Gå til innhold

MÅ man ha bil i dagens samfunn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Raindrops

Jeg kan se at det er veldig praktisk å ha bil, spesielt hvis man har barn, slik som når man skal ta lørdagshandelen osv. Men det kommer vel an på livssituasjonen man er i. Jeg klarer meg fint uten bil. Jeg har velfungerende bein, sykkel og busskort. Man MÅ strengt tatt ikke ha bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den livssituasjonen jeg er i nå , så føler jeg meg avhengig av bil ja.

Alenemor-leverer 2 barn i bhg- komme meg på jobb selv-hente ungene.

Sparer en masse tid på dette,som jeg kan bruke m ungene mine. Er mer opplagt , sjelden skutt etter vi kommer hjem , og jeg har en kronisk sykdom :)

Hadde nok vert nær døden hver kveld , om jeg skulle stått opp 5-6 ,fikse ungene, for så å gå til bhg m en 3 åring og 4 åring. Tar meg 30 min å gå dit , med ungene tør jeg ikke tenke på hvor lang tid det tar engang, bare oppoverbakker dit.

Og at de skal gå hjem igjen etter bhg , kjempeslitne , så de blir trette og sure hver ettermiddag , huff nei takk. Dette hadde også trigget sykdommen min noe kraftig , og da hadde de ikke kommet seg i bhg engang , men blitt hjemme med ei syk mor..

Nei , jeg hadde ikke klart meg uten bil , desverre.

Ja det er dyrt , men vel verdt hver eneste krone, jeg er heldig :) :)

Red. pga skrivefeil...

Endret av kulu-kulu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig ann på hvor man bor, hvilken livssituasjon man er i, tidspunkt og sted for jobb. Er ganske mange steder det ikke er noe særlig kollektivtilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

Kommer veldig ann på hvor man bor, hvilken livssituasjon man er i, tidspunkt og sted for jobb. Er ganske mange steder det ikke er noe særlig kollektivtilbud.

Det er sant. Der jeg bodde før gikk det bare èn buss om morgenen, og èn om kvelden/ettermiddagen. Der var det egentlig slik at man måtte ha bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg tror vi klarer oss uten bil - men at hverdagen er utrolig mye enklere med bilen!

Personlig synes jeg biler er en uting (drapsmaskiner som skitner til miljøet), og kommer til å vente så lenge jeg kan med å kjøpe bil. Jeg forstår derimot svært godt dem som har bil, og ser ikke ned på dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taxmannen

Jeg tror vi klarer oss uten bil - men at hverdagen er utrolig mye enklere med bilen!

Personlig synes jeg biler er en uting (drapsmaskiner som skitner til miljøet), og kommer til å vente så lenge jeg kan med å kjøpe bil. Jeg forstår derimot svært godt dem som har bil, og ser ikke ned på dem!

helt enig her ja:)

har selv bil men bruker den bare når jeg skal hjem til mor i helgene :) ellers sykkler jeg mellom butikken,trening,skole osv osv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man MÅ ha bil eller ikke kommer helt an på hvor man bor, og hvor man eventuelt studerer/arbeider. Bor man og jobber i Oslo så MÅ man sannsynligvis ikke bil. Jeg som bor på landet med begredelig kollektivtilbud og har jobben 4 mil unna MÅ ha bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror MANGE fler kunne ha greid seg uten bil. Jeg for eksempel, i alle fall til og fra jobb :flau:

Pga skade som har forhindret meg i å kjøre bil har jeg tatt buss de siste ukene og da har jeg faktisk tenkt over at det er ganske bedagelig og "sytalaust" (som min mamma sier) og bare sitte der og se ut, lese et ukeblad osv. Det er verdt å nevne at jeg kjøpte meg bil for å lettere kunne dra bort i helger og ligenende uten å være avhengig av "alle andre" hele tiden - eller bussen som, noen steder i utkanten - passerer 3 ganger daglig.

Jeg forstår godt at mange trenger bil i forhold til levering av barn i barnehagen o.l. MEN, med fare for å avspore tråden, hvorfor er det så mange husstander som har 2 biler? Trenger de det??

Endret av Anaconda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Hei!

Angående siste spørsmål som ble stilt her. Jeg og min forlovede har hver vår bil. Grunnen til at vi valgte å ha en bil hver, var ganske enkelt det at vi bodde litt utenfor en storby, og jobbet i hver vår retning. Om forloveden skulle ta bussen til/fra jobb, måtte han ta samme buss som alle skoleelevene i området (Kolumbus satte ikke opp egne skolebusser), og endte da med at hvis bussen hadde plass og stoppet, så måtte man stå i 45 minutter til en time, trengt helt opp i ansiktet på nabomannen. Jeg jobbet skift til litt forskjellige tider på døgnet, og de gangene det gikk buss, måtte jeg innom tre forskjellige ruter, så en tur som tar 15-20 minutter å kjøre, tok 2 timer med buss.

Så jadda! Finnes grunner til at én husstand må ha flere biler.

Ellers som andre her sier så kommer det jo mye an på hvor man bor. Jeg har bodd flere steder i landet, og har ikke kunnet belage meg på kollektivtilbud overalt. Dessverre. Hadde busstilbudene (og da mener jeg hele opplevelsen ved det å ta buss) vært mer positiv, ville jeg kanskje vært mer tilbøyelig til å ta bussen oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror MANGE fler kunne ha greid seg uten bil. Jeg for eksempel, i alle fall til og fra jobb :flau:

Pga skade som har forhindret meg i å kjøre bil har jeg tatt buss de siste ukene og da har jeg faktisk tenkt over at det er ganske bedagelig og "sytalaust" (som min mamma sier) og bare sitte der og se ut, lese et ukeblad osv. Det er verdt å nevne at jeg kjøpte meg bil for å lettere kunne dra bort i helger og ligenende uten å være avhengig av "alle andre" hele tiden - eller bussen som, noen steder i utkanten - passerer 3 ganger daglig.

Jeg forstår godt at mange trenger bil i forhold til levering av barn i barnehagen o.l. MEN, med fare for å avspore tråden, hvorfor er det så mange husstander som har 2 biler? Trenger de det??

Jeg og samboeren er 2 stk i husstanden og vi har hver vår bil.

Til min arbeidsby så går det buss til jobb kl 7 og buss hjem kl 16. Det er det som er alternativt kollektivtilbud for min del, og det er uaktuelt. I tillegg koster et månedskort ca 1500 kr. Til hans arbeidsby går det ikke kollektivtrafikk fra bostedet vårt. Ergo: Vi må ha to biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MÅ man ha bil i dagens samfunn?

Bor man i nærheten av jobb og butikk trenger man absolutt ikke bil. Bor man et sted der man har fritidsaktivitetene i nærheten trenge rman det heller ikke.

Men i den kommunen jeg bor så trenger jeg det dessverre. Ungenes fritidsaktiviteter er for langt unna til at vi kan gå på vinteren, vi sykler på sommeren. Det finnes ikke noe alternativ til bil den tid det er elendig kollektivtilbud internt i kommunen. Ergo er det bil som gjelder.

Til og fra jobb innenfor kommunegrensen er det billigere for meg å kjøre bil enn å kjøpe månedskort = IDIOTI! Men med presset økonomi så bruker jeg bilen, for den har jeg uansett. Da er det ikke noe problem å droppe 1000 kroner i månedskort som jeg og ungene kan kose oss med.

Her går det heller ikke buss til togstasjonen. Jeg bor i "sentrum" og må bytte to ganger om jeg skal komme meg dit. Fra andre folketette områder i kommunen går det ikke busser i det hele tatt.

Bare kollektivtilbudet her er grunn nok til å engasjere seg politisk. Hadde jeg kunnet hadde bilen vært solgt i dag, men jeg har ingen mulighet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren og jeg har to biler, men kunne strengt tatt klart oss med en.

Som mange andre har sagt: om man må ha bil kommer an på hvor man bor og jobber, og hvilken livssituasjon man er i.

Noe av det verste jeg vet er forresten de som skryter av hvor utrolig enkelt det er å klare seg uten bil, men som alltid tigger skyss når vi skal noe spesielt - allerhelst uten å tilby noen som helst form for kompensasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man MÅ ha bil eller ikke er jo helt opp til den enkelte, som nevnt over her. Jeg for min del MÅ ha bil fordi jeg jobber turnus og bor utenfor byen. Dermed blir det helt umulig å bruke kollektivtilbudet, da må jeg legge opp livet mitt rundt kollektivtrafikken, og det er helt uaktuelt!

Kollektivtilbudet fungerer ikke i forhold til sambos arbeidssted heller, og grunnet at vi har veldig forskjellige arbeidstider er han også nødt til å ha bil. Ergo, vi har to biler, og vi må ha to biler.

Hadde vi bodd midt i Oslo hadde vi nok derimot klart oss med 1. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen MÅ ha bil, men mange trenger bil.

Jeg er blandt de som trenger bil, ellers hadde jeg ikke kommet meg noe sted.

Klart, jeg bor relativt sentralt, busser som går ofte og slikt, men jeg trenger bil fordi jeg er kronisk syk og klarer ikke ta bussen alltid.

Forrige gang jeg tok bussen, så endte det med at min mann dro fra jobben for å hente meg da han skjønte at jeg veldig vondt og det var 3 kvarter til bussen skulle gå. Ingen steder å sitte fordi alle benkene var opptatte. Jeg kunne ikke sitte på kafeèn fordi det er kjøpeplikt der og jeg hadde ingen penger. Det var kaldt og det endte med at jeg bare måtte sette meg på bakken pga smertene i kroppen mens jeg ventet på min mann, selvom det regnet og var vått.

Så ja, noen trenger bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Eg har ikkje bil, og føler ikkje at eg treng det. Eg bur midt i byen, har to barn som kjem seg rundt med sykkel/skateboard/buss når dei treng transport, og eg syklar til jobb. Ein sjeldan gong, kanskje ein gong annakvar månad, låner eg bilen til ei venninne, då fyller eg bensin til henne. Det er det minste eg kan gjere, så mykje som eg sparer på å ikkje ha bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen MÅ ha bil, men mange trenger bil.

Jeg er blandt de som trenger bil, ellers hadde jeg ikke kommet meg noe sted.

Klart, jeg bor relativt sentralt, busser som går ofte og slikt, men jeg trenger bil fordi jeg er kronisk syk og klarer ikke ta bussen alltid.

Forrige gang jeg tok bussen, så endte det med at min mann dro fra jobben for å hente meg da han skjønte at jeg veldig vondt og det var 3 kvarter til bussen skulle gå. Ingen steder å sitte fordi alle benkene var opptatte. Jeg kunne ikke sitte på kafeèn fordi det er kjøpeplikt der og jeg hadde ingen penger. Det var kaldt og det endte med at jeg bare måtte sette meg på bakken pga smertene i kroppen mens jeg ventet på min mann, selvom det regnet og var vått.

Så ja, noen trenger bil :)

Herregud, så dramatisk :roll:

Det hjelper sikkert fryktelig på den kroniske sykdommen din at du setter deg ned på bakken i regnet, hvor gammel er du, tre??

Alle voksne mennesker ville gitt plass til deg om du sa at du følte deg dårlig, enten det var på en benk, eller en kafé.

Skjønner at det er kjipt å være kronisk syk, men her bruker du sykdommen din for å synes synd på deg, og for å få spesialbehandling - uteover det du trenger som kronisk syk.

Dra samboeren sin fra jobb for å hente deg? Nyt ham så lenge du har ham, begrenset hvor lenge noen gidder å droppe så viktige ting. Det som sannsynligvis gir deg tak over hodet, og mat i magen, i og med at du ikke har ti kroner til en svart kopp kaffe på en kafé...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så teit, dumma :P

Syns ikke syndt på meg selv faktisk, selvom det kanskje virker slik, og utifra det jeg skriver så må jeg jo være en utrolig intelligent 3-åring som skriver så bra :skratte:

Prøv å ha så mye smerter i kroppen at du bokstavelig talt ikke klarer å stå oppreist. Og det finnes faktisk mennesker som ikke gidder å reise seg fra benken for å gi deg sitteplass.

Ja min mann dro fra jobben, han jobber slik at han kan dra fra jobben når han selv føler for og han sa han like gjerne kunne ta lunsj med meg slik at han kunne kjøre meg hjem i samme slengen.

Han har holdt ut i mange, mange år allerede og vi er like glad i hverandre enda, så tror ikke han drar fra meg med det første. Selvom jeg er syk så betyr det ikke at vi ikke har det bra sammen veit du, dumma.

Du har kanskje opplevd selv at menn drar fra deg og tror alle er slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...