Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Rachel

Anbefalte innlegg

Har du en oppskrift på den pizzabunnen eller? Jeg er litt håpløs på bunner, blir enten sykt tykk, eller alt for tynn :sjenert:

2 ts tørrgjær og 1 dl lunkent vann blandes. La stå 10 minutter. Rør inn 1½ dl hvetemel og la heve 30 minutter. Kna inn 1½-2 dl hvetemel, 1 ts salt, 2 ss olivenolje og evt litt mer vann til en passe deig. Dette er nok til to pizzabunner. Legg på fyll og stek ved 225 grader i 8-10 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 ts tørrgjær og 1 dl lunkent vann blandes. La stå 10 minutter. Rør inn 1½ dl hvetemel og la heve 30 minutter. Kna inn 1½-2 dl hvetemel, 1 ts salt, 2 ss olivenolje og evt litt mer vann til en passe deig. Dette er nok til to pizzabunner. Legg på fyll og stek ved 225 grader i 8-10 minutter.

Vet du om jeg kan få et greit resultat hvis jeg bytter tørrgjæren med lik mengde natron, og bruker spelt istedet for hvete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om jeg kan få et greit resultat hvis jeg bytter tørrgjæren med lik mengde natron, og bruker spelt istedet for hvete?

Jeg tror ikke du kan bytte gjær med natron. Du kan lage pizzadeig med bakepulver, uten å heve den. Det vil bli mer som scones da, og ikke en vanlig pizzabunn, men det er godt det også.

Du kan fint bytte hvetemel med spelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakse- og ørretburger, hjemmelaget guacomole, bulgur og salat (ruccola, isberg, tomat, løk, agurk, jalapenos, paprika og oliven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde glemt å handle inn til søndagsmiddag igår, så her ble det middag etter "tar det vi finner-prinsippet": fiskekarbonader fra fryseren, makaronistuing og raspede gulerøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

I dag blir det søndagsmiddag med kjøttkaker og skinkestek i brun saus, sammen med potet, gulrot, brokkoli og ertestuing.

I går ble det hjemmelaget pizza. Grov bunn med parmesan og urter i, samt salat med hjemmelaget hvitløksdressing til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag satser vi på italienske kjøttboller med tomatsaus og en eller annen form for pasta. Kanskje jeg koker litt brokkoli ved siden av, både for farge og smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...