Gå til innhold

Knurret til meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bikkja mi knurret til meg for første gang i dag, og jeg er usikker på hvordan jeg burde reagert?

Skulle inn i bilen, hunden var løs etter tur. Ba han gå inn i bilen, men han sto bom fast og luktet en plass. Ba han igjen om å gå inn i bilen, litt strengere (men ikke sint), og han rikket ikke på seg. Tok da lett tak i halsbåndet for å lede han til bilen (gjør det ganske ofte) og han knurret. Jeg slapp halsbåndet og prøvde på nytt, og han knurret igjen. Tok så på båndet i halsbåndet (han knurret ikke da) og når jeg dro i båndet for at han skulle rikke på seg, knurret han mens han gikk inn i bilen.

Hvordan burde jeg reagert og hva burde jeg gjort i denne situasjonen? Det var tydligvis noe som luktet EKSTREMT godt (løpetispe kanskje). Hva bør jeg gjøre hvis det skjer igjen? Han har ikke vondt i nakken eller noe, er ikke det som førte til at han knurret. Tror det bare var fordi han ikke ville gå derfra. Er en 4år gammel ukastrert hannhund.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De få gangene min hund har knurret på meg har jeg rett og slett sagt noe som "hva i alle dager er det du knurrer for? Det der kan du bare slutte med! Kom igjen!" og så fortsatt med det som skulle skje/gjøres.

Skrevet

Bikkja mi knurret til meg for første gang i dag, og jeg er usikker på hvordan jeg burde reagert?

Skulle inn i bilen, hunden var løs etter tur. Ba han gå inn i bilen, men han sto bom fast og luktet en plass. Ba han igjen om å gå inn i bilen, litt strengere (men ikke sint), og han rikket ikke på seg. Tok da lett tak i halsbåndet for å lede han til bilen (gjør det ganske ofte) og han knurret. Jeg slapp halsbåndet og prøvde på nytt, og han knurret igjen. Tok så på båndet i halsbåndet (han knurret ikke da) og når jeg dro i båndet for at han skulle rikke på seg, knurret han mens han gikk inn i bilen.

Hvordan burde jeg reagert og hva burde jeg gjort i denne situasjonen? Det var tydligvis noe som luktet EKSTREMT godt (løpetispe kanskje). Hva bør jeg gjøre hvis det skjer igjen? Han har ikke vondt i nakken eller noe, er ikke det som førte til at han knurret. Tror det bare var fordi han ikke ville gå derfra. Er en 4år gammel ukastrert hannhund.

Nå har jeg verdens snilleste hund, og den eneste gangen han knurrer er hvis vi leker (holde i bamsen, og så drar han i den andre enden), men det er lekeknurring.

Jeg hadde hatt nulltoleranse for knurring.

Knurret hunden bare fordi den luktet noe spennende? Det kan virke som om hunden kanskje tror den er sjefen?

"Ikke plag meg, a, din lille knott" elns.

Hadde det vært hunden min, hadde jeg kjeftet og sagt "nei, sånt gjør du ikke" eller noe. Hadde ikke latet som ingenting i hvertfall :S

Spør på canis, der er det sikkert mange som har erfaring med knurrende hunder..

Skrevet

Nå har jeg verdens snilleste hund, og den eneste gangen han knurrer er hvis vi leker (holde i bamsen, og så drar han i den andre enden), men det er lekeknurring.

Jeg hadde hatt nulltoleranse for knurring.

Knurret hunden bare fordi den luktet noe spennende? Det kan virke som om hunden kanskje tror den er sjefen?

"Ikke plag meg, a, din lille knott" elns.

Hadde det vært hunden min, hadde jeg kjeftet og sagt "nei, sånt gjør du ikke" eller noe. Hadde ikke latet som ingenting i hvertfall :S

Spør på canis, der er det sikkert mange som har erfaring med knurrende hunder..

eh, nulltolerasne for knurring? du er klar over at det er en del av hundens språk? å kjefte på hunden da vil ikke føre noe sted hen.

mye bedre å late som ingen ting.

(og ps: det er ikke så veldig nyttig info at du foteller om hvor snill hunden din er som aldri knurrer. det har liksom ingenting med saken her å gjøre)

Skrevet

men for å svare på det ts spør om, så hadde jeg ikke brydd meg så mye om det. det kan som sagt være en løpsk tispe han har luktet, og det kan drive mang en hannhund til vannvidd. hadde hunden flekket tenner eller lignende hadde det vært noe annet.

Skrevet

Jeg hadde bedt han kutte ut og dratt han med meg, samt fulgt med på kroppspråket hans for å se om det "bare" var knurring eller om han ble sintere.

Min hund knurret (matforsvar, knurret når jeg gikk forbi han når han hadde bein o.l)) til meg et par ganger rett etter vi hadde fått han, og da sa jeg "kutt ut" og gav han et strengt blikk før jeg gikk videre og lot som ingenting. Han gjorde aldri noe mer enn et par knurr, så jeg lot det gå.

Skrevet

Kan det hende han har vondt i nakken? Ville testet det ut, i hvert fall.. Det er derfor veldig mange bruker sele, nakken er jo egentlig ikke en ideell kroppsdel å ha drag i.

Gjest Consensio
Skrevet

For meg kan det virke som, uten at jeg har sett situasjonen, at det var en lukt der han reagerte på. Altså knurringen var ikke direkte rettet mot deg i den forstand, men at lukten som var der kunne oppfattes som en slags trussel (katt, annen hund eller noe annet som har gått der som ikke skulle vært der) og at han derfor reagerte ved å knurre på deg når du skulle ha ham vekk fra det stedet.

Det du gjør er å ikke reagere i det hele tatt. Ikke sinne, ikke redsel, ingenting. Bare "blås" det vekk og bestem at han skal dit du vil han skal.

Min hund er en typisk vokter av rase, noe hun også har fått lov til å være. Hun kan fort finne på å reagere slik når hun er opptatt med å prøve å finne ut av hva den rare/nye/fremmede lukten er, og blir rett og slett litt irritert på meg når jeg avbryter henne før hun har luktet seg ferdig/funnet ut hva lukten var.

Det er en naturlig reaksjon og jeg bryr meg lite om den, men passer på å ikke reagere negativt for å ikke la hun få overtaket på meg. Det er tross alt jeg som bestemmer :)

Skrevet

Jeg hadde bedt han kutte ut og dratt han med meg, samt fulgt med på kroppspråket hans for å se om det "bare" var knurring eller om han ble sintere.

Min hund knurret (matforsvar, knurret når jeg gikk forbi han når han hadde bein o.l)) til meg et par ganger rett etter vi hadde fått han, og da sa jeg "kutt ut" og gav han et strengt blikk før jeg gikk videre og lot som ingenting. Han gjorde aldri noe mer enn et par knurr, så jeg lot det gå.

Hehe, ja som om hunder skjønner "strenge blikk" og "bli bett om å kutte ut" :P

Gjest Raindrops
Skrevet

Hehe, ja som om hunder skjønner "strenge blikk" og "bli bett om å kutte ut" :P

Hunder hører på stemmen om man er sint, og skjønner kroppsspråk også.

Skrevet

De hører på stemmen om man er sint ja, men man kan da like gjerne si nei. Når det gjelder kroppsspråk, så skjønner ikke hunder "strenge blikk". Hunder er ikke mennesker, når skal folk begynne å skjønne det? Hvordan skulle hunden skjønne et strengt blikk, i likhet med et smil, når det ikke finnes noe lik betydning i hunde- og menneskeverden? F. eks. et typisk menneskesmil, med tenner og det hele, er et truende signal i hundeverden (nå sier jeg ikke at hunden oppfatter deg som truende når du smiler til den, men hunder i mellom...).

Det hunden derimot kan skjønne, er at du er truende, hvis du stirrer hunden lenge i øynene. Men det regner jeg med at de fleste vet. Om du stirrer hunden lenge i øynene etter den har gjort noe galt, kan du oppnå den effekten av hunden ikke tør å gjøre det igjen. Vet ikke med dere, men jeg vil i hvert fall ikke ha en hund som er redd for meg, og løst dette på en annen, og mer hundevennlig, måte. Finnes mange som har løst matforsvar ved å legge godbiter i matskålen mens hunden spiser. Man må ALDRI finne på å ta fra en hund som sliter med matforsvar maten, det vil bare gjøre det verre.

Skrevet

Mener du særiøst at en hund ikke kan forstå stygge blikk eller smil fordi det ikke er en del av dens språk? Det er jo ikke sitt, dekk, bli, kom, tur, og andre ord vi vanligvis lærer dem. Og en hund kan fint lære at å holde hånden med håndflata ned betyr dekk, da kan den vel lære at en latter betyr at eier er i godt humør, eller at et smil fra eier som regel går hånd i hånd med ros, kosing, godbit eller bare positiv "energi" fra eier? Stopper du opp å gir et stygt blikk, så vil nok det i seg selv være noe hunden reagerer på, samtidig som du antageligvis blir litt anspent og viser din misnøye på andre, mindre synlige måter også.

Nei, en hund er ikke et menneske, men en hund som er oppdratt av mennesker fra den er valp vil lære seg å lese menneskets kroppspråkk. Den vil selvfølgelig ikke forstå alt, men sånne dagligdagse ting som et smil vil det ikke ta lang tid før den lærer at er en positiv ting.

Skrevet

Hvordan skal bikkja se forskjell på et stygt blikk og når man bare ser helt vanlig ut? Gjør dere grimaser her inne eller? Det blir vel heller som å sende et vanlig blikk, noe som ikke betyr noe som helst for bikkja.

Mener du at en hund skjønner at et smil er positivt uten snill stemme, ros og godbit? For hvis det er med snill stemme, ros og godbit, så er det klart at hunden skjønner at den har gjort noe bra (hvis den får godbiten altså). Men smilet tror jeg bikkja legger seg liiite oppi.

Hunder tilpasser seg menneskenes verden veldig mye, men et stygt blikk tror jeg neppe er noe av det de skjønner.

Skrevet

Min hund ser om jeg myser med øynene, altså ser sint på henne, enn når jeg er glad og øynene mine er mer åpne.

Slik er det jo i ulveflokken også.

Skrevet

Hehe, bare for å si det sånn så er mysing med øynene noe hunder gjør når de koser seg. Blunking og "små øyne" er dempende signaler i hundeverden. Kanskje noe å sette seg inn i når man skaffer seg hund. Det er vi mennesker som skal sette oss inn i hundeverden, ikke omvendt. Anbefaler boken "Dempende signaler" av Turid Rugaas, for de som vil lære seg å lese hunden bedre. Tror mange får aha-opplevelser av å lese den (i hvert fall mange her inne)

Skrevet

eh, nulltolerasne for knurring? du er klar over at det er en del av hundens språk? å kjefte på hunden da vil ikke føre noe sted hen.

mye bedre å late som ingen ting.

(og ps: det er ikke så veldig nyttig info at du foteller om hvor snill hunden din er som aldri knurrer. det har liksom ingenting med saken her å gjøre)

OK, og hva er problemet ditt?

Åjoooooooda. Jeg har hatt hund i 9 år jeg.

Det burde ikke være slik at en hund knurrer på mennesker. Faktisk.

Knurring betyr ikke "jeg har det bra" eller "jeg er glad", det er en måte å vise at hunden er agressiv/irritert/redd på.

Skrevet

Du kan ikke ha det mye godt du heller da, eller? Siden du tydeligvis er småirritert.

At du har hatt hund i 9 hele år sier meg ingenting. Hva har det med saken å gjøre? Vise at du er kompetent?

En viss dame i hedmarken har hatt hund i titalls år, men likevel lider hundene sterkt. Er hun mer kompetent til å ha hund fordi hun har hatt det i mange år?

Klart hunder får lov til å være irriterte eller redde! Det er helt naturlig.

De skal få lov til å knurre når de føler at de må for å si ifra.

Det er hvordan hunden håndterer situasjonen etterpå som avgjør om man skal gripe inn eller ikke.

Skrevet

Ja, hehe, som om det å ha hatt hund i ni år har noe som helst å si *ler*

Problemet mitt? Folk som deg, som ikke setter seg inn i hundenes språk og væremåte. Du kan ikke si nulltoleranse for noe som helst, med mindre det er drap eller agressivitet med å gjøre, for det er ikke sånn det funker. Hva om et barn kom bort til hunden din og var veldig voldsom. Hva skal hunden gjøre for å si ifra at den har fått nok om den ikke kan knurre? Gå rett over i biting da eller? Knurring er en del av språket til hunden! Det er deres måte å si ifra på.

Skrevet

Du som mener at en hund ikke skal kunne knurre... Vet du at hunder som knurrer er de som faktisk har HØY terskel for å bite? For de sier ifra at det er noe som er feil istedet for å bare glefse til! Selvsagt skal en hund få knurre, det er jo eneste språket den har, deretter er det opp til deg å finne ut HVORFOR den knurret og jobbe ut fra det!

Det er sånne som deg som blir bitt av en hund en dag, fordi du ignorerer språket og signalene hunden gir deg, ergo vil du en dag krysse en grense.

Hatt hund i 9 år? Haha! For det første kan det betyr at du fortsatt bare eier din aller første hund, og dessuten kan man eie 10 hunder i 10 år uten å lære en dritt, det kommer HELT an på hvor mye de har satt seg inn i og lært om hundens språk og adferd. Og der vet vi jo hvordan du ligger an...

Skrevet
Knurring betyr ikke "jeg har det bra" eller "jeg er glad", det er en måte å vise at hunden er agressiv/irritert/redd på.

Og det synes du ikke at en hund skal få lov til å gi uttrykk for?

Nå har det riktignok nesten aldri hendt at mine hunder har knurret til meg, men når det skjer så gjør jeg ikke noe vesen ut av det og noterer meg bare at jeg har trått over grensen for hva hunden tolererer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...