AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #1 Skrevet 5. oktober 2010 Hei. En kollega av meg har fått påvist hepatitt B. PÅ vår arbeidsplass er vi i daglig kontakt med mennesker som kan bite/klype/klore, og dette kan inntreffe daglig. Min kollega har vært sykemeldt i en uke, og jeg så i dag at han skal være tilbake på jobb til helga. Lurer i den forbindele på, har han i det hele tatt "lov" å være på jobb? tenker da på smittefare, både ovenfor oss kollegaene, og også brukerne i boligen vår. Har arbeidstaker en opplysningspilkt i orbindelse med dette? Tenker både ovenfor kollegaene, og pårørende til brukerne. Tenkte jeg skulle ta opp dette med sjefen i morgen, men kanskje noen av dere har noen innspill?
Mann_30 Skrevet 5. oktober 2010 #2 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg mener du er i din fulle rett til å ta dette opp. Hepatitt B er en sykdom som kan forkorte livet med 20 år.. så her må du ta affære mener jeg.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #3 Skrevet 5. oktober 2010 Nei, det er ingen opplysningsplikt om sykdom, det være hepatitt, hiv eller andre ting.
Mann_30 Skrevet 5. oktober 2010 #4 Skrevet 5. oktober 2010 Dersom vedkommende blir bitt av noen, må vedkommende opplyse den som bet om at han er bærer av en smittsom sykdom og at vedkommende kan ha blitt utsatt for smitte.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2010 #5 Skrevet 5. oktober 2010 At vedkommende kanskje ikke kan jobbe med mennesker som kan bite, i forhold til smitterisiko, er kanskje velbegrunnet. Men at vedkommende er en smittefare for kollegaer kan jeg ikke forstå. Da kan h*n jo ikke være i jobb noe sted da? De fleste har jo kollegaer, og jobber ikke mutters alene. Og, nei, man har ikke opplysningsplikt til kollegaer - men jobber du som kirurg og vet at du er smittet av hep.B må du opplyse arbeidsgiver om det.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #6 Skrevet 5. oktober 2010 NÅ skal det vel mye til å smitte andre arbeidskolleger med hiv og hepatitt ... så lenge dere ikke har tenkt å ha ubskyttet sex eller blande blod slik blodsbrødre gjør? Når det gjelder pasienter som klorer og biter, så burde han ikke jobbe med pasientene før han er frisk igjen. Han kunne kanskje hatt andre arbeidsoppgaver enn å holde på med pasienter.
Mann_30 Skrevet 5. oktober 2010 #7 Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Du får unnskylde meg, men hepatitt B er en kronisk sykdom man ikke blir frisk av. På lik linje med HIV, vil det alltid være risiko for smitteoverføring dersom andre kommer i kontakt med ditt blod eller kroppssekreter dersom du er bærer av et slikt virus. Det finnes forskjellige typer hepatitt, bare så det er på det rene med en gang. Hepatitt B er altså kronisk, man blir ikke kvitt det. Mange utvikler en slags resistens og lever normalt, men de kan fortsatt smitte ANDRE. Endret 5. oktober 2010 av Mann_30
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #8 Skrevet 5. oktober 2010 Hepatitt B, Hepatitt C og HIV-infeksjon er i smittevernloven definert som en allmennfarlig smittsom sykdom. Smittevernloven ”Lov om vern mot smittsomme sykdommer, § 5-1, viser til Plikter for en person som er smittet med en allmennfarlig smittsom sykdom. Personer med påvist hepatitt B-smitte, hepatitt C-smitte og HIV, kan som oftest fortsette i alle typer yrker, med unntak av smittede helsearbeidere som utfører invasive inngrep hvor det kan forekomme stikkskader. Alle smittede må vurderes individuelt om de kan fortsette med de samme arbeidsoppgaver som tidligere.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #9 Skrevet 7. oktober 2010 TS her! Nå viser det seg at vedkommende fortsatt er sykemeldt, så tok det ikke opp med sjefen... Ser noen har kommentert smittefare mellom oss som kollegaer -- brukerne vi jobber med kan jo bite/klore han først, for deretter å klore/bite meg... At dette skjer er meget realistisk. Og når det gjelder å informere brukerne om at han han hepatitt -- brukerne er moderat psykisk utviklingshemmet med blant annet Downs Syndrom.. Tenker derfor at det er naturlig at foreldre/pårørende til disse blir informert på forhånd?? Kan jo være at vedkommende ikke kommer tilbake på jobb, og at dette ikeke blir et tema i det hele tatt, men synes det er spennende å se deres innspill
Betty2 Skrevet 7. oktober 2010 #10 Skrevet 7. oktober 2010 Dere som kollegar skal være forsiktig med å opplyse pårørende om sykdommer til andre kollegaer, dere har jo skrevet under på en taushetserklæring, regner jeg med siden du jobber i et helse yrke. og dete gjelder faktisk ikke bare brukerene deres, men også kollegaer. det er ikke noe mere farlig at h*n kollegaen deres har heppatitt B enn hvilken som helst annen person. hvis h*n blir bitt har, har personene opplysningsplikt ovenfor bruker, brukerens bemydige person og arb giver. og da vil brukeren bli testet etter retningslinjer og gjeldende lover, og dere vil bli opplyst om gjeldende bruker er smittet. Hva hvis en bruker hos dere hadde en smitsom sykdom? ville du latt være å komme i kontakt med den brukeren i fare for at den brukeren kunne bitt og smittet deg?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #11 Skrevet 7. oktober 2010 Du får unnskylde meg, men hepatitt B er en kronisk sykdom man ikke blir frisk av. På lik linje med HIV, vil det alltid være risiko for smitteoverføring dersom andre kommer i kontakt med ditt blod eller kroppssekreter dersom du er bærer av et slikt virus. Det finnes forskjellige typer hepatitt, bare så det er på det rene med en gang. Hepatitt B er altså kronisk, man blir ikke kvitt det. Mange utvikler en slags resistens og lever normalt, men de kan fortsatt smitte ANDRE. Man er alltid smittebærende i den første fasen av sykdommen. Når de første 6 månedene er over vil 90-95% av pasientene være kvitt viruset, og de vil være immune resten av livet. De er da ikke smittebærende lenger. For 5-10% av pasientene går sykdommen over i en kronisk fase etter 6 måneder hvor de fortsetter å være smittebærende resten av livet. Det er altså ikke slik at man nødvendigvis forblir smittebærende resten av livet etter en hepatitt b infeksjon.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #12 Skrevet 8. oktober 2010 En annen ting er at Hepatitt B er noe som hovedsaklig rammer narkomane som deler sprøyter. Jeg ville vært bekymret for din kollegas fritidsaktiviteter.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #13 Skrevet 8. oktober 2010 En annen ting er at Hepatitt B er noe som hovedsaklig rammer narkomane som deler sprøyter. Jeg ville vært bekymret for din kollegas fritidsaktiviteter. Du trenger ike være sprøytenakroman for å ha hepatitt. Jeg ble ved et uhelle stukket på en sprøyte og dermed utsatt for fare, selv om faren er liten. Det er mange muligheter for smitte, infisert medisisnk utstyr benyttet i behandling på ferie i utlandet f.eks. Så slutt å dømme folk når du ikke vet bakgrunnen. Og forresten finnes det behandling mot hepatitt, men den er dyr og det er kun de som kan følge behandlingsopplegget til punkt og prikke og ikke utsette seg selv for nye smitte (med viten og vilje) som kan få den. Ergo faller rusmisbrukerne utenfor. Som vanlig helsearbeider kan man jobbe med hepaititt og hivsmitte, for da utfører man ikke invasive inngrep.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #14 Skrevet 8. oktober 2010 I Norge er det nesten utelukkende narkomane som får hepatitt B. Hepatitt B er til og med mindre vanlig hos homofile enn HIV.
Paibunn Skrevet 8. oktober 2010 #15 Skrevet 8. oktober 2010 Personer som tar stoff med sprøyte, menn som har sex med menn, innvandrere, adoptivbarn, menn og kvinner som har tilfeldig sex i Afrika, Asia og Sør-Amerika samt partnere til innvandrere og personer som tar stoff med sprøyte er oftere smittet enn andre. Helsearbeidere har litt økt smitterisiko, fordi de kan stikke seg på infiserte nåler eller få infisert blod i sår, for eksempel under operasjoner. Hepatitt B er mye mer smittsomt enn hiv, men smitteveiene er de samme. Lommelegen.no
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #16 Skrevet 8. oktober 2010 I 2008 ble 53 smittet med hepatitt b pga sprøytemisbruk. 27 via heteroseksuell omgang. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5799&MainArea_5661=5799:0:15,1904:1:0:0:::0:0&MainLeft_5799=5544:55689::1:5800:49:::0:0
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #17 Skrevet 9. oktober 2010 TS her. Dere som kollegar skal være forsiktig med å opplyse pårørende om sykdommer til andre kollegaer, dere har jo skrevet under på en taushetserklæring, regner jeg med siden du jobber i et helse yrke. og dete gjelder faktisk ikke bare brukerene deres, men også kollegaer. det er ikke noe mere farlig at h*n kollegaen deres har heppatitt B enn hvilken som helst annen person. hvis h*n blir bitt har, har personene opplysningsplikt ovenfor bruker, brukerens bemydige person og arb giver. og da vil brukeren bli testet etter retningslinjer og gjeldende lover, og dere vil bli opplyst om gjeldende bruker er smittet. Hva hvis en bruker hos dere hadde en smitsom sykdom? ville du latt være å komme i kontakt med den brukeren i fare for at den brukeren kunne bitt og smittet deg? Tenkte ikke på at jeg som kollega skulle opplyse pårørende, tenkte på om dette var noe sjefen kunne gjøre.. Og ja, hadde nok sluttet i jobben min om noen av brukerne hadde farlige, smittsomme sykdommer. Ofrer ikke livet for å jobbe for luselønn i kommunen. Jobben er givende og spennende - men ikke verdt helsa!! Man er alltid smittebærende i den første fasen av sykdommen. Når de første 6 månedene er over vil 90-95% av pasientene være kvitt viruset, og de vil være immune resten av livet. De er da ikke smittebærende lenger. For 5-10% av pasientene går sykdommen over i en kronisk fase etter 6 måneder hvor de fortsetter å være smittebærende resten av livet. Det er altså ikke slik at man nødvendigvis forblir smittebærende resten av livet etter en hepatitt b infeksjon. Ok, dette visste jeg ikke. Da regner jeg med at han er tilbake på jobb igjen når han er erklært "smittefri".. En annen ting er at Hepatitt B er noe som hovedsaklig rammer narkomane som deler sprøyter. Jeg ville vært bekymret for din kollegas fritidsaktiviteter. Dustete kommentar. Kollegaen min er absolutt ikke narkoman. Slike uttalelser sprer fordommer.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2010 #18 Skrevet 9. oktober 2010 I 2008 ble 53 smittet med hepatitt b pga sprøytemisbruk. 27 via heteroseksuell omgang. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5799&MainArea_5661=5799:0:15,1904:1:0:0:::0:0&MainLeft_5799=5544:55689::1:5800:49:::0:0 Det stemmer at flertallet av de som får diagnostisert akutt hepatitt i Norge, trolig er smittet ved sprøytedeling, selv om seksuell smitte (oftest heteroseksuell) også er alminnelig. Som det er nevnt av andre her, blir få (mindre enn 5%) av disse som er smittet som ungdom/voksne, varige bærere av viruset som kronisk hepatitt B. De fleste som har kronisk hepatitt B, kommer fra andre land der hepatitt B er langt vanligere enn i Norge. Disse er som regel smittet under eller like etter fødselen (dette er spesielt utbredt i sørøstasia), eller de er heteroseksuelt smittet som ungdom eller voksen. I institusjoner der skader påført av brukere må påregnes, er det best at alle vaksineres mot hepatitt B etter som hepatitt B-smitte ikke er uvanlig i den aktuelle brukergruppen (som regel etter ikke erkjente blodsmitteuhell i barnealder).
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #19 Skrevet 9. oktober 2010 Ok, dette visste jeg ikke. Da regner jeg med at han er tilbake på jobb igjen når han er erklært "smittefri".. Dersom du er villig til å leve i den villfarelsen at de som utvikler immunitet mot Hepatitt B er "smittefrie" overfor andre skal du få lov. Typisk slik en myte som folk sprer fordi det er politisk korrekt. I praksis fungerer dette som andre slike virus som får tilbakeslag. Når personen får lavt immunforsvar igjen blomstrer det opp. Så det vil alltid være smitterisiko, det vil aldri være lik null.
Betty2 Skrevet 10. oktober 2010 #20 Skrevet 10. oktober 2010 TS her. Tenkte ikke på at jeg som kollega skulle opplyse pårørende, tenkte på om dette var noe sjefen kunne gjøre.. Og ja, hadde nok sluttet i jobben min om noen av brukerne hadde farlige, smittsomme sykdommer. Ofrer ikke livet for å jobbe for luselønn i kommunen. Jobben er givende og spennende - men ikke verdt helsa!! Ok, dette visste jeg ikke. Da regner jeg med at han er tilbake på jobb igjen når han er erklært "smittefri".. Dustete kommentar. Kollegaen min er absolutt ikke narkoman. Slike uttalelser sprer fordommer. kollegaen din kan komme tilbake på jobb selv om han ikke er smittefri, det finnes ingen regler mot å jobbe i helseyrker så lenge han ikke er kirurg. og hvis du ikke er mer glad i jobben din en at du vil slutte med den minste anelse av smitte fare fra andre pasienter, da burde du slutte med en gang, det finnes mange smittsome uoppdagede sykdommer hos store deler av befolkningen. Sjefen dine har helle ikke opplysningsplikt til de foresatte med mindre de får tilatelse fra din kollega å opplyse. men han kan bli nektet adgang til de pasientene som er mest hissig på bitingen og kloringen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå