Gjest imli Skrevet 13. oktober 2010 #21 Skrevet 13. oktober 2010 Eg kan love dykk at ungar i bhg har mykje større og betre plass å gå på enn høns. Innsatte i fengsel kan eg ikkje uttale meg om... Det kan jo hende at den aktuelle barnehagen brukar nærområdet mykje til turar?
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2010 #22 Skrevet 13. oktober 2010 Måtte bare sjekke: "§29. Krav til innredede bur Verpehøner i innredede bur skal ha: 1. minst 850 cm2 burareal pr. dyr, herav minst 675 cm2 bruksareal." Med andre ord, en høne har krav på dobbelt så stor plass som et barn i barnehage har inne Unnskyld meg, men er du helt dust? Unger blir til opplysning ikke plassert i bur....
juliane Skrevet 13. oktober 2010 #23 Skrevet 13. oktober 2010 TS: Er du helt sikker på at du ikke har misforstått din venninne, eller at hun har misforstått barnehagen? Eller begge deler? Du skriver jo at det skal gå 100-200 barn i barnehagen, så detaljnivået på informasjonen er tyeligvis så som så... Jeg kan garantere deg at det jobber mer enn en person på en småbarnsavdeling. Det kan nok stemme at ettåringen skal gå i en avdeling med ti barn, og der jobber det ganske sikkert en ped.leder og to assistenter. Din venninne har sikkert blitt presentert for ped.lederen som har ansvaret på avdelingen, og fått et feil inntrykk av at hun var den eneste som hadde ansvaret for barna. DEt sier seg selv at det må være mer enn en person på ti småbarn, ellers kan man jo ikke få skiftet bleier engang. Når det gjelder uteområdene kan det være mye dere ikke vet om! Bybarnehager er flinke til å sjonglere på de uteområdene de har, gå mye tur og sørge for at noen er ute på formiddagen og andre på ettermiddagen f.eks. Jeg jobbet litt i en bybarnehage som hadde en egen uteavdeling som hadde et lite hus i skogen der de oppholdt seg tre dager i uka, mens de lånte de andre avdelingene i barnehagen de dagene de var på tur.
cardigan Skrevet 13. oktober 2010 #24 Skrevet 13. oktober 2010 I barnehagen jeg jobber i; Stor avd: 19 barn - 1 førskolelærer, 2 barne og ungd.arbeidere. Alle har ansvar for gjennomsnitlig 6 barn. Liten avd; 9 barn - 1 førskolelærer og to assistenter/evt utannede. Alle har ansvar for tre stk.
nybegynneren Skrevet 13. oktober 2010 #25 Skrevet 13. oktober 2010 Nå lever jo høna i dette buret hele livet da.Den kommer seg aldri ut derifra. Ett barn blir vel levert og hentet vær dag.og er jo ikke innelåst på de kv mens den er i barnehagen. En utrolig dårlig sammenligning synes jeg
Gjest Kristin Skrevet 13. oktober 2010 #26 Skrevet 13. oktober 2010 Det jeg som ikke husker antallet barn som skulle gå der kanskje sa hun 140 barn kanskje sa hun 190 barn jeg klarer bare ikke og huske dette, husker bare at jeg sto og måpte litt mot ute området. Fordelingen ansatte barn var henholdsvis ca 10 barn pr ansatt i hennes avdeling og ca 15 barn pr ansatt i andre avdelinger. Jeg har vanskelig for å tro at min venninne var feil opplyst om dette. Vi snakket også litt om dette med bleieskift siden det går såpass mange barn der regnet vi med at barna blir tatt hånd om av andre ansatte om en går og skifter bleier for eksempel. Jeg vet ikke noe om de går tur men det får vi håpe;)
Gjest Imsdal Skrevet 13. oktober 2010 #27 Skrevet 13. oktober 2010 Nå var ikke det ikke hvilke krav det stilles til areal til en høne som var hovedpoenget med det jeg skrev, men at jeg personlig mener at det stilles for lite krav til areal i barnehagen. Et barn og en høne er selvsagt to helt forskjellige skapninger, og kan ikke sammenlignes, jeg bare nevnte dette punktet. Det jeg som sagt skulle frem til var at jeg mener barn burde ha krav på mer plass, både ute og inne.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #28 Skrevet 13. oktober 2010 Det jeg som ikke husker antallet barn som skulle gå der kanskje sa hun 140 barn kanskje sa hun 190 barn jeg klarer bare ikke og huske dette, husker bare at jeg sto og måpte litt mot ute området. Fordelingen ansatte barn var henholdsvis ca 10 barn pr ansatt i hennes avdeling og ca 15 barn pr ansatt i andre avdelinger. Jeg har vanskelig for å tro at min venninne var feil opplyst om dette. Vi snakket også litt om dette med bleieskift siden det går såpass mange barn der regnet vi med at barna blir tatt hånd om av andre ansatte om en går og skifter bleier for eksempel. Jeg vet ikke noe om de går tur men det får vi håpe;) Hvis det er andre ansatte som "kan ta hånd om barna når noen blir skiftet bleier på" så er det jo fler voksne på avdeligen, ikke bare en? Kan ikke skjønne at det stemmer at det er 1 voksen på 10 - 15 barn.
Gjest Kristin Skrevet 13. oktober 2010 #29 Skrevet 13. oktober 2010 Hvis det er andre ansatte som "kan ta hånd om barna når noen blir skiftet bleier på" så er det jo fler voksne på avdeligen, ikke bare en? Kan ikke skjønne at det stemmer at det er 1 voksen på 10 - 15 barn. Det jeg mente var at om en ansatt går for å skifte bleie blir kanskje to andre ansatte stående med ansvaret for 29 barn.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #30 Skrevet 13. oktober 2010 Det jeg mente var at om en ansatt går for å skifte bleie blir kanskje to andre ansatte stående med ansvaret for 29 barn. Høres helt merkelig ut, og ikke minst uansvarlig.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2010 #31 Skrevet 13. oktober 2010 Nå var ikke det ikke hvilke krav det stilles til areal til en høne som var hovedpoenget med det jeg skrev, men at jeg personlig mener at det stilles for lite krav til areal i barnehagen. Et barn og en høne er selvsagt to helt forskjellige skapninger, og kan ikke sammenlignes, jeg bare nevnte dette punktet. Det jeg som sagt skulle frem til var at jeg mener barn burde ha krav på mer plass, både ute og inne. For mye plass kan også virke skremmende på små barn.... du må huske at det som kan virke lite for oss,kan virke uendelig stort for små barn.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #32 Skrevet 14. oktober 2010 Hun mente nok en PEDAGOG per 10 barn.
Gjest edda Skrevet 14. oktober 2010 #33 Skrevet 14. oktober 2010 Nå var ikke det ikke hvilke krav det stilles til areal til en høne som var hovedpoenget med det jeg skrev, men at jeg personlig mener at det stilles for lite krav til areal i barnehagen. Et barn og en høne er selvsagt to helt forskjellige skapninger, og kan ikke sammenlignes, jeg bare nevnte dette punktet. Det jeg som sagt skulle frem til var at jeg mener barn burde ha krav på mer plass, både ute og inne. Ser poenget ditt, og er enig i det, selv om mattekunnskapene dine stinker
SummerJoy Skrevet 14. oktober 2010 #34 Skrevet 14. oktober 2010 På min 1 åring sin avdeling er de 4 voksne på 11 barn. 1 pedagogisk leder.
Gjest Ruccola Skrevet 14. oktober 2010 #35 Skrevet 14. oktober 2010 Kan jo vere at denne barnehagen har flere uteområder i nærområdet til rådighet. Barnehagen til min venninnes datter har to lavvoer i skogen ved siden av barnehagen. De er derfor mye i skogen med forskjellige grupper. Derfor er ikke uteområdet lite, fordi alle barne er der ikke samtidig
SummerJoy Skrevet 14. oktober 2010 #36 Skrevet 14. oktober 2010 Kan jo vere at denne barnehagen har flere uteområder i nærområdet til rådighet. Barnehagen til min venninnes datter har to lavvoer i skogen ved siden av barnehagen. De er derfor mye i skogen med forskjellige grupper. Derfor er ikke uteområdet lite, fordi alle barne er der ikke samtidig Samme her. Uteområdet kan virke lite ved første øyekast, men det er fordi man ikke ser alle de "skjulte" stedene rundt barnehagen..
SummerJoy Skrevet 14. oktober 2010 #37 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg kan garantere deg at det jobber mer enn en person på en småbarnsavdeling. Det kan nok stemme at ettåringen skal gå i en avdeling med ti barn, og der jobber det ganske sikkert en ped.leder og to assistenter. Din venninne har sikkert blitt presentert for ped.lederen som har ansvaret på avdelingen, og fått et feil inntrykk av at hun var den eneste som hadde ansvaret for barna. DEt sier seg selv at det må være mer enn en person på ti småbarn, ellers kan man jo ikke få skiftet bleier engang.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #38 Skrevet 14. oktober 2010 Ser poenget ditt, og er enig i det, selv om mattekunnskapene dine stinker Her kommer en person med et veldig informativt innlegg om bemanning og areal i en barnehage, ingen andre i denne tråden har klart å hoste opp lignende kunnskap - Og så slakter dere hun/han gang på gang pga en kommentar?? Dere henger dere opp i den ene kommentaren, som Imsdal har forklart.. Når man får mange slike kommentarer blir dette et lite hyggelig sted å være. Det er et diskusjonsforum, ikke et faktaforum - dvs. man kan uttale seg og man kan synse - og man kan ta feil!
Gjest Trollmor Skrevet 15. oktober 2010 #39 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg vet at de store barnehagene feks espira kjeden spekulerer i normen på antall barn per voksen. Tidligere var det normalt med en voksen per 6 store barn og per 3 småbarn. Nå er det flere store barnehager som tar ut store utbytter av barnehagedrift. Dette er ganske spesielt siden hele bhg er driftet på kommunale/statlige midler. Foreldrebetalingen er minimal i forhold til hva det koster å drifte en barnehageplass. Dette har det vært mye skriverier om, at det skal komme en lov som regulerer hva det er lov å ta ut i utbytte. Jeg synes overskuddet i en barnehage skal gå tilbake til barna og til de ansatte. Skal vi tenke kvalitet synes jeg det er mer kvalitet med en stor avdeling med 18 barn og 3 voksne, enn en avdeling med opp mot 30 25-30 barn og flere voksne. Dette pga at barnet da får mindre tid med hver voksne, de voksne vil da kjenne hvert barn litt mindre. Et barn trenger trygghet og annerkjennelse for hvem de er. De må bli sett og for å få dette til må de voksne kjenner hvert enkelt barn. Hvis denne barnehagen driver på den måten som det er framstilt hadde jeg ikke latt min ettåring være i denne barnehagen.
Gjest Kine Skrevet 15. oktober 2010 #40 Skrevet 15. oktober 2010 For mye plass kan også virke skremmende på små barn.... du må huske at det som kan virke lite for oss,kan virke uendelig stort for små barn. Ehhh hvor har du lest dette link til problem stillingen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå