett annet trossamfunn. De får også de skattepengene som er satt av til trossamfunn så lenge du ikke er medlem av ett annet.

Problemet er at man ikke kan være "nøytral".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror kanskje jeg sporet av min egen tråd her gitt... Vil gjerne ha mange flere svar fra folk som har ett eller annet syn på denne saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel meldt meg inn da jeg konfirmerte meg. Så jeg må vel nesten stemme ja.. Men nå i senere år, hvor jeg har fått sett det egentlige mangfoldet av trossamfunn man kan være medlem av, ville jeg ikke meldt meg inn i statskirken....

Er det i det hele tatt noen som mener at vi burde ha en statskirke her?

Jeg synes ikke vi burde ha en statskirke..

Hvor kommer egentlig statskirken fra?? I trosbekjennelsen står det: "... en hellig allmenn kirke...". Er det dette som er grunnlaget? Og hvor kommer denne setningen fra? Kan ikke si jeg har sett det begrunnet i Bibelen, som jo er den store kloke boka i denne sammenhengen.. Jesus tok avstand fra "staten" og politikk da han levde på jorden slik jeg har forstått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg mener om saken. Det kan godt hende at stat og kirke bør være delt, men jeg synes at man skal se nøye på alle konsekvenser før man foretar en deling. Jeg, som jobber i kirken, lurer for eksempel på hvordan det kommer til å bli rent økonomisk ved en evt deling. Det er mye som må gjennomtenkes, for det er en ganske drastisk endring det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med ønkonomis tuji? Jeg synes det ville være retferdig om kirka måtte klare seg med de pengene de klarer å få inn selv og den støtta de får i forhold til antall medlemmer slik som andre religioner. Synes det er dypt uretferdig slik det er i dag der kirka får det samme som andr religioner pluss veldig mye mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...