Gå til innhold

Aksjonspotensial

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en oppgave som jeg ikke her helt sikker på, og håper at det er noen her som kan hjelpe.

Oppgaven er som følger: Natriumkonsentrasjonen på cellemembranens utside er høyere enn på innsiden. Hva skulle skje hvis natriumkonsentrasjonen var lik på inn- og yttersida, og hvorfor skulle det skje?

Jeg tror at det som skjer er at man oppnår likevekt, men hvorfor? Og vil den likevekten kun skje i forbindelse med et aksjonspotensial, siden diffusjon og elektrisk kraft vil føre til at natrium ioner kommer inn i cellen via natriumpumper? Dersom det er likevekt som er svaret, vil den likevekten da kun vare den korte tida som aksjonspotensialet er tilstede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en oppgave som jeg ikke her helt sikker på, og håper at det er noen her som kan hjelpe.

Oppgaven er som følger: Natriumkonsentrasjonen på cellemembranens utside er høyere enn på innsiden. Hva skulle skje hvis natriumkonsentrasjonen var lik på inn- og yttersida, og hvorfor skulle det skje?

Jeg tror at det som skjer er at man oppnår likevekt, men hvorfor? Og vil den likevekten kun skje i forbindelse med et aksjonspotensial, siden diffusjon og elektrisk kraft vil føre til at natrium ioner kommer inn i cellen via natriumpumper? Dersom det er likevekt som er svaret, vil den likevekten da kun vare den korte tida som aksjonspotensialet er tilstede?

Hvis dette handler om nerveceller, så ville likevekt mellom ionkonsentrasjonen inni og utenfor cellen, medføre at cellen ikke kunne fyre igjen. Et enkelt aksjonspotensiale gir en kortvarig likevekt, som Na/K-pumpen opphever ganske kjapt når den begynner å transportere ioner på tvers av membranen mot konsentrasjosgradientene. Men dersom den av en eller annen grunn skulle slutte å fungere, har du en lammet nervecelle, som ikke er i stand til å generere nye aksjonspotensialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...