Gå til innhold

MÅ man ha bil i dagens samfunn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå sporer vi inn igjen;

Ingen MÅ ha bil, mange TRENGER bil(vesentlig forskjell :) )

Vi trenger bil, enkelt å greit fordi det ikke finnes kollektivtransport som det er verdt å snakke om, og fordi det er langt mellom plassene vi skal til.

(f.eks er det uaktuelt for meg å gå 1-1.5 mil til min "jobb, med temperaturer ned mot 30 minusgrader. Det er og uaktuelt å sende ungene på en nesten like lang tur -dog tur-retur- med de samme temperaturforholdene)

Om sommeren derimot så sykler ungene dit de skal, og om jeg ikke skal handle for en hel uke så sykler jeg til butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Et lite spørsmål bare:

Hva legger dere i "må" ha bil, kontra å "trenge" bil?

Ut ifra diverse innlegg her ser det ut til at jeg legger en litt annen definisjon av ordene til grunn enn endel andre her, så, da begynner jeg jo å lure :sjenert: For min del kan det å "trenge" bil i enkelte situasjoner settes likhetstegn med det å "måtte" ha bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ man ha bil når man bor i Oslo - nei.

MÅ man ha bil om man bor midt i Hedmarks skoger - ja.

Jeg MÅ ikke ha bil, da jeg bor midt i Oslo og har kollektivt jeg kan bruke når jeg skal noe. For å besøke familie som bor utenfor Oslo går det også busser (Timexpressen, NorWay bussene osv). Har alle typer butikker innen gåavstand, og 10-15 min på trikk/buss/bane har jeg flere større kjøpesentere.

Men det å TRENGE bil i blant, ja det gjør jeg. Å handle stort på IKEA er ikke trivelig uten bil. Dra 3 timer med buss for å være 2 uker hos familie, med julegaver, vinterklær og annet pikkpakk for meg, 2 unger og gubbe - ikke ønskelig. Og selvfølgelig er ikke Oslos kollektivtilbud helt til å stole på i blant, så det ville vært å foretrekke å kunne ta bilen til jobb de dagene togene er forsinket og uteblir i 15 minusgrader og snø..

Men bor man midt i skogen uten kollektivtilbud og en times reisevei til nærmeste mulige jobb/skole/barnehage/handlemuligheter, ja selvsagt MÅ man ha bil da. Eller så får man flytte, men det er ikke alltid et alternativ..

Det er i hvertfall noe jeg ser på som forskjell på å trenge bil og å måtte ha bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så teit, dumma :P

Syns ikke syndt på meg selv faktisk, selvom det kanskje virker slik, og utifra det jeg skriver så må jeg jo være en utrolig intelligent 3-åring som skriver så bra :skratte:

Prøv å ha så mye smerter i kroppen at du bokstavelig talt ikke klarer å stå oppreist. Og det finnes faktisk mennesker som ikke gidder å reise seg fra benken for å gi deg sitteplass.

Ja min mann dro fra jobben, han jobber slik at han kan dra fra jobben når han selv føler for og han sa han like gjerne kunne ta lunsj med meg slik at han kunne kjøre meg hjem i samme slengen.

Han har holdt ut i mange, mange år allerede og vi er like glad i hverandre enda, så tror ikke han drar fra meg med det første. Selvom jeg er syk så betyr det ikke at vi ikke har det bra sammen veit du, dumma.

Du har kanskje opplevd selv at menn drar fra deg og tror alle er slik?

Takk, jeg har opplevd å ha så store smerter i kroppen at jeg ikke kunne gå. Og jeg satte meg aldri ned på bakken i tiden mellom jeg ikke kunne gå, og til jeg kunne gå normalt igjen. Og jeg har aldri opplevd at folk ikke gir plass.

Kanskje jeg bare spør på en mer hyggelig måte enn deg.

Tilbake til tråden:

I byen, nei, man MÅ ikke ha bil. TIl bykjøring er det egentlig til mer bry enn noe annet. Skal man lenger derimot er det veldig greit med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på hvor man bor og hovrdan jobbsituasjonen er om man trenger en bil, to biler eller ingen bil.

Her vi bor er det seks kilometer til butikk, post, skole etc, og eneste offentlig transport som går er skoledrosja.

For tiden er jeg hjemme, og har til dels klart meg uten bil mens Gubben har kjørt på jobb, enten så har han handlet på vei hjem fra jobb, eller så har jeg faktisk kjørt på butikken med hest og vogn, eller slede på vinteren. Jeg har også hentet ungene på skolen med hesten. Men det er klart at lenger enn til butikksentrumet har jeg ikke dratt med hesten, det tar for lang tid, til kommunesenteret som er 15 km unna har jeg ikke dratt med hesten, ikke at det er så langt egentlig, jeg rir ofte lenger enn det som trening, men da ikke på asfaltveier med stor trafikk, det blir slitsom for både meg og hestene.

Det er klart at det også går an å sykle til butikken herfra, men jeg skal innrømme at jeg er så lat at det gidder jeg ikke når jeg har hesten.

Når jeg begynner å jobbe igjen må vi ha to biler, med mindre vi ender opp med å jobbe på samme sted og like arbeidstider.

(så sant jeg ikke starter hestedrosje da, hehe=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, jeg har opplevd å ha så store smerter i kroppen at jeg ikke kunne gå. Og jeg satte meg aldri ned på bakken i tiden mellom jeg ikke kunne gå, og til jeg kunne gå normalt igjen. Og jeg har aldri opplevd at folk ikke gir plass.

Kanskje jeg bare spør på en mer hyggelig måte enn deg.

Tilbake til tråden:

I byen, nei, man MÅ ikke ha bil. TIl bykjøring er det egentlig til mer bry enn noe annet. Skal man lenger derimot er det veldig greit med bil.

Oi, noen som har stått opp på feil ben idag? Og skal ta det utover andre, eller er du så grinete hver dag? Syns du er utrolig frekk! Det var DU som sporet av her, der du tydeligvis hadde et behov for å kommentere at en dame som hadde vondt følte behov for å sette seg ned når det regnet. JA, TIL OG MED når det REGNET. Det er sånne som deg som gjør det uhyggelig her på KG. Komme med sånne frekke kommentarer som ikke har noe med det vi snakker om her å gjøre overhode!

Flott for deg at du har hatt så store smerter i kroppen at du ikke greide å gå, men ALIKEVEL ikke satte deg ned! Det var virkelig beundringsverdig du! Da har du selvfølgelig rett til å svare frekt og dømme andre som setter seg ned når de har vondt. JA TIL OG MED de som setter seg ned når det regner! Det er virkelig FÆLT du, når man føler at man har så vondt at man setter seg ned i regnet, foran andre fremmede mennseker, da har de sikkert ikke på langtnær så vondt som du hadde det da du ikke greide å gå altså! Også gjør hun jo selvfølgelig dette fordi hun syntes synd på seg selv, også bruker hun mannen sin slik at han må komme å hente henne, virkelig fælt! Stakkars mann! Også vet du jo selvfølgelig også HVA slags kronisk sykdom hun har, siden du kommenterer at "det sikkert ble bedre å sette seg ned". Nei, hun skulle nok stått der og lidd, sånn som DEG som var så utrolig flink og ikke satte deg ned!

Og forresten; hva vet du om at man ikke må ha bil om man bor i byen? Du vet visst alt du! Selvfølgelig kan man trenge bil selv om man bor midt i Oslo, kommer helt ann på hvor man jobber, hvor familien (kanskje syk familie) bor, barn og lignende.

FOR et ufordragelig menneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å spore tråden riktig igjen! ;)

Jeg er snart tredve nå og har ikke en gang lappen -og faktisk så føler jeg det ligger på rundt 30/70 blant mine venner også, altså at det omtrent bare er 3 av 10 som har lappen, og av de igjen så har et fåtall bil. Flere av mine venner har barn -men så bor de også enten i by eller steder der det ikke er lange avstander til skole, jobb, butikk, kollektivtrafikk-muligheter osv.

Personlig så går jeg mye, sykler og tar buss/trikk osv. bare når det er nødvendig. Men neste år så må jeg ta lappen og kjøpe meg bil som jeg skal ha ett års tid -etter det så håper jeg at jeg klarer å falle inn i gamle vaner uten bil.

Kommer veldig ann på hvor man bor, hvilken livssituasjon man er i, tidspunkt og sted for jobb. Er ganske mange steder det ikke er noe særlig kollektivtilbud.

Denne er jeg enig til en viss grad -er mange som kan om de bare vil -mens det igjen er mange som ikke har noen annen mulighet enn å ha bil og det er helt greit. Foreldrene mine hat hatt to biler så lenge jeg kan huske -mye på grunn av mangelen på buss og lang vei til jobb/kjøring i jobben. Men nå de siste sikkert 15 årene så har de likevel kjørt sammen i en bil til og fra jobb når de har hatt mulighet, noe jeg synes er kjempebra at de orker.

Må legge til en liten morsom sak i tillegg -for der jeg bor nå så er det overraskende mange el-biler, altså i gatene rundt her. Og el-biler, biler på bio-diesel og andre typer grønnere biler er jo kjempesmart -men problemet er vel at det ikke er nok stasjoner rundt omkring i landet for disse bilene enda? Håper det blir lettere når jeg en gang må kjøpe meg bil her i landet -for da vil jeg kjøre grønt!

Go green -de som kan! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, noen som har stått opp på feil ben idag? Og skal ta det utover andre, eller er du så grinete hver dag? Syns du er utrolig frekk! Det var DU som sporet av her, der du tydeligvis hadde et behov for å kommentere at en dame som hadde vondt følte behov for å sette seg ned når det regnet. JA, TIL OG MED når det REGNET. Det er sånne som deg som gjør det uhyggelig her på KG. Komme med sånne frekke kommentarer som ikke har noe med det vi snakker om her å gjøre overhode!

Flott for deg at du har hatt så store smerter i kroppen at du ikke greide å gå, men ALIKEVEL ikke satte deg ned! Det var virkelig beundringsverdig du! Da har du selvfølgelig rett til å svare frekt og dømme andre som setter seg ned når de har vondt. JA TIL OG MED de som setter seg ned når det regner! Det er virkelig FÆLT du, når man føler at man har så vondt at man setter seg ned i regnet, foran andre fremmede mennseker, da har de sikkert ikke på langtnær så vondt som du hadde det da du ikke greide å gå altså! Også gjør hun jo selvfølgelig dette fordi hun syntes synd på seg selv, også bruker hun mannen sin slik at han må komme å hente henne, virkelig fælt! Stakkars mann! Også vet du jo selvfølgelig også HVA slags kronisk sykdom hun har, siden du kommenterer at "det sikkert ble bedre å sette seg ned". Nei, hun skulle nok stått der og lidd, sånn som DEG som var så utrolig flink og ikke satte deg ned!

Og forresten; hva vet du om at man ikke må ha bil om man bor i byen? Du vet visst alt du! Selvfølgelig kan man trenge bil selv om man bor midt i Oslo, kommer helt ann på hvor man jobber, hvor familien (kanskje syk familie) bor, barn og lignende.

FOR et ufordragelig menneske!

Åj, så mye unødvendig energi du bruker på dette da. Du roper jo mens du skriver! Hvis du blir så sint av å være her inne, logg deg av. Det er irriterende å skulle følge en tråd når noen skriver lange avhandlinger til enkeltpersoner, når det er helt på sidelinja av det egentlig temaet. Men for all del; jeg kan skjønne din frustrasjon ut i fra de plagene du sliter med. Det vil (dessverre) ofte være slik at det er vanskelig for oss mennesker å sette oss fullt og helt inn i andres situasjon. Alle ser og forstår ting ut i fra sitt ståsted. Derfor blir det så dumt å skulle begynne å diskutere her inne. Overse det hvis du føler du vil gå av heltene av raseri. Dere blir nok ikke enige uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart ikke.

Jeg har ikke hatt bil siden 2004 og bortsett fra en håndfull ganger ved litt større shopping har jeg ikke savnet det.

Kollektiv transport (buss, t-bane, trikk og tog) dekker mine reisebehov, og de få gangene jeg trenger noe mer blir det taxi. Sparer 10-tusener i året på den løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

MEN, med fare for å avspore tråden, hvorfor er det så mange husstander som har 2 biler? Trenger de det??

Absolutt!

Vi bor på bygda og har ikke noe kollektivtilbud i gangavstand fra hjemme, jeg jobber 3,5 mil unna hjemme og mannen bruker bil i jobben (har oppdrag på ulike steder). I tillegg har vi barnehagelevering.

Så vi kunne ikke klart oss med bare en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg kommer fra må man ha bil for å komme seg på jobb. Der går det ikke buss i tide og utide og de få som kan ta buss må fort betale bortimot 150 kr tur-retur. Sånn er det på bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bil da jeg bodde på Sofienberg i Oslo, pga. jobb/skole et stykke unna, og at jeg dro på besøk til familie og venner i helgene.

Nå bor jeg på landet, det tar meg kanskje 1 minutt å gå til jobben, familien bor nærme, så bilen er solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det skal mye til før man påberope seg å trenge bil når man bor i by med anstendig kollektivtilbud, og trengte det hverken i småbyen jeg bodde utenfor til jeg var 23 eller i Oslo hvor jeg har bodd siden det. Imidlertid hadde jeg tilgang til et helt ålreit kollektivtilbud i denne småbyen, det gikk buss overalt om enn ikke alltid så ofte. Det har aldri gjort meg noe å vente en stund på bussen, så det var helt greit.

Men: jeg hadde ikke barn, jobba vanligvis i sentrum av småbyen så jeg slapp å skifte transport, og det gikk som sagt bra med busser. Hadde jeg skullet til barnehage eller hatt mer kronglete reisevei til jobb hadde jeg nok raskt begynt å føle behov for bil.

Som det er er jeg 37 og har ikke lappen, og har ikke tenkt å skaffe meg den heller.

Forresten, spør meg om det igjen når snøen har kommet og jeg sklir og banner hele veien til banen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med to små som går i barnehage ca 30 minutters gange fra der vi bor (og fra busstoppet). Selv studerer jeg på andre sida av byen. Hadde jeg ikke hatt bil måtte ungene vært i bhg 9 timer hver dag, jeg hadde alltid kommet for sent til morgenforelesningene og jeg kunne aldri blitt til ettermiddagsforelsningene slutta. Alternativt måtte vi ha flytta til noe mindre og dyrere og bytta barnehage.

Skulle gjerne vært uten bil, for det er dyrt og gir masse bekymringer. Men akkurat nå trenger jeg den for å få hverdagen til å gå rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det er er jeg 37 og har ikke lappen, og har ikke tenkt å skaffe meg den heller.

Forresten, spør meg om det igjen når snøen har kommet og jeg sklir og banner hele veien til banen...

jøss, er det fler av oss? :)

Jeg er 36 år og har ikke lappen.

Innimellom har jeg lyst på, fordi det hadde vært kjekt iblant, men jeg tror ikke det skjer med det første.

vinterstid med skliing på glatta er vel en av gangene jeg godt kunne tenkt meg det ja, og når jeg står ute i kulda og venter på bussen...

Men ellers, min mening er at man MÅ ikke ha lappen.

Det er flere som ikke har, og som lever helt fint.

min mor har ikke lappen, og vi klarte da å komme oss både på skole og fritidsaktiviteter som barn. Syklet, tok bussen eller planla sammen med andre som skulle på det samme.

At man kan bo steder der man må ha bil? Helt klart!!

Men dersom man ikke HAR bil (eller lappen), så bosetter man seg jo rett og slett ikke på slike steder, fordi det ikke passer.

Jeg bor sentralt og med gode kollektivtransportmuligheter, en av grunnene til det er at jeg ikke har bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Under studietiden syklet jeg 5 km igjennom byen med støvsuger på sykkestyret. Jeg shoppa alt i butikken med sykkel. Jeg tviler på at det er noen som mister livet av å ikke ha bil.

Men prislappen på bil, forteller hvor viktig det er for folk å ha bil. Har du en ny bil til 365 000 og den er avskrevet etter 10 år/dumpeklar, så har den kostet deg i kun avskrivninger ca 100 spenn per dag. Så kommer vedlikehold, reparasjon, bensin og sånt i tillegg. Når folk da allikevel har to biler, så er vel det et ganske bra bilde på hvor nødvendig det er å ha bil? Og det kommer nok bare til å bli verre.

Kollektivtilbudet retter seg etter bilbruken. Jo dyrere det blir med bil, jo mer kan man forlange for buss og tog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ man ha bil når man bor i Oslo - nei.

MÅ man ha bil om man bor midt i Hedmarks skoger - ja.

Jeg MÅ ikke ha bil, da jeg bor midt i Oslo og har kollektivt jeg kan bruke når jeg skal noe. For å besøke familie som bor utenfor Oslo går det også busser (Timexpressen, NorWay bussene osv). Har alle typer butikker innen gåavstand, og 10-15 min på trikk/buss/bane har jeg flere større kjøpesentere.

Men det å TRENGE bil i blant, ja det gjør jeg. Å handle stort på IKEA er ikke trivelig uten bil. Dra 3 timer med buss for å være 2 uker hos familie, med julegaver, vinterklær og annet pikkpakk for meg, 2 unger og gubbe - ikke ønskelig. Og selvfølgelig er ikke Oslos kollektivtilbud helt til å stole på i blant, så det ville vært å foretrekke å kunne ta bilen til jobb de dagene togene er forsinket og uteblir i 15 minusgrader og snø..

Men bor man midt i skogen uten kollektivtilbud og en times reisevei til nærmeste mulige jobb/skole/barnehage/handlemuligheter, ja selvsagt MÅ man ha bil da. Eller så får man flytte, men det er ikke alltid et alternativ..

Det er i hvertfall noe jeg ser på som forskjell på å trenge bil og å måtte ha bil.

Jeg bor midt i Hedemarks skoger, uten bil jeg. Tungvint som fy rakkeren ja det skal jeg innrømme, men jeg har hverken bil eller førerkort.

Så man MÅ ikke ha bil ( men gud som jeg ser frem til en enklere hverdag med førerkort og bil ja), men praktisk er det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hvor en bor og familiesituasjonen, bor i Oslo og HADDE bil men solgte den, rett og slett ikke verdt det. Bor i nærheten av T-banen med kort vei til sentrum så da er det jo kjappere det enn å måtte lete etter parkering og alltingen.

Trenger jeg bil en sjelden gang til å flytte noe så kan jeg få kompis-hjelp eller så i verste fall leier jeg en. Blir uansett mye billigere enn å eie en bil med alle utgiftene det gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det for helt klart avhenger av hvor man bor, og reisevei derifra til jobb, skole, butikk, osv.

* Dersom en har bosatt seg avsides til langt inne i skolen, langt fra skole, butikk, jobb, o.l. ser jeg absolutt en MÅ ha bil. Gjerne fordi på slike plasser finnes det heller ingen kollektivtransport - i beste fall en skolebuss på morningen og en hjem på ettermiddagen.

* Men dersom en bor midt i en større by, der alt av butikker, skoler, jobb o.l. er "rett utenfor døra" ser jeg ikke at noen MÅ ha bil. Da finnes det stort sett også et meget godt utbygget kollektivt transportnett.

----

Er selv bosatt på Torshov (Oslo) og ser absolutt ikke noe behov for bil. Hva skal jeg med det?

- For det første er det noe herk å finne ledig parkeringsplass.

- For det andre er det all verdens kollektivtransport rundt her. Herifra til sentrum har jeg valget mellom trikk, buss, t-bane og tog - der det bl.a. er 18 trikkeavganger i timen ned til sentrum.

- For det tredje har jeg 10 minutter gangavstand til jobb, med flere butikker underveis.

Jeg velger å ikke ha bil og bruke pengene mine på andre transportmåter. Men andre må selvsagt prioritere anderledes. :kaffekopp:

Endret av Medlem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...