Rararara Skrevet 8. oktober 2010 #1 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg vet man bør holde seg unna upesteuriserte oster, men finner ingenting på fetaosten (forpakningen) som forteller om den er laget av upasteurisert melk...Jeg vet noen reagerte da ei venninne spiste fetaost i graviditeten og jeg har i grunn tenkt på den som en ikke-ost men er den en av ostene man bør holde seg unna? Tenker f.eks apetina fetaost som man kjøper på dagligvaren..
Rararara Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter #2 Skrevet 8. oktober 2010 Plutselig husket jeg at det var noe som het matportalen ja... Fetaost bør man visst holde seg unna for å være på den sikre siden. Jaja..da vet jeg det..
Vibi Skrevet 8. oktober 2010 #3 Skrevet 8. oktober 2010 Den kan du trygt spise! Jeg sjekket det opp med oste-ansvarlige i nærbutikken da jeg gikk gravid med gutten min
Jesse Skrevet 8. oktober 2010 #4 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg har spist fetaost hele svangerskapet jeg... Fikk beskjed om at den norske kunne man trygt spise da den var pasteurisert, men at man helst skulle holde seg unna de man får i utlandet..
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #5 Skrevet 8. oktober 2010 på fetaosten jeg spiste sto det hvertfall at den var lagd av pausterisert melk
siebaeo Skrevet 8. oktober 2010 #6 Skrevet 8. oktober 2010 Hvem har dere spurt når dere fikk beskjed om at det var trygt..? Jeg hadde vært litt skeptsk til å spørre osteansvarlig i nærbutikken min men det sier kanskje mer om nærbutikken min.. Slik jeg forstår det er fetaost ikke anbefalt selv om den er pasturisert. Trolig holder vi oss unna veldig mye mat som er helt safe, men.. ja.. synes det er vanskelig å gå i mot rådene til Matportalen jeg..
Vibi Skrevet 9. oktober 2010 #7 Skrevet 9. oktober 2010 Hvem har dere spurt når dere fikk beskjed om at det var trygt..? Jeg hadde vært litt skeptsk til å spørre osteansvarlig i nærbutikken min men det sier kanskje mer om nærbutikken min.. Slik jeg forstår det er fetaost ikke anbefalt selv om den er pasturisert. Trolig holder vi oss unna veldig mye mat som er helt safe, men.. ja.. synes det er vanskelig å gå i mot rådene til Matportalen jeg.. Mest fordi jeg kjenner henne personlig, enentlig Men den er laget av pasteurisert melk, og skal være helt grei. Syns kanskje hysteriet på hva man kan spise og ikke spise under graviditeten har en tendens til å ta av litt. Mange holder seg jo unna alt som heter kjøttpålegg til og med, fordi de kommer i vakuumpakkede pakninger...
Rararara Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter #8 Skrevet 9. oktober 2010 Mest fordi jeg kjenner henne personlig, enentlig Men den er laget av pasteurisert melk, og skal være helt grei. Syns kanskje hysteriet på hva man kan spise og ikke spise under graviditeten har en tendens til å ta av litt. Mange holder seg jo unna alt som heter kjøttpålegg til og med, fordi de kommer i vakuumpakkede pakninger... Hysteriet har kanskje tatt litt av, men jeg velger likevel å følge matportalens retningslinjer for hva som er anbefalt å holde seg unna. Det er snakk om noen få måneder.. Hvorfor ta sjansen? Jeg hadde nok hatt meget vanskelig for å tilgi meg selv om barnet i magen hadde blitt skadet av f.eks listeria og jeg ikke hadde fulgt anbefalingene. Jeg vet jo godt at det nesten alltid går bra å spise spekemat, diverse oster o.l, og andre kan bestemme hva de vil gjøre selv. Jeg velger å avstå
Jesse Skrevet 9. oktober 2010 #9 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg fant ikke noe på matportalen om fetaost jeg :klø: Bare mykoster som brie osv..
siebaeo Skrevet 9. oktober 2010 #10 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg fant ikke noe på matportalen om fetaost jeg :klø: Bare mykoster som brie osv.. Ligger under spørsmål og svar tror jeg der var.. Søk Matportalen og Fetaost så finner du det. Feta er vel en mykost også tror jeg..
Ciara Skrevet 9. oktober 2010 #11 Skrevet 9. oktober 2010 Ettersom jeg har skjønt MÅ produsenten merke osten dersom den ikke er pasteurisert. Står det ingenting skal den altså være pasteurisert og trygg å spise. Jeg spiste i hvert fall fetaost uten kvaler. Jeg savnet derimot veldig parmesan - holdt meg unna det, bare for å oppdage at Matportalen hadde revidert kostholdsanbefalingene (og konkludert med at parmesan er trygt å spise) da graviditeten var over
siebaeo Skrevet 9. oktober 2010 #12 Skrevet 9. oktober 2010 http://matportalen.no/artikler/2010/4/1272367047.63/artikkel_print.pt Mulig jeg misforstår.. Men siden de ikke sier at det er trygt så lenge den er pasturisert blir jeg veldig usikker.
Jesse Skrevet 9. oktober 2010 #13 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg har hørt at fetaost ikke er en mykost :klø: Med mykoster i den sammenhengen som frarådes menes vel egentlig de ostene som enten er upasteurisert eller som inneholder muggkulturer så vidt jeg vet. Men det spiller ingen rolle, dette blir litt som med salamien, noen velger å holde seg unna og noen ikke. Det får være opp til hver enkelt, uansett hva som står rundt omkring på nettet:)
siebaeo Skrevet 9. oktober 2010 #14 Skrevet 9. oktober 2010 Absolutt! Man bør gjøre det som gir en magefølelsen man er komf med. At noen tror salami er behandlet fordi den er kvernet (men fortsatt er rått kjøtt) synes jeg fortsatt er litt rart da.. Det er jo spekekjøtt. Da kan de jo liksågodt spise spekeskinke og. Mmm, gleder meg til spekeskinke!!!! :D
Jesse Skrevet 9. oktober 2010 #15 Skrevet 9. oktober 2010 Absolutt! Man bør gjøre det som gir en magefølelsen man er komf med. At noen tror salami er behandlet fordi den er kvernet (men fortsatt er rått kjøtt) synes jeg fortsatt er litt rart da.. Det er jo spekekjøtt. Da kan de jo liksågodt spise spekeskinke og. Mmm, gleder meg til spekeskinke!!!! :D Og jeg gleder meg helt sinnsykt til salamien (helt enig, salami er jo spekemat på lik linje med spekeskinke osv.. )
SummerJoy Skrevet 9. oktober 2010 #16 Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Står det ingenting skal den altså være pasteurisert og trygg å spise. De har jo funnet ut at det er ikke slik at osten nødvendigvis er trygg bare fordi den er pasteurisert. Sitat matilsynet: "Pasteurisering gir ingen garanti mot forekomst av Listeria i osten. Listeria er også blitt påvist i myke oster som er laget av pasteurisert melk f. eks. brie, camembert og blåmuggost som gorgonzola." Angående fetaost så står det dette: Kan jeg spise fetaost? "Listeria kan vokse i noen typer fetaoster, avhengig av hvordan fetaosten er produsert. Det generelle rådet er: Dersom du vil være på den sikre siden bør du unngå fetaost. Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet." Dette er nytt siden jeg var gravid sist, da stod det at fetaost var helt trygt. Så jeg har spist det til nå for jeg så ikke det der før nylig. Spurte jordmor og hun anbefalte meg å la være å spise det. Men må innrømme at jeg ikke pirket fetaosten ut av salaten jeg fikk servert på middag hos venner på fredag.... Endret 9. oktober 2010 av SummerJoy
Sushi Skrevet 10. oktober 2010 #17 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg blir forvirret av dette her jeg altså... Jeg fant ingenting om fetaost på matportalen, så jeg spurte hos legen. Hun sa at jeg trygt kunne spise fetaost, også i utlandet når jeg skulle på ferie denne uka. Så jeg spiste salater med fetaost i og ante fred og ingen fare, til jeg plutselig kom over spørsmål/svar-delen på matportalen der det står at det kanskje ikke er trygt?! Hjelpes, hva kan man egentlig spise...?
SummerJoy Skrevet 10. oktober 2010 #18 Skrevet 10. oktober 2010 Hjelpes, hva kan man egentlig spise...? Det er da mye man kan spise selvom man bør holde seg unna enkelte oster Leger er forresten ikke alltid oppdatert på de nyeste kostholdsrådene. Det er ikke deres spesialfelt akkurat.
siebaeo Skrevet 10. oktober 2010 #19 Skrevet 10. oktober 2010 Leger er forresten ikke alltid oppdatert på de nyeste kostholdsrådene. Det er ikke deres spesialfelt akkurat. Nope. Ikke jordmødre heller.. Jeg tror nesten det er bedre å snakke med produsentene jeg. Dersom det er en ost som er lagret en tid kan de evt si noe om rutiner for sjekk av listeria utover i prosessen. For det er jo det som er litt kinkig, at det kan finnes i f eks laken og utsette osten for det ETTER at den har vært pasturisert (mener jeg å ha lest.. uten å skulle være helt bombastisk her altså) Mykoster som er modnet kan jo utvikle listeria etter pasturisering, og vi bør derfor ikke spise de heller. Godt at parmesanen er helt friskmeldt! Jeg har hoppet over fetaosten jeg, og nå er det ikke så lenge til jeg kan spise den igjen. Det har ikke vært så voldsomt vanskelig..
agenda Skrevet 10. oktober 2010 #20 Skrevet 10. oktober 2010 Ops. Dette visste ikke jeg. Hadde jeg visst det hadde jeg nok holdt meg unna når jeg var gravid. Det er jo bare noen få måneder. Nå fikk jeg heldigvis en sunn og frisk baby det går det jo helst bra, men det går jo helst bra å kjøre uten bilbelte også - helt til det smeller. Synes det er tåpelig å kalle det "hysteri" - vi vil vel bare gjøre det vi kan for å hjelpe den lille...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå