Barbie Skrevet 8. oktober 2003 #1 Skrevet 8. oktober 2003 Det som skulle vært et rutinebesøk hos dyrlegen i dag, var nær ved å bli Zantho's siste levedag. Vi kom dit for kløen hans,og han skulle også vaksineres og røntges for HD. Da vi fikk svar på røntgenbildene fikk vi beskjed om at han hadde kraftig HD på venstre side. Dyrlegen anbefalte oss å avlive bikkja der og da! Jeg knakk fullstendig sammen og forlot kontoret. Jeg satte meg i bilen og gråt hemningsløst.. Etter en stund kommer min mann ut, og sier vi må ta en avgjørelse. Det var ingen tvil hos meg, jeg kunne ikke avlive ham før jeg hadde tatt farvel. På dette tidspunkt lå han neddopet og sov på dyrlegens benk, og jeg klarte bare ikke og innse at dette var slutten. Vi bestemte oss derfor å ta han med oss hjem, og heller bruke en ukes tid på avskjeden. Vi ville bestille time for dødssprøyten om noen dager. Både min mann og jeg gråt på hjemveien. Dette var ufattelig trist, for vår lille Schäfergutt er bare 13 måneder. Da jeg kom hjem, og kom litt til hektene, bestemte jeg meg for å ringe en annen veterinær. Hun hadde en helt annen oppfatning av HD. Hun fortalte oss at hunden fortsatt kan ha mange gode år igjen... Det var imidlertid viktig å ikke trimme ham for mye, og vi måtte passe på at han ikke ble for tjukk. Vi måtte også forberede oss på at han plutselig en dag kunne bli skikkelig dårlig, og at vi da måtte avlive ham. Vi har tenk litt på dette, og selvfølgelig vil vi gi Zantho en sjanse. Han er vår lille gutt, og så lenge han ikke har smerter, skal han få lov å leve! Nå ligger han omtåket på gulvet og sover. Han har ikke blitt helt seg selv etter dopingen. Mitt hjerte blør for lillegutt. Dette er trist. Fy flate, for en dag dette har vært. _________________ 1
Gjest La Lune Skrevet 8. oktober 2003 #2 Skrevet 8. oktober 2003 Huff så grusomt. Har selv mistet en hund som bare ble noen få mnd. gammel og det var grusomt- det tok mange mange uker før jeg klarte og fungere normalt igjen. Det som er viktig er at både du og din mann hele tiden har hundens livskvalitet i fokus og klarer og sette deres egne følelser i 2. rekke selv om det er kjempetøft. La Lune
Gjest care Skrevet 8. oktober 2003 #3 Skrevet 8. oktober 2003 Dette var trist. Men det positive er at dere kan ha han litt lenger . Kanskje det går en god stund før han blir dårlig....
Dødspingvinen Skrevet 8. oktober 2003 #4 Skrevet 8. oktober 2003 Jeg og har mistet en hund etter å ha hatt den i bare noen måneder. Den ble hjerneskadd pga epilepsi... Men jeg tror dette kommer til å ordne seg, siden veterinær nr 2 virket trygg på det. Håper alt kommer til å ordne seg.
Gjest Lea Skrevet 8. oktober 2003 #5 Skrevet 8. oktober 2003 Vi har også blitt anbefalt å avlive hunden om den har sterk grad av HD. Men samtidig har jeg hørt at hunden kan leve et smartefritt liv med sykdommen også. Nå har ikke vår hund HD, men OM den hadde hatt, så ville jeg nok gjort som dere.. tatt hunden med hjem og gitt den det godt liv frem til den fikk smerter. Men da ville jeg nok også vurdert å avlive den. En hund har det ikke godt når den lider og hunder er fryktelig dårlige til å si i fra når de har det vondt. Håper at dere får beholde hunden deres i mange år uten smerter. Du kan jo se om du finner informasjon på nettet om løsninger. Har lest masse om dette, men husker ikke hvor. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2003 #6 Skrevet 8. oktober 2003 En av dreverne våre fikk HD, men vi fikk beholde henne i nesten 4 år før hun begynte å få smerter. Når de kom, var det å avlive henne. Kjempetrist, men dere kan fortsatt få fine stunder sammen med hunden så lenge den ikke plages av smerter. Jeg har mistet mange hunder gjennom årene og det gjør så innmari vondt hver eneste gang :cry:
Gjest gjesta Skrevet 8. oktober 2003 #8 Skrevet 8. oktober 2003 Så trist, Barbie, men det var bra du fikk en annen veterinær til å se på hunden også. Måtte jo ha vært helt grusom og ikke få ta farvel, men bare avlive der og da. Høres helt hjerterått ut. Uansett så var det jo en trist beskjed å få, du får nyte tiden med hunden nå. Klem fra Mie!
Gjest Hilde K S Skrevet 8. oktober 2003 #9 Skrevet 8. oktober 2003 :trøste: Fikk tårer i øynene av innlegget ditt !
Barbie Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter #10 Skrevet 8. oktober 2003 Tusen takk for trøstende ord, alle sammen. Det er en rar stemning her i huset nå, men vi får håpe det går seg til. Vi skal gjøre vårt ytterste for at Zantho får et godt liv, og at han kan få leve lenge. Jeg er så inderlig glad for at vi ikke hørte på den første dyrlegen. Da hadde ikke lillegutt vært her nå. Det er skremmende at han så situasjonen så svart/hvitt! 1
Marianne Skrevet 8. oktober 2003 #11 Skrevet 8. oktober 2003 Ja takk og lov for at dere ikke hørte på den første dyrlegen. Mange hunder lever jo i mange mange år med sterk hd før smertene setter inn. Og han kan ha ett kjempegodt liv framover.
Quinden Skrevet 8. oktober 2003 #12 Skrevet 8. oktober 2003 Så flott at dere ikke gjorde det idag!! Har vært ute i samme situasjon jeg også, hadde en golden retriever og dyrlegen mente at hunden ville ha store plager. Jeg stod imot og gikk lange turer i ulendt terreng med ham, du må ikke kutte ut all trim for det, så lenge du ikke ser at hunden har store smerter, så gikk det helt fint med vår. På denne måten fikk han beveget seg og styrket leddet. Den ble 15 år og døde pga hjertinfarkt. Så så lenge den ikke har vondt, kan dere enda ha mange fine år sammen. Føler sånn med dere nå. Lykke til!! 1
Gjest Kira Skrevet 8. oktober 2003 #13 Skrevet 8. oktober 2003 Huff, så trist, Barbie. Var godt du ikke hørte på den første dyrlegen. Og jeg håper dere får mange fine og smertefrie år med Zantho.
Ugla Skrevet 8. oktober 2003 #14 Skrevet 8. oktober 2003 Kjære Barbie! Da jeg begynte å lese innlegget ditt, tenkte jeg: "Å nei, har de avlivet den... Den kan jo fortsatt ha et langt, og godt liv." Og heldig vis; den fikk en sjanse til! Vi hadde for mange år siden en puddel med kraftig HD. Den var ikke et år engang da vi merket det. Den hadde til å begynne med en del smerter, og vi ble anbefalt avliving. Men motet sviktet, og hunden fikk leve "en stund til". Den ble ganske raskt bedre..., den ble i vertfall smertefri, men den løp for det meste på tre ben. Men det sies at "det koster dem så lite å bare bruke tre ben". Det ble en "soffahund", men var aktiv på sine egne premisser, gikk fritt ute i hagen o.l. Det ble en lykkelig og koselig hund, og den levde til den var over 12 år gammel, men da ble det andre ting som plaget den. Så derfor, Barbie, kan også din hund få mange gode og lykkelige år! Men ta hensyn til hva hunden orker! Ønsker dere en lang og fin tid sammen!! God bedring-klem til dere fra meg! 1
14062003 Skrevet 8. oktober 2003 #15 Skrevet 8. oktober 2003 Så trist at dere fikk påvist HD på ene hofta! Jeg har selv hatt en Newfoundlandshund (fra slekt totalt fri for HD) som fikk diagnosen meget sterk grad HD på ene hofta 9 mnd gammel. Venninna mi har hatt en hund med sterk grad HD i mange år og hadde mange tips til hva som kan hjelpe: - gullnål - akupunktur - smertestillende - lite, men ofte trim - trim i trav, ikke passgang - bytte av hofteledd Hunden jeg hadde viste overhodet ingen tegn til smerter (halting/avlastning osv.), men ble etter hvert litt "rar" i hodet. Ble veldig stresset og litt aggressiv. Han hadde også hudproblemer. Da han så og si uprovosert beit 13 hull i hodet på den andre hunden min (tispe) sa jeg at nok var nok. Selv om han fysisk sett ikke viste smerte, gjorde han det psykisk i stedet. Oppdretter og fars eier ble kontaktet og avgjørelsen om avlivning ble tatt. Det var det eneste riktige for hunden og for eier (meg eller evt. andre som ville overta ham). Det var virkelig synd, for han var en kjempefin hund! Jeg hadde 4 helt forferdelige dager før vi dro til veterinæren. Utsiktene for bedring var små, siden det er mye alvorligere å ha HD på ene hofta i forhold til begge. Å være herre over liv og død er det værste jeg noen gang har vært! Men etterpå var det som om en stor stein lettet fra hjertet mitt!
smilla1 Skrevet 8. oktober 2003 #16 Skrevet 8. oktober 2003 Hei Barbie! Dette var veldig trist å høre Jeg vil anbefalle deg å ta kontakt med veterinærhøgskolen. Det skal nemelig være en naturmedisiner her i Norge som er veldig flink med dette problemet. Han skyter inn noe gullstøv eller gullstifter som har vist seg å være veldig efektiv på HD. Husker bare ikke hva han heter, men vet han har gitt ut en bok og at han samarbeider med Veterinærhøgskolen. Tidliger vet jeg at han reiste rundt i landet, hvis en eller annen klarte å samle en del folk som trengte hjelp. Jeg vil virkelig anbefale deg å prøve dette. Vet om mange som har fått hjelp av han. Han har vært i Norge rundt for mange år siden. Da hjalp han en hund som hadde sterk HD. Lurer på om han heter Toresen (Det er jeg ikke sikker på, så ta det med en klype salt. Det bare poppet opp i hode mitt ) Håper virkelig at dette ordner seg for dere. Det er nesten ikke noe som er værre enn en å få en slik beskjed :trøste: Hadde du vært her så skulle jeg gitt deg en god klem, vet akkurat hvordan du har det 1
Barbie Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter #17 Skrevet 8. oktober 2003 Hunden jeg hadde viste overhodet ingen tegn til smerter (halting/avlastning osv.), men ble etter hvert litt "rar" i hodet. Ble veldig stresset og litt aggressiv. Han hadde også hudproblemer. Det er interessant at du skriver dette. Vi har heller aldri merket noe til smerter på hunden, men han er stresset og aggressiv. Han er snill og grei med oss, men mot fremmede knurrer ham. Jeg har trodd dette var fordi han ville beskytte meg og min mann,men kanskje er det smertene som gjør ham sånn? Han piper og maser mye, og jeg kan aldri tenke meg at dette er normalt. Jeg har hatt Schäfer tidligere, og hun hadde aldri slike tendenser. Vi skal se på mulighetene for operasjon på ham. Han er forsikret, og en eventuell operasjon vil vi kanskje få dekket?
Gjest Kira Skrevet 8. oktober 2003 #18 Skrevet 8. oktober 2003 Barbie Schæferen har tendenser til å pipe og klynke endel. Har bare møtt to schæfere som ikke har gjort det.
Gjest Shivani Skrevet 8. oktober 2003 #19 Skrevet 8. oktober 2003 Å, Barbie, så trist.. Sender deg :trøste: Håper det ordner seg tilslutt. God bedring-tanker til Zantho.
Anna Lovinda Skrevet 8. oktober 2003 #20 Skrevet 8. oktober 2003 Hei Barbie. Har skrevet litt i dagboken din, men :trøste: litt her også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå