AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #1 Skrevet 2. oktober 2010 Emnet sier vel det meste.... Jeg skal tegne ny innboforsikring og er usikker på hvor mye jeg skal oppgi verdien av innboet til.. finnes det en kjekk kalkulator på nett et sted, eller noen som har ca peiling? (enebolig, 4 soverom, god standard og greitt innbo, om det har noe å si....)
Gjest Consensio Skrevet 2. oktober 2010 #2 Skrevet 2. oktober 2010 Heller litt høyere enn du tror enn lavere. En god regel er: Om alt brenner ned så skal du, uten å måtte finne det billigste/brukt, kjøpe ALT. Laken, dyner, seng, klær, bøker, kjøkkenutstyr, møbler, veggpynt, TV/data/stereo, baderomsting, soveromsting, annet til stua osv Vi leier en leilighet på 70kvm, to personer, 2 soverom, stue, kjøkken og bad. Vi har vår innboforsikring på 500.000kr. Det koster så lite ekstra å ha litt høyere forsikring enn hva man tror man trenger.
momo Skrevet 2. oktober 2010 #3 Skrevet 2. oktober 2010 Her har jeg leilighet på 120 m2, bor her med mine to barn. Og ble anbefallt forsikring på 1 mill, nå er den oppe i 1,1. Tror nok man eier ting for mye større verdier enn man tror. Bare tenkt på all elektronikk i en familie, og ikke minst alle klærne og skoene mine.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #4 Skrevet 2. oktober 2010 Hmmm... så om han har dilla på elektronikk, pc'er hjemmekino ol, og jeg har dilla på sko og klær, og tilsammen har masse middagservicer og husstæsj, bør vi kansje sette den til 2-2,5 mill?
Gjest Applestore Skrevet 2. oktober 2010 #5 Skrevet 2. oktober 2010 ja, gå hvertfall IKKE for lavt. Jeg bor på ca 40 kvm med typen og vi har innbo for 300.000. Jeg syntes det hørtes sykt ut, men det kostet oss ikke mange kr mer for å ha 300 i forhold til 150.
Alison Skrevet 2. oktober 2010 #6 Skrevet 2. oktober 2010 Forsikringsselskapene har en egen kalkulator for beregning av forsikringssum ut fra størrelse på bolig, antall personer som bor der og hvilken standard du har. Jeg anbefaler deg derfor å ta kontakt med ditt forsikringsselskap. Mange setter forsikringssummen alt for lavt. Husk at det skal dekke slik at du får kjøpt igjen alt det du eier og har. I tillegg skal den dekke leiekostnader for annen bolig hvis boligen din blir ubeboelig en periode.
SmallTalk Skrevet 2. oktober 2010 #7 Skrevet 2. oktober 2010 Mist 1 mill. Vi er to stk og har forsikret oss for 1,5 mill. Noen synes sikkert det høres mye ut, men når man begynner å summere sammen verdiene på innboet så begynner man fort å se ganske store tall.
SmallTalk Skrevet 2. oktober 2010 #8 Skrevet 2. oktober 2010 Hmmm... så om han har dilla på elektronikk, pc'er hjemmekino ol, og jeg har dilla på sko og klær, og tilsammen har masse middagservicer og husstæsj, bør vi kansje sette den til 2-2,5 mill? To mill høres ut som en god vurdering.
Medlem Skrevet 2. oktober 2010 #9 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg har forsikret for 2 millioner. Garantert i overkant, men dersom uhellet først er ute er det klart bedre å være over enn underdekket.
Østlandet Skrevet 2. oktober 2010 #10 Skrevet 2. oktober 2010 2 mill høres vanvittig mye ut og helt unødvendig i overkant, for en vanlig husholdning.
Illuminati Skrevet 2. oktober 2010 #11 Skrevet 2. oktober 2010 2 mill høres vanvittig mye ut og helt unødvendig i overkant, for en vanlig husholdning. Enig! 1-1,5 mill høres mer fornuftig ut.
SmallTalk Skrevet 2. oktober 2010 #12 Skrevet 2. oktober 2010 2 mill høres vanvittig mye ut og helt unødvendig i overkant, for en vanlig husholdning. Ikke enig. Det kommer helt an på bosituasjon og hvor mange ting man har. Vi har enebolig på 320 kvm, mye møbler, samlerobjekter for noen hundre tusen, dyre el-artikler som alene strekker seg til noen hundre tusen tilsammen, klær, servise, glass... Da flyr innboforsikringa raskt dersom alt dette skulle gå opp i brann. Leiligheten til et familiemedlen gikk opp i brann. Hun var kun forsikret for 200.000, og fikk faktisk ikke kjøpt inn alt hun hadde mistet.
Illuminati Skrevet 2. oktober 2010 #13 Skrevet 2. oktober 2010 Tror ikke innboforsikringen dekker spesielle ting som samleobjekter, dyre bilder m.m. Det burde man spørre spesifikt om.
SmallTalk Skrevet 2. oktober 2010 #14 Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Tror ikke innboforsikringen dekker spesielle ting som samleobjekter, dyre bilder m.m. Det burde man spørre spesifikt om. Det er sjekket opp. Det dyreste som ikke dekkes er lagret i bankboks. Endret 2. oktober 2010 av SmallTalk
Gjest Harriet Skrevet 2. oktober 2010 #15 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg har LO favør kollektiv hjemforsikring gjennom jobben min og den har ingen øvre grense. Men man må tenke på alt man har hjemme - det blir veldig fort penger av det. Har man mye kunst? Sølv? Designmøbler? Designlamper? Dyre klær? Flere TV`er? Mange PC`er? Dyrt arvegods? Har man tenåringer i huset så har ofte de masse dyre ting, både klær og tekniske artikler.
Christiane_W Skrevet 2. oktober 2010 #16 Skrevet 2. oktober 2010 Sett den heller for høyt enn for lavt! Et vennepar av foreldrene mine med enebolig på 250 m2 og to tenåringssønner fikk et kjempeproblem da huset brant ned og de bare hadde forsikret innboet for 1 million. Det dekket overhodet ikke alt, de hadde blant annet mye dyrt sportsutstyr og sønnene hadde jo en god del elektronikk som kostet en del.
Østlandet Skrevet 2. oktober 2010 #17 Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Ikke enig. Det kommer helt an på bosituasjon og hvor mange ting man har. Vi har enebolig på 320 kvm, mye møbler, samlerobjekter for noen hundre tusen, dyre el-artikler som alene strekker seg til noen hundre tusen tilsammen, klær, servise, glass... Da flyr innboforsikringa raskt dersom alt dette skulle gå opp i brann. Leiligheten til et familiemedlen gikk opp i brann. Hun var kun forsikret for 200.000, og fikk faktisk ikke kjøpt inn alt hun hadde mistet. Dette er et eksempel på hva jeg mener er vanvidd. (I forhold til forsikring) Jeg tror 500.000 som en begynnelse. Så kanskje opp mot 700.000 - 1 mill om man har bodd sammen en del år og kanskje fått barn. Og da regner jeg også inn temmelig dyr elektronikk. (Som er verdt halvparten etter 1 år) i følge fors.selskapene. Endret 2. oktober 2010 av Østlandet
Perledrøm Skrevet 2. oktober 2010 #18 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg har gratis innboforsikring gjennom fagforeningen min, på 2 millioner kroner. Veldig greit
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2010 #19 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg har gratis innboforsikring gjennom fagforeningen min, på 2 millioner kroner. Veldig greit Jøss, hvilken fagforening er det?
Gjest Eurodice Skrevet 3. oktober 2010 #20 Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Jeg har en boksamling på nærmere 5000 bøker. Med et forsiktig anslag på 200 kr. pr. bok kommer verdien fort opp i 1 million. Jeg har spurt i forsikringsselskapet om bøkene burde særforsikres, men fikk til svar at de faller innunder vanlig innboforsikring, såfremt det ikke dreier seg om spesielt kostbare, sjeldne utgaver, førsteutgaver etc. Jeg har også en hel mengde LP-plater, kassetter og cd-er, og dvd-er og videokassetter. Ellers har jeg selvfølgelig alt det vanlige man har i en husholdning, møbler, tv-er, radioer, pc, elektrisk utstyr av ymse slag på kjøkkenet. Det som skjuler seg i skuffer og skap blir det store beløp av. Tenk også hva klær koster. Med et vanlig hverdagsantrekk er man snart oppe i et par tusen kroner. Min innboforsikring er på 2,5 millioner hvis jeg husker riktig i farten. Som en annen har skrevet lenger opp i tråden, er det bedre å overforsikre enn å underforsikre. Jeg har opplevd brann med totalskade. Det unner jeg ingen. Endret 3. oktober 2010 av Belladonna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå