Gå til innhold

avhold! hvorfor det da

ferdig

Anbefalte innlegg

jeg holder meg for det meste unna alkohol, dvs at jeg på 12 år nå har drukket en flaske vin og 5-6øl tilsammen.

når jeg møter folk og det blir snakk om alkohol og jeg sier jeg er avholds så blir folk rare, hvorfor det da? spørr de da.

har du ikke lyst på alkohol?

bruker du noe annet da eller?

du scorer ikke poeng på slikt veit du, he he..

savner du det ikke?

har du problemer med alkohol?er du med i AA?

funderer på og snu det litt nå, røyker du ikke!?!

hvorfor ikke det da?

bruker du sprøyte eller alkohol i steden da eller osv osv

hvilke holdninger har du til avholdsmenn? er jeg virkeligere et dårligere/ mindre tøfft meneske som ikke drikker eller er det annet som skaper denne utrolige forundringen hos 90% av de jeg forteller det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen spesielle holdninger til folk som er avholds. Tenker ikke noe spesielt over at enkelte ikke vil drikke alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker sjelden eller aldri selv, så jeg har også fått høre det samme. Jeg bare sier at jeg ikke har lyst. Folk har egentlig ingenting med hvorfor, og jeg blir stadig overrasket over hvor mye folk absolutt skal mase om det. Synd egentlig, i grunn er det litt respektløst i mine øyne.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke noe spesielt over at noen velger å ikke drikke alkohol. I allefall så lenge de godtar at jeg drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thefainter

Jeg drikker sjelden eller aldri selv, så jeg har også fått høre det samme. Jeg bare sier at jeg ikke har lyst. Folk har egentlig ingenting med hvorfor, og jeg blir stadig overrasket over hvor mye folk absolutt skal mase om det. Synd egentlig, i grunn er det litt respektløst i mine øyne.

Mhm samma her. Jeg drikker også sjeldent, og får bare høre at det er unormalt, barnslig, asosialt osv. Folk blir jo som regel bare dumme og frekke av alkohol, ig jeg syns rett og slett ikke det er gøy. en øl eller et glass vin av og til er ok, men noe mer er helt uinteressant for meg. Det er liksom ikke lov å ha det gøy uten å være drita virker det som :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får gjøre som de vil. Jeg drikker meg aldri full, men tar meg noen øl innimellom. Det er koselig, godt og skal også være sunt i rette doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest redstar

Siterer denne. "Er du gravid?" hver eneste gang.. år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er slitsomt, men når man tar et valg som er motsatt fra det de aller aller fleste tar, da må man regne med at folk er nysgjerrige på hvorfor. Det betyr ikke at folk nødvendigvis ønsker å presse dere til å drikke (selv om det sikkert kan skje), men rett og slett fordi de lurer. Det gjelder da andre ting enn alkohol også; jeg tipper vegetarianere som regel får spm om de ikke spiser kjøtt pga etiske prinsipper eller smakspreferanser. Samboeren min må forklare at han ikke drikker melk pga allergi og ikke fordi han er kresen. Selv drikker jeg ikke kaffe, og får alltid spørsmål om hvordan det går an, hvordan jeg holder meg våken, hvordan i all verden jeg har klart å skrive en masteroppgave uten kaffe og hva jeg drikker istedenfor. Ja, det er slitsomt, men jeg blir da virkelig ikke fornærma for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke, og bruker ikke rusmidler ellers heller. Jeg tror at det kommer an på alder, hvem dine venner er, hvilke typer mennesker du "fester" med og til syvende og sist hvordan en tar det selv.

Om jeg skulle møte på noen som ikke respekterte min avgjørelse og ville vite hvorfor, hadde jeg sagt som sant var at: jeg trenger det ikke lengre. For slik er det. :)

Jeg behøver ikke å være full når jeg skal ha det gøy. Jeg trenger ikke å drikke meg til mot for å gjøre eller si ting. Jeg er ganske trygg på hvem jeg er og har det helt utmerket i edru tilstand. Har heller ikke problemer med at folk rundt meg går fra stadie til stadie i sin rusutvikling. Det er veldig lett for meg å ligge edruelig langflat over kjøkkenbordet og vri meg i like mye latter som de andre gjør i full tilstand.

Vi deler et samvær, mat, musikk, humor og glede. Når de så blir altfor fulle og "forlater vår felles forståelse av universet", er det antagelig på tide for meg å finne senga mi alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville synes det er positivt om jeg skulle møtt en postensiell partner som er avholds. Jeg er mer eller mindre avholds, kan ta meg et glass i godt selskap, men velger oftest å ikke, så er en ca 7 år siden jeg hadde et glass. Vil da synes at en fremtidg partner som er likedan er å foretrekke fremfor en som drikker som folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er slitsomt, men når man tar et valg som er motsatt fra det de aller aller fleste tar, da må man regne med at folk er nysgjerrige på hvorfor. Det betyr ikke at folk nødvendigvis ønsker å presse dere til å drikke (selv om det sikkert kan skje), men rett og slett fordi de lurer. Det gjelder da andre ting enn alkohol også; jeg tipper vegetarianere som regel får spm om de ikke spiser kjøtt pga etiske prinsipper eller smakspreferanser. Samboeren min må forklare at han ikke drikker melk pga allergi og ikke fordi han er kresen. Selv drikker jeg ikke kaffe, og får alltid spørsmål om hvordan det går an, hvordan jeg holder meg våken, hvordan i all verden jeg har klart å skrive en masteroppgave uten kaffe og hva jeg drikker istedenfor. Ja, det er slitsomt, men jeg blir da virkelig ikke fornærma for det.

Det er egentlig ille at det skal bli sett rart på/ sett ned på å velge å ikke drikke alkohol, spesielt når man ser på hvor mange negative sider alkoholen kan føre til ... Men jeg må innrømme at jeg blir veldig nysgjerrig på hvorfor folk velger å være avholdsmennesker, uten at jeg ønsker å presse de til å drikke- jeg prøver jo å respektere deres ønsker. Selv er jeg pescetarianer (spiser ikke kjøtt, men fisk) og får alltid spørsmål om hvorfor, hva jeg spiser i jula osv osv osv. Før jeg begynte å drikke kaffe fikk jeg alltid kommentarer på det også ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan jeg by deg på en øl?" "Nei takk, jeg drikker ikke". Da svarer jeg: "Å ok, en brus da?".

Det er helt uviktig for meg om en person er avholds eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:jepp: En får garantert ikke alkoholproblemer av drammen en aldri drikker.

Er et avholl jeg også, mer eller mindre. Men greier da å finne på litt fanteri, lell. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg bryr meg lite om hva folk drikker, om det nå er vann, brus, melk eller alkohol. Selv drikker jeg sjelden, rett og slett fordi jeg ikke liker det. Irish Coffee er imidlertid nammi, og jeg drikker som regel alltid det når vi er ute, mens de andre drikker øl/vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg drikker nok selv, men ser ikke det store problemet med at folk spør om sånt. Om jeg hadde ikke spist X type mat hadde jeg heller ikke hatt problemer om folk spurte hvorfor. Ser heller ikke problemet om folk spør meg hvorfor jeg faktisk drikker. Vanligvis har man ikke noen skumle baktanker hvis man spør.

I og med at flertallet av folk drikker alkohol i mer eller mindre grad, og at det er dermed vanlig at noen ikke drikker når de er gravide, er jo heller ikke det så forferdelig spørsmål å spørre.

(for å si det sånn - betraktelig verre å bli spurt om man er gravid hvis man har lagt på seg noen kilo, men det får bli en annen diskusjon)

Det blir noe annet om man møter press for å drikke. Men sånn helt generelt synes jeg at folk blir også litt for hårsåre og defansive om de har valgt litt annerledes enn de fleste. Virker nesten som om de føler at de må liksom forsvare valget sitt i stedet for å bare svare et enkelt og vanligvis uskyldig spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Violently Happy

Mhm samma her. Jeg drikker også sjeldent, og får bare høre at det er unormalt, barnslig, asosialt osv. Folk blir jo som regel bare dumme og frekke av alkohol, ig jeg syns rett og slett ikke det er gøy. en øl eller et glass vin av og til er ok, men noe mer er helt uinteressant for meg. Det er liksom ikke lov å ha det gøy uten å være drita virker det som :klø:

Meg og. Kan godt ta noe å drikke, menneh ikke i store doser. Fulle folk er ikke så morsomme å snakke med- de blir litt tåpelige. :P

Om noen ikke vil drikke= respekt! Det skal godt gjøres å stå imot sånt press som det er noen steder i dag.

Hvis jeg formodentlig en gang ikke drikker så får jeg spørsmål om jeg er kristen. Slår aldri feil. Gud så lei jeg er av det spørsmålet. Hadde det vært så ille om jeg var det da? Er det verre det enn at man er muslim for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt avholds, har smakt på vin 1 gang i mitt liv. Da snakker vi om en liten slurk. Jeg har aldri røyka eller prøvd, og har aldri prøvd sterkere saker. Drikke kaffe gjør jeg heller ikke! Kaffen og røykinga er liksom helt ok, men det med alkoholen gjør meg tydeligvis litt spesiell. Jeg bruker bare å si at jeg ikke har noe behov for å drikke hvis noen spør meg, og jeg har absolutt ingenting i mot at andre drikker i mitt selskap. Heller ikke om de blir fulle.

Det jeg undrer litt på er det at folk faktisk i det hele tatt spør hvorfor. De tror jo det er en grunn når de spør, og har man en grunn så er den jo som regel veldig personlig og muligens også et sårt emne. Alkoholisme, graviditet, medisiner som ikke går overens med alkohol, eller dårlig erfaring med alkohol f.eks. i oppveksten. Den eneste "grunnen" jeg kommer på i farta til å være avholds som ikke er like personlig er religion, derfor stusser jeg på at folk spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg maser ikke om hvorfor noen ikke drikker verken kaffe, melk eller alkohol. Vegetarmat er jeg litt nysgjerrig på, og spør kanskje litt om det hvis jeg hører at noen er det. Men jeg begynner ikke å spørre hvorfor de ikke spiser kjøtt osv.

Noen ganger er avholdenhet til alkohol følge av dårlige assosiasjoner, erfaringer, alkoholisert far osv. Siden man føler for å spørre, vet man ikke svaret. Og siden svaret kan være veldig personlig og ikke noe den som spør har noe med, bør folk la være å spørre.

Det er noe helt annet med alkoholmas enn kaffemas, selv om det er kjedlig å "måtte stå til rette for" begge deler, synes jeg. Jeg har hørt folk sitte og snakke dritt om folk som aldri drikker alkohol, mens noen aldri ville sagt "for en selskapspooper! drikker ikke kaffe!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med at folk ikke drikker. Men jeg kan sikkert finne på å spørre om hvorfor jeg og, uten å tenke over at folk kan ta det ille opp.

Hvorfor røyker jeg ikke? Fordi det er dyrt, jævlig usunt og det lukter vondt.

Jeg må forresten være ærlig og si at jeg helst vil at en eventuell kjæreste ikke skal være avholds. Vil kunne drikke sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...