Gå til innhold

Hvordan avlive en måke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

kjørte på en øde vei alene, og kom i skade for å vingeskade en måke med bilen din?

Ville du ta den med deg, eller ville du avlive den?

Hvis du bestemte deg for å avlive den, hvordan ville du gjøre det?

Og, ikke minst, hvilke etiske prinsipper ville styre de valg du tok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok avlivet den. Enten ved å slå den i hjel med en stein, jekk e.l. eller kjørt over den. Du ringer liksom ikke viltnemda for en måke.

Skrevet

Jeg ringte dyrelegen, som ba meg om å ringe Falken. Falken fikk beskjed om at en Måke vandret rundt i gatenavn og nært bygg, og tok seg av det. De var veldug glad for at jeg sa i fra!

Det er forskjell på å finne en måke og en vernet fugl i Norge, men jeg levner ikke skadede dyr uansett om den er vernet eller ei! Sånn er det bare.

Er den såpass skadet at det er veldig kritisk (at jeg har kjørt for hardt på den, må det bli avlivning på flekken)

Skrevet

Jeg ville nok avlivet den. Enten ved å slå den i hjel med en stein, jekk e.l. eller kjørt over den. Du ringer liksom ikke viltnemda for en måke.

joda! Ei jeg kjenner hadde sett en måke sitte på bakken en dag. Da hun kom tilbake på det samme stedet dagen etter satt den på nøyakig samme sted, og hun så at den var skaet. Hun hadde da ikke nr il viltnemda, men ringte til politiet og hørte om hva hun skulle gjøre. De sa at de skulle ringe viltnemda som kom å avlivet den, så JO! Bedre det enn å la den ligge der å dø på en jævlig måte da! Hadde selv aldri klart å slå ihjel en stakkars måke, selv om det hadde vært det mest humane for dyret..

Skrevet

Jeg ville ha drept den på en eller annen måte.. Jeg hadde nok hatt vanskeligheter for å gjøre det, men hadde syntes for synd på fuglen til å la den ligge der i smerte til evnt viltnemnda hadde dukket opp. Hadde det ligget en dyrlege i nærheten ville jeg muligens ringt denne for å høre om de kunne avlivd den.

Skrevet

Jeg ringte politiet for å få hjelp med en skadet måke en gang. De ba meg ta livet av den, men jeg fortalte dem at jeg ikke klarte å ghennomføre det, så da kom de og tok livet av den for meg. :tristbla:

Skrevet (endret)

Her var det jo mye bra!!

På grunn av en annen tråd (en katt) ringte jeg dyrevernet samt viltnemda og politiet.

Det er ikke alltid du kan regne med at viltnemda eller politiet dukker opp, det kommer an på hvor du er og tid på døgnet.

Dermed står du kanskje der tilbake, alene med et skadet dyr.

Hvis du har prøvd å knekke nakken på en måke vet du at det går ikke an.

Det går an å vri hodet en omdreining rundt, for så å slite fra hverandre virvlene i nakken, men det krever kraft og er ikke så hyggelig hvis det ikke går.

Hvis du har en kniv kan du skjære av hodet, men da holder du en fugl uten hode som flakser noe forferdelig, med en hals som svinger alle veier og spruter blod. Ikke hyggelig!

Du kan legge hodet på en stein og knuse det med en annen, kanskje den mest humane metoden i det store og hele, for fugelen. Men kanskje ikke for deg. Et øye som blunker til det idet du skal slå, hjernemasse klistret utover og som kanskje spruter på det, og den flakser noe forferdelig. Heller ikke hyggelig.

Du kan legge den med hodet under bilhjulet og kjøre over, men da kan du ikke være alene, noen må holde. Eller hvis fuglen ligger i bilbanen kan du kjøre fram og tilbake til den er død, men sjansen for mer lidelse er tilstedet.

Du kan kvele den. Du legger halsen over ringfingeren og pekefingeren, for så å klemme over halsen med langfingeren. Dette trenges det ikke noen spesiell styrke for å gjøre. I løpet av 15- 20 sekunder er måken død. Du trenger heller ikke se på når det skjer, siden du holder den i et godt grep kan du snu deg vekk. Den flakser noe forferdelig før den dør.

Det finnes sikker andre metoder også, som f eks å drukne måken hvis det er vann i nærheten, men det tror jeg ikke de fleste ville finne forsvarlig, selv om det neppe påfører nevneverdige økte lidelser i forhold til mange av de andre nevnte metoder.

Hva ville du ha valgt?

Endret av Gentle
Skrevet

Slå den i hodet med en hammer eller skiftenøkkel. Kjapt og humant. Lite gris.

Gjest Consensio
Skrevet

Har som regel litt verktøy i bilen, så jeg ville mest sannsynlig kakket den i hodet slik at den dødde momentant.

Har drevet en god del med jakt og fiske og føler at jeg har god peil på hvordan jeg skal avlive et dyr så humant som mulig. Har avlivet noen dyr opp gjennom årene og aldri sett et dyr lide enda under selve avlivningen.

Har også skutt et par elger i hodet, elger som har blitt påkjørte like i nærheten her, men da ringte jeg selvfølgelig viltnemda og politi først og fikk tillatelse til å gjøre det.

Hadde ikke ringt viltnemda for ei måke eller ei kråke. Når man snakker om ørn/hauk, rådyr, elg og annet så ringer man selvfølgelig.

Skrevet

kjørte på en øde vei alene, og kom i skade for å vingeskade en måke med bilen din?

Ville du ta den med deg, eller ville du avlive den?

Hvis du bestemte deg for å avlive den, hvordan ville du gjøre det?

Og, ikke minst, hvilke etiske prinsipper ville styre de valg du tok?

Jeg hadde fått panikk og ringt mannen. :ærlig:

Skrevet

Så hardt og fort som mulig med den mest humane måten som er tilgjengelig. Enklest for meg er nok med en hard gjenstand.

Drukne/skjære av hodet: Hæ? En må jo bare kakke dem fort og så hardt som mulig. Fort gjort og minst smerte!

Skrevet (endret)

Hadde ringt pappa, mamma (ja, hun er tøff, hehe) eller min fremtidlige samboer fra BDSM-esken i baksetet. Hehee

Neida. Altså, fikk lite lyst til å kjøre alene på den måten når jeg ikke er sikker på hvordan situasjonen kunne blitt om jeg sto alene midt på natten i ødelandet med et skadekjørt dyr. Men jeg måtte vel bare tatt tak i meg selv og tatt ansvaret over situasjonen. Hadde den eneste muligheten vært meg, måtte det jo blitt sånn.

Med en hard gjenstand. De andre mulighetene virket smågale.

Endret av AnneBonny
Skrevet

Her var det jo mye bra!!

På grunn av en annen tråd (en katt) ringte jeg dyrevernet samt viltnemda og politiet.

Det er ikke alltid du kan regne med at viltnemda eller politiet dukker opp, det kommer an på hvor du er og tid på døgnet.

Dermed står du kanskje der tilbake, alene med et skadet dyr.

Hvis du har prøvd å knekke nakken på en måke vet du at det går ikke an.

Det går an å vri hodet en omdreining rundt, for så å slite fra hverandre virvlene i nakken, men det krever kraft og er ikke så hyggelig hvis det ikke går.

Hvis du har en kniv kan du skjære av hodet, men da holder du en fugl uten hode som flakser noe forferdelig, med en hals som svinger alle veier og spruter blod. Ikke hyggelig!

Du kan legge hodet på en stein og knuse det med en annen, kanskje den mest humane metoden i det store og hele, for fugelen. Men kanskje ikke for deg. Et øye som blunker til det idet du skal slå, hjernemasse klistret utover og som kanskje spruter på det, og den flakser noe forferdelig. Heller ikke hyggelig.

Du kan legge den med hodet under bilhjulet og kjøre over, men da kan du ikke være alene, noen må holde. Eller hvis fuglen ligger i bilbanen kan du kjøre fram og tilbake til den er død, men sjansen for mer lidelse er tilstedet.

Du kan kvele den. Du legger halsen over ringfingeren og pekefingeren, for så å klemme over halsen med langfingeren. Dette trenges det ikke noen spesiell styrke for å gjøre. I løpet av 15- 20 sekunder er måken død. Du trenger heller ikke se på når det skjer, siden du holder den i et godt grep kan du snu deg vekk. Den flakser noe forferdelig før den dør.

Det finnes sikker andre metoder også, som f eks å drukne måken hvis det er vann i nærheten, men det tror jeg ikke de fleste ville finne forsvarlig, selv om det neppe påfører nevneverdige økte lidelser i forhold til mange av de andre nevnte metoder.

Hva ville du ha valgt?

Var det jeger du påsto du var?

Du høres ikke helt god ut.

Skrevet

Var det jeger du påsto du var?

Du høres ikke helt god ut.

Hvorfor skriver du som anonym da??

Jeg er opptatt av human avlivning av vilt.

Avlivningsmetodene som er nevnt er diskutert med dyrebeskyttelsen og politiet.

I praksis avlives skadet påkjørt vilt på forskjellige måter, det jeg nevnte var metoder som selv har sett, har vært med på, tenkelige, samt metoder som jeg er blitt opplyst har blitt brukt.

Du bruker en kjent tankefeil der du dreier temaet til person.

Vennligst svar saklig, eller litt unna!

Gjest Måker dem vekk
Skrevet

Æsj, jeg ville ikke gjort noe som helst. Kjørt videre. Jeg tviler på at det er et "representativt utvalg" som svarer.

Skrevet

Hvorfor skriver du som anonym da??

Jeg er opptatt av human avlivning av vilt.

Avlivningsmetodene som er nevnt er diskutert med dyrebeskyttelsen og politiet.

I praksis avlives skadet påkjørt vilt på forskjellige måter, det jeg nevnte var metoder som selv har sett, har vært med på, tenkelige, samt metoder som jeg er blitt opplyst har blitt brukt.

Du bruker en kjent tankefeil der du dreier temaet til person.

Vennligst svar saklig, eller litt unna!

Det virker mest som om du har en vel livlig fantasi.

- Legge dyret under bilhjulet for å kjøre over det - men da må noen holde dyret -

Joda.. den metoden har du sikkert fått presentert av dyrebeskyttelsen :filer:

Skrevet

Jeg kom måtte avlive en måke en gang. I ren irritasjon kastet jeg en stein etter en (De skiter over alt, og i den tida de har reir, så kan man omtrent ikke bevege seg utendørs, fordi de blir helt ville om man kommer innen 20 meter fra reir eller unger.)

Kaste stein etter måker hadde jeg gjort mange ganger før, men denne gangen var jeg så uheldig at jeg TRAFF. Måken ble truffet fremme på den ene vingen, og falt rett i bakken. Den var helt klart brukket. Jeg følte meg forpliktet til å avslutte lidelsene, og tenkte at jeg måtte ta livet av den. Jeg forsøkte å vri nakken om på den, men måker er ganske solide, så jeg måtte ta ganske hardt i, og plutselig løsnet hodet. Temmelig grotesk... Har ikke kastet stein etter dyr som jeg ikke har til hensikt å drepe, etter det. Jeg fikk litt dårlig samvittighet. Denne måken var nærmest Stanley Livingston Seagull, og fløy bare rundt og chillet. BAM, så brekker vingen, og der ligger den. Han må ha syntes at det var en skikkelig dårlig slutt på dagen.

Skrevet

Ja, Jaa! Så kom Crazy Ane og Pelle Promp på 14år selvsagt på besøk tilslutt. Skulle bare mangle! Oj, jeg blir så provosert av siste kommentarene at det river i meg :filer: Get a life.

Skrevet

Måker kan skytes.

Uten skytevåpen ville jeg foretrukket hardt kakk i hodet.

Ville vel bare tatt ansvar ute på landeveien. I mer tettbygde strøk er det mindre stress for offentlige myndigheter å rykke ut, så da hadde jeg sikkert heller ringt.

Off topic, men: En gang lå en hund hardt skadd i veien like ved huset vårt. For stor til at jeg kunne kakke ham i hodet effektivt, og jeg hadde ikke skytevåpen tilgjengelig. Den lå flere dager mens jeg ringte/kjørte rundt til diverse veterinærer, politi og andre som kunne tenkes å hjelpe. Alle nektet. Fikk til slutt hjelp av en vennlig sjel som drev en kennel... Noe av det verste jeg har vært med på. En måke er en langt enklere sak å fikse selv.

Skrevet

Måker kan skytes.

Uten skytevåpen ville jeg foretrukket hardt kakk i hodet.

Ville vel bare tatt ansvar ute på landeveien. I mer tettbygde strøk er det mindre stress for offentlige myndigheter å rykke ut, så da hadde jeg sikkert heller ringt.

Off topic, men: En gang lå en hund hardt skadd i veien like ved huset vårt. For stor til at jeg kunne kakke ham i hodet effektivt, og jeg hadde ikke skytevåpen tilgjengelig. Den lå flere dager mens jeg ringte/kjørte rundt til diverse veterinærer, politi og andre som kunne tenkes å hjelpe. Alle nektet. Fikk til slutt hjelp av en vennlig sjel som drev en kennel... Noe av det verste jeg har vært med på. En måke er en langt enklere sak å fikse selv.

Enig med deg.

Problemet med å skyte måken er at det ikke er lov til å løsne skudd på offentlig vei, og du må ha jaktrettigheter eller grunneiers tillatelse for å sløsne skudd utenfor veien.

Likevel vil ofte politiet kunne gi ordre om å bruke våpenet hvis det er egnet. Det er mest aktuelt hvis det er på en øde plass, langt nok vekk fra folk.

En hund eller katt kan det være svært vanskelig å ta livet av uten våpen eller annet egnet redskap. Et annet problem er at det ikke er et vilt, den har som regel en eier.

Hvis vi kommer over et skadet dyr som har eier, skal først eier varsles, hvis det er mulig.

En hund vil viltnemda ha ansvar for å avlive, hvis det er situasjon. Men ofte vil ikke en eier ønske at dyret skal avlives, da er dyrlegen neste stopp.

Det kan være vanskelig å få praktisk hjelp fra politiet, det kommer an på hvor det er, tidspunkt, hvor mange andre oppdrag de har for øyeblikket, osv Men de har direkte kontakt med viltnemd som kan ta seg av situasjon.

Tilbake til måken:

Hvis vi har svært god tid (noe vi ofte ikke har), det er i arbeidstid og ikke langt fra nærmeste veterinær har vi anledning til å bringe måken dit for avlivning.

Det forlenger lidelsene til dyret, noe som ikke er heldig. Men bedre enn å ikke bry seg.

Du vil ikke kunne bli straffet for noen av avlivningsmetodene som før beskrevet, men derimot kan du bli straffet hvis du ikke gjør noe som helst og bare kjører videre.

Uansett metode vil mange oppfatte det som groteskt og lite hyggelig.

Bakgrunnen for denne tråden er at jeg selv har avlivet mange måker som andre har skadet.

Det er sterkt behov for en diskusjon i samfunnet om avlivning av vilt som blir skadet, avlivningsmetoder samt juridisk ansvar.

Utdrag fra viltloven:

§ 2. (lovens virkeområde)

Med vilt menes i denne lov alle viltlevende landpattedyr og fugler, amfibier og krypdyr.

Vi plikter altså å stoppe hvis vi kjører over en frosk eller en spurv og avlive den hvis det er nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...