Gjest Klør-etter-å-få-skrevet Skrevet 8. oktober 2003 #1 Del Skrevet 8. oktober 2003 Jeg er ei jente som har lyst til å få skrevet til mange. :blunke: Bør jeg bli journalist eller forfatter, kanskje? Eller begynne med kjedebrev? Eller er det andre måter jeg kan få oppfylt ønsket mitt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 8. oktober 2003 #2 Del Skrevet 8. oktober 2003 Hm. Vanskelig å svare på - fordi du trenger flere andre egenskaper enn akkurat skrivingen i begge yrkene. Er du fantasifull? Klarer du å tenke ut plot og spennende historier nok til å fylle en hel bok? Da er det kanskje forfatter du bør satse på. Jeg er journalist, og har bare lyst til å si at en veldig liten del av dagen min består av skriving. Jobber med intervjuer og innhenting av stoff fra 09.00 til 14.30, så brukes resten av dagen til skriving. Ikke skal man skrive så glitrende som journalist heller -det er viktigere å være poengtert og lettfattelig. Men samtidig er skriveglede et godt utgangspunkt for å bli journalist!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Klør-etter-å-få-skrevet Skrevet 8. oktober 2003 #3 Del Skrevet 8. oktober 2003 Så du har kanskje skrevet til veldig mange du da, Imari? :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 8. oktober 2003 #4 Del Skrevet 8. oktober 2003 Forfatteryrket vet jeg ingenting om. Men jeg vil anta at man må ha god fantasi, god evne til å sortere stoff, være full av pågangsmot (det er vanskelig å slå seg fram som forfatter i Norge) og ikke minst ha god selvdisiplin for å få gjort det man skal. Journalistyrket vet jeg litt mer om da jeg har en mann som har studert journalistikk og nå jobber i yrket. Klart det er viktig å ha skriveglede hvis du jobber som journalist. Eller i alle fall fortellerglede, for man kan jo jobbe i andre medier enn avis da (men jeg regner med det er avis du sikter mot, så jeg skal ikke gnåle om det mer...). Men som journalist må man også være uredd, ha masse pågangsmot, tåle motgang (man finner ikke stoff, intervjuobjektene er noen drittsekker, yrket er stressende), være forberedt på å jobbe kveld og helger innimellom, tåle en trøkk og masse masse mer. Som Imari sier, skrivingen er bare en liiiiiiten del av det hele. Lykke til :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 8. oktober 2003 #5 Del Skrevet 8. oktober 2003 Så du har kanskje skrevet til veldig mange du da, Imari? Du skulle bare visst!!! Men som journalist må man også være uredd, ha masse pågangsmot, tåle motgang (man finner ikke stoff, intervjuobjektene er noen drittsekker, yrket er stressende), være forberedt på å jobbe kveld og helger innimellom, tåle en trøkk og masse masse mer. Som Imari sier, skrivingen er bare en liiiiiiten del av det hele. Plutselig ble jeg så usikker på hvorfor i all verden jeg er journalist... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 8. oktober 2003 #6 Del Skrevet 8. oktober 2003 Tror kanskje gjesten vår er mer interessert i skreving enn i skriving.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå