Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2010 #21 Skrevet 8. oktober 2010 Måker kan skytes. Uten skytevåpen ville jeg foretrukket hardt kakk i hodet. Ville vel bare tatt ansvar ute på landeveien. I mer tettbygde strøk er det mindre stress for offentlige myndigheter å rykke ut, så da hadde jeg sikkert heller ringt. Off topic, men: En gang lå en hund hardt skadd i veien like ved huset vårt. For stor til at jeg kunne kakke ham i hodet effektivt, og jeg hadde ikke skytevåpen tilgjengelig. Den lå flere dager mens jeg ringte/kjørte rundt til diverse veterinærer, politi og andre som kunne tenkes å hjelpe. Alle nektet. Fikk til slutt hjelp av en vennlig sjel som drev en kennel... Noe av det verste jeg har vært med på. En måke er en langt enklere sak å fikse selv. WTF
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2010 #22 Skrevet 8. oktober 2010 Måker kan skytes. Uten skytevåpen ville jeg foretrukket hardt kakk i hodet. Ville vel bare tatt ansvar ute på landeveien. I mer tettbygde strøk er det mindre stress for offentlige myndigheter å rykke ut, så da hadde jeg sikkert heller ringt. Off topic, men: En gang lå en hund hardt skadd i veien like ved huset vårt. For stor til at jeg kunne kakke ham i hodet effektivt, og jeg hadde ikke skytevåpen tilgjengelig. Den lå flere dager mens jeg ringte/kjørte rundt til diverse veterinærer, politi og andre som kunne tenkes å hjelpe. Alle nektet. Fikk til slutt hjelp av en vennlig sjel som drev en kennel... Noe av det verste jeg har vært med på. En måke er en langt enklere sak å fikse selv. At en hund lå hardt skadet i veien i dagevis, og nødetatene nektet å hjelpe, finner jeg svært vanskelig å tro på. Det kan ta tid før dyret får hjelp dersom viltnemnd eller politi er opptatt i øyeblikket, men dyret vil bli tatt hånd om så snart man har ledig kapasitet. Jeg tviler sterkt på at de nektet å hjelpe, og at dyret dermed lå skadet i dagevis.
Gjest Dhanu Skrevet 8. oktober 2010 #23 Skrevet 8. oktober 2010 At en hund lå hardt skadet i veien i dagevis, og nødetatene nektet å hjelpe, finner jeg svært vanskelig å tro på. Det kan ta tid før dyret får hjelp dersom viltnemnd eller politi er opptatt i øyeblikket, men dyret vil bli tatt hånd om så snart man har ledig kapasitet. Jeg tviler sterkt på at de nektet å hjelpe, og at dyret dermed lå skadet i dagevis. Det er ikke alle land som har viltnemnd Men hva du velger å tro eller ikke tro, er selvfølgelig helt opp til deg
Gentle Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter #24 Skrevet 8. oktober 2010 Spørsmålet tråden handler om er et verdispørsmål. Verdien de fleste i norge er enig om er at dyr skal lide minst mulig. Derfor fins det lover som regulerer våre plikter i forhold til dyr, som i klartektst betyr at vi, alle som en, sannsynligvis må avlive et dyr for å spare det for lidelser. At så få har klare formeninger om hvordan de vil gjøre det, er bekymringsfullt. At de samme menneskene lar kjæledyrene sine gå gjennom dyre operasjoner og får stell og mat som et menneske, gir også grunn til bekymring. Men greier altså ikke begrense lidelsene til et dyr. Jeg greier ikke se at disse menneskene har en helhetlig tenkning i et viktig verdispørsmål. Hva er det som ligger bak en slik tenkning?
Gjest Spinell Skrevet 8. oktober 2010 #25 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg ville slått den i hodet med jekken eller hjulvinna. Heldigvis har jeg solide hansker med meg i bilen, for måker har kraftig nebb! Hadde jeg funnet en utrydningstruet fugl med skade ville jeg ringt politiet, som igjen kontakter viltnemda.
Gjest Dhanu Skrevet 9. oktober 2010 #26 Skrevet 9. oktober 2010 Enig med Gentle i at det er et verdispørsmål. Som nordmann blir man opplært til at dyr ikke skal lide. Av og til må man gjøre ting man ikke ønsker, for å leve etter de verdiene man har. Det er ens handlinger som definerer en. At man snakker fint om at dyr ikke skal lide, hjelper lite dersom en ikke handler når situasjonen oppstår.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2010 #27 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg ser ofte skada måker på veien. Problemet er at dette er på sterkt traffikerte områder og fuglen springer rundt med vingen på slep. Hvordan får man tak i den?:s Det skjærer fryktelig i hjertet å se slikt, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Ringe viltdyrnemda? Hva er nummeret dit? Prøvde google, men fant ingenting. Mistenker det ikke har noen effekt å ringe politiet, måker er vel ikke prioitert der:( Jeg vil så gjerne hjelpe, men vet ikke hvordan! Verste jeg vet er dyr som lider:( Hva skjer om man tar skada viltdyr med til dyrlegen? Må man betale selv? (jeg ville gjort det, men greit å vite) Er det noe håp for en måke med brukket vinge? (tenker at den da må sitte innesperret til vingen gror osv)
Gjest Dhanu Skrevet 11. oktober 2010 #28 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg ser ofte skada måker på veien. Problemet er at dette er på sterkt traffikerte områder og fuglen springer rundt med vingen på slep. Hvordan får man tak i den?:s Det skjærer fryktelig i hjertet å se slikt, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Ringe viltdyrnemda? Hva er nummeret dit? Prøvde google, men fant ingenting. Mistenker det ikke har noen effekt å ringe politiet, måker er vel ikke prioitert der:( Jeg vil så gjerne hjelpe, men vet ikke hvordan! Verste jeg vet er dyr som lider:( Hva skjer om man tar skada viltdyr med til dyrlegen? Må man betale selv? (jeg ville gjort det, men greit å vite) Er det noe håp for en måke med brukket vinge? (tenker at den da må sitte innesperret til vingen gror osv) Du kan ringe politiet likevel, så tar de kontakt med Viltnemnda. Evt gir deg nr. Ja, det kan være håp for en måke med brukket vinge. Vi har tatt inn skadde fugler flere ganger, som regel har det gått bra og de har tatt av igjen etter en stund. Tok blant annet inn en falk en gang Men som regel har det vært fugler av størrelse spurv.
Wombat Skrevet 11. oktober 2010 #29 Skrevet 11. oktober 2010 Hva skjer om man tar skada viltdyr med til dyrlegen? Må man betale selv? (jeg ville gjort det, men greit å vite) Er det noe håp for en måke med brukket vinge? (tenker at den da må sitte innesperret til vingen gror osv) Det skal ikke koste en privatperson noe å bringe et vilt dyr som er skadet til dyrlegen.
Løvetanten Skrevet 11. oktober 2010 #30 Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Jeg har opplevd dette. jeg fant en hardt skadet måke på veien en kveld jeg var på tur hjem. Jeg tenkte meg egentlig ikke så mye om , men vred hodet om på den så fort at den knakk nakken og døde. Veldig ekkel opplevelse, men der og da det mest barmhjertige alternativet. Endret 11. oktober 2010 av Løvetanten
Gjest Sommertid Skrevet 11. oktober 2010 #31 Skrevet 11. oktober 2010 Litt Ot men kom til å tenke på denne tråden når jeg så et overkjørt piggsvin i dag. Hvordan tar man livet at et skadet piggsvin? Ser for meg at det må være vanskelig å knekke nakken deres med alle piggene
Gjest Dhanu Skrevet 11. oktober 2010 #32 Skrevet 11. oktober 2010 Litt Ot men kom til å tenke på denne tråden når jeg så et overkjørt piggsvin i dag. Hvordan tar man livet at et skadet piggsvin? Ser for meg at det må være vanskelig å knekke nakken deres med alle piggene Hardt kakk i hodet, kanskje? Tror jeg ville satset på det.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2010 #33 Skrevet 11. oktober 2010 Du kan ringe politiet likevel, så tar de kontakt med Viltnemnda. Evt gir deg nr. Ja, det kan være håp for en måke med brukket vinge. Vi har tatt inn skadde fugler flere ganger, som regel har det gått bra og de har tatt av igjen etter en stund. Tok blant annet inn en falk en gang Men som regel har det vært fugler av størrelse spurv. Oki, da skal jeg gjøre det neste gang jeg ser en skadet fugl:) Sikkert et dumt spm, men ringer man 112 eller et lokalnummer? Ser liksom for meg at nødnummeret blir litt voldsomt å bruke i et sånt tilfelle...
Inger88 Skrevet 12. oktober 2010 #34 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg tror jeg hadde fått en mild form for panikk eller noe sånt. Liker ikke at dyr lider, men hadde nok aldri klart å tatt livet av et dyr som led for det om.
Gjest Dhanu Skrevet 12. oktober 2010 #35 Skrevet 12. oktober 2010 Oki, da skal jeg gjøre det neste gang jeg ser en skadet fugl:) Sikkert et dumt spm, men ringer man 112 eller et lokalnummer? Ser liksom for meg at nødnummeret blir litt voldsomt å bruke i et sånt tilfelle... Politiet har fått et generelt nr nå, og du kommer automatisk til riktig distrikt. Direkte nr til politiet er 02800 (ikke nødsamtaler). Genialt!
Miss Puddel Skrevet 12. oktober 2010 #36 Skrevet 12. oktober 2010 glemmer ikke da det plutselig satt en hønsehauk med skadet vinge på jordet her. Jeg ringte mattilsynet for å få nummer til noen som tar seg av skadet rovfugl, men fikk til svar at det fantes ikke og at den kunne jeg ta livet av selv! -"det er så enkelt så, du kaster bare et teppe eller en jakk over den ogslår den ihjel med en spade..." men, indvendte jeg, er de ikke fredet da? -"neida, hevdet den gjøken, de er ikke fredet!" Det var tydelig at vi ikke fikk noe hjelp fra den kanten, så vi fant ut at det tross alt var best å avlive den, min snusfornuftige sønn som da var 8 år mente at det måtte da være bedre å skyte den, så vi gjorde det. Ved nærmere ettersyn viste det seg at den hadde et åpent betent brudd i vingen, så det hadde nok ikke vært så mye å gjøre uansett. Men det skremmende med denne samtalen med mattilsynet var jo at de tok helt feil! Her i østfold er det i allefall en gruppe som tar seg av skadet rovfugl, eller fugl generellt, og som gjerne vil ha inn død rovfugl også, for å kartlegge eventuellt skadeskutte fugler. primus motor for denne gruppen er Runa Aae, som jobber på høgskolen i Østfold. om noen skulle trenge ham, finner de mail og nummer på nettsiden til HiØ. Og bare for å rette på det mattilsynes sa, så er ALL rovfugl i Norge fredet, og hønsehauken er rødlistet som "sårbar"... kjekt med folk som kan jobben sin... Og du som hadde en skadet hund liggende i veikanten i flere dager, hvorfor i allverden tok du ikke livet av den selv i steden for å la den lide?
Gjest Dhanu Skrevet 13. oktober 2010 #37 Skrevet 13. oktober 2010 Og du som hadde en skadet hund liggende i veikanten i flere dager, hvorfor i allverden tok du ikke livet av den selv i steden for å la den lide? Jeg ville jo det om jeg hatt noe å ta livet av den med... Jeg kjørte rundt til diverse instanser hele tida i den perioden for å få hjelp. Jeg snakket med en sikkerhetstjeneste med våpen, men de ville ikke hjelpe fordi det er ulovlig å drepe dyr i det aktuelle landet og de risikerte dermed straffeforfølgelse. Jeg spurte politiet, men de ville ikke komme. Jeg snakket med kommunen, men de håndterte bare døde dyr og ville vente til den døde. Jeg snakket med veterinær, men de nektet å håndtere dyret fordi de fryktet rabies (selv om dyret ikke viste noen tegn på den sykdommen). Jeg fant etter mye etterforskning ut at det nylig var opprettet en SPCA i byen, fikk kontakt med dem og de lovte å ta seg av saken. Et par dager etter oppdaget jeg at de ikke hadde funnet hunden fordi noen hadde flyttet den under en busk, og dermed trodde vi at saken var løst uten at den var det... Til slutt hjalp SPCA meg å finne fram til en kenneleier som var villig til å ta hunden til seg. Jeg hentet kenneleieren ved kennelen, kjørte ham til hunden, tok hunden i bilen min og kjørte dem begge til kennelen. Jeg betalte et relativt stort beløp for å dekke veterinærutgiftene deres. Jeg vet ikke hva mer jeg skulle gjort? Hadde jeg drept den (måtte vært med kniv, for annet hadde jeg ikke), hadde jeg risikert straffeforfølgelse pluss at det er strengt frarådet å gjøre slikt pga alle sykdommer løshunder har i det landet. Og jada, den VILLE greid å bite meg. Jeg skjønner at det er lett å sitte foran en skjerm å dømme meg, men jeg gjorde alt jeg kunne...
Gjest Spinell Skrevet 13. oktober 2010 #38 Skrevet 13. oktober 2010 Og bare for å rette på det mattilsynes sa, så er ALL rovfugl i Norge fredet, og hønsehauken er rødlistet som "sårbar"... kjekt med folk som kan jobben sin... Jammen, det er ikke Mattilsynets jobb å ivareta skadd vilt. Det er viltnemdas oppgave. Når det er sagt: jeg trodde det var allmennkunnskap at all rovfugl er fredet, så jeg synes selvsagt svaret du fikk var helt i tåka.
Aurora M. Skrevet 13. oktober 2010 #39 Skrevet 13. oktober 2010 Jeg har avlivet en måke en gang. Den hadde brukket vingen og sto på stedet hvil utenfor blokka. Det sto en masse naboer rundt og klødde seg i hodet og diskuterte hva de skulle gjøre, og der hadde de visst stått hele dagen... Jeg så med en gang at vingen var brukket, snudde ryggen til "folkemengden" og vred hodet av den. Jeg må si jeg fikk en litt ekkel følelse inni meg utover kvelden, så jeg ringte en venninne som er veterinær. Hun beroliget meg med at jeg hadde gjort det eneste rette. Skulle jeg ha ventet på "fagfolk" ville det for det første tatt lang tid (skadde måker er ikke akkurat første prioritet) og for det andre ville det stort sett gått ut på det samme, d.v.s kort prosess..
Wombat Skrevet 2. november 2010 #40 Skrevet 2. november 2010 Jeg ville jo det om jeg hatt noe å ta livet av den med... Jeg kjørte rundt til diverse instanser hele tida i den perioden for å få hjelp. Jeg snakket med en sikkerhetstjeneste med våpen, men de ville ikke hjelpe fordi det er ulovlig å drepe dyr i det aktuelle landet og de risikerte dermed straffeforfølgelse. Jeg spurte politiet, men de ville ikke komme. Jeg snakket med kommunen, men de håndterte bare døde dyr og ville vente til den døde. Jeg snakket med veterinær, men de nektet å håndtere dyret fordi de fryktet rabies (selv om dyret ikke viste noen tegn på den sykdommen). Jeg fant etter mye etterforskning ut at det nylig var opprettet en SPCA i byen, fikk kontakt med dem og de lovte å ta seg av saken. Et par dager etter oppdaget jeg at de ikke hadde funnet hunden fordi noen hadde flyttet den under en busk, og dermed trodde vi at saken var løst uten at den var det... Til slutt hjalp SPCA meg å finne fram til en kenneleier som var villig til å ta hunden til seg. Jeg hentet kenneleieren ved kennelen, kjørte ham til hunden, tok hunden i bilen min og kjørte dem begge til kennelen. Jeg betalte et relativt stort beløp for å dekke veterinærutgiftene deres. Jeg vet ikke hva mer jeg skulle gjort? Hadde jeg drept den (måtte vært med kniv, for annet hadde jeg ikke), hadde jeg risikert straffeforfølgelse pluss at det er strengt frarådet å gjøre slikt pga alle sykdommer løshunder har i det landet. Og jada, den VILLE greid å bite meg. Jeg skjønner at det er lett å sitte foran en skjerm å dømme meg, men jeg gjorde alt jeg kunne...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå