Gjest Kristin Skrevet 13. oktober 2010 #1 Skrevet 13. oktober 2010 Hei venninna mi sin datter skal begynne i barnehagen om en måndes tid. I sommer ble jeg fortalt at i denne barnehagen var det henoholdsvis 1 ansatt pr 15. unge. Og 1 ansatt pr 10 unge på en annen avdeligng. Langt over hundre barn skulle gå i denne barnehagen men jeg så utområdet og det var svært lite med to husker en bikkedisse et par små sandkasser men jeg reagerte mest på at utområdet var så lite. Hvordan er det i deres barnehager? Og er det noen som vet hva som er rettlingslinjer som barnehager må forholde seg til? Er det en lov om hvor mange ansatte det må være i forhold til barn og hvor stort område må være??
Gjest Imsdal Skrevet 13. oktober 2010 #2 Skrevet 13. oktober 2010 Barnehageloven sier ikke noe spesifikt om antall barn per voksne, men §18 slår fast at "Bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet”. Det er altså ikke lovbestemt, men det finnes normer som varierer litt fra kommune til kommune. Barn under 3 år telles som to, og de over telles som en. Det jeg har opplevd oftest i barnehager er en voksen pr. tre barn under 3 år, og en voksen pr. seks barn over 3 år. Er det barn med spesielle behov kan det være ekstra ressurser på det barnet. Selv om loven ikke sier noe spesifikt om antall barn pr. voksen, er den pedagogiske bemanningen lovbestemt. Det skal være minimum en pedagogisk leder/pedagog pr. 14-18 barn over 3 år, og en pedagog pr. 7-9 barn under 3 år. Barnehageloven har heller ikke egen bestemmelse når det gjelder størrelsen på inne og uteareal, her også er det visse normer. Disse står også i en merknad til barnehageloven fra departementet: "Veiledende norm for barns lekeareal inne er 4 kvadratmeter netto per barn over tre år og om lag 1/3 mer per barn under tre år. Utearealet i barnehagen bør være om lag seks ganger så stort som leke- og oppholdsarealet inne. Til dette arealet regnes ikke parkeringsplass, tilkjørselsveier og lignende." Jeg har hørt at innsatte i fengsel og høner har mer lovbestemt areal enn hva barnehagebarn har
Christina_ Skrevet 13. oktober 2010 #3 Skrevet 13. oktober 2010 Jeg har hørt at innsatte i fengsel og høner har mer lovbestemt areal enn hva barnehagebarn har
Gjest Kristin Skrevet 13. oktober 2010 #4 Skrevet 13. oktober 2010 Huff da det var ikke akuratt betryggende at det ikke er noen bestemmelser på uteareal. Husker jeg gikk forbi barnehagen la med min venninne og hennes datter i sommer. Min venninne: Her skal "Lise" begynne i november. Jeg: Å for en koselig liten barnehage Venninne: Det skal gå 100-200 barn her da. Jeg: nei nå tuller du Veninne: nei, jeg er litt bekymret da jeg ikke ser det helt for meg. Jeg: Å, jeg synes det så mer ut som om det skulle begynne 10-20 barn jeg. Venninne: Snakke om hvor mange ansatte det er pr barn osv Jeg : det hørtes ikke bra ut det blir vel veldig trangt og stressende for ungene når de skal være så mange på så liten plass Venninne: Ja, men det er sånn det er. Men det skal nok gå bra barnehagen vet nok hva de gjør. Jeg prøvde og hinte noe om at jeg var skeptisk men fra min venninnen ble det møtt med at det er slik barnhagen skal være og det var tydelig at min venninne stolte fult og helt på banehagen, så det var verken noe og tenke på eller diskutere. Nå som det nærmer seg barnehage start merker jeg at jeg er litt bekymret. Så synes jeg det er rart at utearealet kan være så lite uten at det går på bekostning av barna.
Gjest Imsdal Skrevet 13. oktober 2010 #5 Skrevet 13. oktober 2010 Om det er like lite som det høres ut til er det jo veldig rart, særlig om det er lite personal og. Det er jo veldig viktig med tilstreklig med personal og areal for at barna skal få det pedagogiske tilbudet de har krav på. Det kan hende barnehagen er flike til å fordele seg, at feks. 1/3 er ute, 1/3 er på tur og 1/3 er inne. Noen barnehager kjører faste utegrupper som benytter seg av uteområdet, noe som letter betraklig på trykket inne i barnehagen.
Gjest Imsdal Skrevet 13. oktober 2010 #6 Skrevet 13. oktober 2010 (endret) .... Endret 15. oktober 2010 av Imsdal
Gjest Kristin Skrevet 13. oktober 2010 #7 Skrevet 13. oktober 2010 Klart men selv 2/3 del av barna ikke skulle vært på ute området ville jeg likevel synts det var lite.. Så ser jeg ikke for meg at det ville vært plass til så mange barn inne da bygningen var veldig liten.. Venninna mi sa at den som fikk ansvaret for "Lise" ville få ansvaret for ca 10 barn. Veninna mi sa også at hun var glad hun ikke var den pedagogen for det ville ikke klart, men hun regnet med at siden de hadde kompetanse ville det gå grit. "Lise" er ca året. Jeg lurer på om dette har noe og gjøre med full barnehage dekning. For alle ble vel lovet full barnehagedekning og da var det en del barnehager som gikk ut i media og sa dem ikke hadde plass og anledning til å ta imot så mange barn som kommunen påla dem. Men jeg har ikke helt fulgt med i denne debatten da jeg ikke har ban selv. Noen som vet litt mer om dette?
Gjest Siri Skrevet 13. oktober 2010 #8 Skrevet 13. oktober 2010 Måtte bare sjekke: "§29. Krav til innredede bur Verpehøner i innredede bur skal ha: 1. minst 850 cm2 burareal pr. dyr, herav minst 675 cm2 bruksareal." Med andre ord, en høne har krav på dobbelt så stor plass som et barn i barnehage har inne Og når kommunen kommer og beregner hvor mange barn barnehagen kan huse regner de med toaletter, stellerom, garderober, ganger osv. Hvor mye har et ban krav på? Hvor står det hvor mye et barn har krav på?
Christina_ Skrevet 13. oktober 2010 #9 Skrevet 13. oktober 2010 Hvor mye har et ban krav på? Hvor står det hvor mye et barn har krav på? Barnehageloven har heller ikke egen bestemmelse når det gjelder størrelsen på inne og uteareal, her også er det visse normer. Disse står også i en merknad til barnehageloven fra departementet: "Veiledende norm for barns lekeareal inne er 4 kvadratmeter netto per barn over tre år og om lag 1/3 mer per barn under tre år. Utearealet i barnehagen bør være om lag seks ganger så stort som leke- og oppholdsarealet inne. Til dette arealet regnes ikke parkeringsplass, tilkjørselsveier og lignende."
Christina_ Skrevet 13. oktober 2010 #10 Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Måtte bare sjekke: "§29. Krav til innredede bur Verpehøner i innredede bur skal ha: 1. minst 850 cm2 burareal pr. dyr, herav minst 675 cm2 bruksareal." Med andre ord, en høne har krav på dobbelt så stor plass som et barn i barnehage har inne Og når kommunen kommer og beregner hvor mange barn barnehagen kan huse regner de med toaletter, stellerom, garderober, ganger osv. Herlige Norge! Lager bedre normer for høns enn for barn! Kanskje vi burde fostre høns istedenfor? :gjeiper: Endret 13. oktober 2010 av Christina_
Gjest Imsdal Skrevet 13. oktober 2010 #11 Skrevet 13. oktober 2010 Herlige Norge! Lager bedre normer for høns enn for barn! Kanskje vi burde fostre høns istedenfor? :gjeiper: Burde kanskje vurdert det
Christina_ Skrevet 13. oktober 2010 #12 Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Burde kanskje vurdert det Ja! La oss få høns! Nei, fysj! Ville ikke byttet ut sønnen min for noe, men æsj. Tenke seg til. Høns har krav på bedre plass enn barn! Jaja.. Vurderer nesten å skrive til familiedepartementet og klage Endret 13. oktober 2010 av Christina_
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #13 Skrevet 13. oktober 2010 Synes det blir litt søkt å sammenligne dyr og mennesker på den måten. Mener dere at vi alle skal ha det slik husdyr har det? Det er forøvrig ikke lov til å flytte på en drektig ku flere uker før termin, skal vi nå parkere alle gravide i sykesengen fra ca uke 34-35 og fram til fødselen siden det er så viktig at vi behandles slik dyr gjør?
Harlekin Skrevet 13. oktober 2010 #14 Skrevet 13. oktober 2010 Ja huff, tenk at høns har en rettighet som ikke barn har. De har det nok mye bedre enn barna ... Ikke det at jeg synes det ikke skulle være en norm for hvor mye plass og hvor mange ansatte per barn, men jeg synes likevel det var litt dumt å trekke for noen såkalt "annenklasses vesener som fengselsinnsatte og høner" inn i diskusjonen.
Gjest molte Skrevet 13. oktober 2010 #15 Skrevet 13. oktober 2010 Hvordan får dere 4 m2 til å bli mindre enn 850 cm2??
Gjest Monica Skrevet 13. oktober 2010 #16 Skrevet 13. oktober 2010 Ja men det er vel viktig at barna har plass til å bevege seg og jeg vil jo tro det blir stress for barna å være så tett.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #17 Skrevet 13. oktober 2010 Hvordan får dere 4 m2 til å bli mindre enn 850 cm2?? 100cm = 1m 100cm2 = 1m2 eller??
Gjest molte Skrevet 13. oktober 2010 #18 Skrevet 13. oktober 2010 4 kvadratmeter er 40 000 cm2, altså veldig mye mer enn burhøns har til disposisjon.
Gjest molte Skrevet 13. oktober 2010 #19 Skrevet 13. oktober 2010 100cm = 1m 100cm2 = 1m2 eller?? 1 m2 = 100 cm x 100 cm = 10 000 cm2
Gjest otherwise yoribi Skrevet 13. oktober 2010 #20 Skrevet 13. oktober 2010 I oslo kommune er vel standard avdeling 18 barn over 2år, 1-2 åringer teller som 2, og 2 assistenter og en ped. leder per avdeling. Når det gjelder areal så er vel det som verre er at det er så mye avvik fra det som er normalen. Jeg har en venninnne som har barnet sitt i en barnehage som er bygget for 2 avdelinger. " garderober, 2 lekerom og 2 spise/formingsaktivitetsrom, og i følge venninnen min er det vel akkurat på grensen av hva som bør regnes som stort nok for 18 barn pr avdeling. Men en annen avdeling har ikke noe lokale og har blitt plassert "oppå" disse 2 avdelingene som såvidt har plass til seg selv. Fordi bydelen ikke har noe annet lokale??! Heldigvis har gutten min plass i privat barnehage hvor det er god plass for de og boltre seg på. Hans avdeling har 14 barn, en førskolelærer, en barne_ og ungdomsarbeider og en assistent:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå