Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er fordomsfull overfor avholdsfolk, skal jeg medgi. Delvis skyldes dette at SAMTLIGE historiske assosiasjoner til dem er høyst negative, og at man med god grunn kan anta at de egentlig ønsker å forby alkohol den dag i dag også(selvsagt understøtter de en såkalt "restriktiv alkoholpolitikk" utad: Hadde de frontet et forbud, hadde de fremstått som såpass sære for oss andre at de aldri ville hatt noen offentlig stemme, i det minste ikke i større grad enn andre ekstremister, slik som OTTAR. Å ikke gå lengre enn det man antar at vil være realistisk å gjennomføre, er en velkent og eldgammel politisk strategi), delvis skyldes det at jeg anser folk som er edrue på fest som både snikete(man skal betrakte alle andres feil, og det uten å risikere noe selv...)og kjedelige(ja, alkohol er en stemningsskaper), delvis fordi argumentene deres mot alkoholbruk bygger på et fiktivt grunnlag(dvs. alkoholens virkninger når den misbrukes: Et glass vin for dagen er ikke annet enn sunt, og en fest et par ganger i måneden har aldri skadet noen. Det meste, inkludert alkohol, er skadelig i for store mengder, men man kan ikke ta utgangspunkt i misbruk når misbrukerne ikke utgjør mer enn 5-7% av den voksne befolkningen her til lands)og delvis fordi jeg anser dem som nokså sytete(dette understreker TS`s innlegg på en veldig illustrerende måte. Ja, man vil alltid få spørsmål når man tilhører en minoritet, men å ta på vei for det, er mildest talt å være i overkant nærtagende. Selv er jeg frivillig barnløs, og får stadige spørsmål tilknyttet det, men jeg blir da ikke sur av den grunn).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er fordomsfull overfor avholdsfolk, skal jeg medgi. Delvis skyldes dette at SAMTLIGE historiske assosiasjoner til dem er høyst negative, og at man med god grunn kan anta at de egentlig ønsker å forby alkohol den dag i dag også(selvsagt understøtter de en såkalt "restriktiv alkoholpolitikk" utad: Hadde de frontet et forbud, hadde de fremstått som såpass sære for oss andre at de aldri ville hatt noen offentlig stemme, i det minste ikke i større grad enn andre ekstremister, slik som OTTAR. Å ikke gå lengre enn det man antar at vil være realistisk å gjennomføre, er en velkent og eldgammel politisk strategi), delvis skyldes det at jeg anser folk som er edrue på fest som både snikete(man skal betrakte alle andres feil, og det uten å risikere noe selv...)og kjedelige(ja, alkohol er en stemningsskaper), delvis fordi argumentene deres mot alkoholbruk bygger på et fiktivt grunnlag(dvs. alkoholens virkninger når den misbrukes: Et glass vin for dagen er ikke annet enn sunt, og en fest et par ganger i måneden har aldri skadet noen. Det meste, inkludert alkohol, er skadelig i for store mengder, men man kan ikke ta utgangspunkt i misbruk når misbrukerne ikke utgjør mer enn 5-7% av den voksne befolkningen her til lands)og delvis fordi jeg anser dem som nokså sytete(dette understreker TS`s innlegg på en veldig illustrerende måte. Ja, man vil alltid få spørsmål når man tilhører en minoritet, men å ta på vei for det, er mildest talt å være i overkant nærtagende. Selv er jeg frivillig barnløs, og får stadige spørsmål tilknyttet det, men jeg blir da ikke sur av den grunn).

Her gjør du den feilen at du tror avholdsfolk ønsker å forby alkohol, eller ser ned på folk som drikker. Selvfølgelig er det noen, men å si at alle er det, er like generaliserende og uriktig som å si at alle som drikker har alkoholproblemer.

Jeg har en far som er avholdsmenneske, og min mor drikker svært lite, dette fordi hun aldri har følt seg komfortabel med å sitte å drikke alene. Hun drikker hvis hun er ute på fest. Jeg bestemte meg for å ikke drikke før jeg var gammel nok, litt fordi jeg var klar over at det var noe mine foreldre bekymret seg for, og men mest fordi jeg hadde angst. ikke for alkohol, men generelt sett. Jeg kunne selv se at det var farlig for meg å i det hele tatt prøve. Hvis alkohol ga meg en følelse av frihet, ga meg selvtillit og kastet angstens lenker for en kveld, ville det være kort vei til avhengighet for min del.

Nå har jeg angsten under kontroll, og tror ikke at et glass vin hadde skadet meg i det hele tatt, men så har det nå blitt sånn at jeg ikke drikker. Ser ikke noe poeng i å endre på det heller, da jeg fint henger med på fester uten en eneste dråpe.

De fleste avholdsmennesker jeg kjenner har ingen problemer med å være sammen med folk som drikker, selv på den type fest hvor folk drikker seg ordentlig dritings.

Skrevet (endret)

Jeg synes det forøvrig er helt greit at folk spør til en viss grad, men jeg synes det blir litt vel mye når de samme folka ALLTID skal spørre om hvorfor, eller når man har svart så virker det som som det forventes at man alltid skal utdype videre. Det er kjedelig, for det er sjeldent jeg spør "hvorfor drikker du?". Det er jo like teit egentlig, i mine øyne. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet
Jeg tror du blander begrepende avholdende og avholdsbevegelse. :nigo:
Skrevet

Jeg er inne i en periode hvor jeg rett og slett er gått lei drikking med hyling og ræling og dagen derpås hodepine og angst.. blir så fort full, og da skikkelig dritings også, hadde aldri greid å drikke en sixpack tror jeg :ler: har ikke hørt noe drikkepress fra venner iallfall, og det er jeg glad for. Også er det greit å ikke kalle seg totalavholds heller, for da kan du gjerne ta deg en cider ute med kjæresten din hvis dere mistet bussen og kjenne du blir gøysvimmel av kun den ene :) uten å ha skuffet deg selv fordi du har satt for høye krav!

Skrevet

Jeg er avholds.

Syns egentlig det er ganske slitsomt med alle spørsmål om hvorfor, men har likevel forståelse for at andre er nysjerrige.

Det er bare sånn det er. Man slipper ikke unna spørsmål her og der.

Men treffer jeg en eller annen som ikke følger strømmen, er vegetar el ikke røyker osv, driter jeg rett og slett i å spørre hvorfor.

Det får være deres sak.Vil de fortelle hvorfor lytter jeg gjerne. Vi alle er forskjellige og takk og pris for det :)

Skrevet

Dette har jeg faktisk aldri tenkt på. Jeg har aldri møtt noen som er "åpent" avholds, så jeg kan ikke si hvordan jeg ville reagert eller gjort. Men jeg kan relatere det til hvor lei jeg er av å forklare hvorfor jeg er vegetarianer, og det skal jeg tenke på når jeg møter en :)

På en annen side syns jeg det er bedre at folk spør meg om hvorfor jeg er veggis, enn at de bare går ut i fra at det er fordi jeg er kresen/har en moralsk agenda/ikke tåler det/er medlem i en eller annen kult eller sekt. Da har jeg i det minste mulighet til å "forsvare" meg (jeg sier forsvare fordi det av og til føles som om det er akkurat det jeg gjør). Så selvom det er irriterende å måtte forklare hvorfor man ikke drikker alkohol er det vel bedre enn at folk lager sin egen forklaring uten at du kan gi din side.

Også må jeg si meg enig med en lenger opp her; når man velger å gjøre noe "annerledes", som feks å ikke spise kjøtt eller å ikke drikke alkohol, så må man nesten regne med at folk vil vite hva det går ut på og hvorfor man har gjort nettopp det valget.

Skrevet

Det er mange fordommer ute og går mot folk som ikke drikker...

Jeg drikker ikke, jeg er ikke organisert avholds og skulle gjerne ha drukket dersom jeg hadde kunnet. Men det å faktisk bli syk av å drikke alkohol (og jada: "det blir vi alle sammen... hahaha".. er bare dum!) hjelper faktisk ofte ikke, det er ikke "bra nok" som forklaring på hvorfor man lar være.

At mange av oss som ikke drikker blir litt nærtagne på alle spørsmålene kan faktisk komme av at vi møter ganske mye tull i forhold til det. Jeg har sittet en kveld ute med jobben og fått servert øl etter øl etter øl, de VISSTE at jeg ikke drakk, de VISSTE at det ikke var fordi jeg var anti alkohol og de visste at jeg har drukket og vært full før i livet, før jeg begynte å reagere. Likevel så¨må jeg få si at det er merkelig mange voksne mennesker som rett og slett ikke aksepterer at andre ikke drikker, ei heller når de har en grunn til det.

"Jeg har ikke lyst på!!" oppfatter jeg i mange sammenhenger som ikke bra nok grunn, dersom det man ikke har lyst på er noe mange har lyst på. Og selv med grundig forklaring blir det ofte fnyst av eller "latterliggjort", det er faktisk ganske respektløst i min verden. (ang dette med barnløshet, frivillig, jeg er også en av dem, og jeg har også der opplevd at mine grunner tydeligvis ikke er bra nok for mange, og at det nærmest blir litt sånn klappe på hodet og beskjed med ett smil "du kommer til å angre en dag vettu!" .. r e s p e k t l ø s t ! ! )

personlige valg bør aksepteres uten å måtte begrunne, og begrunner man likevel, er det vanlig respekt for andres valg og andre mennesker å la det ligge der, selv det man ikke forstår.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår godt at mennesker ikke drikker. På samme måte som jeg forstår at mennesker ikke røyker eller vil ha barn eller ikke liker kaviar...

For meg spiller det ingen rolle hva som er grunnen til at de ikke drikker alkohol, man oppnår fint lite ved å drikke det egentlig. Selv liker jeg rødvin, noe hvitvin, en god drink og godt øl. Men jeg heller ikke nedpå hver helg.

Jeg syns generelt mennesker burde ha litt større toleranse for valg som folk tar, det kan da ikke være SÅ vanskelig å forstå at ikke alle gjør som en selv?!

Skrevet

Folk må gjøre som de vil, men jeg ville aldri vært foruten alle ville historier som har skjedd i rus (eller min oppfattelse av det som skjedde). Uten dem hadde jeg hatt et fattigere liv.

Skrevet

Jeg drikker ikke, og bruker ikke rusmidler ellers heller. Jeg tror at det kommer an på alder, hvem dine venner er, hvilke typer mennesker du "fester" med og til syvende og sist hvordan en tar det selv.

Om jeg skulle møte på noen som ikke respekterte min avgjørelse og ville vite hvorfor, hadde jeg sagt som sant var at: jeg trenger det ikke lengre. For slik er det. :)

Jeg behøver ikke å være full når jeg skal ha det gøy. Jeg trenger ikke å drikke meg til mot for å gjøre eller si ting. Jeg er ganske trygg på hvem jeg er og har det helt utmerket i edru tilstand. Har heller ikke problemer med at folk rundt meg går fra stadie til stadie i sin rusutvikling. Det er veldig lett for meg å ligge edruelig langflat over kjøkkenbordet og vri meg i like mye latter som de andre gjør i full tilstand.

Vi deler et samvær, mat, musikk, humor og glede. Når de så blir altfor fulle og "forlater vår felles forståelse av universet", er det antagelig på tide for meg å finne senga mi alikevel.

Å drikke alkohol behøver vel ikke ha noe med fest og gjøre. En god vin som passer til maten gjør etter min mening måltidet bedre. Det gjør ikke meg noe at andre ikke drikker, men jeg forstår ikke at noen velger bort vin til fordel for cola.

• Liker 1
Skrevet

Folk får gjøre som de vil. Jeg drikker meg aldri full, men tar meg noen øl innimellom. Det er koselig, godt og skal også være sunt i rette doser.

eh alkohol er ikke sunt kjære deg.

Skrevet

Det er ikke cola heller, og da velger jeg det som (jeg synes) er godt.

Skrevet

Hvis det er snakk om å ta en fest, har du helt rett. Det er gøy(efter min mening), men noen helsemessige fordeler har det absolutt ikke. Snakker man derimot om et moderat, daglig inntak av rødvin(eller andre alkoholholdige drikkevarer, men effekten varier efter hva man da drikker), er det helt klare helsemessige gevinster å hente.

Skrevet

Jeg er avhold, og har ikke noe problemer med at andre spør meg om hvorfor det kan jeg forstå, men jeg liker ikke og godtar heller ikke noe drikkepress, sier nei når jeg blir tilbudt alkohol og innrømmer at jeg blir brydd dersom noen forsøker å overtale/tvinge det på meg, skulle jo tro jeg var voksen nok til å bestemme selv.

Når det er sagt så har jeg ikke noe problemer med at andre drikker, de får gjøre som de selv vil og respektere meg tilbake for mitt ståsted.

Skrevet

Jeg har forsåvidt opplevd at når folk spør meg hvorfor jeg ikke drikker, så er de ofte litt skeptiske. Nesten som om de synes det er flaut eller ekkelt å spørre. Da går jeg ut i fra at de faktisk har vurdert alternativene, og er litt redde (men også nysgjerrige) for at jeg skal si at jeg er tørrlagt alkoholiker eller noe sånt.

Jeg har ingenting i mot at andre drikker, både i store og små mengder, og jeg sitter i allefall ikke å tar notater om deres gjøremål og til tider dumheter, som Monica sa. Kjedelig er jeg ikke ofte betraktet som heller, da jeg fint klarer å opnå samme resultat (uten de uheldige side-effects alkohol har) bare på rusen av andre menneskers gode humør og selskap.

Men som Strix sa: Er det egentlig så annerledes å ikke drikke alkohol i forhold til å ikke drikke kaffe, te eller brus?

• 1 måned senere...
Skrevet

drakk bitte litt 1-2 ganger i året alle mine tenår og hele 20 årne. Nå er jeg 30 og har satt mer pris på edle drikker.

Funnet ut at jeg liker Baylis. Da holder jeg med til ett el to glass en bytur. De koster nesten 100 kr for 4 cl... :sukk:

Elsker å danse, og som brisen funker dette dårlig i kombo med stadig mer alkohol vettu...

Noen pusher shots, men jeg tror heller de er utilpass, ikke jeg.

Skrevet

Jeg er avholds, først og fremst fordi det ikke eksisterer noen skjellig grunn til å drikke annet enn den sosiale stigmaen som følger ved å inneha en avholdsmentalitet.

De fleste drikker av grunner de ikke selv klarer å stå inne for uansett, og starter alt for tidlig.

Skrevet

Jeg drikker veldig sjelden, rett og slett fordi jeg ikke liker smaken av alkohol. Har ikke fått dumme spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker, men når jeg en sjelden gang tar meg et glass får jeg ofte høre ting som "oi, se det, du kan du også ja!", "Dette var andre boller!" og "Jeg må jo nesten bare nyte synet, hvem vet når dette skjer igjen!".

Sånne idioter får gjerne et iskaldt blikk og en frekk kommentar tilbake.

Skrevet

delvis skyldes det at jeg anser folk som er edrue på fest som både snikete(man skal betrakte alle andres feil, og det uten å risikere noe selv...)og kjedelige(ja, alkohol er en stemningsskaper

Ganske rystende at noen har sånne holdninger til ikke bare avholdsfolk, men tydeligvis også til noen som faktisk er edrue på en fest?! Hvis man anser det som "snikete" så sier det jo virkelig litt om hvordan folk oppfører seg i fylla. Hvis det altså ikke tåler å ses av edru øyne? Helt utrolig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...