Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg vil gjerne ha et fadderbarn, men vet for lite om de ulike ordningene. De eneste jeg kjenner til, er PLAN. Noen andre?

Det koster så lite, og hjelper så mye

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en gutt via SOS-Barnebyer. SOS er religiøst og politisk uavhengig.

Gjest Ethereal
Skrevet

Spesielt det med religiøst uavhengig likte jeg....

Skrevet

SOS har barnebyer nord i Russland. Jeg har tenkt å støtte dem, siden de er så nært oss her i nord. Har vært i Murmansk på vinteren og sett forholdene, og de har det ikke lett! Blir litt sånn "naboer hjelper naboer". Vi har jo fått hjelp fra russland med pomorhandelen og etter krigen, på tide å hjelpe litt tilbake kanskje?

Skrevet
Spesielt det med religiøst uavhengig likte jeg....

Sitat fra nettsiden Tusenfryd henviste til:

SOS-barnebyer er en politisk og religiøst nøytral organisasjon, og gir langsiktig hjelp til barn - uavhengig av nasjonalitet, kultur og religion
Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg får vond smak i munnen av all egoismen som råder i samfunnet, og 200kroner i måneden har ALLE råd til.

@Ragnhild: jeg visste ikke at SOS barnebyer hadde barnebyer også i Nord-Russland. Da jeg jobbet i ungdomsskolen tidligere, hadde vi privat innsamling av klær, leker, vitaminer o.l. til et barnehjem i Murmansk, men de russiske myndighetene var ikke akkurat samarbeidsvillige når det gjaldt å få overlevert gavene. Dessverre....

Jeg tror slike rykter sprer seg altfor lett, slik at mange bruker det som en unnskyldning for å la være å hjelpe. "Pengene kommer aldri fram allikevel".

Skrevet

ja! Dette har vi tenkt på lenge, men har aldri rotet oss til det. Vi har det så bra her i Norge, at vi kan godt hjelpe andre. Herved sender jeg min støtte til SOS Barnebyer, og oppfordrer andre KGere til å gjøre det samme!

Skrevet

Russiske myndigheter har ikke alltid vært like enkle å samarbeide med. Men det betyr vel egntlig bare at barna trenger hjelpa enda mere! Barnebyene eksisterer allerede, så vidt jeg vet, så da kommer i alle fall pengene frem!

Gjest Ethereal
Skrevet

"du må ikke tåle så inderlig vel/den urett som ikke rammer deg selv" skrev Arnulf Øverland i diktet "Du må ikke sove" i 1936. Sitatet er fortsatt høyst aktuelt; altfor mange sitter og er passive tilskuere til den urett som blir begått i verden. Men det er en annen historie.

SOS-barnebyer skal få min støtte også, uansett hva min kjære måtte synes. Basta!

Skrevet

Ble fadder i SOS Barnebyer for en måneds tid siden. Det føles godt å vite at barn i det sørlige Afrika får det bedre for mye mindre en det jeg gladelig betaler for et par sko!

Skrevet

Har et fadderbarn i Bangladesh gjennom Plan. :D

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg har mer sansen for måten Redd Barna jobber på. Dette er klippet fra Redd Barnas hjemmeside (reddbarna.no):

Redd Barna s fadderordning

Gjør det mulig å hjelpe mange barn fordi midlene ikke bindes opp til enkeltbarn eller prosjekter,

er rettferdig for barna fordi den motvirker skjev fordeling av støtte - gjør det mulig å bruke faddermidlene der behovet for bistand er størst, og å sette inn fadderhjelp til barn i en akutt nødsituasjon - er enkel og rimelig å administrere.

Jeg har selv fadderbarn i Plan, men jeg er ikke imponert over jobben Plan gjør. Neste gang blir det helt klart Redd Barna.

Skrevet

Vi har hatt "fadderbarn" i Redd Barna de siste 3-4 årene. Fast beløp trekkes fra konto og merkes ikke.

I går ringte en fra Redd Barna og lurte på om vi, siden vi er faddere, kan tenke oss å være bøssebærerer under tv-aksjonen den 19 - og det skal vi. FØLES BRA!

Skrevet

Samd med gurimalla! Får litt bismak i munnen når eg møter folk som har vitja slummen i t.d. Cochabamba i Bolivia, og fortel om dei enorme skilnadane i nabobarn sine levekår... På grunn av fadderordningar. Guten i nabohuset får gå på skule, familien hans får hjelp etc., fordi nokon i Noreg bryr seg om han og sender pengar. Jenta vegg i vegg får ingenting, og må jobbe heile dagen...

Nei - gi heller støtte til ein påliteleg organisasjon (Redd Barna, Kirkens Nødhjelp, Raudekrossen etc.), så går dei inn der dei til ei kvar tid ser det er naudsynt...

Det er mitt syn på fadderbarn... :roll:

(Har dessutan ei forestilling om at folk tykkjer det er meir stas å gi når dei får bilde av SITT barn, og kan vere visse på at 'dette barnet hjelper me'. Men pengane når fram like godt - minst - på andre måtar...)

Skrevet

Med Plan går pengene IKKE direkte til barnet og dets familie.

Pengene går til oppbygging av tilbud i lokalsamfunnet- og kommer alle som bor der til gode.

Tilbud= helsestasjoner, skoler osv.

Skrevet
Med Plan går pengene IKKE direkte til barnet og dets familie.

Pengene går til oppbygging av tilbud i lokalsamfunnet- og kommer alle som bor der til gode.

Tilbud= helsestasjoner, skoler osv.

For all del - sikkert fadderordningar som fungerer bra òg... Men som sagt, på bakgrunn av det eg har høyrt frå folk som har jobba i aktuelle område, vel eg å støtte på andre måtar enn fadderskap...

Skrevet

SOS Barnebyer støtter ikke tilfeldige barn i et nabolag. Barna er foreldreløse, og bor i-barnebyer. Haer har de egen skole.

SOS støtter imidlertid også opp om lokalsamfunnet, og har banrehager, helsestasjoner, sykepleierskole osv for folk i nabolaget. De hjelper adskillig fler enn barna i barnebyen, og det kan man lese mer om her.

Link gjort om til "knapp" for å redde bredden på siden. Hege

Skrevet
Jeg har mer sansen for måten Redd Barna jobber på. Dette er klippet fra Redd Barnas hjemmeside (reddbarna.no):

....

Jeg har selv fadderbarn i Plan, men jeg er ikke imponert over jobben Plan gjør. Neste gang blir det helt klart Redd Barna.

Jeg har et fadderbarn i Plan og ett i Redd Barna, og har motsatt erfaring (har jo ikke fysisk sett vært på stedene de gjør noe.. men ut fra det vi får i posten) - og kommer til å slutte som Redd Barna fadder etter dette året. Synes administrasjonen der - og oppfølging/tilbakemelding til "fadderne" er veldig dårlig.. Mulig har jeg vært ute for litt "sleipe" "selgere"... men er blitt veldig negativ til Redd Barna.

Selv om man som Plafadder ikke støtter bare et banr - men prosjektene - får vi jo et "kontaktbarn" som vi kan skrive/holde kontakt med.

Skrevet

Har selv fadderbarn gjennom SOS-barnebyer. Har hatt ham i ti år nå.

Jeg tror imidlertid at det med å ha fadderbarn i stor grad er et system for å tilfredstille oss som givere.

Jeg er ikke bare positiv til det at barna må sitte å skrive takkebrev til givere langt borte som de ikke kjenner. Jeg ønsker ikke at mitt fadderbarn skal føle takknemlighet overfor meg! For det har han ingen grunn til! Jeg er bare utrolig heldig og priviligert som har anledning til å hjelpe.

Har derfor bestemt meg for at når han er voksen og ikke trenger støtte mer, vil jeg heller støtte bistandsorganisasjoners generelle arbeid.

Jeg ser nemlig at jeg fåt endel brev og info fra SOS vedrørende mitt fadderbarn, som det må koste penger å produsere. Synes de heller skal bruke pengene jeg gir på bistandsarbeidet enn på å tilfredstille meg som giver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...