Gir Skrevet 5. oktober 2010 #1 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg har satt meg som mål å lære meg 1 ny kake hver helg denne høsten og vinteren. Derfor lurer jeg: Hva mener du er den aller beste kaken, og vil du dele oppskriften? Jeg kan starte med min egen ostekake-oppskrift: 1 pk fløte 1 pk Philadelphia Light ost 1 pk lettrømme 1 pk sitrongele 1 pg Digestive kjeks En stor dæsj med smør Smelt smør, knus kjeks og bland smør og kjeks. Spre på bunnen av en kakeform med ca 30 cm diameter. Bland ut geleen med 1/2 mengde vann og la den bli lunken. Pisk fløten til krem. Rør inn rømme og ost til 1 jevn masse. Blant geleen (flytende) i ostemassen og hell blandingen over kjeksbunnen. La stivne. Nyt! :rødme:
Gjest BabyBlue Skrevet 5. oktober 2010 #2 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg har ikke en oppskrift, men napoleonskake er nam! og et tips til dere som liker ostekaker - bland inn litt kanel i de knuste kjeksene. Det gjør bunnen ekstra god : )
LineGourmet Skrevet 5. oktober 2010 #3 Skrevet 5. oktober 2010 Pavlova! Ingen over, ingen ved siden 6 stk eggehvite 2 ts hvitvinseddik 4 dl sukker 1 ts maismel 1 ts vaniljesukker Fyll: 5 dl kremfløte 5 dl ferdig vaniljekrem 300 g friske bær FREMGANGSMÅTE stekeovn: Forvarmes til 250 °C, senkes til 100 °C stekes i ca 1 time Tegn opp sirkel på 26 cm i diameter på et bakeparir. Visp eggehvitene til hard skum i en helt ren bolle. Ha i eddiken mens du visper. Tilsett sukker, maisenamel og vaniljesukker litt etter litt i eggehvitene mens du fortsatt visper. Når massen er blank og smidig har du den på bakepapiret, innenfor sirkelen. Sett platen nederst i ovnen og senk varmen fra 250 grader til 100 grader. Stek bunnen. Marengesen er sprø på yttersiden og myk inni. La den avkjøles og flytt den forsiktig over på fat. Rett før servering vispes fløten tilsatt sukker til krem og blandes med vaniljekrem. Pynt med rikelig med bær. http://www.klikk.no/mat/spise/article460458.ece
Gir Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg har ikke en oppskrift, men napoleonskake er nam! og et tips til dere som liker ostekaker - bland inn litt kanel i de knuste kjeksene. Det gjør bunnen ekstra god : ) Ja det hørtes smart ut, namnam! Det gleder jeg meg til å prøve!
KatteLatte Skrevet 5. oktober 2010 #5 Skrevet 5. oktober 2010 Pavlova! Ingen over, ingen ved siden 6 stk eggehvite 2 ts hvitvinseddik 4 dl sukker 1 ts maismel 1 ts vaniljesukker Fyll: 5 dl kremfløte 5 dl ferdig vaniljekrem 300 g friske bær FREMGANGSMÅTE stekeovn: Forvarmes til 250 °C, senkes til 100 °C stekes i ca 1 time Tegn opp sirkel på 26 cm i diameter på et bakeparir. Visp eggehvitene til hard skum i en helt ren bolle. Ha i eddiken mens du visper. Tilsett sukker, maisenamel og vaniljesukker litt etter litt i eggehvitene mens du fortsatt visper. Når massen er blank og smidig har du den på bakepapiret, innenfor sirkelen. Sett platen nederst i ovnen og senk varmen fra 250 grader til 100 grader. Stek bunnen. Marengesen er sprø på yttersiden og myk inni. La den avkjøles og flytt den forsiktig over på fat. Rett før servering vispes fløten tilsatt sukker til krem og blandes med vaniljekrem. Pynt med rikelig med bær. http://www.klikk.no/mat/spise/article460458.ece Jeg har en enda bedre variant av pavlova: lag to like store marengsbunner. På den første har du smørkrem og bær/frukt. Legg den andre bunnen oppå, og ha på vanlig krem og bær/frukt. Anbefalte fruker og bær er jordbær, kiwi og banan f.eks. Denne oppskriften har jeg delt med flere etter å ha laget den til forskjellige anledninger, jeg får alltid kjempemye skryt for den! Hvis du vil ha nøyaktig oppskrift, så si ifra.
Djungelvrål Skrevet 5. oktober 2010 #6 Skrevet 5. oktober 2010 http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=3309 Dette er min absulutte favoritt, litt trøblete å få til kremen med det går greit.
Gir Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter #8 Skrevet 6. oktober 2010 Oooh, banankake glemte jeg nesten! Noen som har en god oppskrift på dette? Som blir saftig og myk og klissete og deilig?
rakianne Skrevet 6. oktober 2010 #9 Skrevet 6. oktober 2010 Himmelsk marengskake er som navnet sier; himmelsk! Oppskrift fins på detsoteliv.no 1
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 7. oktober 2010 #10 Skrevet 7. oktober 2010 Oreokake! Aldri prøvd å bake selv da, men... Har planer om det.
Gjest Pet Skrevet 7. oktober 2010 #11 Skrevet 7. oktober 2010 http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=3309 Dette er min absulutte favoritt, litt trøblete å få til kremen med det går greit. Åh, det er min favoritt også! Nå fikk jeg lyst på suksessterte!
Pingting Skrevet 7. oktober 2010 #12 Skrevet 7. oktober 2010 Veldig glad i sjokoladekake. Texas sjokoladekake er kjempegod, saftig uten å være kladdete (ikke at det er noe galt i kladder, forøvrig) og mektig. Og veldig god glasur, men jeg pleier å bytte ut halvparten av melken med kruttsterk kaffe! Halv porsjon kan fint bakes i en vanlig 24 cm springform
Villbringebær Skrevet 7. oktober 2010 #13 Skrevet 7. oktober 2010 Veldig glad i sjokoladekake. Texas sjokoladekake er kjempegod Jeg ser i oppskriften at den fint kan fryses. Vet du om det går fint å fryse med glasuren?
Gjest najki Skrevet 7. oktober 2010 #14 Skrevet 7. oktober 2010 Min favoritt er også pavlovla! Barneversjonen med nonstop i kremen, eller voksenversjonen med kiwi og jordbær. Man kan spise vesentlig mer av voksenversjonen, den er ikke fullt så søt
Pingting Skrevet 7. oktober 2010 #15 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg ser i oppskriften at den fint kan fryses. Vet du om det går fint å fryse med glasuren? Aner desverre ikke, har ikke prøvd å fryse den hverken med eller uten glasur.
Gjest Helene_Mari Skrevet 7. oktober 2010 #16 Skrevet 7. oktober 2010 Sjokoladekaken Death By Chocolate! :rødme:
JTess Skrevet 16. oktober 2010 #17 Skrevet 16. oktober 2010 Eplekake med is er min favoritt kake. Bruker epler fra epletreet mitt og de er kjempe gode. Og så er den kjempe enkel å lage. Ingredienser: 125 g smør 125 g sukker 125 g hvetemel 2 stk egg 1 ts bakepulver ca. 4 stk eple 12 stk mandler 2 ss sukker ½ ts malt kanel Fremgangsmåte: Smør, sukker, mel og bakepulver smuldres sammen. Rør i sammenpiskede egg. Deigen fordeles over i en smurt, rund kakeform. Rens og del eplene i båter som legges tett over deigen. Dryss over hakkede mandler og sukker og evt. kanel. Inn i ovn ved 200 grader C. Stekes ca. 30 min. Eplekake serveres varm, lun eller kald. Pisket krem eller rømme, is eller vaniljesaus er deilig ved siden av.
LineGourmet Skrevet 17. oktober 2010 #18 Skrevet 17. oktober 2010 Sjokoladekaken Death By Chocolate! :rødme: Ååå.. http://www.cacaoweb.net/sjokoladekaker/deathbychocolate.html Den skal prøves!
minienthe Skrevet 17. oktober 2010 #19 Skrevet 17. oktober 2010 noen som har oppskrift på saftig lys sjokoladekake og nøttebunn som kan lages med litt tykkelse ?
Hinata Skrevet 17. oktober 2010 #20 Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Lys sjokoladekake (nesquick) 150 g smeltet smør (avkjølt) 7,5 dl kefirmelk 5dl sukker 1ss natron 2 dl sjokoladepulver (nesquick) 10 dl hvetemel Blandes og helles i en smurt langpanne, stekes på nederste rille i ovnen på 200 grader i 25-30 min Endret 17. oktober 2010 av Hinata
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå