Gå til innhold

Tips til gave til sønnes kjæreste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begge studerer og har vært kjærester et halvt års tid. Jeg har bare møtt henne to ganger. En gang til middag og den andre gangen bare i døra da jeg skulle levere noe når sønnen min flyttet i ny bolig.

De bor ikke sammen, men er sammen hjemme hos han flere ganger i uka. Jeg har dessverre ikke rukket å bli kjent med henne enda, men vet hun trener aktivt.

Å finne en gave som passer når jeg vet så lite om hennes interesser og hva hun har, hva hun liker er vanskelig. Har tenkt å legge prisen på gaven på 2-500 kroner. Summen er ikke viktig, men tanken bak.

Men hva skal jeg finne på? Det er mitt største problem. Jeg har ikke lyst å ringe sønnen min og spørre han ut,og tviler på at han har tid til å tenke på det midt i all lesingen. Jeg skal likevel be han tenke litt på det.

Til neste helg kommer de hjem til meg på middag.

Men hva passer det å gi, hvis jeg ikke får noen forslag og ikke blir bedre kjent med henne? Jeg har ikke lyst å intervjue henne om hennes interesser når de kommer for å spise middag.

Hun bor enda hjemme, så noe til huset passer ikke. Hun er 24 år.

Håper noen kan hjelpe meg litt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ei bok eller en cd (med byttelapp, om du skulle kjøpe en hun har fra før)

Kinobilletter eller billetter til teater (gavekort) slik at de kan gjøre noe hyggelig sammen. Gavekort på restaurant.

Sjal, hansker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også litt på noe felles, kino eller noe til de begge og kanskje sammen med en flaske vin. Siden jeg ikke kjenner henne, føler jeg det er dumt å gi noe for dyrt eller personlig. Hun har sin egen stil i klesveien, litt eksklusiv uten å virke jålete og det blir vanskelig når jeg bare har møtt henne to ganger og bare kan gjette hva hun har i garderoben.

De skal ikke feire julaften sammen. Hun blir hjemme og han kommer til meg. Jeg må gi noe som kan åpnes uten å bli for mye lagt merke til. Samtidig vil jeg gjerne gi noe som kommer til nytte og som blir satt pris på.

begynte jeg å stresse til jul, men jeg liker å gi gaver som faller i smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, du kan jo spørre henne sånn litt inndirekte når hun kommer til middag.. liksom litt hva hun ønsker seg osv :) ?

Er ikke noen lett oppgave. Men gavekort på xxl eller noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt yngre enn kjæresten til sønnen din (21), men jeg skal ærlig si at jeg hadde syntes det ble litt rart å få julegave av svigers hvis jeg knapt hadde møtt dem, og spesielt etter at vi bare hadde vært sammen et halvt år. Og i alle fall hvis jeg ikke skulle feire med kjæresten (og hans familie gjerne også..). Hva med å bare gi dem noe sammen (en kinotur, biletter til teater, en god film til å se sammen, "piknikkurv" eller lignende.) via sønnen din..?

Nå kan det hende jeg har en uvanlig mening om dette, og du føler jo selv hva som er naturlig, men nå har jeg i alle fall nevnt det jeg tenker om saken. :)

Lykke til med å finne noe passende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gavekort til resturant er en ide, men da koster det gjerne litt mer? Vi bor i Oslo. Hva kan jeg regne med at det koster for to studenter? Må jeg inkludere vin til maten eller er det ikke nødvendig siden de ikke drikker så ofte? De tar vin og/eller øl til maten men er veldig måteholdne.

Hun er glad i skisport og fjellet. Tenkte kjøpe en turkopp med inngravering, men det får vente til jeg blir mer kjent med henne.

Og hva skal jeg gi til han? Kan jeg gi felles gavekort til en ok restaurant i byen eller virker det som for mye innblanding i privatlivet? Det hadde vært lettere hvis hun også feiret jul sammen med vår familie. Men jeg må finne på noe ok som ikke er for personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo fortsatt tidpå å bli bedre kjent med henne før jul, for det er jo tross alt to mnd til. Og det er vel naturlig å spørre om interesser, for det viser jo at man er interessert i livet deres. Derfor ville jeg snakket med henne, og funnet ut litt underveis hva hun liker før jeg bestemte en gave til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gode kroppsprodukter hadde jeg gått for. F eks dusj- og kroppsolje fra L'Occitane.

Da mener jeg at man skal vite hva de liker og tåler, for er ikke alle som liker eller tåler det en selv liker. Jeg har fått slike gaver av en del, og de fleste har jeg ikke brukt fordi jeg ikke liker de eller har tålt de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt yngre enn kjæresten til sønnen din (21), men jeg skal ærlig si at jeg hadde syntes det ble litt rart å få julegave av svigers hvis jeg knapt hadde møtt dem, og spesielt etter at vi bare hadde vært sammen et halvt år. Og i alle fall hvis jeg ikke skulle feire med kjæresten (og hans familie gjerne også..). Hva med å bare gi dem noe sammen (en kinotur, biletter til teater, en god film til å se sammen, "piknikkurv" eller lignende.) via sønnen din..?

Nå kan det hende jeg har en uvanlig mening om dette, og du føler jo selv hva som er naturlig, men nå har jeg i alle fall nevnt det jeg tenker om saken. :)

Lykke til med å finne noe passende!

Jeg er litt enig.

Ts som svarer forresten.

Jeg forventer ikke noen gaver fra henne, og hun er ikke typen til å skrive på lappen at det er fra henne og han til meg. Hun virker voksen og det er litt vanskelig å komme innpå henne. Tidligere har han hatt forhold til par damer som var seriøse, men de var ungdommer og mer barnslige. Tenkte litt på å gi dem en felles gave som de må åpne før julaften når de er sammen, men kinobilletter virker for fantasiløst selv om jeg har tenkt på det også.

Piper, jeg håper middagen får oss til å bli mer kjent med hverandre, men tror ikke jeg får ideer til gaver. Jeg har en introvert personlighet selv om jeg kan være morsom og sosial når jeg blir kjent med andre. Jeg blir ikke mindre introvert av å måtte forholde meg til julegaver.

Vi kan ikke bli så kjente og familiære i løpet av en middag. Hun har en høflig og ekte personlighet, men hun virker litt utilnærmelig. Det er ikke merkelig siden hun har møtt meg knapt to ganger. Men jeg skal stille spørsmål om meninger om forskjellige ting, så jeg finner sikkert ut av det.

De har en hund hjemme. Kanskje jeg skal be hun ta hunden med hvis den ikke er på trening. Da kan jeg kjøpe noe til hunden og henne. En flaske rødvin og gourmetsnadder til hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du kjøpe noe til henne? Jeg er ingen ekspert på området, men jeg mener ikke det er nødvendig (eller spesielt naturlig) når forholdet har vart så kort..

Men hvis du vil gi noe, hva med en flaske vin og en liten eske konfekt eller noe i den duren? Bare finn ut om hun er mest glad i rød eller hvit vin. Ellers kan kinobilletter faktisk falle i smak, for fattige studenter kan det være deilig å bli påspandert en liten tur ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca28

Begge studerer og har vært kjærester et halvt års tid. Jeg har bare møtt henne to ganger. En gang til middag og den andre gangen bare i døra da jeg skulle levere noe når sønnen min flyttet i ny bolig.

De bor ikke sammen, men er sammen hjemme hos han flere ganger i uka. Jeg har dessverre ikke rukket å bli kjent med henne enda, men vet hun trener aktivt.

Å finne en gave som passer når jeg vet så lite om hennes interesser og hva hun har, hva hun liker er vanskelig. Har tenkt å legge prisen på gaven på 2-500 kroner. Summen er ikke viktig, men tanken bak.

Men hva skal jeg finne på? Det er mitt største problem. Jeg har ikke lyst å ringe sønnen min og spørre han ut,og tviler på at han har tid til å tenke på det midt i all lesingen. Jeg skal likevel be han tenke litt på det.

Til neste helg kommer de hjem til meg på middag.

Men hva passer det å gi, hvis jeg ikke får noen forslag og ikke blir bedre kjent med henne? Jeg har ikke lyst å intervjue henne om hennes interesser når de kommer for å spise middag.

Hun bor enda hjemme, så noe til huset passer ikke. Hun er 24 år.

Håper noen kan hjelpe meg litt... :sjenert:

-Et skjerf

-Pynteting (duftlys, potpurri, en vase, lysestake, o.l)

-gavekort på en klesbutikk

-blomster rett og slett

hmm bare noen forslag jeg kom på nå

teaterbilletter som noen nevnte tidligere kan være risky, hva om hun ikke liker teater liksom

Kom på mer ting

Noe til kjøkken, på kitchn og sånn har de nyttige ting som likevel er litt søtt og morsomt og passer jenter på hennes alder

Og om hun fortsatt bor hjemme kan slike ting være nyttig til senere. hun flytter vel hjemmefra en gang hun og

Endret av Bianca28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo absolutt ikke stresse med dette her, jeg ville ikke reagert om jeg ikke fikk noe hvis jeg var henne. Syns ikke det er veldig naturlig å gi gaver til folk du egentlig ikke kjenner. Men du bestemmer jo selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, ikke lett dette, med tanke på at du ikke kjenner henne så godt. Men hva med å spørre henne under middagen om hvilke filmer hun liker, hva hun liker å gjøre på fritiden etc..

- Ei kurv med julegodteri. (Ja, for alle liker vel det? ;)

- CD/ DVD.

- Sengesett.

- Lue/skjerf og hansker.

- En sammenplanting.

- Pelspledd.

Tja, der var iallefall noen ideèr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fikk en parfyme av svigers første året og den falt veldig i smak =) Bare pass på å legge med en byttelapp slik at hun kan bytte den om hun har den, eller vet hun ikke liker den...

Jeg tror ikke jeg ville spurt henne hva hun ønsker seg - det blir gjerne litt ukomfortabelt å fortelle hva en ønsker seg hvis man ikke kjenner den som spør, og man ikke vet hvilken prisklasse personen ser for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips og svar. Jeg ser på forholdet deres som seriøst selv om de bare har vært offisielt sammen i et halvt år. Parfyme kan jeg ikke kjøpe fordi han er allergiker og fordi alle har personlig referanse og smak.

En kurv med litt julesnacks var en god ide, det blir en gest til hans familie også siden hun bor hjemme og skal feire julen der.

Har selv vært svigerdatter i omtrent samme situasjon, men med den forskjellen at vi feiret halve julekvelden hos hans familie. Men jeg husker ikke hva jeg fikk. Mulig en flaske vin. Jeg husker bare at det var litt pinlig å åpne gaven med hele familien tilstede. Det var heldigvis noe nøytralt før de ble bedre kjent med meg. Jeg ga de en en liten blomsterdekorasjon.

Hva skal jeg ha i en kurv med snacks? Det blir også veldig merkelig siden jeg ikke har laget noe selv og siden jeg ikke har møtt hennes foreldre.

Kanskje jeg går for par ulvangsokker eller ulltøy til hyttebruk og fjellet. De er ofte på fjellturer. Det er jo både nøytralt, ikke noe å legge merke til og praktisk og ikke for dyrt og eksklusivt? Det er jo en kjedelig gave, men diskret i alle fall.

Flere gode råd? Jeg takker for tips og råd og dere får meg til å tenke på alternative gaver. Det er kanskje flere enn meg som sitter og lurer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som tidligere student og glad i fjellturer, så hadde jeg blitt veldig glad for små tursaker. Som f.eks. Ulvangsokker, lommelerke, førstehjelpspakke, buff, ullvotter, sitteunderlag i ull (Husfliden), watatait-poser til mobilen o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Idril. Er hun fjelljente, er fjellutstyr et godt tips. Hva med en ordentlig ulltrøye (Ullvang, Kari Traa eller noe). Passe personlig (du viser du kjenner interessene hennes) men ikke for privat heller. Og lever hun på studentbudsjett er kanskje ikke en ny trøye noe hun unner seg, men noe som alltid er herlig å få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal spørre sønnen din jeg, han har da vitterlig tid til å tenke på hva som vil være en fin gave til kjæresten, selv om han studerer. Han kjenner henne jo best av alle, og må jo uansett finne på gave til henne selv også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...