Gjest Mio Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg har møtt veggen, er deprimert og generelt sliten. Jeg føler at jeg trenger et par uker på å komme til hektene igjen, helt fri fra alt og alle til bare å bruke tid på meg selv og få sortert tanker og følelser. Men jeg har en deltidsjobb (4 kvelder i uken) som gjør dette vanskelig for meg.. Jeg har ingen motivasjon for å gå på jobb når jeg føler meg så tom og trenger rett og slett fri for å få energi og overskudd igjen! Istedetfor at jeg stenger alt av følelser, tar på meg en maske og gjør en halvdårlig jobb :/ Det jeg lurte på er om det er mulig å bli sykemeldt pga. "utbrenthet" eller om det må feile meg noe fysisk?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #2 Skrevet 3. oktober 2010 Ja, du kan få sykemelding for utbrenthet. Men husk at det er legen som vurderer dette. Ikke du selv. Bestill time så snart du kan.
fairywing Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 Ta en tur til legen så får du sikkert en sykemelding! Jeg har selv fått fordi det ikke feiler meg noe fysisk og det har også min kjære gjort for ikke lenge siden...også opp til flere ganger. Du bare forklarer hvordan du føler det og vips så har du en sykemelding! Bedre å være sykemeldt en stund enn å gå totalt på veggen å ikke klare å komme seg tilbake!
ludo Skrevet 3. oktober 2010 #4 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg kjenner flere som er blitt sykmeldt pga psykiske årsaker. Det er ganske vanskelig å gjøre jobben sin når hodet ikke henger med. lykke til!
Gjest Mio Skrevet 3. oktober 2010 #5 Skrevet 3. oktober 2010 Hurra, det var godt å høre! Jeg får liksom aldri kjempet meg gjennom dette hvis jeg ikke får tid til å gjøre nettopp det. Nå går tiden stort sett med til å fortrenge følelser og grue seg til å gå på jobb :/
fairywing Skrevet 3. oktober 2010 #6 Skrevet 3. oktober 2010 Lykke til. Ta deg god til deg selv og gjør noe som får deg til å føle deg bra! Det er ingen grunn til å gå rundt med slike følelser og bare presse seg gjennom det!
Gjest Tidilibom Skrevet 3. oktober 2010 #7 Skrevet 3. oktober 2010 Hei :-) som de andre før meg skrev, er det mulig å få sykemelding pga at man er i en ekstra vanskelig periode og er psykisk nedfor. Takk og lov for det! Jeg har vært i en lignende situasjon en gang- jeg var kjempelei meg pga at alt som kunne gå galt gikk galt i livet mitt da. Jeg ville ikke til legen, og hadde dårlig samvittighet for å eventuelt få en sykemelding. Jeg følte at det ikke var riktig å "belaste" samfunnet med slikt,og at sykemelding bør være for sånne mennesker som er syke i ordets tradisjonelle betydning. Heldigvis har en vennine lagt merke til at jeg ikke var meg selv, og til forskjell fra alle de andre venninene, har denne ene ikke snudd ryggen til meg. Hun sa at det er feil å tenke sånn, det er ikke en kort sykemelding som "belaster" samfunnet, men heller konsekvensene av å ikke bli sykemeldt og få alvorligere plager senere. Hun hadde helt rett!!! Jeg var sykemeldt i litt lengere tid, da,3 måneder, men jeg er frisk og rask i dag, og kjempetakknemlig til venninna mi! Så gå rett til legen og be om hjelp! Lykke til :-)
Gjest Dainty Skrevet 3. oktober 2010 #8 Skrevet 3. oktober 2010 Ta en tur til legen så får du sikkert en sykemelding! Jeg har selv fått fordi det ikke feiler meg noe fysisk og det har også min kjære gjort for ikke lenge siden...også opp til flere ganger. Du bare forklarer hvordan du føler det og vips så har du en sykemelding! Bedre å være sykemeldt en stund enn å gå totalt på veggen å ikke klare å komme seg tilbake! Kjenner jeg får litt bismak i munnen av dette svaret..
Gjest Harriet Skrevet 3. oktober 2010 #9 Skrevet 3. oktober 2010 Kjenner jeg får litt bismak i munnen av dette svaret.. Jeg og ... det virker mer som om man burde skifte arbeidsplass for å finne noe som man trives bedre med og som ikke "tapper en for krefter". Eller hvorfor ikke ta ferie? Jeg tar ferie når jeg er sliten av jobben min .. det er faktisk ikke så mye som skal til alltid. Noen dager ifm en helg hjelper godt. Synes det blir temmelig feil å bruke sykemeldinger som avkobling istedet for å finne andre løsninger.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #10 Skrevet 3. oktober 2010 "Vips har du en sykmelding"? Mulig dette bare var litt sleivete sagt, men det bør virkelig ikke være slik at man bare knipser og vips har man en sykmelding. Og "opptil flere ganger"? Med andre ord - hver gang man føler seg sliten, lei og deppa så skal man bare gå til legen og forklare dette og så vips? Hvis man er så deprimert og utbrent at man trenger en sykmelding, synes jeg faktisk at to uker er altfor lite. Dersom man trenger kun et par uker på å komme seg ovenpå, synes jeg man skal greie seg uten sykmelding. Ikke dermed sagt at situasjonen til ts er så alvorlig at hun trenger sykmelding, men jeg synes som sagt at dersom man ser for seg at sykmelding i to uker skal holde, synes jeg at "diagnosen" utbrent er litt vel overdrevet.
Gjest Dainty Skrevet 3. oktober 2010 #11 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg og ... det virker mer som om man burde skifte arbeidsplass for å finne noe som man trives bedre med og som ikke "tapper en for krefter". Eller hvorfor ikke ta ferie? Jeg tar ferie når jeg er sliten av jobben min .. det er faktisk ikke så mye som skal til alltid. Noen dager ifm en helg hjelper godt. Synes det blir temmelig feil å bruke sykemeldinger som avkobling istedet for å finne andre løsninger. Enig. TS: Hva er det som gir deg denne følelsen av at du trenger å hente deg inn igjen? Jeg tror det er en langt bedre løsning å eventuelt gjøre noen endringer i hverdagen, snarere enn å prøve å bli sykemeldt. Det bør være siste løsning, ikke en ferie. Tar du på deg for mye ansvar i hverdagen, har du for høyt tempo? Kan du "sortere" og kanskje gi avkall på noe, slik at du får frigitt mer egentid? Klarer du å riste av deg tanker om jobb og ansvar om kvelden, og bare nyte rolige stunder alene eller sammen med dem du er glad i? For mange kan det være veldig godt å reservere én dag i uken, som oftest søndag, hvor man unngår å planlegge ting på forhånd, men har hele dagen åpen. Så kan man velge om man vil tilbringe dagen i sofaen med en god bok, eller ute i skog og mark med stillhet og ro rundt seg. Kan bli en utfordring om man har barn, men det er allikevel mulig å ha en slik "lavtempo"-dag hvor man får muligheten til å hente seg inn igjen slik at man er klar for ny uke. Forventer du for mye av deg selv? Bruker du for mye tid på å gjøre alt perfekt, holde huset 100% ryddig og huske på alt og alle hele tiden? Det er lov å tillate seg selv å puste innimellom.
Rødtoppen86 Skrevet 3. oktober 2010 #12 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg er veldig imot å sykmelde seg for ingenting, men av og til kan man trenge en liten pause for å komme på rett kjøl igjen. Da snakker vi om noen uker, ikke mnd og år. Jeg hadde en opplevelse på min jobb som gjorde at jeg ikke klarte mer. Gikk i to mnd og strevde meg gjennom hver dag, men til slutt dro jeg til legen gråtende. Det han gjorde var å sykmelde en uke av gangen slik at vi hadde samtaler en gang i uken for å se hvordan det gikk. Etter tre uker var jeg en ny person og kunne jobbe igjen og være meg selv. Er nok mange som misbruker denne måten å bli sykmeldt på, men du burde uansett dra til legen. Kanskje vil han sende deg til en psykolog for å finne ut hva som er problemet.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #13 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg er sykemeldt pga stress, søvnproblemer blandt annet og trenger litt tid for å hente meg inn igjen etter et tøfft år. Legen så ville at jeg skulle være borte fra jobb i 1 mnd for å så begynne å jobbe redusert. Lytt til kroppen din og prøv å beveg deg og ikke sperr deg inne.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #14 Skrevet 3. oktober 2010 Men uansett - er det ikke slik at dersom man kommer til hektene etter 2-3 uker sykmelding, så stakk kanskje ikke utbrentheten så dypt at man ikke kunne greid å komme seg ovenpå igjen uten sykmelding? Jeg vet ikke, jeg synes bare det høres veldig lettvint ut. Ja, noen ganger møter man veggen, det smeller høyt og man greier ikke reise seg igjen. Hadde selv en mi måneders timeout fra jobb, så det er ikke ukjent materiale for meg. Men dersom 2-3 uker er nok, er jeg av den oppfatning at man burde greie å nøste opp ting uten å slutte å jobbe, som andre nevner over her, så finnes det andre måter å skape endringer i livet på.
Rødtoppen86 Skrevet 3. oktober 2010 #15 Skrevet 3. oktober 2010 Men uansett - er det ikke slik at dersom man kommer til hektene etter 2-3 uker sykmelding, så stakk kanskje ikke utbrentheten så dypt at man ikke kunne greid å komme seg ovenpå igjen uten sykmelding? Jeg vet ikke, jeg synes bare det høres veldig lettvint ut. Ja, noen ganger møter man veggen, det smeller høyt og man greier ikke reise seg igjen. Hadde selv en mi måneders timeout fra jobb, så det er ikke ukjent materiale for meg. Men dersom 2-3 uker er nok, er jeg av den oppfatning at man burde greie å nøste opp ting uten å slutte å jobbe, som andre nevner over her, så finnes det andre måter å skape endringer i livet på. Det kommer vel helt an på hva som er årsaken til at man føler seg nedfor, deprimert eller hva det måtte være. Husk at jo lenger du er borte fra jobben, jo vanskeligere er det å komme tilbake. Er ikke alle som trenger ett år ferie for å samle seg igjen. Det er mye man kan utrette på noen uker borte fra jobben. I mitt tilfelle gikk jeg jo i to mnd og prøvde å komme over det som gjorde at jeg ikke fungerte, men det ble bare verre og verre. Hadde jeg ikke dratt til legen, men ventet enda lenger så kunne det jo vært at jeg hadde blitt sykmeldt lenger enn noen uker. Ingen vits å dra det ut, men såklart kommer det helt an på hva som ligger bak.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #16 Skrevet 3. oktober 2010 Det kommer vel helt an på hva som er årsaken til at man føler seg nedfor, deprimert eller hva det måtte være. Husk at jo lenger du er borte fra jobben, jo vanskeligere er det å komme tilbake. Er ikke alle som trenger ett år ferie for å samle seg igjen. Det er mye man kan utrette på noen uker borte fra jobben. I mitt tilfelle gikk jeg jo i to mnd og prøvde å komme over det som gjorde at jeg ikke fungerte, men det ble bare verre og verre. Hadde jeg ikke dratt til legen, men ventet enda lenger så kunne det jo vært at jeg hadde blitt sykmeldt lenger enn noen uker. Ingen vits å dra det ut, men såklart kommer det helt an på hva som ligger bak. Det er jo forsåvidt sant, det kommer an på årsaken. Men ts sier at hun er utbrent og deprimert, og en såpass "alvorlig" diagnose mener jeg krever mer enn to uker pause fra jobb.
fairywing Skrevet 3. oktober 2010 #17 Skrevet 3. oktober 2010 Kjenner jeg får litt bismak i munnen av dette svaret.. Det trenger da ikke ha noe med arbeidsplass og gjøre. Driver da ikke på å sykemelder for moroskyld. Jeg liker ikke å spørre etter sykemelding med mindre jeg trenger det. Og for meg var det ett engangs tilfelle. Så ikke døm for noe dere ikke vet hva er!
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2010 #18 Skrevet 3. oktober 2010 Det trenger da ikke ha noe med arbeidsplass og gjøre. Driver da ikke på å sykemelder for moroskyld. Jeg liker ikke å spørre etter sykemelding med mindre jeg trenger det. Og for meg var det ett engangs tilfelle. Så ikke døm for noe dere ikke vet hva er! Det hørtes nemlig veldig sånn ut i innlegget ditt; "Bare fortell legen, du, og vips så er du sykmeldt! Så lett atte, her i huset gjør vi det til stadighet!"
Gjest Harriet Skrevet 3. oktober 2010 #19 Skrevet 3. oktober 2010 Det trenger da ikke ha noe med arbeidsplass og gjøre. Driver da ikke på å sykemelder for moroskyld. Jeg liker ikke å spørre etter sykemelding med mindre jeg trenger det. Og for meg var det ett engangs tilfelle. Så ikke døm for noe dere ikke vet hva er! Man ber da ikke om sykemelding - det er legen sin oppgave å sykemelde om han finner det nødvendig. Legene nå er satt under lupen når det gjelder sykemeldinger. Og det skal ikke fungere slik at pasientene kommer til legen og ber om sykemelding fordi ting føles tungt. Alle har sånne dager, jeg har vært i arbeidslivet på full tid i snart 30 år og har flere ganger opplevd å føle meg alldeles tom. Allikevel så har jeg bare vært sykemeldt to ganger på 30 år. Sier det ikke for å skryte, men for å si at alle har tøffe dager når man helst skulle sett man kunne holdt seg hjemme og borte fra verden. To ganger har slike følelser gjort at jeg har skiftet arbeidsplass. Skifte av arbeidsplass gir oss nye impulser og en ny giv. Har også skiftet arbeidsplass internt noen ganger. Det er mye man kan gjøre selv for å få en bedre tilværelse, og ofte så skal det ikke mer enn noen få feriedager til for å samle nye krefter.
fairywing Skrevet 3. oktober 2010 #20 Skrevet 3. oktober 2010 Det hørtes nemlig veldig sånn ut i innlegget ditt; "Bare fortell legen, du, og vips så er du sykmeldt! Så lett atte, her i huset gjør vi det til stadighet!" Neiii...det var ikke slik det var ment! Jeg mente at hvis du virkelig trenger det så får du det. Hvis du er langt nede så er det klart legen forstår. Gjør det ikke til stadighet. Jeg har fått for meg selv 1 gang når jeg var på mitt laveste...for meg så hadde det faktisk med jobb og gjøre og ende faktisk opp med å si opp jobben. Beklager jeg kanskje skrev litt utydelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå