xeyes Skrevet 8. oktober 2003 #1 Del Skrevet 8. oktober 2003 Er det mange her som driver med/har hest? Evnt. rase og slikt hadde vært morro å høre om :D Selv har jeg en Araber på 2 1/2 år. Ikke bare bare med en unghest, men det går kjempe bra! Blir mye trening, men det er verdt det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 8. oktober 2003 #2 Del Skrevet 8. oktober 2003 Jeg driver ikke lengre med hester, noen år siden nå, men jeg hadde mine egne før. Begynte med en kaldblodshoppe, hadde deretter ei fjordhoppe - som fikk føll. Føllet hadde jeg til hun ble unghest (2 år), da jeg solgte begge to. Og sluttet helt med alt som heter hest. Innimellom dette hadde jeg også ansvar for en dansk varmblodshoppe, som jeg følte var litt min (selv om hun ikke var det). Var veldig koselig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rachel Skrevet 8. oktober 2003 #3 Del Skrevet 8. oktober 2003 Nei, har ikke eid hest selv, men har ridd i et par år, for lenge siden. På en fjordhoppe i nabobygda. Kjempekoselig hest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dixie Skrevet 8. oktober 2003 #4 Del Skrevet 8. oktober 2003 Ja, jeg har hest og har alltid hatt hest!! Min første hest var en dansk sportsponny, en liten 1 ponny som hoppet alt han så!! Han er 24 år n, og nyter livet som pensjonist hos noen venner av meg. Med han ble det både deltagelse i NM i sprang, og bronse i NM feltritt.... Så kjøpte jeg en dansk varmblods, vi passet aldr helt sammen men han var så dårlig behandlet der han stod, så jeg og pappa hadde ikke hjerte til å la han bli igjen. Brukte denne mest til feltritt, men nå er han dressurhest i sverige, og har det bra. Så dro jeg til england for å jobbe på konkurranse stall. Der fant jeg min nåværende hest, en irsk sportshest. En vakker pinto med helt egene meninger!! Han var 4 år når jeg kjøpte han, og jeg kan love deg at det ikke er bare morro med unghest... Nå har jeg hatt han i 5 år, og tviler på at jeg noen gang kommer til å selge han. Vi er bare ett utrolig godt team... Har også akuratt solgt "babyen" til hesten min, En 3 år gammel shettishingst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 8. oktober 2003 #5 Del Skrevet 8. oktober 2003 Holdt på med hest fra jeg var 10 til 25 - nå har jeg pause på grunn av studier og økonomi, men har veldig lyst til å begynne å ri igjen når jeg får mulighet! Begynte med en herlig liten blandingsponni, senere har jeg hatt araberkrysning, dansk varmblods, islandshester og welshponnier. Holdt også på med galopphester en periode. Drømmehesten må være en passe liten (160-165 cm), kraftig varmblodshoppe med gode bevegelser og trivelig personlighet :D En hyggelig turkamerat som også går litt lett dressur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 8. oktober 2003 #6 Del Skrevet 8. oktober 2003 Jeg driver også med hest! Men ikke så mye nå lenger. Prøver å komme meg jevnlig i stallen, 2-3 ganger i måneden i allefall. Det er ikke så ofte som jeg ønsker meg... Men jeg får låne meg hest når jeg vil, så jeg er heldig! Den hesten jeg driver mest med er en islandshoppe, hun er nå 22 år, men sprek som fy! Har kjent henne i ti år, så vi er godt kjent etter hvert. Storkoser meg i stallen, det er avkobling de lux. :D En tur på hesteryggen er terapi for meg! Har alltid drevet med hest på hobbybasis, ikke noe konkuransegreier på meg. Men har alltid likt godt dressurriding. For det meste har jeg i de senere år vært i travmiljø, for hestene til gjengen min har vært oppstallet i en stall med mest travhester. Men nå er vi flyttet til en ridestall med mest dyyyyyyre konkuransehester. Men utrolig kjekt der! Og som jeg sa i en annen tråd for kort tid siden - jeg er 25 år (fyller snart 26...) men har fremdeles hestesparebøsse, som jeg også den gang jeg var liten og drømte om egen hest. Forskjellen er at nå er jeg voksen og drømmer om egen hest.. Og hest skal jeg ha! En gang... Kanskje hvis jeg hade solgt bilen...? *drømme drømme* men da hadde jeg ikke kommet meg til stallen en gang... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 8. oktober 2003 #7 Del Skrevet 8. oktober 2003 Er det mange her som driver med/har hest? Evnt. rase og slikt hadde vært morro å høre om :D Selv har jeg en Araber på 2 1/2 år. Ikke bare bare med en unghest, men det går kjempe bra! Blir mye trening, men det er verdt det! Så heldig du er! Hesten er helt nydelig! Er veldig svak for brune hester. Driver ikke m, men tar mer enn gjerne en ridetur på fjellet! Herlig å ri! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xeyes Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 9. oktober 2003 Så koslig! Hester blir litt som terapi syns jeg. Bare gå i stallen, pusse, snakke, ri på en lang tur. Jeg får ikke akkurat ridd noe særlig, men jeg pleier å ta med "mulen" min ut på tur. Da får jeg også mosjon. Er det mange av dere som har ridd inn hest selv? Lurer litt på longering. Han er kjempe flink når jeg løs-longerer, men når jeg skal prøve vanlig longering så skal han bare følge etter meg og skjønner egentlig ikke helt hva som skjer Forslag på hva jeg kan prøve da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dixie Skrevet 9. oktober 2003 #9 Del Skrevet 9. oktober 2003 Red mere eller minder inn hesten min selv. Har trent mange unghester, og det lønner seg å være to når man begynner med longering i line. En som går ved hesten, og en som står i midten og gir kommandoen. Ikke begyn med noen innspenning før hesten forstår og går pent i linen: ikke hold på forlenge og gi mye ros. Det er viktig at det er den som står i midten som gir alle beskjedene, også rosen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xeyes Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 10. oktober 2003 Takker for svar! Har skrivet til deg i dagboken din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilli Skrevet 10. oktober 2003 #11 Del Skrevet 10. oktober 2003 Måtte ta fullblodsvallaken min pga forkalkninger og atter forkalkninger for 3 år siden. Etter det har det gått hakk i hakk med jobb, familieforøkelse osv så det har ikke blitt noe mere hest på meg, men jeg må si jeg savner det da. Det er som med narkotika, du blir hekta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MzS Skrevet 11. oktober 2003 #12 Del Skrevet 11. oktober 2003 Sukk... Skulle ØNSKE jeg hadde tid og råd til egen hest igjen... Hadde først en dansk varmblods og en så en amerikansk varmblods. Den amerikanske var bare godgutten min da! Elsket den hesten over alt på jord. Jeg måtte ta ham pga uhelbredelig kreft i nesebenet da han bare var 11 år, og det er til dags dato det verste jeg har gått gjennom. (Må jo bare legge til at jeg aldri har mistet noen nære familiemedlemmer eller venner da, det hadde jo selvfølgelig vært verre) Har trent/ridd et par tre hester for andre etter det og får lånt meg hest til en tur nå og da, men tiden strekker dessverre ikke til. Og dessuten kan det aldri bli det samme som å ha en egen hest. Du får ikke til det samme samspillet og den spesielle følelsen det er å jobbe med og ta avgjørelser om din egen hest. Misunner virkelig dere som får til å holde på med det enda! KOS dere med hestene deres... Har virkelig store planer om å kjøpe meg en fullblods på sikt da, men jeg er avhengig av gode hestepassere for å få det til, da jeg ikke har tid til den hver dag. Hvor ble det av de gamle, gode dagene?... :cry: Sitte i solen og skravle og pusse saltøy, lange rideturer med gode venner i skogen, hard jobbing på dressur- og sprangbanen og lykken da vi til slutt fikk det til, sove og fnise på høyloftet i lyse sommernetter, de stille stundene inntil hestens varme hals med den gode lyden av høytygging som det eneste som brøt stillheten... Hestesporten har i hvertfall gitt meg utallige fantastiske minner! Forhåpentligvis blir det flere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 11. oktober 2003 #13 Del Skrevet 11. oktober 2003 Hvor ble det av de gamle, gode dagene?... :cry: Sitte i solen og skravle og pusse saltøy, lange rideturer med gode venner i skogen, hard jobbing på dressur- og sprangbanen og lykken da vi til slutt fikk det til, sove og fnise på høyloftet i lyse sommernetter, de stille stundene inntil hestens varme hals med den gode lyden av høytygging som det eneste som brøt stillheten... *sukk* det var tider det! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosepia Skrevet 12. oktober 2003 #14 Del Skrevet 12. oktober 2003 hei! Jeg har ikke ridd på.. uhm.. 10 år når jeg begynte igjen i januar 2003. Nå fikk jeg ikke ridd mye den gang, og ikek var jeg spesielt flink heller :o Men nå rir jeg på verdens triveligste rideskole, og omtrent bor der 3-4 kvelder i uka (steller hester, rir og instruerer barn). De dagene jeg skal i stallen gleder jeg meg hele dagen, og elsker å jobbe med hestene, menneskene og i det hele tatt. Regner med det blir noe hjelp med kanefart i vinter også (Brrr....) Jeg angrer i alle fall ikke på at jeg begynte med hest igjen i en alder av 21 år! Det er ingenting som er så herlig som å tilbringe timer i stallen! (ok.. samboeren min.. og det å planlegge bryllup er ikke ille det heller) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2003 #15 Del Skrevet 15. oktober 2003 har hatt hest siden jeg var 11, holdt på med hest siden jeg var 9. Vi kjøpte Irpa, min fantastisk, herlige islandshoppe da jeg var 11 og hun 21. (gammel ja, men jeg hadde stelt henne i 2 år og det var venner av familien så vi fikk henne nesten...) Hadde henne i ti år, før ho i november i fjor måtte avlives Det var utrolig trist, for hun har vært min beste venn og støtte gjennom flere tunge perioder i livet mitt. (utrolig hvordan en hest fungerer som terapi - på flere områder!) Når irpa var 25 fikk hun Una, ei livsglad og selskapssyk ung dame. Jeg solgte henne i mai i fjor, jeg skulle flytte hjemmefra og mamma og pappa hadde lite lyst til å ta seg av henne også. Irpa var greit, hun var en del av familien. Hvor stor del forteller denne lille historien: når jeg var på vei hjem til jul fra folkehøyskolen etter at irpa var avliva, satt jeg på med pappa. Litt nedover sier han at det hadde skjedd noe trist hjemme (å nei tenkte jeg, har du og mamma krangla så busta har føki igjen nå heller?) "Irpa er død" sier han med tårer i øya... Trodde aldri det skulle gå så hardt inn på han, trodde ikke han var så knytta til hestene mine, han var alltid den som kritiserte. Det viste seg at både han og mamma hadde storgrina den dagen de kjørte henne til slakteriet... Rørende! Dessverre er det lite hest i livet mitt nå, men jeg savner det! Begynner forhåpentlig vis på Ås (NLH) fra våren av (er i Trondheim nå), og da har jeg et håp om at det kan bringe mer hest. ~Du verden så masse minner~ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smilla78 Skrevet 16. oktober 2003 #16 Del Skrevet 16. oktober 2003 (endret) Hei Gjest! Så trist at Irpa måtte avlives Var hun 4-gjenger eller 5-gjenger? Jeg er den lykkelige eier av en 5-gjenger vallak på 23 år. Selvom han er gammel er han den sprekeste og raskeste hesten i flokken. Når jeg er ute å rir oppfører han seg som en unghest. Skvetter av "alt" og vil helst løpe hele tiden. Gangartene hans er helt klokkerene. Det er ingen som tror meg når jeg sier han er 23 år. Han både ser og oppfører seg mye yngre. Jeg har eid han i 8 år og er sinnsykt glad i han. Gruer meg til den dagen han dør, begynner å grine bare ved tanken! Han er en sånn type hest som lever for å løpe så den dagen han ikke vil løpe tror jeg det er slutt.... Skal om noen år kjøpe meg ei unghoppe sånn at jeg har en hest når han blir borte. Ellers vil jeg aldri klare å kjøpe noen ny hest. Men islandshestene blir jo gamle så jeg håper jeg har han i mange år til! Irpa har nok hatt det godt hos dere, hun ble jo gammel og selvom det er grusomt trist skal du være glad du fikk ha henne så lenge. 31 år er en pen alder. Håper hesten min blir minst like gammel. Klem til deg Endret 5. august 2022 av Smilla78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gydja(uinnlogget) Skrevet 26. oktober 2003 #17 Del Skrevet 26. oktober 2003 Jeg begynte med hester da jeg var 9 år gammel. For 12 år siden fikk jeg øynene opp for islandshesten og eier nå ei rød, sky lita islandshoppe på 13 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
m_h Skrevet 27. oktober 2003 #18 Del Skrevet 27. oktober 2003 Jeg driver også med hest! Siden jeg var liten har jeg gått ut og inn av en privat stall,der eierne nesten har blitt mine ekstra foreldre.Før hadde de 18 islandhester,men nå er der bare 7 igjen.Nå rir jeg fast på en utrulig sta islandshest på 9 år,hun har sølvfarget man og hale,og nesten helt svart på kroppen,utrulig nydelige farger. Jeg arbeider nå med å få henne til å tølte,det ligger i henne,men hun må bare lærest til det.Tølt er den kjekkeste gangarten så det må hun kunne.. Jeg har mine dager der jeg steller hestene,og sånn har det vore i mange år nå,jeg føler det som jeg eiger litt av de.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaToya Skrevet 27. oktober 2003 #19 Del Skrevet 27. oktober 2003 Jeg hadde egen hest for 7 år siden, men måtte selge han da jeg skulle starte på en skole langt vekk. Tiden ville bare ikke strekke til. Har vært med ei vennine i en stall innemellom, men nå har jeg veldig lyst til å ri mer fast. Og så har jeg lyst til å ha med hunden min. Gleder meg til jeg finner en stall :D Husker med glede og stjerner i øynene på den tiden jeg hadde Gullit som kaldblods vallaken min het. En utrolig hest og vi hadde det så utrolig morro den tiden vi hadde sammen. Hest er best ..... ( og hund da ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 27. oktober 2003 #20 Del Skrevet 27. oktober 2003 Har en varmblodshoppe på 5 år. Tidligere traver. Hun er en drøm å ri på og snill som dagen er lang. Så har hun jo en tøff stamtavle da, med rex rodney som bestefar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå