Gå til innhold

Dette spiser jeg, ser det greit ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fredag begynte jeg å føre opp hva jeg spiser og ca hvor mye kcal det er. Vanskelig å vite nøyaktig pga står ikke på alle matvarer hvor mye kcal de inneholder. Også er det vanskelig i blant å vite hvor mye det man spiser egentlig er. Men jeg prøver å bli mer bevisst på hva jeg spiser, uten å måtte veie

Jeg skal ned 5 kg, helst før jul. Veier nå 64 kg og er 172 høy. Er ikke feit, men trives bedre rundt 60 kg enn der jeg er nå. Har bl.a gått opp fra å være 62 cm rundt livet til nesten 70 cm på et halvt år. Det skal det bli slutt på:)

Trener 4 dager i uken, varierer hvor intensivt. Prøver å trene en del hard styrketrening, også litt kondisjon i tillegg. Går en del tur og er aktiv 2-4 timer de dagene jeg trener.

Har kommet opp i 20-årene, så mistenker forbrenningen begynner å svikte litt, før kunne jeg spise alt jeg ville, men nå merkes alt snopet på vekten. Derfor må jeg ta meg selv i nakken.

Hvertfall, her er hva jeg har spist de siste 2 dagene. Jeg prøver å holde meg til 1500 kcal daglig, satser da på å gå ned 0.5 kg i uken.

Jeg er veldig sukkeravhengig, så tviler på at jeg klarer å kutte ut alt snop, men jeg skal ned i mengde. Før spiste jeg gjerne 200 g sjokolade, nå skal jeg nøye meg med en liten på feks 50 gram om jeg absolutt må ha.

Litt dumt å begynne i helgen, da det lett blir festing og kosemåltid på lørdagen, men dere får hvertfall et bilde av hvordan jeg tenker.

Fredag:

Frokost

1 knekkebrød med ost

Gulrot

Lunsj, fordelt i 2 omganger før/etter trening.

1/4 lyst horn med ost

1 Nutrilettsjokolade

Middag:

1 stor skål tomatsuppe med 1 lys skive til

Kveldsmat:

1 håndverkerrundstykke, grovt med smør

Ble ut på byen denne kvelden så da kom dette i tillegg:

Børek med spinat inni (fra 7eleven)

2 rusbrus

1 cider

1 shot

4 drinker med sprit

Lørdag:

Stod opp sent og la meg sent, så derfor ble det ikke faste måltider, men jevnt fordelt utover dagen. Jobbet denne dagen, så var aktiv i 3 timer.

Denne dagen skrev jeg også opp hvor mange kcal jeg spiste.

1/4 Snickers 100 kcal

2 knekkebrød med ost 150 kcal

1/3 Twix 150 kcal

1 kurv jordbær 50 kcal (veldig i tvil her, skulle visste være 36 kcal pr 100 gram, men hvor mye veier en kurv...?)

3 pizzastykker fra Pizzabakeren 600 kcal. Den enkle, uten kjøtt. Ca 200 kcal pr stykke, kan det stemme tror dere?

Et par glass cola 100 kcal

3 smågodtting 150 kcal.

2 sprialloffskiver med ost 200 kcal.

For lørdagen blir dette ca 1500 kcal.

Jeg vet det ser usunt ut, men håper å droppe snopet når hverdagen kommer. Helger blir det alltid litt ekstra. Men jeg kommer nok til å spise litt uansett. Feks på lørdager pleier jeg spise en svær smågodtpose, denne dagen spiste jeg kun 3 ting. Stor forbedring til å være meg!

Ser det ok ut ellers?

Jeg vil gjerne ha kommentarer på om jeg er på rett vei. Konstruktiv kritikk mottas med stor takk:)

Det er nok langt ifra perfekt, men i forhold til alt jeg stappet i meg før føler jeg kcal-messig jeg er på rett vei. Kjenner jeg føler meg sulten og det er anstrengende å tenke sånn på, fordi jeg er vant til å småspise masse. 1500 kcal er ikke så masse:p Jeg vil heller ikke gå i fellen der jeg spiser for lite, sånn at forbrenningen går ned og jeg legger på meg hvis jeg sprekker! Spiser hver 3. time...

Videoannonse
Annonse
Gjest caramiacaramella
Skrevet

På fredag begynte jeg å føre opp hva jeg spiser og ca hvor mye kcal det er. Vanskelig å vite nøyaktig pga står ikke på alle matvarer hvor mye kcal de inneholder. Også er det vanskelig i blant å vite hvor mye det man spiser egentlig er. Men jeg prøver å bli mer bevisst på hva jeg spiser, uten å måtte veie

Jeg skal ned 5 kg, helst før jul. Veier nå 64 kg og er 172 høy. Er ikke feit, men trives bedre rundt 60 kg enn der jeg er nå. Har bl.a gått opp fra å være 62 cm rundt livet til nesten 70 cm på et halvt år. Det skal det bli slutt på:)

Trener 4 dager i uken, varierer hvor intensivt. Prøver å trene en del hard styrketrening, også litt kondisjon i tillegg. Går en del tur og er aktiv 2-4 timer de dagene jeg trener.

Har kommet opp i 20-årene, så mistenker forbrenningen begynner å svikte litt, før kunne jeg spise alt jeg ville, men nå merkes alt snopet på vekten. Derfor må jeg ta meg selv i nakken.

Hvertfall, her er hva jeg har spist de siste 2 dagene. Jeg prøver å holde meg til 1500 kcal daglig, satser da på å gå ned 0.5 kg i uken.

Jeg er veldig sukkeravhengig, så tviler på at jeg klarer å kutte ut alt snop, men jeg skal ned i mengde. Før spiste jeg gjerne 200 g sjokolade, nå skal jeg nøye meg med en liten på feks 50 gram om jeg absolutt må ha.

Litt dumt å begynne i helgen, da det lett blir festing og kosemåltid på lørdagen, men dere får hvertfall et bilde av hvordan jeg tenker.

Fredag:

Frokost

1 knekkebrød med ost

Gulrot

Lunsj, fordelt i 2 omganger før/etter trening.

1/4 lyst horn med ost

1 Nutrilettsjokolade

Middag:

1 stor skål tomatsuppe med 1 lys skive til

Kveldsmat:

1 håndverkerrundstykke, grovt med smør

Ble ut på byen denne kvelden så da kom dette i tillegg:

Børek med spinat inni (fra 7eleven)

2 rusbrus

1 cider

1 shot

4 drinker med sprit

Lørdag:

Stod opp sent og la meg sent, så derfor ble det ikke faste måltider, men jevnt fordelt utover dagen. Jobbet denne dagen, så var aktiv i 3 timer.

Denne dagen skrev jeg også opp hvor mange kcal jeg spiste.

1/4 Snickers 100 kcal

2 knekkebrød med ost 150 kcal

1/3 Twix 150 kcal

1 kurv jordbær 50 kcal (veldig i tvil her, skulle visste være 36 kcal pr 100 gram, men hvor mye veier en kurv...?)

3 pizzastykker fra Pizzabakeren 600 kcal. Den enkle, uten kjøtt. Ca 200 kcal pr stykke, kan det stemme tror dere?

Et par glass cola 100 kcal

3 smågodtting 150 kcal.

2 sprialloffskiver med ost 200 kcal.

For lørdagen blir dette ca 1500 kcal.

Jeg vet det ser usunt ut, men håper å droppe snopet når hverdagen kommer. Helger blir det alltid litt ekstra. Men jeg kommer nok til å spise litt uansett. Feks på lørdager pleier jeg spise en svær smågodtpose, denne dagen spiste jeg kun 3 ting. Stor forbedring til å være meg!

Ser det ok ut ellers?

Jeg vil gjerne ha kommentarer på om jeg er på rett vei. Konstruktiv kritikk mottas med stor takk:)

Det er nok langt ifra perfekt, men i forhold til alt jeg stappet i meg før føler jeg kcal-messig jeg er på rett vei. Kjenner jeg føler meg sulten og det er anstrengende å tenke sånn på, fordi jeg er vant til å småspise masse. 1500 kcal er ikke så masse:p Jeg vil heller ikke gå i fellen der jeg spiser for lite, sånn at forbrenningen går ned og jeg legger på meg hvis jeg sprekker! Spiser hver 3. time...

Nå vet ikke jeg noenting om kosthold og slikt(gudene skal vite at mitt kosthold er forferdelig), men jeg synes det høres ut som du spiser ganske lite! 1 knekkebrød og en gulrot til frokost? Det er da alt for lite! Pass på at du spiser en god frokost du, hvis ikke er det lett å bli mer sulten og gå i småspisingsfella senere på dagen.

Skrevet

Det ser overhodet ikke greit ut. Du mangler vitaminer og mineraler i kostholdet ditt.

Skrevet

Tar masse tilskudd med vit./min. utenom:) C.vit, B.vit, magnesium, tranebær, hvitløl, betakaroten, omega 3 osv

Spiser også en del grønt og frukt når jeg går på skolen, mest gulrøtter og epler.

Er veggis, derfor ikke noe kjøtt i kostholdet mitt:)

Skrevet

Nå vet ikke jeg noenting om kosthold og slikt(gudene skal vite at mitt kosthold er forferdelig), men jeg synes det høres ut som du spiser ganske lite! 1 knekkebrød og en gulrot til frokost? Det er da alt for lite! Pass på at du spiser en god frokost du, hvis ikke er det lett å bli mer sulten og gå i småspisingsfella senere på dagen.

Har så liten tid til å spise frokost:s Slenger i meg et knekkebrød på vei til bussen. Skal nevnes at jeg studerer, så jeg spiser vanligvis i første friminutt. Og gjerne det etter det. Så det går ikke 3-4 timer til lunsjen:) Spiser gjerne 3 små måltider før kl er 12:p

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg er heller ingen kostholdsekspert, så jeg skal ikke være bastant her, men er enig i at det virker som veldig lite mat på en hel dag.

Gjest scorpius
Skrevet (endret)

Dette er bare i løpet av de siste to dagene, så jeg vet

ikke hva slags planer du har for hva maten du skal spise fremover. Men hva med å

spise litt mer grønnsaker? Du kan jo lage en kjempegod og sunn middag med grønnsaker som

du også blir mett av :) En pose med tomatsuppe (hvis du ikke lager den fra bunnen av?) er

det jo tross alt ikke så mye næring i. Du kan jo også evt. bytte til grovbrød. Mye

sunnere og man blir også fortere mett av det.

Masse lykke til ;)

Endret av scorpius
Skrevet

Det var mange tomme kalorier og lite ordentlig mat, men som du skrev så var det helg.

Du bør bytte ut fint brød med grovt. Også grovt knekkebrød. Få inn frukt og grønt.

Skrevet

Tar masse tilskudd med vit./min. utenom:) C.vit, B.vit, magnesium, tranebær, hvitløl, betakaroten, omega 3 osv

Spiser også en del grønt og frukt når jeg går på skolen, mest gulrøtter og epler.

Hvorfor i alle dager bytter du ikke ut disse med ordentlig mat? Det er billigere, tas lettere opp av kroppen, og gir deg i tillegg en masse andre nyttige stoffer på kjøpet i tillegg til fiber og slikt.

Gjest Mahareth
Skrevet

Kan du ikke heller se på denne planen og regne ut fra den?

Kosttilskudd skal ikke være nødvendig så lenge du har et balansert kosthold.

Gjest Raindrops
Skrevet

Kan du ikke heller se på denne planen og regne ut fra den?

Kosttilskudd skal ikke være nødvendig så lenge du har et balansert kosthold.

Oi, den siden så bra ut :jepp:

Kan jeg følge en slik meny hvis jeg vil opp i vekt også? Ved å legge til litt ekstra her og der? Sliter litt med å finne et balansert kosthold :)

Gjest Mahareth
Skrevet

Oi, den siden så bra ut :jepp:

Kan jeg følge en slik meny hvis jeg vil opp i vekt også? Ved å legge til litt ekstra her og der? Sliter litt med å finne et balansert kosthold :)

Klart du kan følge en sånn meny for å gå opp i vekt også :)

Her er en med 2000 kcal og her er en med 2600.

Gjest Raindrops
Skrevet

Klart du kan følge en sånn meny for å gå opp i vekt også :)

Her er en med 2000 kcal og her er en med 2600.

Takk skal du ha, er på tide at jeg rydder opp i dårlige spisevaner :)

Skrevet

Jeg reagerte mest på det at du spiser lyst horn.

Nå teller ikke jeg kalorier, tvert imot, jeg driter i det, jeg tenker mer på karbohydrater, så jeg hadde est ut hvis jeg hadde spist lyst horn (spiser ikke brød i det hele tatt...). Det er ikke bra uansett hvordan en spiser....

Raindrops: Du kan jo prøve deg på lavkarbo, det er ikke en diett, bare så du er klar over det. Det er vektregulerende, så hvis kroppen trenger å gå opp i vekt så går den opp i vekt på det kostholdet og samme hvis den trenger å gå ned i vekt.

Skrevet

Hvorfor i alle dager bytter du ikke ut disse med ordentlig mat? Det er billigere, tas lettere opp av kroppen, og gir deg i tillegg en masse andre nyttige stoffer på kjøpet i tillegg til fiber og slikt.

Fordi jeg vet selv at jeg ikke spiser variert nok til å få alt dekket. Derfor tar jeg tilskudd.

Men som nevnt spiser jeg en del gulrot og eple.

Omega 3 feks må jeg ta i tilskuddsform fordi jeg ikke spiser fisk.

Skrevet

Jeg reagerte mest på det at du spiser lyst horn.

Nå teller ikke jeg kalorier, tvert imot, jeg driter i det, jeg tenker mer på karbohydrater, så jeg hadde est ut hvis jeg hadde spist lyst horn (spiser ikke brød i det hele tatt...). Det er ikke bra uansett hvordan en spiser....

Jeg er ikke noe fan av lavkarbo-trenden. Jeg spiser mye karbohydrater fordi jeg ikke kan spise kjøtt som mange erstatter karb. med. Jeg har ikke muligheten til å spise kjøtt og grønnsaker feks. Da blir det potet og grønnsaker på meg.

Lyst horn er ikke sunt, men jeg er overhode ikke med på den "minst mulig karbohydrater" som mange mener er best:) Men det er en annen diskusjon:)

Skrevet

Dette er bare i løpet av de siste to dagene, så jeg vet

ikke hva slags planer du har for hva maten du skal spise fremover. Men hva med å

spise litt mer grønnsaker? Du kan jo lage en kjempegod og sunn middag med grønnsaker som

du også blir mett av :) En pose med tomatsuppe (hvis du ikke lager den fra bunnen av?) er

det jo tross alt ikke så mye næring i. Du kan jo også evt. bytte til grovbrød. Mye

sunnere og man blir også fortere mett av det.

Masse lykke til ;)

Burde spist mer grønnsaker, men vet ikke helt hva det skulle vært. Gulrøtter spiser jeg daglig i hverdagen, men ellers blir det bare litt brokkoili og blomkål. Også tomat og agurk! Liker verken kokte eller stekte grønnsaker, så vil spise det rått. Derfor inngår det sjeldent i middagen, blir mer som småspising utenom:)

Takk:)

Skrevet

Kostholdet som du har lagt ut her er regelrett elendig. Få i deg skikkelig mat. En gunstig fordeling mellom karbohydrater, proteiner og fett. Vitaminer og mineraler må du også få inn i hverdagen din.

Skrevet

Nei dette var ikke bra. I tilegg er du kresen OG veggis. Ja, Hva skal man si...?

Frokosten er viktigste måltid. Et knekkebrød starter IKKE forbrenningen din og gjør at du har omtrent ingen energi å gå på.

2-4 knekkebrød er bedre, Ha magert pålegg på og gjerne tilføy grønsaker oppå også.

Spis hver 3 eller 4 time

bytt ut lyst brød med grovt

spis 5 (!) om dagen

Drikk minst 2 L vann

Få i deg en næringsrik middag.

Fisk og annet kjøtt er viktig for kroppen din, Men du spiser ikke det, Så da er det en annen diskusjon. Her må du da nesten finne gode sunne middager som inneholder sunne næringsstoffer.

Hold deg unna pasta, potet og ris - heller ikke spis for mye brød

Skal du ha overnevnt, Kjøp det i _fiber_.

Valgmulighetene er veldig begrenset når det er så mye du ikke kan spise, Men det er mange som deg, Så du finner helt sikkert lekkre oppskrifter.

prøv å spis godteri kun en dag i uka.

Å da gjerne 1-2 atkins. den er omtrent uten karbohydrater og er lavkalori. Den smaker også kjempe godt (synes jeg) :)

Det viktigste her er _lite og ofte_ regelen OG fiber, frukt og grønt! Lykke til!

Skrevet

Nei dette var ikke bra. I tilegg er du kresen OG veggis. Ja, Hva skal man si...?

Frokosten er viktigste måltid. Et knekkebrød starter IKKE forbrenningen din og gjør at du har omtrent ingen energi å gå på.

2-4 knekkebrød er bedre, Ha magert pålegg på og gjerne tilføy grønsaker oppå også.

Spis hver 3 eller 4 time

bytt ut lyst brød med grovt

spis 5 (!) om dagen

Drikk minst 2 L vann

Få i deg en næringsrik middag.

Fisk og annet kjøtt er viktig for kroppen din, Men du spiser ikke det, Så da er det en annen diskusjon. Her må du da nesten finne gode sunne middager som inneholder sunne næringsstoffer.

Hold deg unna pasta, potet og ris - heller ikke spis for mye brød

Skal du ha overnevnt, Kjøp det i _fiber_.

Valgmulighetene er veldig begrenset når det er så mye du ikke kan spise, Men det er mange som deg, Så du finner helt sikkert lekkre oppskrifter.

prøv å spis godteri kun en dag i uka.

Å da gjerne 1-2 atkins. den er omtrent uten karbohydrater og er lavkalori. Den smaker også kjempe godt (synes jeg) :)

Det viktigste her er _lite og ofte_ regelen OG fiber, frukt og grønt! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...