Gå til innhold

Knurret til meg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan skal bikkja se forskjell på et stygt blikk og når man bare ser helt vanlig ut? Gjør dere grimaser her inne eller? Det blir vel heller som å sende et vanlig blikk, noe som ikke betyr noe som helst for bikkja.

Mener du at en hund skjønner at et smil er positivt uten snill stemme, ros og godbit? For hvis det er med snill stemme, ros og godbit, så er det klart at hunden skjønner at den har gjort noe bra (hvis den får godbiten altså). Men smilet tror jeg bikkja legger seg liiite oppi.

Hunder tilpasser seg menneskenes verden veldig mye, men et stygt blikk tror jeg neppe er noe av det de skjønner.

Selvfølgelig skal vi mennesker lære oss hundens språk så godt vi kan, men jeg må si jeg mange ganger har undret på at det ser ut til at hundene, med sin lavere intelligens, er flinkere til å forstå vårt språk enn vi forstår dem.

"Et stygt blikk" går jeg ut i fra at ikke bare er et blikk, men gjerne rynking av pannen, og sikkert litt stramming av andre muskler i både annsikt og kropp. Stopper man opp for å gi et stygt blikk så gjør man det for å få frem et poeng. Hunden DIN vil kanskje ikke forstå et stygt blikk. Tror nok ikke min heller vil gjøre det i den sammenheng, rett og slett fordi det ikke er en del av mitt vanlige kroppspråk rundt hunden.

Et smil, derimot! Selvfølgelig vil hunden forstå smilet ditt selv uten godbiter, stemmebruk og andre signaler. Du har jo ubevist brukt både godbiter og ros i lang tid til å lære hunden at smilet ditt er noe positivt, enten du er klar over det eller ikke. Du smiler når du kommer hjem og hilser på den, smiler hvis den kommer bortover med leken, smiler når dere koser... Det gjør i allefall jeg, så min hund har lært seg at jeg smiler når jeg er fornøyd og har det godt, og fordi jeg er en veldig smilende jente og bruker det mye i mitt kroppsspråk, så har jeg ubevist lært henne at et smil og et nikk betyr "det er ok."

Mye av vår kommunikasjon med hunden er ikke disse standardordene man har gått inn for å lære den. Vi er ikke så beviste på vårt kroppspråk som hunder er, men de leser oss hele tiden. Kanskje mer enn vi vil/er klar over.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man smiler til en hund så kan det lett karakteriseres som å flekke tenner, bare sånn at vi har det på det rene. Vi har en tendens til å menneskeliggjøre hundene våre, og det er ikke så bra.

Om jeg viste at hunden min ikke hadde vondt, så hadde jeg faktisk stilt meg over den og knurret tilbake. Kommunikasjon på hans nivå.

Skrevet

Om jeg viste at hunden min ikke hadde vondt, så hadde jeg faktisk stilt meg over den og knurret tilbake. Kommunikasjon på hans nivå.

Sjakktrekk :jepp:

Gjest gjest- silje
Skrevet

Noen hunder knurrer/ murrer lettere enn andre.

Her viste vel hunden din at han ikke ville inn i bilen, og knurret/murret for å gi beskjed til deg. Du overså det og hev han inn i bilen allikevel, og ingen skade skjedd.

Min kan også murre til meg hvis han er misfornøyd med det jeg har bestemt, jeg overser og fortsetter med det jeg har bestemt. Jeg har ingen problemer med at han gir meg innsikt i hva han vil, for jeg kjenner han og vet hvorfor han gjør det. Han gjør det ikke for at det er rett før han biter, men heller som å vise sin misnøye over det jeg har planlagt. Av og til så murrer han for å teste mine grenser, det blir også oversett og han må adlyde, verre er det ikke her. Men min hund har mye lyd i seg, han lager lyd for alt, om han er fornøyd, sur, frustrert, irritert osv.

Skrevet

Når man smiler til en hund så kan det lett karakteriseres som å flekke tenner, bare sånn at vi har det på det rene. Vi har en tendens til å menneskeliggjøre hundene våre, og det er ikke så bra.

Ehm... Haha. Jeg håper det der var tull, for din eventuelle hunds skyld.

Gjest Consensio
Skrevet

Ehm... Haha. Jeg håper det der var tull, for din eventuelle hunds skyld.

Hvorfor skulle det vært tull? Seriøst? Blir hunden skadet av at man knurrer til den da eller?

Håper det du sier er tull, for din skyld.

Skrevet

Hvorfor skulle det vært tull? Seriøst? Blir hunden skadet av at man knurrer til den da eller?

Hunden blir ikke skadet, det er verre med en selv om en prøver det stuntet med "rett" hund :) Forøvrig skjønner jeg ikke vitsen med å knurre tilbake, skal man skremme en hund som bruker språket sitt? Sjakktrekk! Få vekk knurringa så bikkja kan gå rett til å bruke tennene ved en senere anledning!

Skrevet (endret)

Jeg hadde lagt hunden min i bakken, og der hadde hun fått ligge til hun ble helt rolig. Jeg hadde aldri oversett knurring mot meg, for selv om det er hundens språk er det helt uakseptabelt å knurre mot meg. Å overse noe slikt, kan være med på å gjøre det verre neste gang. Jeg har knurret en gang, du tok hånden vekk, og ved at du tok hånden vekk så fungerte knurringen. Men ingenting hendte etter det, og da vil hunden knurre til deg en annen gang.

Du skal aldri vise hunden at du er redd for den, og det er det du gjør ved å ta vekk hånden når den knurrer.

Hunden skal respektere deg, og den har null respekt for deg når den står og knurrer mot deg. Det handler ikke om å respektere hundens grenser, for skal man ha så mye respekt for hunden, er det hunden som bestemme hva vi skal og hva vi ikke skal gjøre. Jeg hadde som sagt aldri akseptert at min hund knurret mot meg, og spesielt ikke bare fordi den ville snuse litt lengre på et sted. Jeg bestemmer hvor vi skal gå, når vi skal gå og når hunden skal få lov til å snuse. Ville blitt en fantastisk tur, om muin hund fikk lov til å bestemme alt det selv.

Endret av Piper
Skrevet

Jeg hadde lagt hunden min i bakken, og der hadde hun fått ligge til hun ble helt rolig. Jeg hadde aldri oversett knurring mot meg, for selv om det er hundens språk er det helt uakseptabelt å knurre mot meg. Å overse noe slikt, kan være med på å gjøre det verre neste gang. Jeg har knurret en gang, du tok hånden vekk, og ved at du tok hånden vekk så fungerte knurringen. Men ingenting hendte etter det, og da vil hunden knurre til deg en annen gang.

Du skal aldri vise hunden at du er redd for den, og det er det du gjør ved å ta vekk hånden når den knurrer.

Hunden skal respektere deg, og den har null respekt for deg når den står og knurrer mot deg. Det handler ikke om å respektere hundens grenser, for skal man ha så mye respekt for hunden, er det hunden som bestemme hva vi skal og hva vi ikke skal gjøre. Jeg hadde som sagt aldri akseptert at min hund knurret mot meg, og spesielt ikke bare fordi den ville snuse litt lengre på et sted. Jeg bestemmer hvor vi skal gå, når vi skal gå og når hunden skal få lov til å snuse. Ville blitt en fantastisk tur, om muin hund fikk lov til å bestemme alt det selv.

Tror du at du er en ekspert eller? Legge hunden i bakken? Les boken "Kulturkollisjonen mellom hund og menneske", det tror jeg du trenger. Håper ikke du er eier av noen hund. Nok en gang er jeg overbevist om at man burde hatt lisens for å ha bikkje.

Skrevet

Nei, men som du kanskje har fått med deg så er ikke vi hunder, og å prøve å imitere hundelyder, som knurring, fører ingen steder hen. Skjønner ikke hva som skulle vært vitsen med å stå sånn og knurre. Står dere og bjeffer også eller? Løfter beinet på tur?

Skrevet

Jeg skrev det jeg skrev for jeg holder på å lese bøker om hunder og hundeoppdragelse. Dette er noe jeg gjør FØR vi skaffer oss hund. Vi har vokst opp med hunder begge to så vi er ikke helt bak mål når det kommer til å være vant med hund :) Utsagn her inne som virkelig angriper hva mange mener vitner nok en gang om at det er ikke mulig å diskutere rasjonelt på kjæledyrforum.

Skrevet

Hahaha! :ler:

Enda en sjel som har lært seg hundehold ved å se på "Cæsar Milan"...

I dag driver de fleste hundetrenere og hundeskoler med noe som heter positiv forsterkning, du burde vurdere det :jepp:

Skrevet

Hahaha! :ler:

Enda en sjel som har lært seg hundehold ved å se på "Cæsar Milan"...

I dag driver de fleste hundetrenere og hundeskoler med noe som heter positiv forsterkning, du burde vurdere det :jepp:

Ha ha ha så morsomt det var, og så utrolig morsomt det er når hunden knurrer til deg. Jeg ahr en hund som ikke en eneste gang har knurret til meg, og jeg driver faktisk med positiv trening, tro det eller ei. Og jeg har faktisk lagt flere hunder i bakken, spesielt i et tilfelle der hunden nesten bet et barn i ansiktet. Heldigvis ble hele situasjonen avverget, fordi jeg handlet kjapt og fikk lagt hunden i bakken. Så tro ikke at det alltid fungerer med positiv handling, selv om man skulle ønske at det fungerte.

Og jeg ser veldig lite på Cæsar Milan, selv om du tydeligvis tror noe annet. Men kanskje enkelte burde gjøre det, siden man skal akseptere at hunden knurrer til eieren.

Kanskje du burde vurdere trening selv, om du aksepterer at en hund knurrer til deg. Men i dag skal enkelte mennesker behandle hundene som mennesker, og det er veldig ofte da det blir feil. Min hund er en hund, og jeg behandler henne som en hund også. Og heldigvis har ikke jeg måtte legge henne i bakken, fordi hun vet hva hun får lov til og ikke lov til. Og soms agt ville ejg aldri aksepter at hun knurret til meg

Skrevet

Tror du at du er en ekspert eller? Legge hunden i bakken? Les boken "Kulturkollisjonen mellom hund og menneske", det tror jeg du trenger. Håper ikke du er eier av noen hund. Nok en gang er jeg overbevist om at man burde hatt lisens for å ha bikkje.

Har jeg sagt jeg er ekspert? Er du ekspert selv kanskje? Eller kanskje du vil tro du er ekseprt, men for all del, aksepter at en hund knurrer til deg, så kan du jo også akseptere at hunden biter deg en vakker dag også.

Og jeg har hund, og har hatt flere hunder, og hunden min er og blir en hund ikke et lite barn. Og jeg trener henne på en meget positiv måte, og har aldri selv behøvd å elgge henne i bakken. Men ahr gjort det med andre hyunder, som det da var behov for. Og jeg hadde som sagt aldri akseptert at en hund knurret til meg

Skrevet

Har jeg sagt jeg er ekspert? Er du ekspert selv kanskje? Eller kanskje du vil tro du er ekseprt, men for all del, aksepter at en hund knurrer til deg, så kan du jo også akseptere at hunden biter deg en vakker dag også.

Og jeg har hund, og har hatt flere hunder, og hunden min er og blir en hund ikke et lite barn. Og jeg trener henne på en meget positiv måte, og har aldri selv behøvd å elgge henne i bakken. Men ahr gjort det med andre hyunder, som det da var behov for. Og jeg hadde som sagt aldri akseptert at en hund knurret til meg

Hehe, mine hunder har aldri knurret til meg, og er fint lite sannsynlig at kommer til å bite meg. Hvor får du det ifra?

Hva synes du hunden skal gjøre om den ha vondt, om den ikke har lov å si ifra?

Hva synes du hunden skal gjøre, om den blir plaget av et lite barn, om den ikke har lov å si ifra?

Skrevet

Ha ha ha så morsomt det var, og så utrolig morsomt det er når hunden knurrer til deg. Jeg ahr en hund som ikke en eneste gang har knurret til meg, og jeg driver faktisk med positiv trening, tro det eller ei. Og jeg har faktisk lagt flere hunder i bakken, spesielt i et tilfelle der hunden nesten bet et barn i ansiktet. Heldigvis ble hele situasjonen avverget, fordi jeg handlet kjapt og fikk lagt hunden i bakken. Så tro ikke at det alltid fungerer med positiv handling, selv om man skulle ønske at det fungerte.

Og jeg ser veldig lite på Cæsar Milan, selv om du tydeligvis tror noe annet. Men kanskje enkelte burde gjøre det, siden man skal akseptere at hunden knurrer til eieren.

Kanskje du burde vurdere trening selv, om du aksepterer at en hund knurrer til deg. Men i dag skal enkelte mennesker behandle hundene som mennesker, og det er veldig ofte da det blir feil. Min hund er en hund, og jeg behandler henne som en hund også. Og heldigvis har ikke jeg måtte legge henne i bakken, fordi hun vet hva hun får lov til og ikke lov til. Og soms agt ville ejg aldri aksepter at hun knurret til meg

Hvordan går leggig av hund i bakken an å gjøre i positiv trening? Vet du i det hele tatt hva det er? Forsterke det positive hunden gjør, sier det deg noe eller?

Så å legge hunden i bakken, noe som vi begge sikkert kan være enige om at ikke er noe behagelig for hunden, ville hjelpe hunden å huske at barn er en positiv ting etter denne hendelsen eller?

Knurring er greit, derfor se på Cæsar Millan? Hvor får du det ifra?

Du legger bikkja de i bakken som en hund, sier du. Hvor ofte ser du balanserte hunder legge andre hunder i bakken?

Gjest Consensio
Skrevet

Du legger bikkja de i bakken som en hund, sier du. Hvor ofte ser du balanserte hunder legge andre hunder i bakken?

Ganske ofte egentlig, dersom en av hundene tråkker over en grense som den andre hunden har.

Veldig normalt for hunder å gjøre.

Men hvorfor orke å diskutere dette. Hver gang man kommer inn på oppdragelse innenfor hundemiljøet, så blir det jo brått splittet i to og man sitter å ler av hverandres oppdragelsesmetode.

Kan ikke bare alle lære seg at alle hunder er ulike, alle situasjoner er ulike og det som fungerer for noen kanskje ikke fungerer for andre.

Det finnes ikke en rett og en gal :o)

Skrevet

Ganske ofte egentlig, dersom en av hundene tråkker over en grense som den andre hunden har.

Veldig normalt for hunder å gjøre.

Men hvorfor orke å diskutere dette. Hver gang man kommer inn på oppdragelse innenfor hundemiljøet, så blir det jo brått splittet i to og man sitter å ler av hverandres oppdragelsesmetode.

Kan ikke bare alle lære seg at alle hunder er ulike, alle situasjoner er ulike og det som fungerer for noen kanskje ikke fungerer for andre.

Det finnes ikke en rett og en gal :o)

Hehe ja, avslutte diskusjonen fordi du ikke klarer å svare for deg. Smart ;)

Min mening er at det finnes gale metoder å oppdra hunder på. Som kan få fatale konsekvenser senere. Jeg håper den gruppen som fortsatt tror på fysisk avstraffelse bli mindre og mindre, for det er en grusom måte å behandle dyr på.

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg klarer å svare for meg jeg, men noen ganger gidder jeg ikke fordi dette er ikke den förste diskusjonen som utarter seg på denne måten ;)

Ikke noe galt i fysisk avstraffelse så lenge man ikke mishandler hunden. Du vet forskjellen ikke sant? ;)

Skrevet

Jeg klarer å svare for meg jeg, men noen ganger gidder jeg ikke fordi dette er ikke den förste diskusjonen som utarter seg på denne måten ;)

Ikke noe galt i fysisk avstraffelse så lenge man ikke mishandler hunden. Du vet forskjellen ikke sant? ;)

All fysisk avstraffelse er mishandlig av dyr, etter min mening.

Jeg kunne aldri finne på å skade min hund, gjøre så den blir enten redd eller får vondt. Jeg er en trygg og god leder, som hunden min forbinder med noe positivt. Mine hunder er avbalanserte hunder, som forresten aldri har lagt andre hunder i bakken. Men, de får lov å knurre når ting blir for slitsomt med andre hunder ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...