Gå til innhold

Å ha en egen arbeidsplass/dagmamma!


Gina

Anbefalte innlegg

Hei!

I kveld tenkte jeg at jeg skulle skrive noen ord,saken er den at jeg driver og undersøker forskjellige ting om temaet "Dagmamma" på internett men vet ikke hvor jeg kan finne aktuelle stoff om emnet.Jeg tenker da spesielt på webadresser.Jeg går med tanken om å lage min egen arbeidsplass.Jeg er for tiden arbeidsledig men har en samboer som er i arbeid.vi klarer oss.Vi har tak over hodet ,klær på kroppen og mat og drikke.Saken er det at jeg hører foreldre som klager å sier vi har ikke dagmamma eller de sier at det prøver å få tak i.Jeg sier at jeg kan endelig være dagmamma men da vil jeg gjøre det hvit.Og jeg sier at jeg mener å ha hørt at det var fra 30-35 kr timen.Har snakket med en dame som sa at for 10 år siden så var det 25 kr timen.Men så er det store spørsmålet jeg blir tilbudt jobb som dagmamma men jeg sier klart i fra at jeg vil gjøre det hvit,og jeg hører senere på bygda at en som har 4 barn har fått jobben uten at jeg har fått tilbakemelding.Og hun gjør det svart.Men i tilleg til egne unger så kan det jo gå ut over dagmammaens egne barn uten at jeg skal si mer.hun passer 2 barn fra før og skal ta i mot 2 barn til,de som jeg sa jeg kunne passe,vi ble jo nesten enige da.Men av høflighet så synest jeg at jeg godt kunne fått en tilbakemelding fra moren som spurde meg.

1.JEG UNDRES PÅ HVA ER SÅ NEGATIVT VED Å VÆRE HVIT DAGMAMMA?

2.HVA ER BETALING FOR SVART DAGMAMMA?

3.HVA ER BETALING FOR HVIT DAGMAMMA OG HVA ER TIMESLØNN FOR SVART OG HVIT?

4.HVA ER FORSKJELLEN OM DU PASSER I BARNETS HJEM,OG I DITT EGET HJEM?

5.MAT ER OGSÅ NOE,ER DET DU SOM ER DAGMAMMA SOM SKAL BRUKE DIN EGEN TIMES LØNN TIL Å KJØPE MAT OG BLEIER TIL BARNET DU PASSER ELLER ER DET FORELDRENE SOM ORDNER DETTE?

6.HÅPER NOEN VIL TA SEG TID TIL Å SVARE MEG.FOR JEG VIL IKKE UTNYTTE NOEN ELLER BLI UTNYTTET AV NOEN.TAKK FOR ALLE SVAR JEG FÅR.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men jeg tipper at de som bruker "svart" dagmamma får kontantstøtte.

Jeg tror at det er vanlig at barna har med seg mat og i alle fall bleier/utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bakdelen med å være hvit dagmamma er at man må skatte, men fordelen er at man får sykepenger og feriepenger. Foreldrene som bruker en hvit dagmamma får fraterkk på skatten for barnepass.

En hvit dagmamma er som regel litt dyrere enn en svart, pga de må skatte.

En svart dagmamma ligger på rundt 3500-4500 kr, har hørt om hvite helt opp i 5000.

Foreldre smører matpakke, har med yogurt eller frukt, bleier har de også med.

Ta mitt eks: Jeg betaler 4000 svart, leverer ca syv om morgnen. Har med matpakke og frukt. Bleier kjøper jeg inn.

Dagmamma står for vaskeservietter og drikke.

Hver fredag er det kosedag som hun ordner selv, med pølser/vaffeler osv.

Så henter jeg kl fem.

Perfekt ordning.

Håper du fikk svar på litt nå!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anonym.

Dersom du blir hvit dagmamma og passer barn i dit eget hjem blir du regnet som selstendig nærings driver,da har du ikke krav på feriepeng.Vordan det stiller seg om du har barn i barnas eget heim er jeg ikke sikker på .

Jeg vil annbefale deg å få tak i en broskyre som tar for seg alt det du måtte lure på.

Broskyren heter "Skatteregler ved barnepass for foreldre, dagmammaer og praktikanter.

Denne får du på lignings etaten der du bor.

Jeg er sell hvit dagmamma ,har barna heime hos meg sell.

Ønsker deg lykke til som dagmamma,"svart eller hvit."

Fra Kaspara1212[ Dette Innlegg er endret av: Kaspara den 2002-05-04 10:48 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at kontantstøtten ikke har noe med dette å gjøre (så det var noen som nevnte dette i et innlegg over her).

Det har altså ingen innvirkning på kontantstøtten om du er dagmamma svart eller hvit -hverken for deg eller de du passer for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes det ikke noe fasitsvar på lønn, men lønnen pleier å være ganske lik det en privat barnehageplass i området koster. Som regel gis det også søskenrabatt. Det er helt individuelt og må avtales med foreldrene for hvert enkelt tilfelle. Faktorer som spiller inn er etterspørsel, erfaring, alder, antall timer, hvor i landet dere bor og hvilke avtaler om ekstra-ytelser som gjøres (mat, bleier osv). Alle parter vil ha fordeler ved at barnepass skjer under ordnede forhold.

Jobb hvitt! Og skriv kontrakt! Det tjener alle parter på i det lange løp!

ps! Jeg har også sendt deg en privat melding med mer info. Lykke til!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...