Gå til innhold

Når man inviterer venner av barnet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant ut at jeg skulle lage egen tråd avledet i fra den om tante som skulle ta med barnet sitt på kino.

Mine barn har mange venner. Jeg gjør ulike ting med ungene mine. Pga dårlig økonomi så er det flest gratistilbud og da spiller det ingen rolle hvor mange av vennene jeg har med meg.

Av og til er det kino, badeland, tusenfryd osv. Altså noe som koster. Jeg har et fåtall ganger spurt foreldre til venner av ungene og deres barn vil være med. Samtidig så har jeg sagt i fra at de må betale alle utgifter selv. Jeg sier ingenting til ungene før jeg har snakket med foreldrene så at jeg ikke skaper press og forventninger.

Jeg føler meg gjerrig når jeg spør, men sånn er bare situasjonen. Samtidig så har jeg ingen problemer med å ta med meg et eller to barn ekstra.

Opplevde at et barn ble med på hytteferie. Barnet hadde egne penger og dessverre så brukte h*n det opp på unødvendige ting og dermed ble det jeg som måtte betale for is, brus mm. Klart jeg gjorde det fordi når man har med seg andres barn så skal alle få. Ikke bare mine. Noe annet ville ha vært utenkelig.

Hvilke tanker gjør du deg omkring dette?

Ulla

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når barnas venne blir bedt med på kino, teater, fornøyelseparker o.l. syns jeg det er naturlig at foreldrene betaler. Når du derimot innviterer venner av barna med på hyttetur syns jeg det er naturlig at du står for utgiftene. Slev ble jeg alltid sendt med litt snacks o.l til fellesen når jeg ble med venner på hyttetur som barn, og gjør det samme med mine barn. Er vel det som er vanlig praksis i vår omgangskrets.

Skrevet

Når jeg inviterer barnas venner med på noe, så betaler jeg alt - dvs. inngangsbilletter, is, resutarantmåltider etc.

Skrevet

Når barnas venne blir bedt med på kino, teater, fornøyelseparker o.l. syns jeg det er naturlig at foreldrene betaler. Når du derimot innviterer venner av barna med på hyttetur syns jeg det er naturlig at du står for utgiftene. Slev ble jeg alltid sendt med litt snacks o.l til fellesen når jeg ble med venner på hyttetur som barn, og gjør det samme med mine barn. Er vel det som er vanlig praksis i vår omgangskrets.

Hytta fikk vi låne gratis. Reisen sto på meg. Vanlig mat ble også dekket av meg. Det var det ekstra som jeg ikke i utgangspunktet hadde råd til å betale. Altså såkalt lommepenger for barnet.

Ulla

Skrevet

Når jeg inviterer barnas venner med på noe, så betaler jeg alt - dvs. inngangsbilletter, is, resutarantmåltider etc.

Jeg skulle gjerne ha gjort det samme dersom økonomien hadde tillat det.

Alternativet vil være å ikke kunne invitere med venner av ungene fordi jeg ikke har råd til det.

Ulla

Skrevet

Hytta fikk vi låne gratis. Reisen sto på meg. Vanlig mat ble også dekket av meg. Det var det ekstra som jeg ikke i utgangspunktet hadde råd til å betale. Altså såkalt lommepenger for barnet.

Ulla

Dette hadde du løst enkelt ved å gi ditt barn tilsvarende sum som vennen hadde og fortalt at dette skal brukes på is, brus og andre ting du ikke ville dekke.

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg synes det er helt uproblematisk Ulla. Jeg er forberedt på å betale når barna blir invitert med, sammen med andre unger. Jeg vet at folk har forskjellig økonomisk situasjon og jeg synes det er generøst at du organiserer og tar med barna på forskjellige aktiviteter.

Når det er sagt vil jeg ikke tilby penger til barnløs tante som inviterer barnet mitt med på kino.

Skrevet

Jeg kan forstå at noen familier har dårlig råd til å betale aktiviteter som barna og vennene skal være med på. Men når det er DU som inviterer syns jeg også at du skal betale. Den som inviterer betaler. Når det gjelder barn og aktiviteter i alle fall. Hvis du ikke har råd, kan du heller ikke invitere andre barn med. Men, jeg syns faktisk at foreldre bør sette av en viss sum i måneden for utgifter til aktiviter som barnet skal være med på. Ikke for vennene selvsagt, men selve barnet. Jeg vet at det fins mange barn rundt om i Norge som ikke får gå på fotballtrening eller spille i korps fordi foreldre ikke har råd til å betale det. Det syns jeg er utrolig dumt, og det bør ikke være slik, selv om jeg skjønner at det er vanskelig for de som har mindre.

Skrevet

Hmmm.. lurer på hvordan mine og mine venners foreldre gjorde dette da vi var små. Vi var med på hverandres turer, så det gikk kanskje opp i opp :klø:

Skrevet

Da sønnen min var liten ville han gjerne ha med kompiser i svømmehallen, på kino, tivoli osv og da gikk jeg til foreldrene og sa at jeg kunne ta med deres barn, men de måtte betale inngangsbilleten for barnet. Det var aldri noe problem, enten sa de at de ikke hadde råd og da ble ikke barnet med, ellers betalte de og barnet fikk med noen kroner til snop i tillegg. Det samme var det den andre veien. Når jeg har hatt med kompiser på hytta har de deriomot vært invitert, og da ha jeg ikke bedt om, eller tatt i mot, penger for mat.

Den største utgiften jeg har hatt på andres unger har derimot vært de utallige overnattingene vi har hatt med sultne gutter. Kompisenes foreldre har vært mer restriktive på overnattingsbesøk enn jeg har vært, men sønnen min og gjengen har vært ekstremt opptatt av å overnatte sammen en periode (fra ca 11 til 14 år), så da har de vært hos oss mye. Og det har kostet mye i mat og snop! :enig:

Skrevet

Eg ville ikkje ha invitert andres ungar med på noko utan at eg sjølv skulle betalt... Eg har heller ikkje allverdas økonomi, men syns det er naturleg. Då veninna mi ville ha med seg sonen sin på leikeland, bad ho ikkje meg om pengar, men betalte biletten for han sjølv. Eg syns det blir litt rart å invitere folk, for deretter å be om pengar. Eg syns godt foreldre kan sende med "lommepengar" dersom det er aktuelt (i alle fall på ferie o.l), men sjølve aktiviteten syns eg den som inviterar bør finansiere.

Sjølvsagt noko heilt anna viss folk inviterar seg sjølv, då må dei rekne med å betale sjølv.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

I utgangspunktet så synes jeg at den som inviterer skal betale. MEN har man dårlig råd så har man det, og da synes jeg måten ts gjør det på er bra. Hun snakker jo med foreldrene først for å unngå å skape press og forventninger hos barna :)

Skrevet (endret)

Syntes det er utrolig generøst å be med seg venner av barna på forskjellige aktiviteter, du bruker tid og oppmerksomhet på de! Skulle bare mangle at de hadde med seg penger selv...

Hadde det vært barn av nære venner, eller familie hadde jeg spandert, men det er fordi jeg har råd til det, og vet at det vil uansett gå opp i opp en eller annen gang!

Syntes forøvrig det ville vært veldig rart å sende mine barn på aktiviteter, og forventet at andre skulle betale for de..

Endret av Tøysetulla
Skrevet

Altså, når man inviterer noen til noe, så står man for kostnadene selv. Det er helt åpenbart for meg. Når man inviterer voksne til et middagsselskap krever man heller ikke at de skal bidra med cover charge.

Det er helt greit å ikke ha råd til å sponse ungenes venner, men da inviterer man heller ikke i den forstand. Da foreslår man heller noe for barnets foreldre og lar det skinne gjennom at de må dekke kostnadene for barnet selv.

Gjest MammaMia
Skrevet

Ser at det er mange som synes det er en selvfølge at en spanderer... Så viss dere inviterer med deres egne venner på kino så spanderer dere på dem???? Når dere inviterer til vorspiel så holder dere alt av både mat og drikke til alle?

Jeg mener derimot at det er helt naturlig at barnets foreldre betaler for sitt barn. Om foreldre til venner vil ta med barna mine på en aktivitet som koster litt så hadde jeg betalt, og forventet det samme om det var vi som tok med deres barn. SYnes det er fint at det finnes foreldre som har overskudd og lyst til å ta med andres barn.

Angående hytteturer o.l så ville jeg ha holdt reise og mat og litt snop på fellesen, men lommepenger til mer snop o.l kan barnet godt ha med seg selv.

Hadde vi derimot invitert på bursdagsfeiring på feks et lekeland så synes jeg det er naturlig at vi tar regningen.

Vil besteforeldre/tanter/onkler ta med barna på noe så vet jeg at de har råd og lyst til å spandere dette på barna våre og tilbyr da heller ikke å betale for dem. Sender heller med litt lommepenger til barna så de har til is, leker, osv (og gjerne med en oppfordring at de kan spandere på de voksne).

Skrevet

Ang det å invitere vaksne - det er jo tross alt to ulike ting, då vaksne har eigne pengar, i motsetning til ungar. Om ein betalar når ein inviterar vaksne, kjem heilt an på situasjonen.

Gjest Bizzy i.i.
Skrevet

Litt overrasket over hvor mange som mener man alltid skal betale for andres barn når man tar de med på aktiviteter! Vår eldste (5år) har flere ganger vært med venner på aktiviteter og vi har sett det som en selvfølge at han har med seg penger til inngangsbillett hjemmefra! Tror heller ingen av de som har hatt han med på tur har planlagt å betale for han også. Vi syns det er helt supert at han får være med, og syns det er helt naturlig at vi dekker kostnadene til vårt eget barn. Da blir terskelen for å ta med seg andres barn lavere! Blir fort dyrt å ta med to venner i dyreparken om man skal betale rubbel og bit for alle ;)

Det har også vært slik at når vi har hatt med hans venner har de alltid kommet med penger til billetter hjemmefra, uten avtale på forhånd. Så der vi har bodd er det dette som har vært det vanlige! Blir jo vanskelig for mange å ta med barnas venner ut dersom man da også skal betale alt. Tar vi med oss venner står vi for transport, mat og snacks og syns det er helt naturlig at f.eks den vi har med selv står for inngangspenger.

Skrevet

Altså, når man inviterer noen til noe, så står man for kostnadene selv. Det er helt åpenbart for meg. Når man inviterer voksne til et middagsselskap krever man heller ikke at de skal bidra med cover charge.

Det er helt greit å ikke ha råd til å sponse ungenes venner, men da inviterer man heller ikke i den forstand. Da foreslår man heller noe for barnets foreldre og lar det skinne gjennom at de må dekke kostnadene for barnet selv.

Synes det er helt greit å "invitere" med andres barn under forutsetning av at foreldrene betaler. De fleste synes det er greit å betale for egne barn.

Skrevet

Hvis vi inviterer med venner av barna våre, så betaler vi for de. Det synes jeg er en selvfølge siden det er vi som har invitert de. Har de med seg penger til å betale for seg selv, så er jo det fint for oss, men det er ikke en nødvendighet.

Når datteren vår har vært med sine venner på noe, så har foreldrene til vennen spandert på datteren vår et par ganger. Men ellers så har hun fått penger med seg.

Skrevet

Synes det er flott om noen foreldre tar med seg ungene på en aktivitet -- og at foreldrene skal betale for sine egen barn. Hadde noen tatt med seg barnet vår på restaurant/badeland etc. hadde jeg selvfølgelig sendt med penger. Hadde med en gang spurt hvor mye penger de skulle ha hatt for inngang etc. Synes det er ufattelig frekt å forvente at andre betaler. Forelderen som invitere med andres barn det jo ikke for sine gen del, men for barnas del!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...