Trampe Skrevet 5. oktober 2010 #21 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg har ikke holdt barneselskap her i huset enda, men jeg har holdt selskap og invitert bl.a. diabetikere - og jeg har da kjøpt inn sukkerfri brus og laget noe diabetikeren kan spise. Jeg synes det er kjekt å ha noe å tilby alle. Jeg hadde blitt litt snurt hvis da diabetikeren kom med en hel masse medbragt i stedet for å spise av det som jeg hadde lagt ekstra arbeid i å lage...? For å unngå slikt er det kjekt med litt dialog på forhånd tenker jeg. Hvis mitt barn blir allergisk mot noe og skal i bursdag, ville jeg kanskje tatt en telefon og sagt noe a la "jeg vil bare gi beskjed om allergien slik at dere vet det, og h*n tar med seg noe h*n kan spise, ikke tenk på det". Jeg forventer ikke at noen skal bake ekstra til mitt barn, selv om det er supert hvis de har valgt å gjøre det. Hvis da vertskapet har bestemt seg for å bake noe får man da greie på det, og da blir alle fornøyde
Vera Vinge Skrevet 5. oktober 2010 #22 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg ville absolutt ringt og informert om allergi, hvis jeg hadde et barn som var invitert i bursdag. Men jeg ville da gjort det mer sånn: "Lise har x-allergi, men jeg sender med henne x-fri kake, bare sånn at dere er klar over det." Jeg gjør det på samme måte når jeg selv skal i selskap (tåler ikke hvete), dvs. jeg tilbyr meg så å si alltid å ta med kake. Hvis de derimot insisterer veldig på å lage gluten/hvetefri kake selv, så er det en veldig hyggelig gest, men er det noen jeg vet vil stresse voldsomt med det, insisterer jeg heller litt mer på å ta med kake selv (jeg tar da med en hel kake, ikke bare til meg selv, men om det var i en barnebursdag ville jeg nok heller i hovedsak basert meg på noen enkle kakestykker/boller til mitt eget barn). Jeg ville aldri ringt foreldrene til det barnet som hadde bursdag for å fortelle om mitt barns allergi. Synes det blir alt for påtrengende. Det er nok mange som heller sender med barnet egen kake eller rett og slett tenker at barnet får la være å spise det hun er allergisk mot. Dette syns jeg er helt merkelig. Som i ts sitt eksempel kan foreldrene allerede ha fått nyss om at noen er allergiske, og jeg ville da ringt for å a) sørge for at foreldrene ikke styrer og stresser unødig mye med å lage noe eget til mitt barn og b) sjekke at hvis de faktisk insisterer på å lage noe, så vet de hva de skal holde seg unna. Jeg ville for øvrig aldri sendt barnet mitt i bursdag hvis jeg ikke visste at de kunne spise en del av det som ble servert (det er f.eks. én ting å ikke kunne spise én rett, og å nesten ikke kunne spise noe). Det er rett og slett stusselig å sitte og se på andre spise - mat er en del av det sosiale fellesskapet. Og som allergiker blir man ofte litt utenfor på én måte hvis man må ha egen mat, men man blir det hvertfall hvis man (nesten) ikke spiser noe i det hele tatt. Ellers ville jeg servert noe annet eggefritt enn boller, da det er det eggeallergikere stort sett alltid blir avspist med. Her finner du eggefri oppskrifter: http://www.matoppskrift.no/sider/UtenEggoppskrifter.asp . Glutenfritt mel kan jo erstatte vanlig mel i kakene. Det er et godt tips å få (for min egen del, som aldri har kjent noen eggeallergikere, men som ønsker å være en god vert), men jeg ville vært litt forsiktig med å ytre det høyt. Så lenge man får noe spesielt laget til seg, syns jeg det blir litt feil å kalle det "avspist med". Jeg spiser selv ikke kjøtt, og får derfor veldig ofte/nesten alltid servert laks når jeg er på middagsbesøk, men syns rett og slett det blir både litt halvdepressivt å være så kritisk til hva jeg får servert, i tillegg til at jeg syns det er litt utakknemlig, når folk har tatt seg bryet.
Gjest hei Skrevet 5. oktober 2010 #23 Skrevet 5. oktober 2010 tror folk undervurderer allergier her..... jeg har intoleranser, og en allergi. ingen livsfarlige. har uansett fått servert feil ting hundreogørten ganger, selv om jeg har gitt klar beskjed, og dette har vært av utdannede kokker. så om jeg er vert eller foreldre til barn med allergi tar jeg ikke ansvaret for hva som kan skje om man bommer på en liten detalj(eks smør i glasuren/kaka/smurt i formen ved melkeallergi etc). ganske kjipt for det barnet som enten må på sykehuset, eller kaster opp resten av dagen for den saks skyld.
Oliven Skrevet 5. oktober 2010 #24 Skrevet 5. oktober 2010 Toro har noen kakemikser som er laget av glutenfrie råvarer. Langpanne sjokoladekaka og muffins ihvertfall. Enkelt og greit. Men nå er vel bursdagen overstått
ToveM Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter #25 Skrevet 6. oktober 2010 Bursdagen gikk greit, alle spiste godt og hadde det kjekt.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #26 Skrevet 7. oktober 2010 Først må jeg si at jeg er imponert over din innsats og omtanke. Det betyr veldig mye. Jeg brukte å ringe for å høre hva som ble servert i selskapet slik at jeg kunne sende med tilsvarende, men jeg sluttet etterhvert med det, mest på grunn av reaksjonene jeg fikk på grunn av at jeg ringte... Veldig mange ble stresset fordi de ikke hadde planlagt menyen ennå, andre ønsket å lage noe til ham, men fordi han må spise naturlig glutenfritt ble de fortvilet, og syntes det hele ble veldig vanskelig. (noe jeg har full forståelse for). Enkelte ble også sure fordi de mente at jeg "laget mye styr ut av ingenting". For dem var det så enkelt at "han finner alltids noe han kan spise". De mente at hvis det ble servert pølse i brød, kunne han la være å spise brødet, og hvis det ble servert pizza, kunne han bare spise fyllet og la bunnen være. Jeg sluttet altså å si i fra, og sendte med mat (minipizza og kake/muffins) uten å forhøre meg om hva som skulle serveres. Ringte foreldrene til meg, takket jeg for omtanken, og sa at jeg kom til å sende med mat til ham, og at de ikke behøvde tenke mer på det. Ellers må jeg også sitere en del av Jolies innlegg: Dette er veldig viktig å huske på, og det er også derfor mange velger å sende med egen mat til sine barn med allergier/intoleranser. Ville bare si at vi ikke ringer på forhånd uansett da vi ofte opplever at folk blir sinte. Herregud hvor bortskjemt dere er! hva forventer dere av oss? Ja, ja dere kan bare la vær og komme. Det går ikke an og bare bestille mat her osv. Noen folk er ekle og til opplysning så ringte vi bare og ga beskjed om hun er allvorlig allergisk mot bær, frukt og grønnsaker slik at de ikke skulle servere henne gulrotkake eplekake eller kake med jordbær inni. Nå informerte vi også om at vi tok med mat selv. Men enkelte ble så sinte og kvasse og for barnet som er i sårbar sitvasjon er det ubehaglig og høre slikt som du kan bli hjemme du er ikke vårt problem eller lignede. Jeg er alelrgisk selv mot nøtter. Da kan jeg si slikt som nei takk den nøttekaka så god ut men jeg er allergisk mot nøtter, da kan voksne si: Ja men du må jo kunne smake litt. Eller de kan finne på og baksnakke meg og dikte opp mye tull om at jeg har spiseforstyrrelser fordi jeg ikke spiser av deres nøttekake. Så jeg vil anbefale ts og ringe foreldrene det kan være de føler de burde ringe men kvier seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå